KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: KPM

Bericht door Da Silva »

Theo,

Bedankt. Het is beter dat ik ermee stop. Ik merk dat ik hier niet goed mee om ga. Dat ligt aan mezelf. Deels ligt dit aan het zuidelijk temperament en aan een jeugd met veel geweld door onder andere drankmisbruik ten gevolge van oorlogstrauma's . Gelukkig heb ik me hier redelijk aan kunnen ontworstelen. Ben mijn carrière begonnen als bankwerker en door studie in de avonduren, aan de HTS mijn diploma werktuigbouw gehaald. Mooie banen in de luchtvaart en de offshore gehad. Ondanks alles kijk ik terug op een goed leven. We overwegen nu onze laatste tijd bij de kinderen in Hongkong door te gaan brengen. Maar dat is een hoop geregel, dus daar heb ik voorlopig de handen vol aan.
Bedankt voor je interessante bijdrages. De .PDF van Rolls-Royce wordt hier met grote interesse gelezen en besproken. Verhitte discussies en ook veel flauwe kul natuurlijk, want het zijn allemaal lui die alleen maar verstand hebben van Boeing en Airbus.

Theo, het ga je goed. Ik wens je ook nog vele gezonde jaren in Griekenland toe,

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Zojuist het laatste deel gezien...
M'n haren gingen steeds rechter overend staan...
T/m Neelie Smit-Kroes toe !...en Lou de Jong...
Maar in het 1e deel (?) liet de kapitein van de Boelongan z'n opdracht van de marine zien aan de hwtk... Dat was dus in principe dezelfde opdracht die Hoeksema had ontvangen, naast ook andere kapiteins die ineens onder marine-oorlogscommando stonden (neem ik aan)..
Maar waarom komt in die documentaire niemand van de marine (-archief) met het hoe en waarom ? Waarom is de docu-maker ook niet dáár achter aan gegaan..?
Die verklaring van Hoeksema later, die moet dus wel onder grote druk zijn afgelegd...door 3 ministeries én z'n baas de KPM...
De doofpot loopt dus nog steeds, denk ik....iig nog bij de marine....
Iemand daar heeft bevel gegeven voor dat bericht. Waarbij Hoeksema dondersgoed wist dat dat om de Van Imhoff en de Ophir ging met de Duitse gevangenen, en alle andere schepen het verbod om Duitsers op te pikken.... Je zou bijna denken dat de Van Imhoff door eigen strijdkracht tot zinken is gebracht....
Wie weet komt het nog boven water.

Oorlog is een onmenselijk iets, waarbij alle normen en waarden overboord gaan. En een ieder die daarmee te maken kreeg of krijgt, moet op eoa manier er mee-, maar vooral ook met zichzelf- in het reine zien te komen...
Een oorlog doet heel wat met een mens. Theo zag en hoorde het van zijn vader, ik hoorde ook (zeer weinig) van m'n pa, maar wat hij zei, zonder enige stemverheffing of merkbare emotie, weet ik woord voor woord nog steeds...
Dat zulke emoties tot op de dag van vandaag nog zo hoog op kunnen lopen dat een trouw Kombuizer afmonstert, doet mij leed.
Net als Theo hoop ik dat Mario op z'n beslissing terugkomt, maar hij is oud genoeg om te weten wat hij wil....
Nog een soort van slachtoffer van de Van Imhoff.....
Oost, west...ook best
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Re: KPM

Bericht door Joop.O.H. »

Na het "Van Imhoff" debacle waren er nog 146 geïnterneerden/gevangenen over .allen NSB'rs en die moesten verscheept worden naar Suriname met de TJISADANE .In opdracht van de comadantzeemacht werden twee torpedokoppen in kisten verpakt met het opschrift " Bell Telephone Company" en als luister apparatuur in het vooronder en het achterschip geplaatst met op een geheime plekt in de kapiteinshut een tijd ontsteking met een tijdvertraging van 20 minuten zodat als ze door de vijand zouden worden aangevallen de bemanning de tijd hadden om het schip te verlaten en de verdere gevolgen voor de rest kunnen jullie wel raden .Zo ver is het gelukkig niet gekomen en zijn ze veilig in Suriname afgeleverd .Daar na is het schip doorgevaren naar New York waarbij toen de halve haven ontruimd is om de torpedokoppen te verwijderen .De gezagvoerder W.Burger heeft hier toen een rapport over geschreven.

Het gehele verhaal staat in het boek van K.W.L.Bezemer(de Nederlandse koopvaardij in de Tweedewereldoorlog deel 1)

Gr.Joop.O.H.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Hoe meer ik er over nadenk, hoe vreemder ik die bevelen van de marine vind...
Vóór -of kort ná- het vertrek kreeg de Van Imhof het bevel dat géén Duitsers de wal mochten bereiken, en andere schepen (in de nabijheid) kregen opdracht om géén Duitse schipbreukelingen aan boord te nemen, en hen geen wal te laten bereiken....
Dat moet die Dick Verkijk toch óók zijn opgevallen....
Nou ja: het is niet genoemd of onderzocht, dus zie ik wellicht spoken.
Geschiedenis heeft gevoelige beperkingen, blijkbaar...
Gezien alle commotie en drastische gevolgen van deze discussie -waar ik persoonlijk de samenhang niet van zie of begrijp- stop ik ook maar met de Van Inhoff.
Sois ! Het zij zo.
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Tinimbo 1930.

Tinimbo.jpg
Tinimbo.jpg (89.83 KiB) 7501 keer bekeken
Tinimbo 1930
built by Burgerhout's Machine Fabriek, Rotterdam | 1944 destroyed in Bombay in Fort Stikine disaster with the loss of 8 lives.
872

http://www.theshipslist.com/ships/lines/kpm.shtml

Bij Miramar en Marhisdata kon ik niets vinden over dit schip.

De correcte naam van het schip is: Tinombo, zie onderstaand bericht.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: KPM

Bericht door Drentenier »

Bij Miramar en Marhisdata kon ik niets vinden over dit schip.
Maar ik wél :wink:

Op het net vond ik op een site over Burgerhout's Machinefabriek de naam TINOMBO.
Dát schip staat dus wél in Marhisdata. En het verhaal klopt met hetgeen jij hierboven al had geschreven.
Zie: http://marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=6571

Op een andere site (http://www.michelhoude.com/BMSM/Ships/@Ships.htm) staat ook het e.e.a., en daarbij ook postzegels met stempels met de naam van het schip.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (642.08 KiB) 7463 keer bekeken
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KPM

Bericht door jdbvos »

Nou heb ik in m'n jeugd ook postzegeltjes verzameld, maar ik heb nog nooit van die "Straight Settlements" gehoord, en zie dergelijke postzegels ook voor het eerst.... :oops:
Zo zie je maar weer: er valt altijd wel iets te leren !

Het nieuwe jaar is begonnen met weer een zoektocht :-D

tuuttuut...dat is snel... https://nl.wikipedia.org/wiki/Straits_Settlements
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor de correctie van de Tinombo, Hans. :wink:
Wel vreemd dat twee verschillende bronnen dezelfde fout hebben gemaakt...

De Tobelo 1930.

Tobelo.jpg
Tobelo.jpg (94.82 KiB) 9188 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Tomohon 1930.

Tomohon.jpg
Tomohon.jpg (115 KiB) 9082 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
Jos Komen (R.I.P)

Re: KPM

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Tomori 1930.

Tomori.jpg
Tomori.jpg (104.99 KiB) 8928 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.


Plaats reactie