KPM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

KPM

Bericht door averheijden » 14 feb 2007 20:59

Mijn reizen met het "ms SINABANG"

Dit was mijn 2de schip bij de KPM als leerling, 5de Wtk en zelfs 11 dagen als Tijdelijk 3e Wtk.
Het was een hele vooruitgang qua accomodatie in vergelijking met de Karsik waar we met 4 man in een hut waren opgeborgen.
Hier had ik een privé hut al was het wel een hut beneden welke eigelijk bestemd was voor de "Stuurman Locaal vaart" die niet aanwezig was.
In de plaats hiervan hadden we een 4de stuurman aan boord.
Die had samen met een ander Leerling Wtk, die al voor mij aan boord was, een passagiershut tot hun beschikking.
Ik mocht douchen boven bij de officieren en niet in de douche van de smid en de ladingklerken beneden.

Enkele reizen gemaakt tussen Bangkok en Pare-Pare op Celebes, nu Sulawesi.
Voor Bangkok gingen we ten anker in de nabijheid van het eiland "Ko-Si-Chang" om daar de loods op te pikken voor Bangkok.

De rijst werd in zakken via loopplanken door koelies aan boord gedragen.
Het was rijst van mindere kwaliteit die Indonesië invoerde voor de eigen bevolking, daar de hun eigen kwaliteits rijst uitgevoerd werd naar o.a. Europa.
Je kon het eigenlijk vergelijken met onze kippengerst die ook veel minder in kwaliteit is als de zware brouwersgerst.

Zo hebben we enkele reizen gemaakt.
Daarna gingen we copra laden op de Molukse eilanden zoals Ceram, Ambon en Halmaheire en ander kleine eilanden.

De 2de Stuurman had het op die reizen niet gemakkelijk daar hij de Hondenwacht liep en s'morgens alweer de wal op moest met de laadboten en de Badjo's (meevarende koelies).
De smid bediende de motorboot en daar achter enkele laadboten om de copra van de wal naar het schip te vervoeren.

De balen copra zijn erg licht en nadat de ruimen vol waren werd er op dek en de luikhoofden verder gestapeld tot zelfs net onder de ramen van het stuurhuis.
Als we vol waren werd er naar Makassar gevaren en daar werd alles gelost in gudangs (loodsen) voor verder transport naar Europa met schepen van de Mij Nederland of de Rotterdamse Lloyd.

Er werd steeds op daglicht gevaren voor de volgende haven en het waren dus reizen van aankomst en vertrek.

Ik had het daar erg naar mijn zin, eigen hut en het memoriaal bijhouden gebeurde in alle rust.
Ik liep de wacht met de 3de Wtk die de gave en het geduld bezat om een leerling op te leiden.

KPM schepen hadden altijd 2 Kombuizen, één voor de officieren en één voor de onderofficieren en bemanning het z.g. volkskombuis.
De naam "bemanning" werd daar nooit gebruikt maar bij de KPM noemde men dat L.V.P, het Lager Varend Personeel.
De maaltijden waren natuurlijk zeer verschillend, voor het L.V.P witte rijst met wat sajur (groenten) en een stukje vlees of vis.

Wat die vis betrof waren dikwijls "pilchards" uit blik en daar waren we als jonge officiren wel eens gek op.
Maar dat mocht eigenlijk niet want dat was geen officieren voedsel maar alleen voor he L.V.P.
Maar dat belette ons niet dit toch stiekum te eten.

Al met al een mooie tijd om dit te hebben meegemaakt en nog eens aan terug te denken.

Groeten
Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 06 okt 2007 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

averheijden

KPM

Bericht door averheijden » 15 feb 2007 15:20

L.S.

Wie kan mij helpen aan een foto van het:

*ms SINABANG of ms SIBEROET of ms SIGLI.

Deze KPM schepen met één i in de naam hadden houten dekken, die met twee i's hadden stalen dekken.

