Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door KJHvanBeek »

Word spannend Koos.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Koos,

Je hebt toch wel een foto van haar genomen?

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

De meer of minder spannende dingen hou ik voor mezelf, Karel.
In de jaren ‘60 waren er nog heel wat vrachtschepen met accommodatie voor 12 passagiers. Zelfs op een liberty van de VNS hadden we passagiers en op de Es-boten van de KNSM voer zelfs een passagiersbediende. Toch vind je op Kombuispraat weinig over varen met passagiers. We zijn dus discreet.
Ook geen foto’s, Henk, behalve dan van een stel willekeurige meiden op de ijsbaan van Hakone, in de buurt van Yokohama.
Bijlagen
Hakone IJsbaan met Japannertjes.jpg
Hakone IJsbaan met Japannertjes.jpg (158.89 KiB) 8966 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Het schip koerst na vertrek Hongkong in noordelijke richting naar Japan. Het is inmiddels februari, dan is het winter op het noordelijk halfrond, zoals bekend. Het weer wordt met de dag slechter en ook het zicht laat te wensen over.
Op zekere ochtend geeft de radar er de brui aan. Dat is al vaker voorgekomen op dit schip, maar gelukkig is het een betrekkelijk eenvoudig apparaat dat meestal weer gauw aan de praat is te krijgen. Deze keer wil de antenne niet meer ronddraaien. In de laskast in het dekhuis is de voedingsspanning voor de antennemotor aanwezig, dat is in orde. Ik zou nu naar de antenne moeten om daar het een en ander te onderzoeken. Maar ja, de antenne zit hoog in de voormast, er staat een behoorlijke zee en de Straat Bali maakt flinke halen, dus naar boven gaan is eigenlijk niet verantwoord. Als ik kapitein Kroone op de hoogte heb gebracht van de stand van zaken stelt hij voor het schip bij te draaien, dan ligt het rustiger, en of ik het dan zou aandurven om de mast in te gaan. Prima idee, dat zie ik wel zitten. De machinekamer wordt alvast gewaarschuwd en een tijdstip vastgesteld. We hebben nog tijd genoeg voor de voorbereiding en zelfs nog tijd om pikheet te houden.
Als het schip daarna is bijgedraaid ga ik, met de benodigde spullen aan mijn broekriem bevestigd, de mastladder op terwijl de tweede stuurman - chef navigatiemiddelen - beneden blijft staan voor morele ondersteuning. Boven is het gelijk prijs, er staat geen spanning op de aansluitklemmen van de motor. Omdat er in het dekhuis beneden aan de mast wel spanning aanwezig is, moet er onderweg iets niet in de haak zijn met de bedrading. Gelukkig zitten er een paar reserve aders in de kabel. Als die reservedraden op de motorklemmen zijn overgezet blijf ik nog een poosje lekker op het antenne platform zitten meedeinen, vanzelfsprekend in een werkzame houding. Als tenslotte ook beneden de draden zijn overgezet en de radar is ingeschakeld, draait de antenne weer lustig zijn rondjes. Iedereen blij, behalve de kapitein. Die wil weten wat er aan de hand is met de draden die ik verwijderd heb. Geen idee, het is een raadselachtige zaak. Maar hij doet het weer. Dan blijf ik er verder maar liever van af.
’s Avonds komt onze Japanse passagier - ze heet Keiko – gewoontegetrouw weer op visite in de radiohut.
Ze drukt zelf op de knop om koffie te bestellen.
Ik vraag haar natuurlijk met enige trots wat ze vindt van de exercitie van vanmorgen. Jammer, ze heeft niets gezien of gemerkt. Ze was zeeziek en heeft de hele ochtend in haar kooi gelegen.
Op 4 februari arriveert de Straat Bali in Kobe en maakt vast op de boeien.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Op de boeien in Kobe.jpg
Op de boeien in Kobe.jpg (186.07 KiB) 8790 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

Nostalgie...

Dank Koos voor weer een mooi praktijkverhaal.

Ik vond vanmorgen bij het opruimen van spullen een paar bierviltjes...

Vaak heb ik mijn biertje op een dergelijk rond schijfje gezet. Brengt goede herinneringen naar boven. Het ge-OH aan de bar voor het aan tafel gaan of na de wacht. Soms diepzinnige gesprekken, dan weer de belevenissen van die dag aan de wal, de fauwe moppen, kastje 24, bamzaaien.

Ik heb vaak achter de bar gestaan volgens mij deden veel sparksen dat. Vierentwintig borrels uit een jeneverfles, bijhouden wie wat gedronken had. De voorraad op peil houden samen met de hofjood. Deze laatste schreef dan maandelijks de 24607 uit “BAR ACCOUNT”.

