Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

Tjipanas in de sneeuw in Yokohama.JPG
Tjipanas in de sneeuw in Yokohama.JPG (153.33 KiB) 9901 keer bekeken

koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

Weer terug op het Forum.
Enkele jaren terug een poosje geveld geweest tgv een tumor in de ruggenwervels.
Heb in de afgelopen jaren door allerlei oorzaken niet meer de moed gevonden om zelf weer actief op dit forum mee te doen.
Wel steeds heel geïnteresseerd geweest in alle verhalen en foto's die geplaatst werden.
Zeker in de periode, waarin m'n actieradius zich beperkte tot m'n bed heb ik met veel plezier alle inzendingen van de diverse forumleden bekeken en met veel waardering gelezen. Op m'n IPad kon ik alles prima volgen, maar kon zelf niet actief zijn omdat alle gegevens op de computer stonden, waar ik toen niet bij kon komen.
Vooral de deskundige inzendingen van Theo en de vaak rake opmerkingen van Harry heb ik enorm gewaardeerd.
Hoewel reizen voor mijzelf op een tweede plan is gekomen, heb ik steeds genoten van de reisverhalen en foto's van Jan. Ook zijn inzet en bemoeienissen met z'n vogels, egels, katten en verder aanwaaiende dieren vond ik bijzonder leuk.
Dus op deze plek wil ik iedereen heel hartelijk bedanken voor hun inzet op dit Forum, want dit Forum is in een donkere periode in mijn leven een steeds terugkerende bron van vermaak en interesse geweest.
Moet mezelf weer een beetje bijscholen hoe ik foto's en zo mogelijk nog wat verhalen kan plaatsen.
Koosn
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Knisten »

Mooi dat je weer "on-line" bent Koos. Welcome back !
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dit Forum is in een donkere periode in mijn leven een steeds terugkerende bron van vermaak en interesse geweest.
Stay on the sunny side of the street Koosn EN " maak hooi als de zon schijnt"......ALL the best.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

Welkom terug, Koos !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door BU-6 »

Heel fijn Koos!
Laat maar weer van je horen en
hopelijk tot ziens op de Reünie, de Jubileum Reünie, zaterdag 12 mei in Avifauna (Alphen a/d Rijn).
Groets, Harry van Twillert
Varen is hunkeren naar land.
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

1968 Sleepboot kaapstad-1.jpg
1968 Sleepboot kaapstad-1.jpg (155.33 KiB) 9620 keer bekeken
Lekker even nostalgisch doen op deze koude dag. :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door jdbvos »

Ja, in ZuidAfrika zijn ze nog lang met die stoomboten blijven varen....
Deze van Kaapstad was mooi, maar ik vond die van Durban mooier...
In Port Elisabeth hadden ze toch een zusje van die Durban-boot ?
Oost, west...ook best
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

Tjisedana 1960 leerlingen.jpg
Tjisedana 1960 leerlingen.jpg (65.15 KiB) 8821 keer bekeken

Stukje nostalgie.
In september 1960, samen met nog 27 leerling wtk's, met een Lockheed Electra vertrokken naar Singapore.
Reis duurde 2 dagen, inclusief een overnachting in het KLM PLaswijck hotel in Bangkok.
Ruim 20 leerlingen werden op de Tjisedane geplaatst om op de diverse schepen in Hongkong en Japan geplaatst te worden.
Waren een paar lastige weken voor de 2de wtk, die ineens zo'n club jongelui onder z'n hoede kreeg en ze zo mogelijk wat zinvolle werkzaamheden laten doen.
Bleef dus ook voldoende tijd over om voorzichtig van de tropenzon te genieten op het schavotje.
Wie weet herkent een van de lezers van dit forum zichzelf op dit plaatje.

Koosn.
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Bericht door koosn »

Al geruime tijd geleden wat herinneringen, aan mijn periode op zee, in de computer gezet en voor mezelf en (hopelijk geïnteresseerde kinderen of kleinkinderen) in een paar boekjes uit laten printen.
Hieronder een stukje over de Straat Napier, die net na de fusie omgevlagd werd in Nedlloyd Napier.
Hopelijk ook uit nostalgische redenen leuk voor sommige van de lezers.

Nedlloyd Napier – 1978

Het is dan zover, na steeds op schepen gevaren te hebben met namen die beginnen met “Tji”of “Straat”, zijn we nu met de Nedlloyd gefuseerd en hebben ook alle voormalige RIL schepen een schoorsteen met de oranje band en het voorvoegsel Nedlloyd voor de scheepsnaam.
Eind februari 1978 werd ik weer als 2de wtk geplaatst op de Nedlloyd Napier.
De Nedlloyd Napier werd in 1972 als Straat Napier voor de KJCPL gebouwd.
Het waren mooie robuuste schepen van 165 meter lang met een 7 cilinder Sulzer hoofdmotor van 17.500 pk die het schip een snelheid van 20 mijl gaf.
Nedlloyd Napier.jpg
Nedlloyd Napier.jpg (77.35 KiB) 8638 keer bekeken
Voor mij ook het eerste schip met een geheel onbemande machinekamer en dat was wel even wennen.
Het schip was uitgerust met een verstelbare schroef en was tevens voorzien van een asgenerator, wat voor die tijd erg vooruitstrevend was.
Maar al die moderne zaken bleken ook niet altijd even goed te werken, want er was regelmatig een black-out tengevolge van de niet goed functionerende asgenerator.
Ook bij aankomst en vertrek was het elke keer weer hopen dat het boordnet goed overschakelde van asgenerator naar dieselgenerator en omgekeerd.
Omdat de asgenerator niet samen met een van de dieselgeneratoren op het net kon staan, werd binnen enkele milliseconden de ene generator op het net geschakeld en de andere direct eraf gegooid. Als er ten gevolge van een haperend relais ook maar iets mis ging, dan was het gelijk donker en moest er met de hand een andere generator op het net gezet worden om vervolgens alle afgevallen pompen en ventilatoren weer op te starten, voordat de inmiddels gestopte hoofdmotor ook weer gestart kon worden.

