KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Roy, had ik maar eerst even in mijn memoriaal gespiekt, het waren inderdaad Werkspoor-Lugt motoren en geen Stork-Werkspoor motoren. Dat was op een ander schip.

Groet Frank

Bladzijde 1 van mijn memoriaal.

Afbeelding
Groet Frank

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Een pracht Frank !!!.
Nu weten we in ene keer veel meer dan dat een gemiddelde lezer kan bevroeden !.
Echt voer voor de liefhebber !.

m.v.g. Roy
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

Het Promotie systeem bij de KPM

De datum dat je memoriaal goedgekeurd werd was belangrijk voor je verdere loopbaan bij de KPM.

Die datum kwam je op de "officiële ranglijst" te staan op nummer, en was dan ook zeer bepalend voor je verdere promotie
Was je memoriaal b.v 1 maand eerder goedgekeurd dan van een collega, kon dat wel een jaartje schelen in promotie voor een volgende rang.

Zij de na de zeevartschool, eerst nog een paar maanden vakantie hadden genomen waren wat dat betreft in een nadelige positie.
Was je direct na de zeevaartschool als volontair gaan werken dan had je een voorsprong op je collega's.

De lichting van 1951 vertrok pas eind december met het "ms Oranje" van de "Mij Nederland" naar Indonesië.
Voor die tijd hebben we dus als volontair gewerkt, de één wat korter of langer zoals eerder opgemerkt.
Het werken als volontair moest bij een electriciteitsfirma gebeuren, zo heb ik 3 weken bij de firma "Croon & Co" in Schiedam gewerkt op de toen in aanbouw zijnde "Zeven Provinciën" van de Kon. Marine.
Later nog 3 maanden bij "Van Rietschoten & Houwens" in Rotterdam.

Van de leerlingen bestond geen ranglijst .
Verdiensten als leerling F 125,- per maand, omgerekend 56,72 €.
Hiervan moest 1/3 in Indonesische Rupia's worden opgenomen, de rest mocht je naar Nederland overmaken.
De koers was 1 op 3, dus voor F 1,- ontving je 3 Rupia's.
Op de zwarte markt was de koers toen 1 op 10.

Zo lang er geen bericht was ontvangen van het hoofdkantoor in Amsterdam (Het Scheepvaarthuis) bleef je gewoon leerling.
Was het bericht in Djakarta ontvangen dan werd je met terugwerkende kracht als 5de WTK uitbetaald.

De promoties in de diverse rangen vonden plaats op 1 januari en op 1 Juli van elk jaar.
Het aantal promoties was naar behoefte van dat moment in een bepaalde rang.

Voorwaarde was wel dat je tijdig, na behalen van de vereiste vaartijd ging studeren voor je volgende diploma.
Zo niet dan lag de ontslagbrief al klaar.
Had je, je vaartijd vol, werd je gelijk aangewezen om te gaan studeren, zoals in mijn geval voor het "A-Diploma".

Hierover later meer.
mvg
Alfons
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

5EE2FB9D48934D07BEEDCD65C6EC875C.jpg
5EE2FB9D48934D07BEEDCD65C6EC875C.jpg (78.02 KiB) 659 keer bekeken
Het KPM Logeergebouw aan de Molenvliet te Djakarta, voorgalerij

Dit werd o.a. gebruikt voor:
* KPM families zonder kleine kinderen.
* Officieren die op een schip zaten te wachten, of pas aangekomen waren uit Nederland.
* Voor de bijwerkers op schepen in de "Kali Mati" (KPM schepen in onderhoud)
* KPM'ers die studeerden voor een hoger diploma, meestal het "A-Diploma, soms ook wel B1 als Scheepswerktuigkundige.
(Voor hogere diploma's ging men bijna altijd terug naar Nederland)

Hier werd ik begin oktober 1953 ondergebracht met nog een grote groep collega's om te studeren voor het "A-Diploma"

Het was in hoofdzaak zelfstudie maar, daar de meesten een redelijk goede ondergrond hadden door de BM-opleiding ging dat wel.
Bovendien voor een "A-diploma" worden veel praktische vragen gesteld die je inmiddels door een paar jaar vaartijd behoort te weten.

Tevens was er een leraar aanwezig , Dhr Beaupain, niet om continue les te geven, maar waar men eventueel vragen kon stellen waarvan m.i weinig gebruik van werd gemaakt.

De examinatoren waren in hoofdzaak ingenieurs van het KPM kantoor en een enkeling van de PELNI, de Indonesische Mij in opkomst die t.z.t. de KPM moest vervangen.

Ik moet zeggen dat er wel serieus gestudeerd werd, mede doordat de KPM geen medelijden had met diegene die moeilijkheden hadden om een diploma te halen.

21 december 1953 behaalde ik dan ook het A-Diploma, op dat moment een leuke opsteker want nu telde je al enigzins mee in dit grote bedrijf.