Goeie tijden :-D ...

Sparkymul
Bijlagen
RIL 2.jpg
RIL 2.jpg (272.6 KiB) 8573 keer bekeken
RIL 1.jpg
RIL 1.jpg (221.32 KiB) 8573 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Op de boeien liggen in Kobe is best lastig, als er maar enkele malen per dag een bootje naar de wal gaat.
Keiko is al van boord maar is nog niet doorgereisd naar haar woonplaats. In Japanse karakters heeft ze op een briefje geschreven waar ik haar kan ontmoeten. Als ik later op de dag de wal op ga en in de stad het briefje laat lezen aan een voorbijgangster - die geen woord Engels verstaat maar wel de karakters onmiddellijk begrijpt - is die zo vriendelijk om me door een doolhof van straatjes naar het aangegeven adres te brengen. We gingen nog wandelen in het park Mount Rokko, dat ’s zomers best mooi moet zijn, maar in de winter was er weinig te beleven. Op de terugweg namen we de kortste weg naar de uitgang en dat was dwars over een gazon, maar daar zakte Keiko een beetje hulpeloos in weg, want ze bleek schoenen met punthakken aan te hebben.

De kustreis van de Straat Bali gaat verder naar Nagoya, Yokkaichi en Yokohama. Daar gaat het schip na leeglossing het droogdok in, dat was een vaste gewoonte na elke rondreis van 5 maanden.
Op deze kustreis is de verbinding met Scheveningen Radio nog steeds redelijk, ik heb geen relayschepen nodig gehad. Ook tijdens de dokperiode is de ontvangst van de dagelijkse persuitzending van de Oceaanpost nog tamelijk goed. Op zekere dag is de nieuwsuitzending dermate lang dat ik niet alles op één Oceaanpostblad kwijt kan, zodat ik een paar artikeltjes van minder belang maar weglaat. Normaal gaat alles wèl op 1 blad. Daarmee kom ik weer in aanvaring met de kapitein. Die gaat toevallig op bezoek bij zijn collega op een ander RIL schip en ziet daar een dubbele uitgave van de Oceaanpost op tafel liggen, terwijl hij verdorie maar een enkel blad heeft gekregen. Daar moet ik maar eens uitleg van geven.

Voor het sportieve vertier heeft Yokohama een skating rink, oftewel een overdekte ijsbaan.
Daar gaan we ’s avonds schaatsen, het is tenslotte hartje winter. Er komen daar op die ijsbaan vast niet vaak schaatsende zeelieden want we hadden nogal wat bekijks. Wij werden - mag ik wel zeggen – met bewondering nagekeken door de aanwezige Japanners en Japansen, want die hadden zelf van schaatsen niet zoveel kaas gegeten. Na het schaatsen nemen we - om weer op te warmen - plaats achter de potkachel, in zo’n zaakje waar het met vier bezoekers al vol is. De overige clientèle kwam daardoor wel een beetje krap te zitten. Maar daar klaagde niemand over.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Yokohama -  achter de potkachel.jpg
Yokohama - achter de potkachel.jpg (76.35 KiB) 8333 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Sparkymul »

Dokbeurt in Yokohama...

Het was inderdaad vaste prik voor schepen die in bepaalde diensten voeren om in Japan te dokken. Op de dekken verschenen dan bij kromme relingen, trapleuningen en rot plaatwerk steigertjes. Het kon er vol van staan. Gehelmde arbeiders in veiligheidshesjes, Safety first! In Japan liep men daarmee voor op. Her en der een eerste hulptrommel. De Japanners hadden het goed voor elkaar.

Geluncht werd aan boord, ergens in het zonnetje aan dek. Rijst, groente en vis verpakt in zwarte dozen met twee etages bij elkaar gehouden met een elastiek met daartussen dan ook nog de niet weg te denken chopsticks.