Ik heb op alle drie deze schepen gevaren maar heb helaas geen foto's

Dank bij voorbaat met groeten

Alfons
Laatst gewijzigd door averheijden op 06 okt 2007 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 15 feb 2007 15:41

Als zoon van een oud KPM´er, graag gedaan voor een oud KPM´er.

Groet Frank

De Sinabang, Siberoet en Sigli.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31702
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 15 feb 2007 15:50

Hallo Alfons,
Zelfs nog een kleurenfoto van de "Sinabang" :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

ronny
Berichten: 1955
Lid geworden op: 08 nov 2004 11:52

Bericht door ronny » 15 feb 2007 16:00

Hier van mij toch nog even wat info over de schepen van de cr-rom over de KPN

m/s SINABANG (2) imo nr: 5328902 (1949-1967)
naamsein: PHMW

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (735)
Brt: 2.193, nrt: 1.461, dwt: 2.800 lxbxhxd: 89,46 x 13,19 x 6,41 x 5.49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers. 56 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 12 december 1947, tewaterlating 11 september 1948, proefvaart 22 februari 1949 en gelijk opgeleverd.
22.09.1949-1967 SINABANG, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M./ K.J.C.P.L.
01.01.1967-1967 SINABANG, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
1967-1981 KOTA NAGA, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
In 1981 verkocht voor de sloop naar Pakistan. Arriveerde 10 februari 1981 te Gadani Beach.


m/s SIBEROET (2) imo nr: 5326784 (1949-1967)
naamsein: PHMF

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/s IJssel. (736)
Brt: 2.194, nrt: 1.463, dwt: 2.850 lxbxhxd: 89,46 x 13,19 x 6,41 x 5,49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers, 60 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 31 juli 1947, tewaterlating 12 maart 1948, proefvaart 2 juli 1949 en opgeleverd. Vertrok 9 juli naar Ned. Indië.
02.07.1949-1967 SIBEROET, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam..
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M./ K.J.C.P.L.
01.01.1967-1967 SIBEROET, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
1967-1983 KOTA SINGA, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
18 maart 1983 gesloopt bij National Shipbreakers Pty. Ltd., Singapore.


m/s SIGLI (2) imo nr: 5326758 (1949-1968)
naamsein: PHMJ

C. van der Giessen & Zonen Scheepswerven N.V., Krimpen a/d IJssel. (743)
Brt: 2.179, nrt: 1.448, dwt: 2.835 lxbxhxd: 89,61 x 13,19 x 6,40 x 5,49
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 392 dekpassagiers, 56 bemanningsleden.
Sulzer dieselmotor, 2 tew, 5 cil., 1.300 rpk, 11 mijl.
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen.

Historie:
Kiellegging 5 november 1948, tewaterlating 10 juni 1949, proefvaart 21 september 1949 en 1 oktober opgeleverd.
Vertrok 8 oktober naar Ned, Indië, Aankomst Tandjong Priok op 14 november 1949.
01.19.1949-1967 SIGLI, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
In 1954 ingebracht in de combinatie K.P.M. / K.J.C.P.L.
01.01.1967-1968 SIGLI, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam.
07.1968-1982 KOTA EAGLE, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
29 jabuari 1982 gesloopt te Gadani Beach-Pakistan.

averheijden

KPM

Bericht door averheijden » 15 feb 2007 21:20

De Si-schepen van de KPM

Frank, Jos en Ronny mijn welgemeende dank voor dit prachtig foto materiaal met de uitgebreide gegevens.
Dat deed me werkelijk goed mijn oude schepen waar ik met veel plezier op heb gevaren weer terug te zien al is het maar op papier.

Na nog eens in mijn oud monsterboekje te hebben gekeken had ik wel iets over het hoofd gezien.
Het is n.l. niet de SIGLI waar ik op heb gevaren maar de SIBIGO (ook één met stalen dekken)

Geloof het of niet maar het doet me werkelijk wat als ik dan lees dat deze schepen alweer lang geleden gesloopt zijn.
Het blijft toch een stuk van je leven nietwaar.
Ik wil niet sentimenteel worden maar als ik lange tijd op een schip had gevaren en ik ging met verlof keek ik voor dat ik van boord ging nog even in de top van de Machienkamer naar beneden.