Bij plotseling vaart verminderen of wat stevige zeegang was er ook een grote kans dat er een “Black out”optrad ten gevolge van het trippen van de asgenerator op over frequentie.
Achteraf bekeken was deze situatie bepaald niet veilig en dat we steeds het certificaat kregen om ombemand te mogen varen is eigenlijk verwonderlijk.

Ook de scheepskranen waren van een revolutionair ontwerp. Deze electrisch hydraulische kranen werden bediend door middel van een bedieningskastje die via een flexibele kabel en multiplug aan een kraan kon worden gekoppeld.
In de praktijk bleek de multicore cable en vooral de pluggen met hun vele contactpunten zeer kwetsbaar te zijn, waardoor er constant storingen aan de kranen waren bij het laden en lossen.
De kranen waren niet zwaar genoeg om met een enkele kraan containers te kunnen draaien.
Door ze in tandem te laten werken konden ze de zwaardere containers lichten, maar ook hier waren er zeer veel storingen en problemen.

Door het relatief grote vermogen op de schroef, trilde het achterschip bij volle kracht lopen enorm en braken de freonleidingen van de vrieskamers op het achterschip met de regelmaat van de klok.
Ook bleken de vriescompressoren en schakelkasten niet tegen dit enorme trillen bestand te zijn en konden deze vrieskamers alleen maar met zeer veel sleutelwerk aan de praat gehouden worden.
Gelukkig was er een mooie accommodatie en hadden we een bemanning van Zuid Afrikaanse Bantu’s die graag overwerk maakte, zodat de machinekamer toch goed onderhouden kon worden.

I am the Black Moses, coming to redeem you.
Deze bemanning ondervond in West Afrika ook grote problemen met hun zwarte broeders, want als er post naar Zuid Afrika gestuurd werd, dan kwam die nooit aan. Dus alle bemanningspost werd daarom in een pakket gedaan en dan via Rotterdam doorgestuurd naar Zuid Afrika.
Deze bemanning had ook een groot gevoel voor humor wat in het volgende voorval duidelijk bleek.
In het holst van de nacht gingen we langs de kade in Freetown afmeren. Zoals bekend is zo’n kade s’nachts pikdonker, want als de lampen niet zijn gestolen, dan zijn ze wel defect.
Op een paar kleine navigatielichten na was het dek van de Nedlloyd Napier ook nog donker en alleen op de bak waren er een paar lampen ontstoken.
Omdat het schip eerst met de kop tegen de kade moest gemanoeuvreerd worden, stond bootsman Ngumi, zich vasthoudend aan het geuzen mastje, op de reling van het puntje van het voorschip om de afstand tot de kade te kunnen doorgeven.
Terwijl het grote voorschip hoog boven de kade uittornde, werd er vanuit de menigte bootwerkers op die donkere kade naar boven geroepen: Hé, wie ben je en waar kom je vandaan ?”.
Hoewel Ngumi klein van stuk was, rechtte hij z’n rug en riep met z’n zware stem naar beneden: “Ik ben de zwarte Mozes en ik kom jullie de verlossing brengen”.
Waarschijnlijk was de donkere menigte beneden onder de indruk, want verdere vragen werden er niet meer gesteld.

In koele bloede doodgeschoten.
Dat men in Freetown toen ook al niet zachtzinnig met elkaar omsprong, bleek op een zaterdagmiddag toen we voor de kant lagen.
Ik werd s’middags opgeschrikt door knallen, toen ik aan dek kwam zag ik enkele militairen die een houten kano aan het beschieten waren die zo’n ruime honderd meter van het schip met de stroming de rivier afdreef.
Er bleken een aantal mannen in te zitten die aan het stelen waren geweest op een schip dat een paar scheepslengten stroomopwaarts langs de kade lag.
Ze waren betrapt, maar konden toch nog in hun kano ontsnappen. Maar terwijl ze probeerden te vluchten, werden ze door deze militairen beschoten.
Door aan de buitenkant van hun kano te gaan hangen probeerden ze aan dat geweervuur te ontkomen, maar met de reling van ons schip als steun onder hun geweren zag je de inslag van de kogels eerst in het water komen en langzaam een weg naar de kano zoeken die dan ook met duidelijke klappen hoorde raken. De handen aan de buitenkant verdwenen en toen ook de kano buiten schootsbereik was klom er niemand meer in, zodat je kan aannemen dat ze het niet meer overleefd hebben.
Wat me vooral bijgebleven is, is de koude blik in de ogen van die militairen.
Je kon aan die ogen zien dat een mensenleven voor hun niets waard was.

Ik was dan ook blij dat ik een paar dagen later afgelost werd en weer veilig in het vliegtuig op weg naar Nederland was.


Plaats reactie