Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 nov 2013 10:31
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Aimee Lykes:
Lees net van de 2 RIL schepen. Interresant.
Dat was toen de RIL de grootste Nederlandse vloot had in aantal schepen. Zover ik hoorde met de fusie had de RIL op eigen benen door kunnen gaan maar dat mocht niet. Wel jammer. Nooit met de RIL gevaren (als werknemer). Wou wel.
Lees net van de 2 RIL schepen. Interresant.
Dat was toen de RIL de grootste Nederlandse vloot had in aantal schepen. Zover ik hoorde met de fusie had de RIL op eigen benen door kunnen gaan maar dat mocht niet. Wel jammer. Nooit met de RIL gevaren (als werknemer). Wou wel.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
een klein kaartje van de aliwal shoal
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
dick/brazil schreef:
een klein kaartje van de aliwal shoal
- Bijlagen
-
- aliwal shoal 1 [1024x768].jpg (59.94 KiB) 3223 keer bekeken
-
- aliwal shoal 2 [1024x768].jpg (48.15 KiB) 3223 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Ahoy,
Ik had dit verhaal jaren geleden al eens gehoord.
Ook op de kaart al eens gezien toen wij er langs voeren.
Hier is nog een leuke link:
http://www.divealiwal.co.za/aliwal_shoal.htm
Grts, Belgonaut.
Ik had dit verhaal jaren geleden al eens gehoord.
Ook op de kaart al eens gezien toen wij er langs voeren.
Hier is nog een leuke link:
http://www.divealiwal.co.za/aliwal_shoal.htm
Grts, Belgonaut.
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Je had van die zaken die je je hele leven bij blijven, zoals de Aliwal Shoal.
Zonder radar, zonder VHF etc. etc. Alleen je ogen, echolood en verstand.
Constant dwars peilingen op rivier-mondingen en brug-boogjes tellen voor het bepalen van de vaart en positie en recht vooruit peilen voor de afstand uit de kust en maar hopen dat je de gyro fout goed had bepaald, anders zat je gelijk een mijl verkeerd met de afstand uit het strand en dus de ook Aliwal Shoal.
Ook de Cedar passage was zoiets. Destijds een bij de RIL ongeschreven verplichting om daar door heen te gaan tot dat er een steen gevonden werd eind 60er jaren.
Via een herderlijk schrijven van HKHO werd het daarna toen verboden gebied verklaard.
Als je de Cedar passage op je wacht had dan had je 24 uur later ook de One Fathom bank op je wacht.
Zonder radar, zonder VHF etc. etc. Alleen je ogen, echolood en verstand.
Constant dwars peilingen op rivier-mondingen en brug-boogjes tellen voor het bepalen van de vaart en positie en recht vooruit peilen voor de afstand uit de kust en maar hopen dat je de gyro fout goed had bepaald, anders zat je gelijk een mijl verkeerd met de afstand uit het strand en dus de ook Aliwal Shoal.
Ook de Cedar passage was zoiets. Destijds een bij de RIL ongeschreven verplichting om daar door heen te gaan tot dat er een steen gevonden werd eind 60er jaren.
Via een herderlijk schrijven van HKHO werd het daarna toen verboden gebied verklaard.
Als je de Cedar passage op je wacht had dan had je 24 uur later ook de One Fathom bank op je wacht.
- Bijlagen
-
- Chart Cedar passage [1024x768].jpg (96.31 KiB) 3036 keer bekeken
-
- cedar passage [1024x768].jpg (38 KiB) 3036 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Hoi Kees. Toch wel curieus die cedar passage. Je vraagt je af hoeveel mijl winst deze passage opleverde en of dat opwoog tegen de risico's. En men zal toch ook wel wat langzamer gevaren hebben? Het moet voor '67 afgelopen zijn; kan me nl niet herinneren dat we full speed tussen die eilandjes doorkachelden.="kees de ru"....Ook de Cedar passage was zoiets. Destijds een bij de RIL ongeschreven verplichting om daar door heen te gaan tot dat er een steen gevonden werd eind 60er jaren....
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
- jandezeeman
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
- Locatie: Hellevoetsluis/Doha
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Als je de Cedar passage op je wacht had dan had je ook de One Fathom bank op je wacht.
De One Fathom Bank ligt toch halverwege Straat Malakka?
Of ligt er in de Cedar Passage ook een?
Gr,
Jan
De One Fathom Bank ligt toch halverwege Straat Malakka?
Of ligt er in de Cedar Passage ook een?
Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Ik noemde dat vroegaah " De Bloemkooltjes"....als we daar met een bakkie olie onderweg naar Japan langs kwamen..........als jullie dat nou gelijk hadden gezegd dan had ik het niet weer op hoeven te zoekenCedar passage
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Inderdaad Jan, dwars van Port Kelang.jandezeeman schreef:Als je de Cedar passage op je wacht had dan had je ook de One Fathom bank op je wacht.
De One Fathom Bank ligt toch halverwege Straat Malakka?
Of ligt er in de Cedar Passage ook een?
Gr,
Jan
Het was 400 mijl verder tegen een dikke 16 knopen is dat dus 24 uur verder en dus de volgende dag op je eigen wacht.
Daar had je altijd wel een of andere zure Griek die overal tussendoor crosste en uiteraard hadden we geen radar of VHF, alleen de Aldis lamp.
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Hallo Harry,BU-6 schreef:Hoi Kees. Toch wel curieus die cedar passage. Je vraagt je af hoeveel mijl winst deze passage opleverde en of dat opwoog tegen de risico's. En men zal toch ook wel wat langzamer gevaren hebben? Het moet voor '67 afgelopen zijn; kan me nl niet herinneren dat we full speed tussen die eilandjes doorkachelden.
Gr.Harry
Ik vermoed dat de RIL (HK-HO) zo zijn eigen aanbevolen reis routes had en daarmee de ISM 40 jaar vooruit was.
Ik weet dat ND ook een manual had opgemaakt voor de passage dwars door de Great Barrier Reef met dubbele brug bezetting en navigatie/koersveranderen met de stopwatch.
Het contenue bepalen van de exacte vaart d.m.v. dwarspeilingen was daarvoor essentieel.
Als WTK weet jij natuurlijk ook wel dat er bij de RIL alleen maar naar de telegraaf gekeken mocht worden.
Een paar klappen er af laten halen werd niet echt gewaardeerd.
Altijd volle kracht en moeilijkheden op te lossen d.m.v. koerswijzigingen.
mvg, Kees