Vaartijd: ms SIBEROET: 16/4/1955 t/m 21/8/1955 als 3de WTK
22/8/1955 t/m 6/1/1956 als Tijd. 2Wtk
ms SIBIGO : 7/1/1956 t/m 12/4/1956 als Tijd. 2Wtk

Op het ms SIBEROET voeren we in charter van de K.J.C.P.L. tussen Indonesië en Australië op de havens Brisbane, Sidney en Melbourne.
Veel party's aan boord met meisjes van de K.J.C.P.L kantoren.
Je had daar direct vaste verkering op die reizen.

Omdat wij passagiers accomodatie hadden kregen we ook het K.J.C.P.L passagiers-menue en dat was toch heel wat anders als de KPM hap.
Ontbijt met juice, cornflakes en een eitje naar keuze.

De meeste passagiers waren Nederlanders van het KPM hoofdkantoor in Djakarta die een reis naar Australië maakten.

Op het ms SIBEROET heb ik ook m'n eerste cilindervoering van de hoofdmotor getrokken omdat die gescheurd was.

Het kon daar ook wel spoken daar op de Oostkus van Australië en dan met z'on kop en kont bootje ging je wel erg te keer.
Maar zo gauw je weer aangekomen was in één van de Australische havens was je alles vergeten en stonder er weer leukere dingen te wachten.

Groeten
Alfons

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 15 feb 2007 22:56

Alphons.... wat een heerlijke verhalen!!!! :D

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 15 feb 2007 23:04

Heer Verheijden, van deze stories kunnen we, wat mij betreft, er niet genoeg horen.

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 16 feb 2007 08:10

Hallo Alfons, de Sibigo ( zo te zien in charter) met historie.

Groet Frank

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank

averheijden

KPM

Bericht door averheijden » 16 feb 2007 18:09

Hallo Frank
Je bent goed voorzien met KPM materiaal.

Nogmaals mijn dank

Heb je misschien ook iets van het ms OPHIR, dat was mijn schip na de SINABANG als full qualified 5de WTK, voordat ik in Indonesië mijn "A-Diplma" ging halen

mvg
Alfons

ronny
Berichten: 1955
Lid geworden op: 08 nov 2004 11:52

Bericht door ronny » 16 feb 2007 18:21

Hoi Alfons ik neem aan dat je deze bedoelt??

Afbeelding
m/s OPHIR (2) (1929-1959)
naamsein: TFCP, 1933 PKGF, 1947 PGNP

Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam. (190)
Brt: 4.070, nrt: 2.200, dwt: 2.628 lxbxh: 112,89 x 15,75 x 6,04
In 1947 brt: 4.256, nrt: 2.232, dwt: 2.439
Vrachtschip met accommodatie voor 62 eerste-, 48 tweede klasse en 1749 dekpassagiers.
In 1947 accommodatie voor 62 eerste-, 54 tweede klasse,en 1749 dekpassagiers.
2 x Werkspoor diesels, 4 tew, 8 cyl., 2 schroeven, 4.600 pk, 15 mijl.
Machinebouwer: N.V. Werkspoor, Amsterdam.

