Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

Tjisedana 1960 leerlingen.jpg
Tjisedana 1960 leerlingen.jpg (65.15 KiB) 8820 keer bekeken

Stukje nostalgie.
In september 1960, samen met nog 27 leerling wtk's, met een Lockheed Electra vertrokken naar Singapore.
Reis duurde 2 dagen, inclusief een overnachting in het KLM PLaswijck hotel in Bangkok.
Ruim 20 leerlingen werden op de Tjisedane geplaatst om op de diverse schepen in Hongkong en Japan geplaatst te worden.
Waren een paar lastige weken voor de 2de wtk, die ineens zo'n club jongelui onder z'n hoede kreeg en ze zo mogelijk wat zinvolle werkzaamheden laten doen.
Bleef dus ook voldoende tijd over om voorzichtig van de tropenzon te genieten op het schavotje.
Wie weet herkent een van de lezers van dit forum zichzelf op dit plaatje.

Koosn.

koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

Al geruime tijd geleden wat herinneringen, aan mijn periode op zee, in de computer gezet en voor mezelf en (hopelijk geïnteresseerde kinderen of kleinkinderen) in een paar boekjes uit laten printen.
Hieronder een stukje over de Straat Napier, die net na de fusie omgevlagd werd in Nedlloyd Napier.
Hopelijk ook uit nostalgische redenen leuk voor sommige van de lezers.

Nedlloyd Napier – 1978

Het is dan zover, na steeds op schepen gevaren te hebben met namen die beginnen met “Tji”of “Straat”, zijn we nu met de Nedlloyd gefuseerd en hebben ook alle voormalige RIL schepen een schoorsteen met de oranje band en het voorvoegsel Nedlloyd voor de scheepsnaam.
Eind februari 1978 werd ik weer als 2de wtk geplaatst op de Nedlloyd Napier.
De Nedlloyd Napier werd in 1972 als Straat Napier voor de KJCPL gebouwd.
Het waren mooie robuuste schepen van 165 meter lang met een 7 cilinder Sulzer hoofdmotor van 17.500 pk die het schip een snelheid van 20 mijl gaf.
Nedlloyd Napier.jpg
Nedlloyd Napier.jpg (77.35 KiB) 8637 keer bekeken
Voor mij ook het eerste schip met een geheel onbemande machinekamer en dat was wel even wennen.
Het schip was uitgerust met een verstelbare schroef en was tevens voorzien van een asgenerator, wat voor die tijd erg vooruitstrevend was.
Maar al die moderne zaken bleken ook niet altijd even goed te werken, want er was regelmatig een black-out tengevolge van de niet goed functionerende asgenerator.
Ook bij aankomst en vertrek was het elke keer weer hopen dat het boordnet goed overschakelde van asgenerator naar dieselgenerator en omgekeerd.
Omdat de asgenerator niet samen met een van de dieselgeneratoren op het net kon staan, werd binnen enkele milliseconden de ene generator op het net geschakeld en de andere direct eraf gegooid. Als er ten gevolge van een haperend relais ook maar iets mis ging, dan was het gelijk donker en moest er met de hand een andere generator op het net gezet worden om vervolgens alle afgevallen pompen en ventilatoren weer op te starten, voordat de inmiddels gestopte hoofdmotor ook weer gestart kon worden.

Bij plotseling vaart verminderen of wat stevige zeegang was er ook een grote kans dat er een “Black out”optrad ten gevolge van het trippen van de asgenerator op over frequentie.
Achteraf bekeken was deze situatie bepaald niet veilig en dat we steeds het certificaat kregen om ombemand te mogen varen is eigenlijk verwonderlijk.

Ook de scheepskranen waren van een revolutionair ontwerp. Deze electrisch hydraulische kranen werden bediend door middel van een bedieningskastje die via een flexibele kabel en multiplug aan een kraan kon worden gekoppeld.
In de praktijk bleek de multicore cable en vooral de pluggen met hun vele contactpunten zeer kwetsbaar te zijn, waardoor er constant storingen aan de kranen waren bij het laden en lossen.
De kranen waren niet zwaar genoeg om met een enkele kraan containers te kunnen draaien.
Door ze in tandem te laten werken konden ze de zwaardere containers lichten, maar ook hier waren er zeer veel storingen en problemen.

Door het relatief grote vermogen op de schroef, trilde het achterschip bij volle kracht lopen enorm en braken de freonleidingen van de vrieskamers op het achterschip met de regelmaat van de klok.
Ook bleken de vriescompressoren en schakelkasten niet tegen dit enorme trillen bestand te zijn en konden deze vrieskamers alleen maar met zeer veel sleutelwerk aan de praat gehouden worden.
Gelukkig was er een mooie accommodatie en hadden we een bemanning van Zuid Afrikaanse Bantu’s die graag overwerk maakte, zodat de machinekamer toch goed onderhouden kon worden.