Wij hadden genoeg tijd voor vertier. Clubs, dancings en heel speciale shows werden bezocht. Bij vertrek was alles weer spic en span aan boord. Toch vond ik een keer in de accuruimte een zwart souvenir... een vergeten lunchbox. Ik heb hem nog steeds. (zie foto's)

Sparkymul
Bijlagen
2610a.jpg
2610a.jpg (158.18 KiB) 8082 keer bekeken
2611a.jpg
2611a.jpg (153.61 KiB) 8082 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

De Straat Bali ligt inclusief de dokperiode een dag of tien in Yokohama. ‘s Zondags gaan we een tripje maken naar Hakone. Om daar te komen moet je eerst met de trein naar Odawara. Op het station van Yokohama staat het perron zwart van de mensen. Als de trein is gearriveerd blijkt die al tamelijk vol te zitten, maar met het nodige duwwerk kunnen er nog wel mensen bijgepropt worden.
Onderweg kijk ik eens uit het coupéraampje en zie zowaar de berg Fuji in de verte. Meestal vallen de bekende bezienswaardigheden mij een beetje tegen, maar toen ik deze berg toevallig zag, sereen en mysterieus afgetekend tegen de blauwe lucht, met de top in de sneeuw, werd ik wel even stil, bij wijze van spreken. De Tafelberg, het Suikerbrood, de Rots van Gibraltar of de Grossglockner mogen er ook wel zijn, maar deze berg was voor mij toch van een andere orde.
Van Odawara ging de reis per bus verder naar Hakone.
Hakone ligt tamelijk hoog in de bergen. Er was een natuur ijsbaan waarop geschaatst kon worden. Alleen was het ijs niet zo best, we moesten er maar wat van zien te maken, het ging tenslotte om de lol. Er was ook een skipiste, maar die stelde niet veel voor. Maar het was prachtig weer en er was ook nog een gezellig restaurant.

In Yokohama gingen de RIL-mensen naar de RIL-Bar. Zelf ging ik meestal naar de Blue Canary. Die zaak heette zo omdat er blues werd gespeeld, waar zwarte Amerikanen – en ikzelf – naar luisterden terwijl we een drankje dronken.
Er was ook een Philippijnse jongedame aanwezig. Die zag er op toe dat de sfeer niet al te droevig werd.
Als er genoeg klanten binnen waren – zo’n man of zes – deed de baas de neonreclame uit.
Die neonreclame had de vorm van een grote blauwe kanarie, die aan de voorgevel was bevestigd. Als die uit was dan leek de zaak gesloten, vanaf de straat gezien, zodat er niemand meer kwam binnenlopen.
De laatste avond voor vertrek Yokohama ging ik ook maar eens naar de RIL-Bar. Het bleek een mooie grote zaak te zijn, zonder Philippina’s en zonder Soul People. Er waren wel een soort geisha’s in kimono, die precies wisten hoe ze het iemand naar de zin moesten maken.

Op aanraden van de maten kocht ik in Japan een theeservies. Verder kocht ik nog een ochtendjas en twee pulletjes. Van Keiko had ik al een elpee gekregen, getiteld Golden Melodies from Japan. Later, toen ik terug was in Nederland heb ik alle spullen weer weggegeven met uitzondering van één pulletje en de elpee.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Straat Bali in droogdok Yokohama.jpg
Straat Bali in droogdok Yokohama.jpg (539.91 KiB) 7906 keer bekeken
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Nadat de Straat Bali was geknipt en geschoren werd het schip verhaald van de werf naar de kade om stukgoed te laden. Vervolgens werd nog stukgoed opgepikt in Nagoya en Kobe.
Na een maand in Japanse wateren ging het daarna weer de reis op, met als eerste aanloophaven Hongkong.
Het leek er op dat op dit traject een front met ons mee trok want het was dagenlang bewolkt en regenachtig zodat op gegist bestek moest worden gevaren. Op een dag komt zo tegen de middag de vierde zeggen dat de kapitein wil dat ik radiopeilingen kom nemen. We naderen Straat Formosa, daar zitten genoeg radiopeilstations dus dat moet wel te doen zijn. In de kaartenkamer staan de kapitein en de stuurlieden al te wachten. Met hun sextant kunnen ze niets uitrichten want het is nog steeds zwaar bewolkt.
Ik neem peilingen van minstens vijf stations die in een cyclus zitten, dat gaat alvast lekker vlot.
De kapitein zal de peilingen zelf in de kaart zetten, hij staat al klaar met potlood en parallellineaal. Maar aan zijn misprijzende gezicht is te zien dat hij er niet veel van verwacht. Ik lees de peilingen nr. 1 en 2 voor van mijn briefje. Ze kruisen elkaar niet ver van de koerslijn. Dan peiling nr. 3.
Die gaat precies door het kruispunt van de eerste twee. Ook peiling nr. 4 gaat warempel door het kruispunt. Tenslotte geef ik peiling nr. 5 op en de kapitein trekt deze ook precies door het kruispunt. De onvermijdelijke foutjes hebben elkaar blijkbaar opgeheven. Ik sta erbij met een brede grijns. De kapitein gromt alleen maar wat onvriendelijks, de stuurlieden staan achter zijn rug stilletjes te grinniken.

