Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Willem Oldenburg

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Joop

Het is inderdaad een stukje weemoed, wat betreft dat bedienen van de officieren en dat uniform gedoe. Ik wist niet beter, dat ik ging varen, het systeem stamde nog uit de koloniale tijdperk denk ik.
Aan de andere kant als je met Hollandse bedienden voer, had je ook een extra stukje gezelligheid en een paar extra stap maten.
Dat ik bij de SMN weg ging, omdat ik bonje had met die dolfijnen teller op de Neder Lek, ging ik bij Smit-Lloyd varen en daar had je helemaal geen uniformen en rangen en standen, de ouwe was de baas, maar liep in een gewoon kloffie en dat gold voor de stuurman en de machinisten ook en je ging samen stappen of een koude klets in het hutje doen (héél democratisch en geen flauwekul), dat was bij de KPM en KJCPL natuurlijk een behoorlijk stukje anders, het dek en civiel personeel was hoofdzakelijk Chinees en ze trokken wel een blik Chinezen open, de hogere rangen hadden zelf een persoonlijke bediende, zij hoefden nog net niet hun kont af te vegen als ze van de doos kwamen, maar het was toen gewoon.
Tijden veranderen, ik weet niet of het nu zo gezellig is, diegene die er zo zijn ingestapt weten niet beter, maar voor mij zijn het een soort spookschepen geworden, véél apparatuur en weinig mensen.

Groetjes Willem

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Joop »

Hoi Willem,

Bedienden maakten ook vaak deel uit van mijn stapmaten. Dat waren leeftijdsgenoten zoals lichtmatrozen, og's en handlangers. Volgende maand ga ik op bezoek bij John Leclaire, de bediende linksboven op de foto (vorige pagina). Vaak aan boord mee gebabbeld op eenzame oversteken met een doosje bier en een pakje chesterfield. Na 45 jaar zien en spreken we elkaar weer. Het lijkt veel korter geleden.

Groetjes Joop
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Ha die Joop, weet je zeker dat je bij de RIL / KJCPL gevaren hebt? Ik ben 35 jaar geleden gestopt met varen en denk nog heel vaak met plezier terug aan die tijd. Bediening voor de officieren was toen normaal, zelfs op Chinese schepen. :) Ik heb me er nooit aan gestoord. Verschil moet er zijn, zelfs de communisten zijn daar achter.
Groet, Kees.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Joop »

Hallo Kees,

Nee hoor, ik heb mij daar niet echt aan gestoord maar als ik terugkijk was dat toch een beetje overdreven op vrachtschepen. Het was bij de RIL / KJCPL dus niet anders als bij de SMN waarbij Willem en ik gevaren hebben. Een uitstapje soms naar een ander topic is toch niet erg hoop ik. :wink: We kwamen ook wel eens stappers van een andere maatschappij tegen in het verre oosten. :-D

Groetjes Joop
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Geen probleem voor mij hoor. Maar het is nu eenmaal zo dat het de "tijd" was. Tijden veranderen en dat is maar goed ook.
Als hobby fotografeer ik container schepen, liefst die hele grote. Wat me altijd verbaasd is dat ik op honderden foto's er misschien 5 heb waarop je een mens ziet. 150000 ton en 12 man aan boord. Nou, dan zou ik niet meer willen varen. Maar dat is de tijd. Ze worden ook niet meer door 50 havenarbeiders gelost en geladen. Ik bedoel maar... de tijd...
Gaan we nu weer plaatjes kijken? :wink:
Groet, Kees
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

louis holleman schreef:... apart, met die laadbomen recht en strak omhoog... werd er vaker zo gevaren, want op de eerste opname van de Freetown liggen ze gewoon plat?
Lois, nog even terugkomend op je vraag. Wat wel voorkwam dat, bij rustige zee en de volgende haven kort varen, de bomen stijf omhoog bleven. Maar in de regel gelijk na vertrek.
Soms bleef één laadboom of kraan in bedrijf om nog even wat te lossen.
De Straat Bali bij vertrek uit West Afrika. Waar? Is nog steeds niet 100% duidelijk.
straat bali.jpg
straat bali.jpg (64.47 KiB) 2429 keer bekeken
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Harry, met opgetopte laadbomen korte stukkies varen heb ik zelf vaak genoeg aan boord meegemaakt. Maar normaal gesproken krijg jij je boom niet zover omhoog op de winch en dat vind ik dus juist zo opvallend: gewoon 90 graden omhoog. Alsof het een alternatief is voor in de mik leggen. De vraag ernaast is dus: hadden ze daar voorzieningen voor om dat zo te doen? Als ik zo naar die foto kijk, lijkt het erop dat ze boven die zalingen een soort constructie hadden om die bomen daar gewoon vast te zetten...
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, ook daar konden de bomen met een beugel worden geborgd.
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door v+d »

Dat kwam wel vaker voor b.v. bij grote kisten als deklading en later bij containers, aan dek, op schepen die daar nog niet speciaal voor ingericht waren.
Er zwerft hier ergens een foto van een Nedlloydschip waar dat goed te zien is.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Chr.Vr. »

Ook gebeurde het, als je wist dat je wat havens achter elkaar had ,en dat er dan met kranen gelost of geladen werd of als er spierwerk was , zoals te zien is in het boek
"Op een koers " Nedlloyd pag. 58
hoofdzakelijk dan de schepen met rolluiken, daar je altijd je regen tent kon plaatsen
Chr Vr

Ahoy Chr Vr,
Ik heb maar 2 dezelfde geplaatste berichten verwijderd,zo blijft het forum wat leesbaarder
:!:
Groetjes Ruud


Plaats reactie