I am the Black Moses, coming to redeem you.
Deze bemanning ondervond in West Afrika ook grote problemen met hun zwarte broeders, want als er post naar Zuid Afrika gestuurd werd, dan kwam die nooit aan. Dus alle bemanningspost werd daarom in een pakket gedaan en dan via Rotterdam doorgestuurd naar Zuid Afrika.
Deze bemanning had ook een groot gevoel voor humor wat in het volgende voorval duidelijk bleek.
In het holst van de nacht gingen we langs de kade in Freetown afmeren. Zoals bekend is zo’n kade s’nachts pikdonker, want als de lampen niet zijn gestolen, dan zijn ze wel defect.
Op een paar kleine navigatielichten na was het dek van de Nedlloyd Napier ook nog donker en alleen op de bak waren er een paar lampen ontstoken.
Omdat het schip eerst met de kop tegen de kade moest gemanoeuvreerd worden, stond bootsman Ngumi, zich vasthoudend aan het geuzen mastje, op de reling van het puntje van het voorschip om de afstand tot de kade te kunnen doorgeven.
Terwijl het grote voorschip hoog boven de kade uittornde, werd er vanuit de menigte bootwerkers op die donkere kade naar boven geroepen: Hé, wie ben je en waar kom je vandaan ?”.
Hoewel Ngumi klein van stuk was, rechtte hij z’n rug en riep met z’n zware stem naar beneden: “Ik ben de zwarte Mozes en ik kom jullie de verlossing brengen”.
Waarschijnlijk was de donkere menigte beneden onder de indruk, want verdere vragen werden er niet meer gesteld.

In koele bloede doodgeschoten.
Dat men in Freetown toen ook al niet zachtzinnig met elkaar omsprong, bleek op een zaterdagmiddag toen we voor de kant lagen.
Ik werd s’middags opgeschrikt door knallen, toen ik aan dek kwam zag ik enkele militairen die een houten kano aan het beschieten waren die zo’n ruime honderd meter van het schip met de stroming de rivier afdreef.
Er bleken een aantal mannen in te zitten die aan het stelen waren geweest op een schip dat een paar scheepslengten stroomopwaarts langs de kade lag.
Ze waren betrapt, maar konden toch nog in hun kano ontsnappen. Maar terwijl ze probeerden te vluchten, werden ze door deze militairen beschoten.
Door aan de buitenkant van hun kano te gaan hangen probeerden ze aan dat geweervuur te ontkomen, maar met de reling van ons schip als steun onder hun geweren zag je de inslag van de kogels eerst in het water komen en langzaam een weg naar de kano zoeken die dan ook met duidelijke klappen hoorde raken. De handen aan de buitenkant verdwenen en toen ook de kano buiten schootsbereik was klom er niemand meer in, zodat je kan aannemen dat ze het niet meer overleefd hebben.
Wat me vooral bijgebleven is, is de koude blik in de ogen van die militairen.
Je kon aan die ogen zien dat een mensenleven voor hun niets waard was.

Ik was dan ook blij dat ik een paar dagen later afgelost werd en weer veilig in het vliegtuig op weg naar Nederland was.
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door RobertB »

Mooi verhaal Koos,

ik heb altijd gedacht dat de Straat N schepen perfect waren. Dat valt dus ook best tegen :lol:

Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Geruime tijd geen contact meer gehad met "Kombuispraat".
Vroeger werd ik geïnformeerd als er berichten waren op de sites waarvoor ik me had aangemeld.
Ik startte als sparks in febr. 1949 en heb o.a. ook gevaren bij de RIL toen RIL nog RIL was.
Lees nu dat de machinekamer niet meer bemand was.
Ik mag toch aannemen dat er meer dan alleen de 2e WTK a/b is.
Er wordt toch ook gemanouvreerd tijdens een reis en onderhoud zal er toch ook wel gepleegd zijn.
De werkzaamheden die in de latere tijd aan de spraks werden overgelaten heb ik niet meegemaakt d.w.z.
1x op een reis naar Spanje (Oranjelijn Prins Frederik Hendrik) mee tallien.
Wat betreft de PCH-pers nemen het volgende: In mijn begintijd had ook de KPM nog een abonnement op de PCH-pers.
De voetbaluitslagen was een gewilde informatie. En het moest je niet overkomen dat je 2x dezelfde clubs tegen elkaar liet spelen, als dat niet waar was. Het wel of niet nemen van de pers was afhankelijk v.h. feit of de rederij op het nemen van de OceanPost een abonnement had.
Of je het nemen v.d. pers, ook binnenliggend in een haven deed was een vriendelijk gebaar of een vriendelijk verzoek
Leuk dat het varen ons zo lang al bezighoudt.
Geniet ervan!
Arnoud
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