Tijdens de laatste nacht voor aankomst Singapore word ik nog gepord omdat de radar weer eens defect is.
Na een uurtje zoeken doet ie het weer, nadat ik een buis heb vervangen. Kapitein alweer niet blij: zet die radar maar uit, zegt hij, want het begint al licht te worden, en de loods van Singapore komt er al aan.
Een uur of wat later liggen we vast.

Hiermee zit mijn Verre Oosten term erop, want Radio Holland heeft al een vlucht naar Nederland voor mij besteld.
Op 16 maart 1965 ga ik na 1 maand Connell House, bijna 20 maanden KPM en 5 maanden KJCPL weer op huis aan.
Ik ben ruim op tijd op Changi en ben net goed en wel verdiept in de Straits Times als meneer Walstra van Radio Holland komt aangewandeld om als laatste mij af te duwen.
De avond tevoren was dat al op passende wijze gedaan door de maten, met een hapje en een drankje in Toby’s Paradise.
Bijlagen
Afscheid KJCPL-maten in Toby's Paradise.jpg
Afscheid KJCPL-maten in Toby's Paradise.jpg (81.44 KiB) 7695 keer bekeken
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Evert Sikkema »

Zaterdag (2 april) was op de Witte Zwaan in Groningen de halfjaarlijkse bijeenkomst (district Noord) van de Vereniging Van Oud-Employé’s Der Koninklijke Paketvaart-Maatschappij en de Vereniging van oud-personeel der Koninklijke Java-China-Paketvaartlijnen NV.
Omstreeks 11 uur kwamen de deelnemers aan boord en werden welkom geheten met een kop koffie (thee) en spekkoek.
Er waren ongeveer 90 oud KPM-ers, KJCPL-ers, Marconisten, nog varende personen (Wagenborg) en een paar mensen uit de scheepsbouw. Een 'volle bak' dus.
De aanwezigen kwamen niet alleen uit het Noorden van het land.
Sommigen wonen bij wijze van spreken om de hoek (Delfzijl, Dokkum enz.), anderen kwamen van ver (Breda, Eindhoven, Amersfoort enz.). Ook uit Duitsland was iemand naar Groningen gekomen.

Om 12 uur werd de documentaire Een leven op zee van Linda Lyklema vertoond.
Hier kunt u iets lezen over deze documentaire uit 1999:
Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... eden.dhtml
Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/recensies/het- ... a~a530713/
NRC: http://www.nrc.nl/handelsblad/1999/10/0 ... er-7464830

Na afloop van de documentaire was er weer de geweldige Indische rijsttafel van Binsar Sipahutar van Toko Semarang.

Aan boord van de Witte Zwaan was ook weer ruimschoots gelegenheid om met oud collega's herinneringen op te halen aan de vroegere vaarperiode.
De ongeveer 90 aanwezigen hebben daar ook volop gebruik van gemaakt.
Ik was weer op uitnodiging aanwezig met mijn scheepsportretten, die met wasknijpers aan de rolgordijnen van de Witte Zwaan konden worden opgehangen.

Indien u, als oud opvarende ook nog eens op een gezellige manier met vroegere collega's wilt praten en van een heerlijke Indische rijsttafel wilt genieten neem dan contact op met Anne Mulder (vaerderij@gmail.com)
De volgende bijeenkomst in Groningen is op zaterdag 8 oktober 2016.
Aquarellen in de Witte Zwaan_Groningen 20160402_02 Anne Mulder hangt KPM en KJCPL vlag op.jpg
Aquarellen in de Witte Zwaan_Groningen 20160402_02 Anne Mulder hangt KPM en KJCPL vlag op.jpg (737.75 KiB) 7583 keer bekeken
Kumpulan 20160402_03 Genieten van een Indische rijstafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_03 Genieten van een Indische rijstafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg (841.41 KiB) 7583 keer bekeken
Kumpulan 20160402_06 Rijsttafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_06 Rijsttafel in de Witte Zwaan_Groningen.jpg (638.48 KiB) 7583 keer bekeken
Kumpulan 20160402_09 'bemanning' van de Witte Zwaan_Groningen.jpg
Kumpulan 20160402_09 'bemanning' van de Witte Zwaan_Groningen.jpg (788.82 KiB) 7583 keer bekeken
Waibalong 20160402_01 op de Witte Zwaan in Groningen.jpg
Waibalong 20160402_01 op de Witte Zwaan in Groningen.jpg (643.67 KiB) 7583 keer bekeken
groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie