KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

Mijn reizen met het "ms SINABANG"

Dit was mijn 2de schip bij de KPM als leerling, 5de Wtk en zelfs 11 dagen als Tijdelijk 3e Wtk.
Het was een hele vooruitgang qua accomodatie in vergelijking met de Karsik waar we met 4 man in een hut waren opgeborgen.
Hier had ik een privé hut al was het wel een hut beneden welke eigelijk bestemd was voor de "Stuurman Locaal vaart" die niet aanwezig was.
In de plaats hiervan hadden we een 4de stuurman aan boord.
Die had samen met een ander Leerling Wtk, die al voor mij aan boord was, een passagiershut tot hun beschikking.
Ik mocht douchen boven bij de officieren en niet in de douche van de smid en de ladingklerken beneden.

Enkele reizen gemaakt tussen Bangkok en Pare-Pare op Celebes, nu Sulawesi.
Voor Bangkok gingen we ten anker in de nabijheid van het eiland "Ko-Si-Chang" om daar de loods op te pikken voor Bangkok.

De rijst werd in zakken via loopplanken door koelies aan boord gedragen.
Het was rijst van mindere kwaliteit die Indonesië invoerde voor de eigen bevolking, daar de hun eigen kwaliteits rijst uitgevoerd werd naar o.a. Europa.
Je kon het eigenlijk vergelijken met onze kippengerst die ook veel minder in kwaliteit is als de zware brouwersgerst.

Zo hebben we enkele reizen gemaakt.
Daarna gingen we copra laden op de Molukse eilanden zoals Ceram, Ambon en Halmaheire en ander kleine eilanden.

De 2de Stuurman had het op die reizen niet gemakkelijk daar hij de Hondenwacht liep en s'morgens alweer de wal op moest met de laadboten en de Badjo's (meevarende koelies).
De smid bediende de motorboot en daar achter enkele laadboten om de copra van de wal naar het schip te vervoeren.

De balen copra zijn erg licht en nadat de ruimen vol waren werd er op dek en de luikhoofden verder gestapeld tot zelfs net onder de ramen van het stuurhuis.
Als we vol waren werd er naar Makassar gevaren en daar werd alles gelost in gudangs (loodsen) voor verder transport naar Europa met schepen van de Mij Nederland of de Rotterdamse Lloyd.

Er werd steeds op daglicht gevaren voor de volgende haven en het waren dus reizen van aankomst en vertrek.

Ik had het daar erg naar mijn zin, eigen hut en het memoriaal bijhouden gebeurde in alle rust.
Ik liep de wacht met de 3de Wtk die de gave en het geduld bezat om een leerling op te leiden.

KPM schepen hadden altijd 2 Kombuizen, één voor de officieren en één voor de onderofficieren en bemanning het z.g. volkskombuis.
De naam "bemanning" werd daar nooit gebruikt maar bij de KPM noemde men dat L.V.P, het Lager Varend Personeel.
De maaltijden waren natuurlijk zeer verschillend, voor het L.V.P witte rijst met wat sajur (groenten) en een stukje vlees of vis.

Wat die vis betrof waren dikwijls "pilchards" uit blik en daar waren we als jonge officiren wel eens gek op.
Maar dat mocht eigenlijk niet want dat was geen officieren voedsel maar alleen voor he L.V.P.
Maar dat belette ons niet dit toch stiekum te eten.

Al met al een mooie tijd om dit te hebben meegemaakt en nog eens aan terug te denken.

Groeten
Alfons

averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

L.S.

Wie kan mij helpen aan een foto van het:

*ms SINABANG of ms SIBEROET of ms SIGLI.

Deze KPM schepen met één i in de naam hadden houten dekken, die met twee i's hadden stalen dekken.

Ik heb op alle drie deze schepen gevaren maar heb helaas geen foto's

Dank bij voorbaat met groeten

Alfons
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Als zoon van een oud KPM´er, graag gedaan voor een oud KPM´er.

Groet Frank

De Sinabang, Siberoet en Sigli.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
Zelfs nog een kleurenfoto van de "Sinabang" :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
ronny

Bericht door ronny »

Hier van mij toch nog even wat info over de schepen van de cr-rom over de KPN

m/s SINABANG (2) imo nr: 5328902 (1949-1967)
naamsein: PHMW

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (735)
Brt: 2.193, nrt: 1.461, dwt: 2.800 lxbxhxd: 89,46 x 13,19 x 6,41 x 5.49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers. 56 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 12 december 1947, tewaterlating 11 september 1948, proefvaart 22 februari 1949 en gelijk opgeleverd.
22.09.1949-1967 SINABANG, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M./ K.J.C.P.L.
01.01.1967-1967 SINABANG, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
1967-1981 KOTA NAGA, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
In 1981 verkocht voor de sloop naar Pakistan. Arriveerde 10 februari 1981 te Gadani Beach.


