Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 284
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E » 23 mar 2015 23:22

De Tjibodas zal dus 110V dc gehad hebben, want op het woord van een Elec kun je vertrouwen.
De Straat Bali had 110V ac in de hutten want de grammofoon die hier links op mijn bureau staat was alleen voor ac.
Er zat een zgn spanningscarroussel op waarmee je diverse ac spanningen kon kiezen.
Die grammofoon had 6 Watt output hifi en werd ook gebruikt bij parties en dansjes aan dek als er vrouwelijke passagiers a/b waren.
Vele jaren later sloot ik eens op de brug van een schip een meetapparaat van de wal aan op een WCD waarop een sticker was geplakt waarop stond "220V ac". In de kortste keren stond die brug onder de rook.
Het bleek dat men achter een paneel een transformatortje had ingebouwd van 110V naar 220V en dat de WCD alleen gebruikt mocht worden om mobieltjes op te laden.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Straat Bali privehut.jpg
Straat Bali privehut.jpg (135.27 KiB) 2479 keer bekeken

ErikE
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2014 17:34

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ErikE » 23 mar 2015 23:59

Hutten 110 V DC en 48V DC voor de fannetjes al dan niet behorend bij de koude kachels.
Winches, ankerlier, capstan etc. 230 V DC.
Generatoren, Crocker Wheeler, 2 stuks, 110 en 230 V DC, 300 Kw, 1250 Amps bij 1200 RPM.
ErikE

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1136
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen » 24 mar 2015 00:53

http://www.lilesnet.com/lanevictory/pix ... iagram.png

Na veel zoeken vond ik bijgaand schema van de s.s.Lane Victory dat nog steeds tochten maakt vanuit Los Angeles.
Het ontwerp is van 1942, lekker oud dus.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 192
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door andrekik » 24 mar 2015 06:07

De Liberty ships hadden 3 DC generatoren van 20kW, totaal 60kW. Alle winches, stuurmachine, anker spil , generatoren, pompen enz werden aangedreven door reciprocating steam engines. DC alleen voor verlichting, communicatie en navigatie
De Victories hadden 2 DC generatoren van 150kW, totaal 300kW 120/240DC. Voortstuwing en generatoren stoom, rest elektrisch.

Later, na WW2, is er links en rechts wat AC "bijgeplakt".

Andre

kees de ru
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door kees de ru » 25 mar 2015 14:42

[quote="Coco E"]
Er zat een zgn spanningscarroussel op waarmee je diverse ac spanningen kon kiezen.
/quote]


Behalve het triller-omvormertje wat ik op sommige schepen nodig had voor mijn taperecorder en pick-up had ik, in ieder geval voor mijn Tandberg, series 12, die ik nog steeds hier heb staan en gebruik, een snaarpully voor 50 Hz en een voor 60 Hz, want dat verschilde ook nog wel eens bij de RIL per schip.

Als ik nu die oude banden beluister, valt ook duidelijk op wanneer er tijdens het opnemen aan dek gewerkt werd met de winches.

Evert Sikkema
Berichten: 843
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Evert Sikkema » 25 mar 2015 15:18

Ik hoop niet dat jullie boos worden, want ik moet af en toe toch wel eens grinniken om die discussie over de stroomvoorziening op oudere schepen, waar ik geen bal van snap.
Het doet met denken aan een stel monniken in een klooster, die maar 1 keer in de 7 jaar 5 minuten met elkaar mochten praten.
Er was weer 7 jaar voorbij en de monniken zaten met elkaar rond de tafel en keken elkaar aan wie als eerste wat zou zeggen. De tijd tikte weg en vlak voordat de 5 minuten om waren riep nog één van monniken vlug: De pap is ook niet meer wat het geweest is.
Er gaan weer 7 jaar van zwijgen voorbij en weer zitten ze met elkaar rond de tafel en kijken elkaar weer aan, wie zegt er wat. Op het laatste moment roept iemand: Ik ben het met de vorige spreker eens.
En weer gaan er 7 jaren voorbij en ondertussen 21 jaar ouder geworden, zitten ze weer rond de tafel en de klok tikt de minuten weg en weer kijken ze elkaar aan, totdat op het allerlaatste moment iemand roept: Nou moet dat geouwehoer over die pap ook maar weer eens afgelopen zijn.

groeten
Evert Sikkema

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 » 25 mar 2015 16:44

Even noteren:
De jaarlijkse reünie van de Ver.Oud KJCPL Personeel is weer aanstaande.
Zoals gebruikelijk in het Avifauna te Alphen a/d Rijn, zaterdag 9 mei a.s.
Dank u.
Vr.gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 mar 2015 17:15

Nou moet dat geouwehoer over die pap ook maar weer eens afgelopen zijn.
:lol: :lol: :mrgreen: :oops:

Begrijp ik dat goed Evert, vindt je dat ouwe massinisten ouwehoeren??? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman » 25 mar 2015 17:49

