Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
De Tjipondok in Hong Kong, maart 1965.
Groeten,
Koos v.d. Elst
Groeten,
Koos v.d. Elst
- Bijlagen
-
- Tjipondok.jpg (82.01 KiB) 2984 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Nog meer 'HongKong- herinneringen' Koos. Jaren '70
Gr.HarryVaren is hunkeren naar land.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Zelfde ervaring, zelfde soort foto’s...
Op 3 november 1974 kwam m/s Zuiderkerk/PIYR te Hongkong aan... boei A31. Agent en Porthealth aan boord, vele wasvrouwtjes aan boord en... “Graaf Porno” aan boord. Ik van boord om te shoppen/stappen. Om een glimmertje voor mijn moeder te kopen bij Shirlina Jewellery & Co op de Lock Road.
Na een biertje in de Red Lion weer terug aan boord met de Kowloon Motorboat Service voor HK$ 8,00. Terug aan boord werd ik belaagd door Tailors Lok Chong en Schneider Muller. Ik heb toen geen pak of uniform aan laten meten...
De stad van Suzie Wong maakte op de jonge Sparks grote indruk en ik ging er steeds weer met plezier naar toe.
Sparkymul
(Do foto's zijn niet super maar ik moet nog aan de gang met photoshop).
Op 3 november 1974 kwam m/s Zuiderkerk/PIYR te Hongkong aan... boei A31. Agent en Porthealth aan boord, vele wasvrouwtjes aan boord en... “Graaf Porno” aan boord. Ik van boord om te shoppen/stappen. Om een glimmertje voor mijn moeder te kopen bij Shirlina Jewellery & Co op de Lock Road.
Na een biertje in de Red Lion weer terug aan boord met de Kowloon Motorboat Service voor HK$ 8,00. Terug aan boord werd ik belaagd door Tailors Lok Chong en Schneider Muller. Ik heb toen geen pak of uniform aan laten meten...
De stad van Suzie Wong maakte op de jonge Sparks grote indruk en ik ging er steeds weer met plezier naar toe.
Sparkymul
(Do foto's zijn niet super maar ik moet nog aan de gang met photoshop).
- Bijlagen
-
- Hongkong 1.JPG (96.36 KiB) 2798 keer bekeken
-
- Hongkong 2.JPG (82.14 KiB) 2798 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Je kon in Hong Kong ook tegen de kant, zoals hier de Houtman van de KPM.
Die voer op Nieuw Zeeland en ligt waarschijnlijk diepvriesprodukten te lossen over stuurboord.
Wij gingen daar met de Straat Bali ook lossen, bevroren paardenvlees uit Argentinie.
Groeten,
Koos v.d. Elst
Die voer op Nieuw Zeeland en ligt waarschijnlijk diepvriesprodukten te lossen over stuurboord.
Wij gingen daar met de Straat Bali ook lossen, bevroren paardenvlees uit Argentinie.
Groeten,
Koos v.d. Elst
- Bijlagen
-
- Houtman.jpg (568.51 KiB) 2720 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Hoi Koos,
Ik heb alleen maar boeien ervaring, gaf een extra dimensie. Het was 's avonds indrukwekkend met al die lichtreclames rondom.
groet,
Sparkymul
Ik heb alleen maar boeien ervaring, gaf een extra dimensie. Het was 's avonds indrukwekkend met al die lichtreclames rondom.
groet,
Sparkymul
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Ook met de Nedlloyd Franklin had ik het genoegen om langs de kant te liggen.
Dat was puur feest. Tussen de middag lunchen in "Java Rijsttafel". Groet,
Robert
Dat was puur feest. Tussen de middag lunchen in "Java Rijsttafel". Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Ook de Straat Cook ging voor de kant in Hong Kong. Dit moet 1970 geweest zijn. Het werd een traumatische ervaring, want bij vertrek verloor de 3de stuurman een been door het knappen van een nylon spring. Gerrit heette hij, hij werd de Kraai genoemd, zijn achternaam herinner ik me niet meer. Later heb ik nog gehoord dat hij een walbaan gekregen heeft in Nederland, bij de KJCPL. Weet iemand hier zich dit voorval nog te herinneren?
Groet, Kees
Groet, Kees
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Met de Nedlloyd Freetown lagen we telkens -vlgs zeggen: op het 'vaste stekkie'- langszij de OceanTerminal.....(Kowloon-side, dus)
Dat was best wel prettig !
Met alle andere schepen: eenmaal 'op de boei', en de rest altijd geankerd met half drijvend HongKong langszij...
Met de Geert Bodewes zelfs tijdens het overkomen van een staartje van een typhoon zodat de arme stuurman zowat constant halvekracht vooruit moest geven om geankerd te blijven ! Kapitein Schenkel (van de vroegere Irene-S) en ik waren ff bellen in het postkantoor vlakbij de OceanTerminal.
Toen we weer naar buiten liepen was het van prachtig weer ineens behoorlijk dreigend, en verslechterde in zéér rap tempo.
De schipper van het taxibootje kon de Geert Bodewes amper terugvinden in die bui...poeh !, dat was poepie slecht weer op dat moment. Na een uurtje of 3 knapte het weer een beetje op, en zagen we nu-en-dan weer iemand lopen op die boten (lichters/kraanschepen) langszij
Dat weer moet HK behoorlijk hebben verast; normaliter werd je een halve dag vóór aankomst van een typhoon wel 'de hort op' gestuurd....
Dat was best wel prettig !
Met alle andere schepen: eenmaal 'op de boei', en de rest altijd geankerd met half drijvend HongKong langszij...
Met de Geert Bodewes zelfs tijdens het overkomen van een staartje van een typhoon zodat de arme stuurman zowat constant halvekracht vooruit moest geven om geankerd te blijven ! Kapitein Schenkel (van de vroegere Irene-S) en ik waren ff bellen in het postkantoor vlakbij de OceanTerminal.
Toen we weer naar buiten liepen was het van prachtig weer ineens behoorlijk dreigend, en verslechterde in zéér rap tempo.
De schipper van het taxibootje kon de Geert Bodewes amper terugvinden in die bui...poeh !, dat was poepie slecht weer op dat moment. Na een uurtje of 3 knapte het weer een beetje op, en zagen we nu-en-dan weer iemand lopen op die boten (lichters/kraanschepen) langszij
Dat weer moet HK behoorlijk hebben verast; normaliter werd je een halve dag vóór aankomst van een typhoon wel 'de hort op' gestuurd....
Oost, west...ook best
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Hong Kong, april 1963. Van die tram (Hong Kong Tramways Ltd) heb ik nog 2 kaartjes.
Een kaartje 1e klas van North Point naar Happy Valley en een kaartje 3e klas voor de terugreis.
1e klas was op het bovendek van de tram.+
Je kon ook de bus nemen (China Motor Bus Co)
Groeten,
Koos v.d. Elst
Een kaartje 1e klas van North Point naar Happy Valley en een kaartje 3e klas voor de terugreis.
1e klas was op het bovendek van de tram.+
Je kon ook de bus nemen (China Motor Bus Co)
Groeten,
Koos v.d. Elst
- Bijlagen
-
- Hong Kong.jpg (340.62 KiB) 3649 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
zoiets had je ook met de trein langs het Suez-kanaal, of de treinen in India/Pakistan/Bangladesh....1e klas was op het bovendek
1e klas zat IN de trein
2e klas zat OP de trein
3e klas hing AAN de trein
Oost, west...ook best