Even reageren op het bericht van Arnoud.
De "N"schepen waren de eerste schepen die met een onbemande MK gingen varen bij de RIL.
We waren nog niet modern genoeg om autonoom te kunnen varen, dus er waren nog steeds 4 wtk's aanboord.
Die automatisering stond nog in de kinderschoenen en nadat de MK s'middags door iedereen verlaten was, had een van de wtk's de "stille wacht" met volgens mij toentertijd een los alarmkastje in de hut.
Als er beneden een alarm ging, moest hij daar binnen de drie minuten op gereageerd hebben, want anders ging het algemeen wtk alarm.
Er waren regelmatig alarmen, dus als je de wacht had, dan sliep je niet lekker.
Trouwens, ook voor een kleine storing moest je in het ketelpak schieten en een meestal hete mk in om die storing op te lossen.
Ook al was je maar 5 minuten beneden, je was dan alweer bezweet en moest toch even onder de douche voordat je je bed weer in kon.
En als je dan zo uit je slaap gehaald ben, dan val je ook niet ineens weer in slaap.
Als dat een paar keer per nacht gebeurde, dan was je s'morgens ook niet echt fris en dacht je met weemoed terug aan de tijd dat er nog gewoon wacht werd gelopen.
Maar ja, je moest met de tijd mee en na jaren werd alles beter en betrouwbaarder en op latere series schepen werden alarmen eerst op de brug geaccepteerd en bekeken voordat er een wtk gebeld werd om in actie te komen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De United Ensign, ex Straat Makassar/Tjinegara 1951.

United Ensign.jpg
United Ensign.jpg (121.23 KiB) 8086 keer bekeken
IDNo: 5362532 Year: 1951
Name: STRAAT MAKASSAR Type: Passenger/cargo (rf) Flag: NLD DWT: 9184
Country of build: NLD Builder: P.Smit Jr Location of yard: Rotterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-17
56 TJINEGARA - 71 MERCURY BAY - 77 UNITED ENSIGN
BU Gadani Beach 1.79
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door RobertB »

Mercury Lake ex Straat Banka.jpg
Mercury Lake ex Straat Banka.jpg (134.78 KiB) 7964 keer bekeken
Hier het zuster schip Straat Banka als Mecury Lake. Duidelijk is het verschil te zien aan de lengte van de masten.
Door het buitensporig trillen van de 9 cilinder B & W met mechanische blowers zijn de masten ingekort omdat de antennes steeds braken.
Ook is op dit schip de middelste 4e wtk hut buiten gebruik gesteld omdat het daar zo trilde dat het onbewoonbaar was.
Het waren wel beauty's om te zien.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Da Silva »

Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Puntenel »

ex RIL/Nedlloyd personeel,

Ik heb een verzoek ontvangen van een Archivist in Nieuw Zeeland om inlichtingen over een bemanningslid op een Nederlands schip (Straat Colombo / Nedlloyd Colombo) omstreeks 1979.
Zoeken op Robert Bersma zijn uitgebreide website http://www.varenisfijner.nl bracht niets op omdat de ranglijsten voor de periode omstreeks 1978 alleen maar de namen van de kapiteins, HWTK’s, stuurlieden, werktuigkundigen en marconisten doorgaf.
Zij, Stephanie van Galen, (de Archivist) weet alleen de achternaam van de gezochte, Mohammed, een West Afrikaanse chef, die in 1978 op de Straat Colombo / Nedlloyd Colombo werkte.
Dat is dus zoeken naar een naald in een hooiberg. Ik kan verder niets vinden en hoop dat er Kombuisers zijn van die tijd die dit verzoek van Stephanie om help lezen en misschien de achternaam van Mohammed (de West Afrikaanse Chef) herinneren.
Ik zal een extract copy van de e-mail van Stephanie hierbij insluiten met de naam en haar adres in Nieuw-Zeeland.
Als je helpen kunt dat zou prachtig zijn en zeer op prijs gesteld in NZ.
Met groet,

John Papenhuyzen

From Stephanie van Gaalen <Stephanie.vanGaalen@dia.govt.nz>
“Dear John

I came across your website amongst links from a Dutch RIL website. Unfortunately I cannot read/speak Dutch even though I have a Dutch surname!

Currently I’m working in an archives helping researchers find information. I have been trying to find lists of crew of the Straat Colombo / Nedlloyd Colombo for around 1978, when the ship travelled to Auckland and Australia. This is to help a researcher who contacted me. While there is lots of online information about the ships and their specifications and routes it is difficult to find lists of crew. I have seen lists of captains/engineers/mechanics for Nedlloyd and RIL.

However I’m specifically after the surname of a West African chef who worked on the ship in 1978 – first name Mohammed.

I wonder if anyone in your reunion group might remember him? If so, I would be pleased to hear from you.

If you have other suggestions for places I might look for information that would be very helpful.

Many thanks”

Stephanie van Gaalen | Archivist | Auckland Regional Office
Archives New Zealand Te Rua Mahara o te Kawanatanga
Phone: +64 9 270 1100 [Option 1 - Research] | Fax: +64 9 276 4472
www.archives.govt.nz | www.archway.archives.govt.nz
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Puntenel »

Correctie! Lees
"However I’m specifically after the surname of a West African chef who worked on the ship in 1978 – first name Mohammed"
dus de achternaam van Mohammed wil ze weten.
Sorry,
John P


Plaats reactie