Hieronder het A-Diploma wat aan één zijde in het Bahahas Indonesia, en aan de andere zijde in het Nederlands was opgesteld.
C56BE5B4952A4F4A81887A275E4CA8F2.jpg
C56BE5B4952A4F4A81887A275E4CA8F2.jpg (116.09 KiB) 659 keer bekeken
mvg

Alfons
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Heer Verheijden schreef;[Te grote druk is natuurlijk altijd nadelig voor de kruk- en kruispenmetalen.
Torsie is wringing en dat heeft mijns inziens niets met een hoge verbrandingsdruk te maken. ]

Nogmaals bedankt voor Uw uiteenzetting.... Nu heb ik niet de pretenties om "op de stoel van de meester te gaan zitten".Wat ik bedoeld met torsietrillingen is het volgende.... Ik weet niet hoe dat met langzaamlopende scheepsdiesels is , maar wanneer de ontsteking van een benzine motor of de inspuiting van een diesel te vroeg is, kan de voorste kruktap t.o.v. het vliegwiel voor en na gaan ijlen wegens een te hoge einddruk op het BDP wat dus in feite torsie veroorzaakt . Een mooi voorbeeld is de krukas van de overbekende Rolls Royce Merlins uit de Lancasterbombers.... De kruktappen waren hol uitgevoerd, evenals de hoofdlagers. Dat hield in dat de voorste kruk tov de achterste 7 krukgraden voor en naijlde!! In mijn beleving gebeurt dat ook in een scheepsdiesel. Als ik er naast zit moet U dat zeggen, want ik ben slechts stoommachinist en nog uit hobby ook,vandar dat ik stel dat ik niet op de stoel van de meester wens te gaan zitten , maar een goede technische discussie dan wel een uiteenzetting altijd "uit den technische hoek zal lokken" :wink: :-D
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Uit overlevering weet ik dat mijn vader ook geen goed woord over had voor het onvolprezen promotiebeleid bij de K.P.M.

Ranglijsten werden nauwlettend in de gaten gehouden en uit en ten treuren nageplozen.

Met een diploma B1 op zak (behaald in 1938), gedurende de oorlogsjaren, geen ervaring op kunnen doen in de rang hoger dan de rang van 4e "machinist", was erg frusterend.

Genoeg hierover. :lol:

In het in 2003 uitgegeven boekje "Monsterrol" bij het 100 jarig bestaan van de Ruyterschool kwam ik uw naam tegen bij de lichting van 1949 ( derde rechtsboven ).

De KPM liet, bij mij weten, de mensen met een beurs van de KPM in Vlissingen studeren. Klopt dat?

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank
Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Bericht door Dirk Dijksman »

Hier zomaar een paar KPM plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dirk
averheijden

Bericht door averheijden »

Akwanaut schreef:Uit overlevering weet ik dat mijn vader ook geen goed woord over had voor het onvolprezen promotiebeleid bij de K.P.M.

Ranglijsten werden nauwlettend in de gaten gehouden en uit en ten treuren nageplozen.

Met een diploma B1 op zak (behaald in 1938), gedurende de oorlogsjaren, geen ervaring op kunnen doen in de rang hoger dan de rang van 4e "machinist", was erg frusterend.

Genoeg hierover. :lol:

In het in 2003 uitgegeven boekje "Monsterrol" bij het 100 jarig bestaan van de Ruyterschool kwam ik uw naam tegen bij de lichting van 1949 ( derde rechtsboven ).

De KPM liet, bij mij weten, de mensen met een beurs van de KPM in Vlissingen studeren. Klopt dat?

Groet Frank
Hallo Frank,

Ja dat klopt wel dat is mijn naam.
Ik heb n.l. van 1949 t/m 1951 op de Ruyterschool gestudeerd met een studiebeurs van de KPM.
Theorielessen kregen we in het oude weeshuis in de Badhuisstraat en praktijk op de Boulevard.
Ik heb 2 jaar in hetzelfde kosthuis gezeten bij een zekere Mevrouw Jobse in de Kasteelstraat 79, daarnaast op de hoek was de slagerij van Imanse.

Over de promotie als zodanig heb ik geen klagen, het ging erg vlug, van leerling tot Tijdelijk 2WTK in nog geen 5 jaar.
Maar ja, de tijd was toen ook heel anders als in de oorlogsjaren.
Velen hadden het niet overleefd, dus was er veel vraag naar personeel.
Er werden zelfs veel "Kortverbanders" aangenomen, die hadden een contract van 2 jaar en waren dus niet in vaste dienst.

Ook de foto's van Dirk zijn voor mij zeer interessant en roepen weer oude herinneringen op.

Ik denk dat er 2 foto's bij zijn die in de haven van Tandjong-Priok zijn genomen.
Dat was daar altijd een drukte van belang; hele rijen KPM-schepen lagen daar langs de kade, waarvan de meesten tussen 4 en 5 uur s'middags weer naar diverse bestemmingen vertrokken.

Een van de foto's zou genomen kunnen zijn bij de "Kleine Soenda eilanden", Bali, Lombok, Sumbawa, Flores of Timor waar veel sapi's en karbouwen werden verscheept.
Sapi = Indische koe.
Karbouw = Waterbuffel.

Een prachtige tijd en heb nooit heimwee gehad naar Holland in die 5 jaar.

mvg
Alfons
fritsF

Bericht door fritsF »

Hallo Alfons,
Ik vind het niet erg als iemand mijn foto's gebruikt, en eventueel een gedeelte wegretoucheerd, maar ik verwacht dan tenminste mijn naam als maker van de foto even vermeld wordt.
Het gaat om de foto van het logeergebouw.
Mijn originele opname vind je op mijn homepage onder koopvaardij pag. 4
http://members.home.nl/fri.nie

Groetjes Frits
averheijden

Bericht door averheijden »

Ja Frits je hebt volkomen gelijk, het was een foto van die site
Mijn welgemeende excuses

mvg
Alfons


Plaats reactie