Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Hoi KJCPL-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Straat Frazer": Boven: Straat Frazer in Rotterdam, volgens mij splinter nieuw, zijn nog volop bezig met voorkant accommodatie in de tjet te zetten. Boven: Straat Frazer nog niet verlengt.
Gegevens:
Naam: Straat Frazer
Imo: 5429079
Naamsein: PHUK
Eigenaar: Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen NV - Amsterdam/NLDTonnage: 9294 GT - 1972 10794 GT
Lengte: 158,80 m - 1972: 176,73 m - Breedte: 20,47 m - Diepte: 9,60 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1963 als Straat Frazer (KJCPL) - 1973 Asian Endeavour - 1975 Straat Frazer (KJCPL) - 1978 Nedlloyd Frazer - 1983 Kota Wangsa.
Werf: NV Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr - Rotterdam/NLD - Werf nr: 641
Motor: B & W diesel, 2 tew - 6 cil / Vermogen: 12100 rpk / Snelheid: 19,5 kn
Type: vrachtschip
Gesloopt: op 01-06-1988 te Kaohsiung/Taiwan. Boven: Straat Frazer na 1972 verlengt en uitgerust met een kraantje. Boven: als Asian Endeavour - Asian Australian Express Service Ltd. 1973 tot 1975. Boven en onder: als Nedlloyd Frazer - Nedlloyd Lijnen BV - Rotterdam/NLD. Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Straat Frazer": Boven: Straat Frazer in Rotterdam, volgens mij splinter nieuw, zijn nog volop bezig met voorkant accommodatie in de tjet te zetten. Boven: Straat Frazer nog niet verlengt.
Gegevens:
Naam: Straat Frazer
Imo: 5429079
Naamsein: PHUK
Eigenaar: Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen NV - Amsterdam/NLDTonnage: 9294 GT - 1972 10794 GT
Lengte: 158,80 m - 1972: 176,73 m - Breedte: 20,47 m - Diepte: 9,60 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1963 als Straat Frazer (KJCPL) - 1973 Asian Endeavour - 1975 Straat Frazer (KJCPL) - 1978 Nedlloyd Frazer - 1983 Kota Wangsa.
Werf: NV Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr - Rotterdam/NLD - Werf nr: 641
Motor: B & W diesel, 2 tew - 6 cil / Vermogen: 12100 rpk / Snelheid: 19,5 kn
Type: vrachtschip
Gesloopt: op 01-06-1988 te Kaohsiung/Taiwan. Boven: Straat Frazer na 1972 verlengt en uitgerust met een kraantje. Boven: als Asian Endeavour - Asian Australian Express Service Ltd. 1973 tot 1975. Boven en onder: als Nedlloyd Frazer - Nedlloyd Lijnen BV - Rotterdam/NLD. Groetjes Willem
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Hoi Willem, weer een mooie foto-verhaal van het, in dit geval , RIL schip Straat F.
Van Straat Frazer, via verlengde vorm naar Nedlloyd Frazer en tenslotte naar Asian Endavour.
Als Asian Endavour stond dit schip nog steeds geregistreerd in Amsterdam!
Wie weet hoe deze constructie in elkaar stak?
Gr.Harry.
Van Straat Frazer, via verlengde vorm naar Nedlloyd Frazer en tenslotte naar Asian Endavour.
Als Asian Endavour stond dit schip nog steeds geregistreerd in Amsterdam!
Wie weet hoe deze constructie in elkaar stak?
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Harry,
in de KJCPL bijbel van G. de Boer e.a. staat het volgende:
Op het traject Nieuw Zeeland - Far East was de RIL één van de deelnemers aan een internationale groep, die New Zealand Unit Express in het leven had geroepen. Om deze lijnen te bedienen, werden in 1973 de Straat Frazer, Straat Freetown, Straat Fremantle, Straat Clement en Straat Colombo in een donker rode kleur overgeschilderd, van een blokband schoorsteen voorzien en resp. herdoopt in Asean Endeavour, Asian Ensign, Asian Enterprise, Asian Explorer en Asian Express. Tengevolge van de beperking in de Nieuw Zeelandse havens was men genoodzaakt de zeer lange Straat F's iets korter te maken. Men besloot het achterschip van deze 3 schepen te voorzien van een nieuw modische rechte achtersteven. Deze ingreep mismaakte de schepen, die er door de al eerder ondergane verlenging met een extra container ruim toch al niet mooier op waren geworden, helemaal.
Lang duurde deze samenwerking niet, want eind 1974 begon men al weer de in tijdcharter verhuurde schepen onder de RIL vlag terug te brengen.
tot zover..