Ouwehoeren? Nou ja, je kunt het ook anders noemen: een Deutz-deuk, MAN-manie, Sulzersyndroom of jullie gaan gewoon Hotlo-hyperventileren. Niks mis mee hoor, maar accepteer het dan ook, net als wij. Zelfs ouwe sparksen kunnen dat :lol:

Evert Sikkema
Berichten: 843
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Evert Sikkema » 25 mar 2015 18:14

Nee hoor Harry, het is geen ouwehoeren wat jullie doen, maar wel abracadabra voor niet ingewijden.
Wat moet een stuurman aan de wal denken van een spanningscarroussel, triller-omvormertje, snaarpully, 3 DC generatoren, reciprocating steam engines, koude kachels, Crocker Wheeler, Dobrowoski systeem, enz. enz.
Het enige wat mij ooit verteld is, zo'n 60 jaar geleden, was dat de kolenboer bij ons in het dorp (Kanger heette hij) op schepen gevaren had met 110 V gelijkstroom en dat hij daar aan werkte zonder de stroom uit te schakelen. Misschien is het een sterk verhaal.
Maar gaan jullie maar lekker door met jullie 'stroomverhalen', ik lees ze en wat ik niet begrijp gooi ik in mijn pet.

groeten
Evert Sikkema

v+d
Berichten: 5446
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door v+d » 25 mar 2015 18:17

Evert, ik snap waarom hij kolenboer geworden is :lol: Van spanning en stroom had hij geen verstand en kolen kun je veilig vastpakken :idea:

louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman » 25 mar 2015 18:52

Zullen we dan maar dit topic (zie boven voor de naam) maar opsplitsen in aparte topics voor WTK, stuurlui, sparksen, wasbazen (zowel Chinese als Mauritiaanse of moet daar ook nog geplitst voor worden?), bootslui, dekpersoneel en olielui?
Kapiteins maybe. Oh jee, dan gaan de commodores weer kankeren. Die dus ook maar. En de tietbedieners, niet te vergeten. Jos, hoe groot is je server?

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2496
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door K.Brouwer » 26 mar 2015 00:33

Dat van die kolenboer is denk ik geen sterk verhaal Evert. Zelf op de Atlantic Comet met een hwtk gevaren welke gewoon met blote handen in de schakelkast aan de 110 V gelijkstroom stond te werken.

Zijn grootste lol bestond uit het in de lucht laten springen van de nieuwe 2e wtk of assistent wtk. Dat deed hij als volgt. Als hij in de schakelkast aan het prutsen was vroeg hij de andere nieuwe wtk om even een ( ongeisoleerde) waterpomptang voor hem te pakken. Die haalde dat op en als hij die tang nu overhandigde pakte die hwtk dat met een hand aan terwijl hij met z'n andere hand die 110V vasthield, zodoende kwam die nieuwe wtk onder 110 V gelijkstroom te staan wat hem een noodsprong deed maken :-D .

Dat dat Nederlands van ons voor buitenstaanders als "Chinees" overkomt kan ik mij goed voorstellen.
Heb vroeger eens met een maat van de zeevaartschool tijdens ons verlof over de zeevaart zitten kletsen waarop we het commentaar van anderen kregen waar we in godsnaam over hadden. Zelf ook eens ondervonden toen twee vrienden van mij over hun vak "elektriciteit" begonnen te ouwenelen.
Waar ze het nu over hadden is voor mij nu nog steeds een raadsel :wink: .

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 26 mar 2015 01:07

de kolenboer bij ons in het dorp
Ik denk dat je van deze kolenboer kolen van prima kwaliteit kreeg, Evert. :)
Als oud stoker? bij de Nederlandse Christelijke koopvaardij had hij natuurlijk een goede kijk op de kwaliteit.
Vroeger gingen ze altijd in Aden of in een andere haven bunkeren en dan moesten ze uiteraard verdomd goed opletten wat voor kolen ze je in maag probeerden te splitsen. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 mar 2015 01:15

verdomd goed opletten wat voor kolen ze je in maag probeerden te splitsen.
EN...........in mien tiet.........was dat nog net zo met de fuel bunkers zowel zware olie als marine diesel, als je een paar Jan Kazen een mooi beetje bruin watert kan verpatsen, zit je weer gebeiteld :lol: . ( EN natuurlijk met ALLE andere stores zaken!!! :lol: )
Trouwens DAT probeerden ze me ooit "argens in de buurt van Hull" ook te flikken :mrgreen:

PS.je ...EN als ik de nieuwsbrief van Piet Sinke goed lees zijn "ze" dat in Singapore NOG niet verleerd :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

kees de ru
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door kees de ru » 26 mar 2015 11:07

Na al dit technisch geweld vond ik vroeger altijd wat troost in deze song:
"My name is Christine", volgens mij verkregen van officieren in de ASAS destijds:

https://www.youtube.com/watch?v=RhT3hsgeFXw

Niet te geloven dat dit dik 50 jaar later nog steeds op YouTube te vinden is en vermoed dat vele RIL-maten dit ook in bezit hadden of wellicht, net als ik, nog steeds op de band hebben.

Plaats reactie