m/s SIBEROET (2) imo nr: 5326784 (1949-1967)
naamsein: PHMF

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/s IJssel. (736)
Brt: 2.194, nrt: 1.463, dwt: 2.850 lxbxhxd: 89,46 x 13,19 x 6,41 x 5,49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers, 60 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 31 juli 1947, tewaterlating 12 maart 1948, proefvaart 2 juli 1949 en opgeleverd. Vertrok 9 juli naar Ned. Indië.
02.07.1949-1967 SIBEROET, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam..
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M./ K.J.C.P.L.
01.01.1967-1967 SIBEROET, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
1967-1983 KOTA SINGA, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
18 maart 1983 gesloopt bij National Shipbreakers Pty. Ltd., Singapore.


m/s SIGLI (2) imo nr: 5326758 (1949-1968)
naamsein: PHMJ

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (743)
Brt: 2.179, nrt: 1.448, dwt: 2.835 lxbxhxd: 89,61 x 13,19 x 6,40 x 5,49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers, 56 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 5 november 1948, tewaterlating 10 juni 1949, proefvaart 21 september 1949 en 1 oktober opgeleverd.
Vertrok 8 oktober naar Ned, Indië, Aankomst Tandjong Priok op 14 november 1949.
01.19.1949-1967 SIGLI, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M. / K.J.C.P.L.
01.01.1967-1968 SIGLI, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
07.1968-1982 KOTA EAGLE, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
29 jabuari 1982 gesloopt te Gadani Beach-Pakistan.
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

De Si-schepen van de KPM

Frank, Jos en Ronny mijn welgemeende dank voor dit prachtig foto materiaal met de uitgebreide gegevens.
Dat deed me werkelijk goed mijn oude schepen waar ik met veel plezier op heb gevaren weer terug te zien al is het maar op papier.

Na nog eens in mijn oud monsterboekje te hebben gekeken had ik wel iets over het hoofd gezien.
Het is n.l. niet de SIGLI waar ik op heb gevaren maar de SIBIGO (ook één met stalen dekken)

Geloof het of niet maar het doet me werkelijk wat als ik dan lees dat deze schepen alweer lang geleden gesloopt zijn.
Het blijft toch een stuk van je leven nietwaar.
Ik wil niet sentimenteel worden maar als ik lange tijd op een schip had gevaren en ik ging met verlof keek ik voor dat ik van boord ging nog even in de top van de Machienkamer naar beneden.

Vaartijd: ms SIBEROET: 16/4/1955 t/m 21/8/1955 als 3de WTK
22/8/1955 t/m 6/1/1956 als Tijd. 2Wtk
ms SIBIGO : 7/1/1956 t/m 12/4/1956 als Tijd. 2Wtk

Op het ms SIBEROET voeren we in charter van de K.J.C.P.L. tussen Indonesië en Australië op de havens Brisbane, Sidney en Melbourne.
Veel party's aan boord met meisjes van de K.J.C.P.L kantoren.
Je had daar direct vaste verkering op die reizen.

Omdat wij passagiers accomodatie hadden kregen we ook het K.J.C.P.L passagiers-menue en dat was toch heel wat anders als de KPM hap.
Ontbijt met juice, cornflakes en een eitje naar keuze.

De meeste passagiers waren Nederlanders van het KPM hoofdkantoor in Djakarta die een reis naar Australië maakten.

Op het ms SIBEROET heb ik ook m'n eerste cilindervoering van de hoofdmotor getrokken omdat die gescheurd was.

Het kon daar ook wel spoken daar op de Oostkus van Australië en dan met z'on kop en kont bootje ging je wel erg te keer.
Maar zo gauw je weer aangekomen was in één van de Australische havens was je alles vergeten en stonder er weer leukere dingen te wachten.

Groeten
Alfons
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Alphons.... wat een heerlijke verhalen!!!! :D
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Heer Verheijden, van deze stories kunnen we, wat mij betreft, er niet genoeg horen.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Hallo Alfons, de Sibigo ( zo te zien in charter) met historie.

Groet Frank

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
averheijden

KPM

Bericht door averheijden »

Hallo Frank
Je bent goed voorzien met KPM materiaal.

Nogmaals mijn dank

Heb je misschien ook iets van het ms OPHIR, dat was mijn schip na de SINABANG als full qualified 5de WTK, voordat ik in Indonesië mijn "A-Diplma" ging halen

mvg
Alfons


Plaats reactie