Groet,
Robert
in de KJCPL bijbel van G. de Boer e.a. staat het volgende:
Op het traject Nieuw Zeeland - Far East was de RIL één van de deelnemers aan een internationale groep, die New Zealand Unit Express in het leven had geroepen. Om deze lijnen te bedienen, werden in 1973 de Straat Frazer, Straat Freetown, Straat Fremantle, Straat Clement en Straat Colombo in een donker rode kleur overgeschilderd, van een blokband schoorsteen voorzien en resp. herdoopt in Asean Endeavour, Asian Ensign, Asian Enterprise, Asian Explorer en Asian Express. Tengevolge van de beperking in de Nieuw Zeelandse havens was men genoodzaakt de zeer lange Straat F's iets korter te maken. Men besloot het achterschip van deze 3 schepen te voorzien van een nieuw modische rechte achtersteven. Deze ingreep mismaakte de schepen, die er door de al eerder ondergane verlenging met een extra container ruim toch al niet mooier op waren geworden, helemaal.
Lang duurde deze samenwerking niet, want eind 1974 begon men al weer de in tijdcharter verhuurde schepen onder de RIL vlag terug te brengen.
tot zover..
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Robert , 't is duidelijk. Bedankt. Had deze tijdelijke 'move' van de Hollandse "F"-schepen nog niet op m'n schijf staan.
Gr.Harry
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Best wel interessant zoals Robert deze 5 schepen op een rijtje zet.
Nu heb ik me al vaker afgevraagd hoe het nu met de exacte lengtes van deze schepen gezeten heeft.
Het is me bekend hoe de l.o.a. en l.t.l.l. was voor deze schepen verlengd waren.
Ook na de verlenging is dit voor mij bekend.
Maar hoe zat dit nu met de l.o.a. van die 3 Straat F schepen na dat de kont eraf gesneden was ?.
Ja ik weet het, het is bij wet verboden om sex met dieren te hebben, maar ik ben nu eenmaal een mierenn..ker.
En dat graag tot 3 cijfers achter de komma..............
m.v.g., Roy
Nu heb ik me al vaker afgevraagd hoe het nu met de exacte lengtes van deze schepen gezeten heeft.
Het is me bekend hoe de l.o.a. en l.t.l.l. was voor deze schepen verlengd waren.
Ook na de verlenging is dit voor mij bekend.
Maar hoe zat dit nu met de l.o.a. van die 3 Straat F schepen na dat de kont eraf gesneden was ?.
Ja ik weet het, het is bij wet verboden om sex met dieren te hebben, maar ik ben nu eenmaal een mierenn..ker.
En dat graag tot 3 cijfers achter de komma..............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Heren KJCPL,
Bijna alles verandert: behalve de Star ferry.
Deze foto is een paar weken geleden genomen door mijn zoon Ivo.
Groeten Arie E
Bijna alles verandert: behalve de Star ferry.
Deze foto is een paar weken geleden genomen door mijn zoon Ivo.
Groeten Arie E
- Bijlagen
-
- Star ferry Kowloon.jpg (231.47 KiB) 2818 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Even ouderwets een "paaltje pikken"
MV Straat Agulhas tussen Capetown en Durban
MV Straat Agulhas tussen Capetown en Durban
- Bijlagen
-
- box 20002.jpg (465.62 KiB) 2751 keer bekeken
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Mooie foto,maar als je zo naar de kopjes op de golven kijkt is het toch geen slecht weer.
Gr.Jan
Gr.Jan
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
...dat heb je in die contreien ook niet nodig, Jan...als je zo naar de kopjes op de golven kijkt is het toch geen slecht weer
Wij hadden op de Zonnekerk (begin jaren '70) bij het aanlopen van Durban de loods al aan boord, en nog geen 5 minuten later gleden we op de MK-vloerplaten door de MK vanwege een freakwave...
Je "glijdt' Durban niet binnen, je "zwiept" naar binnen op de deining...
Althans: ik heb het nooit anders meegemaakt.....en we hadden op de Noordzee van Noordlijn/Equator Durban een lange tijd als thuishaven in het 'Zambezi-Africa-Lines'-charter, dus kwamen we daar wel vaker
Oost, west...ook best
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Npoort: Prachtige foto. Ik vind het wel zonde dat de foto zo onder het stof zit. Is dit een scan, een dia? Als je een origineel hebt kan ik die wel restaureren hoor, ik doe dat nog graag ook. Een mogelijkheid is de scan op zo groot mogelijk formaat naar me mailen, dan knap ik hem op.
Is Npoort toevallig Nico Poort, heb ik mee gevaren op de Straat Hong Kong of op de Bali, ik weet het niet precies meer.
Groet, Kees van der Have
Is Npoort toevallig Nico Poort, heb ik mee gevaren op de Straat Hong Kong of op de Bali, ik weet het niet precies meer.
Groet, Kees van der Have