KPM
Re: KPM
LOMBOK
Vanmorgen las ik dat er weer een aardbeving had plaatsgevonden op Lombok, De tekst werd vergezeld van een foto van een (rondvaart)boot met de boeg op het strand met drommen mensen die het eiland willen verlaten en aan boord willen.
Dat deed me terugdenken aan Tempo Doeloe: met de Waingapoe varen op de lijndienst Tandjong Priok via alle eilanden naar Atapupu (Timor). Heen met stukgoed en terug met vee. Dan werd uiteraard ook Lombok aangedaan, Ampenan aan de Oostkust waar als ik me goed herinner hooi werd geladen. Theo Horsten (R.I.P.) besloot toen hij op een van de Wai-schepen voer, dat het voor hem genoeg was bij de KPM. Hij nam ontslag en reisde op eigen kosten weer terug naar Nederland.
Als ik het effe terug zoek zie ik dat de Wai-schepen 1400 dekpassagiers mee konden nemen. Voor het verkeer naar de wal, kades ontbraken, werden twee redding-/ladingboten met elkaar verbonden en gedekt door twee zware schotten bestaande uit balken en planken. Een hekwerk er om heen en een looplankie en geschikt voor het vervoeren van circa 20 sapi's. En er was vanzelfsprekend een half overdekte motorboot een krachtige tweecilinder Samofa voor het slepen van de vlotten en het passagiersvervoer. Lading werd meestal geladen en gelost vanaf het strand.
Wat zouden deze schepen van pas zijn gekomen bij het vervoer van zoveel vluchtelingen.
Good goan!
Jan
Vanmorgen las ik dat er weer een aardbeving had plaatsgevonden op Lombok, De tekst werd vergezeld van een foto van een (rondvaart)boot met de boeg op het strand met drommen mensen die het eiland willen verlaten en aan boord willen.
Dat deed me terugdenken aan Tempo Doeloe: met de Waingapoe varen op de lijndienst Tandjong Priok via alle eilanden naar Atapupu (Timor). Heen met stukgoed en terug met vee. Dan werd uiteraard ook Lombok aangedaan, Ampenan aan de Oostkust waar als ik me goed herinner hooi werd geladen. Theo Horsten (R.I.P.) besloot toen hij op een van de Wai-schepen voer, dat het voor hem genoeg was bij de KPM. Hij nam ontslag en reisde op eigen kosten weer terug naar Nederland.
Als ik het effe terug zoek zie ik dat de Wai-schepen 1400 dekpassagiers mee konden nemen. Voor het verkeer naar de wal, kades ontbraken, werden twee redding-/ladingboten met elkaar verbonden en gedekt door twee zware schotten bestaande uit balken en planken. Een hekwerk er om heen en een looplankie en geschikt voor het vervoeren van circa 20 sapi's. En er was vanzelfsprekend een half overdekte motorboot een krachtige tweecilinder Samofa voor het slepen van de vlotten en het passagiersvervoer. Lading werd meestal geladen en gelost vanaf het strand.
Wat zouden deze schepen van pas zijn gekomen bij het vervoer van zoveel vluchtelingen.
Good goan!
Jan
Aait vedan
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: KPM
Kijk kijk die ouwe KPM'r Jan Dikker is op zijn praatstoel geklommen.....blijf zitten waar je zit Jan en veroer je neeeet!terugdenken aan Tempo Doeloe: met de Waingapoe....op de lijndienst Tandjong Priok via alle eilanden naar Atapupu (Timor)
Ik zal een verzoek indienen bij Ome JossieUno voor het openen van een KPM sub onderwerp getiteld:
"Ware Verhalen en belevenissen uit Tempo Doeloe.....Meester Jan Dikker verteld"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"