Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
[quote="kees de ru"]
had ik het in Hong Kong vaak financieel wat moeilijk
Per 1 januari 1965 waren de vrijgezellen bij KPM/RIL niet langer vrijgesteld van het betalen van loonbelasting. Dat was natuurlijk de reden dat ik in Hong Kong met het trammetje naar de Peak ben gegaan en in Singapore de Chinese tempel ging bekijken. Toby's Paradise was te duur geworden!!
Groeten,
Koos v.d. Elst
had ik het in Hong Kong vaak financieel wat moeilijk
Per 1 januari 1965 waren de vrijgezellen bij KPM/RIL niet langer vrijgesteld van het betalen van loonbelasting. Dat was natuurlijk de reden dat ik in Hong Kong met het trammetje naar de Peak ben gegaan en in Singapore de Chinese tempel ging bekijken. Toby's Paradise was te duur geworden!!
Groeten,
Koos v.d. Elst
- Bijlagen
-
- Singepore Chinese tempel.jpg (130.36 KiB) 3596 keer bekeken
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
- Locatie: Valthermond, Dr.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Ik dacht dat het wat later was, anders had ik me waarschijnlijk in 1967 nooit nogmaals voor 2 jaar laten uitschrijven naar HK.Coco E schreef:
Per 1 januari 1965 waren de vrijgezellen bij KPM/RIL niet langer vrijgesteld van het betalen van loonbelasting.
Niet alleen de loonbelasting trok een zware wissel op de financien.
Ik was ook op aanraden van de Hoge Druk aanboord een contract aangegaan bij IOS/FoF (Investors Overseas Services Ltd/Fund of Funds) van Bernard Cornfield, waardoor ik in 1969, toen het ter ziele ging, al mijn daar gespaarde/geinvesteerde centjes kwijt was.
Deze contracten werden ons tijdens havenbezoeken aangesmeerd door bij de RIL weggelopen officieren in o.a. HK, S'pore en Durban.
Dit IOS-avontuur heeft me trouwens wel behoed voor latere financiele oplichtings praktijken.
mvg, Kees
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
In februari '63 vloog ik naar Singapore en kwam in maart 1965 weer terug. Het was mij niet bekend dat je je in Nederland moest uitschrijven, dat zal RH dan wel gedaan hebben.
Na 1 jan.1965 hield RH bij mij weer belasting in.
Ook op de Straat Bali hadden diverse mensen aandelen gekocht van het Amerikaanse fund of funds.
Via een Nederlander die in Rio de Janeiro aan boord kwam.
De schepen van Van Ommeren, waarop ik eerder een tijdje voer, kwamen veel in de USA.
Daar aan boord werd United States altijd meesmuilend uitgesproken als Joe naait me Steeds. Dat had ik goed in mijn oren geknoopt, daarom geen aandelen fof gekocht.
Groeten,
Koos v.d. Elst
Na 1 jan.1965 hield RH bij mij weer belasting in.
Ook op de Straat Bali hadden diverse mensen aandelen gekocht van het Amerikaanse fund of funds.
Via een Nederlander die in Rio de Janeiro aan boord kwam.
De schepen van Van Ommeren, waarop ik eerder een tijdje voer, kwamen veel in de USA.
Daar aan boord werd United States altijd meesmuilend uitgesproken als Joe naait me Steeds. Dat had ik goed in mijn oren geknoopt, daarom geen aandelen fof gekocht.
Groeten,
Koos v.d. Elst
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
De Straat Magelhaen in de Indische Oceaan op weg naar Singapore, gezien vanaf de Straat Bali die onderweg was naar Mauritius.
Beide schepen voeren (1964) in dezelfde lijndienst Japan - Hong Kong - Maleisie - Zuid Afrika -Zuid Amerika v.v.
Groeten,
Koos v.d. Elst
Beide schepen voeren (1964) in dezelfde lijndienst Japan - Hong Kong - Maleisie - Zuid Afrika -Zuid Amerika v.v.
Groeten,
Koos v.d. Elst
- Bijlagen
-
- Straat Magelhaen .jpg (188.2 KiB) 3179 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Ook ik heb destijds een contract afgesloten bij de Fund of Funds in Yokohama en dat was eind 1964 als ik het goed heb. Zat toen op de Straat van Diemen en hadden daar een dokbeurt.kees de ru schreef:Coco E schreef: Ik was ook op aanraden van de Hoge Druk aanboord een contract aangegaan bij IOS/FoF (Investors Overseas Services Ltd/Fund of Funds) van Bernard Cornfield, waardoor ik in 1969, toen het ter ziele ging, al mijn daar gespaarde/geinvesteerde centjes kwijt was.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het een uitstekend systeem was wat Cornfield in de markt heeft gezet.
Uitstekend werd alles administratief verwerkt en geregeld vanuit Zwitserland.
Het liep heel erg goed en wel zo goed, dat diverse graaiers in de bankenwereld (w.o. ABN-AMRO) benauwd begonnen te worden van deze successen.
Tesamen met diverse Europese banken en regeringen, waaronder Den Haag, is er toen opgetreden met als resultaat dat FoF ter ziele is gegaan.
Toen ik e.e.a. zag aankomen, heb ik mijn contract opgezegd en heb mijn inleg met winst terug ontvangen.
Dat zal in 1969 of daaromtrent geweest zijn, dat weet ik niet meer.
Het is jammer dat de eindafwikkeling niet goed is gegaan aan het eind, maar dat lag niet aan de FoF.
Jaap
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Er stond indertijd elke week in Time Magazine een kleine advertentie met de koers van IOS FuF.Databoss schreef:...dat het een uitstekend systeem was wat Cornfield in de markt heeft gezet.
Die koers ging steeds een beetje omhoog en dat trok aan, maar objectieve achtergrondinformatie over IOS heb ik toen nooit gezien.
Later bleek dat Cornfield dividend betaalde uit de inleg van nieuwe klanten.
Dat mag niet, en daar heeft hij in Zwitserland nog voor moeten brommen.
Groeten,
Koos v.d. Elst
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Na hierboven beschreven wat minder prettiger ervaringen, even er een wat positievere berichtje tussendoor. Gister, zaterdag 10 mei vond nl. op de oude vertrouwde locatie van het Avifauna te Alphen a/d Rijn de jaarlijkse KJCPL-reunie plaats. Heel veel leuke ervaringen uit een ver verleden werden onder het genot van een drankje 'gedeeld', vonden nieuwe kennismakingen plaats en was het warme buffet van uitzonderlijke klasse.
Na een 'tot ziens op de volgende reunie', keerden leden en gasten voldaan en tevreden huiswaarts.
Vr.gr.Harry
Na een 'tot ziens op de volgende reunie', keerden leden en gasten voldaan en tevreden huiswaarts.
Vr.gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Op Facebook gedeeld door het Scheepvaartmuseum.
- Bijlagen
-
- Plancius.jpg (109.15 KiB) 4189 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Maar weer een paar pics van de straat Bali in wording..
Een paar vragen aan de experts...:had iedere laadboom 2 geien?En: waar werden de halende parten aan vastgemaakt?
Een paar vragen aan de experts...:had iedere laadboom 2 geien?En: waar werden de halende parten aan vastgemaakt?
- Bijlagen
-
- 20140511_135604_rsz.jpg (145.85 KiB) 3892 keer bekeken
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Opmerking:vanwege de schaal..1:145 is het meer een look-alike geworden dan een exacte replica:-(
- Bijlagen
-
- 20140528_172405_rsz.jpg (123.42 KiB) 3892 keer bekeken