Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zo "open" heb ik die Chinezen nog nooit gezien !
Iedereen die in de Oost met Chinezen heeft gevaren wist dat er werd gesmokkeld " bij het leven", als je geen shit in je ogen had dan kon je dat ook soms " toevallig zien" en gedachtig de beroemde " drie aapies" vond je dan soms later wat greenbacks in je hutje. Dit is de eerste keer dat ik dit " open en bloot op film vast gelegd " heb gezien in open zee met een gestopt of langzaam varend schip van een zgn. " Heren-Maatschappij" ( ik wist het wel maar had het slechts van horen zeggen!)..die ouwe en de Snr. staf heeft daar vast een paar fikse " groene blaadjes" voor gevangen en zaten dus duidelijk in het complot want uiteindelijk werden er hier journalen vervalst o.a. door er NIET in te vermelden dat de hoofdkar werd afgesleckt OF door er een smoesje in te vermelden. Wat mij betreft was dat allemaal " part of the scene" en ik gooi vooral geen stenen vanuit de voordeur van mijn glazen huis!!! :lol: , maar ik herinner me een communicatie over dit zelfde onderwerp hier op Kombuis waar deze aktiviteiten " zeer verontwaardigt" van de hand werden gewezen en heftig werden ontkent als zijnde " beneden de waardigheid van Koopvaardij officieren" :mrgreen: :roll: Zoals altijd een plaatje is meer dan 1000 woorden. :mrgreen:
Mooooi fillumpie.! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

Vaak handeltjes

Mooi filmpje...

Ja, de Chinese bemanning had vaak handeltjes. Als je bij de mannen in de gang kwam en de hutten in keek dan zag je vaak allerlei zaken voor de handel.
Ik herinner mij een oerwoud van dracaena stammetjes die in Zuid-Amerika aan de man moest worden gebracht. In één van de havens daar ging deze
lading naadloos en als eerste van boord. Wij stonden er bij en keken er naar en de verantwoordelijken keken even de andere kant uit. Maar 's avonds,
werden wij, tijdens het stappen, door de chinezen gefêteerd. En er zullen best wel wat geldboompjes her en der in hutten terecht zijn gekomen .

Aankomst Hongkong had met Chinezen ook iets speciaals. Daar werden de mannen door de maatschappij aan boord uitbetaald. Het ging dan om grote
bedragen en de sparks was dan vaak de klos. Uittellen, controleren en dat alles onder bewaking. Eén van de vele kleine klusjes die de sparks mocht
opknappen.

Sparkymul
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Da Silva »

Mooie film Robert.

Prachtig die zeilende jonken. Tweede toestel is een DC-8. Maatschappij kan ik niet goed zien, lijkt op Canadia Pacific.

Weet u welk jaar dit is geweest.

grt.

Mario
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tweede toestel is een DC-8
En zo te zien een Long-Body DC-8. :wink:
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Da Silva »

Goedenavond Jos,

Volgens mij ook. Die waren ongeveer 15 meter langer dan de "oorspronkelijke versies". Prachtige toestellen, een heel verschil nog met nu. Alle meters e.d. nog analoog. Als je dat nu ziet, alles digitaal met flatscreens en niet te vergeten de Flight Management Computer. Ze krijgen de route van de Dispatcher van de company. Die wordt geladen in deze computer en daarmee light de route al bijna vast. Zelf de paramaters van de brandstof, passagies en lading invoeren en klaar is Kees. Die computer berekent bijna alles. Vliegt daarna van waypoint naar waypoint, op de vooraf ingestelde hoogte en snelheden. Als ze dat zouden willen, gaat het landen, mits het vliegveld over de juiste faciliteiten beschikt ook nog volledig automatisch. Ik heb ze nog nooit over onbemand gehoord, maar net als in de scheepvaart zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Zeker zolang er nog geklapt wordt na de landing, trek je daar geen volle theaters mee denk ik. Maar wie weet, ik ga het niet meer meemaken.

Grt.