Historie:
In juli 1927 werd de bouwopdracht verstrekt, 1 september 1929 tewaterlating, 11 januari 1929 proefvaart en opgeleverd.
Vertrok 19 januari naar Ned. Indië en werd daar in maart 1929 in dienst gesteld op de Batavia-Padang Lijn.
Bestemd voor de kleine sneldienst Palembang, Batavia, Cheribon, Semarang, Soerabaja, Boeleleng(Bali), Makassar,
later Batavia Padang Lijn.
01.1929-1959 OPHIR, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
5 februari 1942 samen met de MELCHIOR TREUB en begeleid door een Australische torpedobootjager,
van Tandjong Priok en kwam 6 dagen later te Colombo aan.
25 februari 1942 verhuurd aan het British Ministry of War Transport voor troepenvervoer.
12 april 1942 gevorderd door de Britse Marine en ingericht als hospitaalschip. 4 juli 1942 gevorderd door de Nederlandes Regering en sedert 25 augustus in de vaart als hospitaalschip met als vaargebied de Golf van Bengalen met als basis Bombay.
Eind 1943 naar Port Said, basis voor konvooien vaar Sicilië, vervolgens naar Tripolis (Noord Afrika)
en daarna weer naar de basis Bombay.
Vaart tussen Zuid-Afrika, Arabie en Brits Indie, Tijdens de Birma-oorlog pendeldienst tussen Chittagong en Calcutta,
en vervolgens de Middenlandsche Zee.Sinds september 1945 te Port Swettenham(Malakka) voor verzorging van burger-
en krijgsgevangen die uit de Jappenkampen waren bevrijd, 19 oktober 1945 te Tandjong Priok.
12 april 1946 teruggegeven door de BMWT en via de Nederlandes Regering tot 1 januari 1947 in time-charter aan de Nederlands Indische Regering.
16 januari 1947 van Tandjong Priok naar Amsterdam voor verbouwing bij de N.D.S.M..
Proefvaart werd van 12 en 13 mei 1947 gehouden.
25 mei 1947 vertrokken uit Amsterdam naar Batavia in charter van Stommvaart Maatschappij 'Nederland'.
In februari 1948 over naar de Nederlandse vloot met als thuishaven Amsterdam.
Eind 1954 maakte het schip een 16 daagse cruise door de archipel, die een grote belangstelling genoot.
In februari 1959 verkocht voor de sloop naar Hong Kong en werd daar in mei gesloopt.

eventueele HR als beschikbaar kun je me mailen.naam schip en dan komen ze zo naar je toe.
r.benninga@chello.nl

averheijden

KPM

Bericht door averheijden » 16 feb 2007 20:32

Ja Ronny, dat is ze helemaal.

Alweer bedankt.

Mijn verhaal hierover volgt nog

mvg

Alfons

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 17 feb 2007 10:19

Alfons, de Ophir was ook één van de schepen, waarop mijn vader voor de oorlog, voor de KPM, op gevaren heeft.

Groet Frank
Groet Frank

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3371
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit » 17 feb 2007 15:34

Hallo Alfons,

Hier nog 3 foto's van de Ophir.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Gerrit.

arendnet

Bericht door arendnet » 17 feb 2007 16:43

Halo Gerrit

De twee bovenste foto's zijn van de Ophir 1904 van RL als ik het goed heb.
Afbeelding

ronny
Berichten: 1955
Lid geworden op: 08 nov 2004 11:52

Bericht door ronny » 17 feb 2007 17:51

Hoi Willem.
Daar heb je gelijk in.
De eerste Ophir van de KPM,GEGEVENS

Afbeelding

s/s OPHIR (1) (1891-1898)
naamsein: TGVK

Caird & Co., Greenock-Schotland. (201)
Brt: 307, nrt: 205 lxbxh: 45,71 x 7,62 x 3,17
Vrachtschip, type shadedeck.
Compouns stoommachine, 2 cyl., 600 ipk, 8 mijl.
Machinebouwer: Caird & Co., Greenock-Schotland.

Historie:
1876-1891 OPHIR, N.V., Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij, 's-Gravenhage.
01.1891-1898 OPHIR, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
06.1898-1901 OPHIR, Ong Eng Toan & Auw Lok Koen, Palembang.
1901-1912 OPHIR, Tong Piang, Palembang.
In mei 1912 te Singapore uitgebrand, het wrak werd in 1913 voor de sloop verkocht.

Plaats reactie