Mario
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het is inderdaad een uniek filmpje van Robert. :wink:
Ik heb zelf een paar jaar bij Triton met Chinezen gevaren, goede tijden, slechte tijden.
Iedereen aan boord wist dat ze smokkelden bij het leven, maar als je leven je lief was bemoeide je er niet mee.
Kan me heel goed voorstellen dat ze op de Straat Fushimi in Cebu even afslackten voor de Chinese handel.
Tenslotte hebben ze thuis in Holland vrouw en kindertjes.
En die groene flappen zijn ook welkom als je net een huis gekocht hebt. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar 's avonds, werden wij, tijdens het stappen, door de chinezen gefêteerd.
Deze opmerking doet mij aan de volgende ervaring denken.
In het begin van de 1960tiger jaren - in mien tiet- was de bemanning op de Reuzen van Heusden vrijwel uitsluitend Spaans, met als uitzondering de hofmeester en Chef en 2e kok en af en toe een Nederlandse Pompman.Zo gebeurde het dat ik op Schiphol arriveerde om met een voltallige nieuwe bemanning te vertrekken naar- ik meen- de " Forest Town" die in Palermo in dok lag, een hofjood of kok was in geen velden of wegen te zien en omdat ik nog onderaan de totempaal zweefde hoorde ik via via " dat we met Chinezen gingen varen" :lol: Dit gaf behoorlijk consternatie en wat ik me ervan herinner is dat " niemand daar van wist"....misschien die Ouwe :roll: die dat dus maar moest introduceren aan de rest van ons. In Palermo aangekomen verdween de ouwe ploeg vanzelf als een speer en "wij" waarvan ik me NU nog herinner niemand maar dan ook NIEMAND enige ervaring had van " met Chinezen varen" had maar te zorgen dat die boot naar zee ging.Ik zal de lezers hier mijn uiterst stijle " ervarings-grafiek" maar besparen, maar ik kan een ieder verzekeren " dat het uiterst interessant was"........die beste brave lieden hadden duidelijk onder elkaar afgesproken " dat ze die Hollanders wel het e.e.a. zouden bijbrengen".......Goed, we gingen naar zee en werden ondertussen ook " staande de vergadering" het e.e.a.bijgebracht betreffende hun grote roerganger Chairman Mao.
Van Palermo gingen we laden in Milazzo en vervolgens lossen in Port du Bouque ( of zo?) een stekkie vlak bij Marseille. Ik ging daar met een paar Snr. kollega's een pilsje kopen en zaten op een gegeven moment ergens aan de tap waar bleek dat een eindje verder een van de jonge Chinese stokers van onze bemanning- met een paar maten- aan de bar zat. Om te beginnen had hij een bijzonder fancy leren jack aan, zo'n echte Amerikaanse " bomberjacket", een kledingstuk wat IK me niet kon veroorloven :lol: .....EN hij haalde een dikke rol met Amerikaanse dollars uit zijn binnenzak , pelde daar wat biljetten af en gaf ze aan de bartender met de opdracht " om die Hollanders daar van drinken te voorzien"........er ging toendertijd bij mij een lampie an...en dat is vervolgens ook nooit meer uitgegaan! :lol: Ik heb zaken meegemaakt met Chinezen waarvan heden ten dage vrijwel iedereen denkt " die gozer liegt als brugman". :mrgreen:
smokkelden bij het leven, maar als je leven je lief was bemoeide je er niet mee.
en zo zattat. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Bob R.I.P. »

Het kon wel eens gebeuren dat er zomaar een fles whisky in je kooi lag. Dan was je hut of station gebruikt als bergplaats van iets wat niet mocht.
We kregen in Engeland de zwarte bende aan boord. Het eerste wat ze deden was met haakjes achter de bloedbaar op de schoorsteen vissen. (Shelltanker). Niets. Het hele schip doorzocht. Niets. Toen de bende vertrok zei de chef van hun tegen de hofmeester, waar hij al die tijd in de hut had zitten koffiedrinken, "ok, you win this time." Werd die hofmeester kwaad. Hij werd daar even beschuldigd van smokkelen! Ze probeerden een beetje bij te verdienen, zoals met een partijtje horloges, die in de bank waar de zwarte bende chef had gezeten, waren opgeslagen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door K.Brouwer »

Ze zijn bij Shell toch nog steeds op zoek naar een chef kok welke bij mooi weer "zomaar" over de muur gevallen is?

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Ik ben begonnen met KJCPL plaatsingslijsten van 1950 tot 1980. Toevoegingen zijn uiteraard zeer welkom.
http://www.varenisfijner.nl/wie_wanneer_en_waar.html
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl


Plaats reactie