Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Was het die man die ook lammy coats verkocht?
Wij hadden indertijd een marconist, die als grap de Hitlergroet nadeed, als die man in de buurt was.
Dit werd niet echt gewaardeerd.
Groeten Arie Eijgenraam
Wij hadden indertijd een marconist, die als grap de Hitlergroet nadeed, als die man in de buurt was.
Dit werd niet echt gewaardeerd.
Groeten Arie Eijgenraam
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Yep, dat was hem!
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Prachtig zeg, die zwart wit foto's uit Hong Kong.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Dank Dick...
Mooie serie... Hongkong in zwartwit is prachtig...
73
Sparkymul
Mooie serie... Hongkong in zwartwit is prachtig...
73
Sparkymul
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Wat een prachtige foto's!
Bedankt, Dick.
Het zijn foto's die me wat weemoedig maken. Ze doen me vooral terugverlangen naar de zwart-witfotografie en dan vooral met een Rollei. Een 6x6 Rollei, daar kon een spiegelreflex echt niet tegenop.
Bedankt, Dick.
Het zijn foto's die me wat weemoedig maken. Ze doen me vooral terugverlangen naar de zwart-witfotografie en dan vooral met een Rollei. Een 6x6 Rollei, daar kon een spiegelreflex echt niet tegenop.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Die man had niet alleen een prima camera, hij kon ook nog eens goed kijken en goed in beeld brengen. Dat ie daarnaast een prima oog voor compositie had, tja, kan al bijna niet anders meer. Vervolgens zal ie zijn negatiefjes best wel zelf hebben afgedrukt, dit soort werk kreeg je ook toen niet standaard uit het fotowinkeltje.
Tegenwoordig denken mensen dat de camera het alleen allemaal doet en zij alleen nog maar op het knoppie hoeven drukken.
En Theo, geen verschillende formaten met elkaar gaan vergelijken hè, ik neem aan dat je dan een kleinbeeld spiegelreflex bedoelt. Een 4,5x6 camera zal weinig onderdoen voor die Rollei, en ik weet zeker dat mijn Bronica 4,5x6 ook zulk werk zou kunnen leveren. En dan ook nog voordeliger, want van 6x6 gebruik je doorgaans maar 2/3 van het negatief terwijl je voor de volle mep betaalt
En als we dan toch zo gaan vergelijken, dan gooi ik die Bronica van me maar op de belt, want ik heb ook nog een Linhof 4x5 inch, nog met jaren 50 optiek van Schneider. Daar kan een moderne Nikon D-tigduizend eg nie tegenop
(Het is wel wat meer sjouwen met die spullen)
Tegenwoordig denken mensen dat de camera het alleen allemaal doet en zij alleen nog maar op het knoppie hoeven drukken.
En Theo, geen verschillende formaten met elkaar gaan vergelijken hè, ik neem aan dat je dan een kleinbeeld spiegelreflex bedoelt. Een 4,5x6 camera zal weinig onderdoen voor die Rollei, en ik weet zeker dat mijn Bronica 4,5x6 ook zulk werk zou kunnen leveren. En dan ook nog voordeliger, want van 6x6 gebruik je doorgaans maar 2/3 van het negatief terwijl je voor de volle mep betaalt
En als we dan toch zo gaan vergelijken, dan gooi ik die Bronica van me maar op de belt, want ik heb ook nog een Linhof 4x5 inch, nog met jaren 50 optiek van Schneider. Daar kan een moderne Nikon D-tigduizend eg nie tegenop
(Het is wel wat meer sjouwen met die spullen)
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Als een schip lange tijd in een buitenlijn voer dan bestond de kans dat het werd uitverkoren om deel te nemen aan de uitzending “Het Schip van de Week” van de Wereldomroep. De Straat Bali was na vertrek Rotterdam in 1954 zelfs helemaal nooit meer in Nederland terug geweest, zo kon het gebeuren dat in december 1964 het schip als Westschip van de Week werd gekozen. De familie van een aantal bemanningsleden, waaronder mijn eigen familie, werd vervolgens uitgenodigd om in de studio in Hilversum via de microfoon van de Wereldomroep de groeten te komen doen aan hun dierbaren aan boord.
Afgesproken werd dat de uitzending zou worden beluisterd in de radiohut, want daar stond tenslotte een professionele ontvanger, die voorzien was van een goede antenne.
Op de dag van de uitzending lag het schip al een paar dagen binnen in Buenos Aires. De ontvangst van Scheveningen Radio voor eenzijdig uitgezonden telegrammen en het dagelijkse krantje gaf geen enkel probleem, dus vermoedelijk zou die Wereldomroep dan ook wel goed te ontvangen zijn.
Maar dat werd een afgang. Door storing en fading was er van het zwakke signaal bijna geen woord te verstaan. Uitgedrukt in vakjargon: het was het niet beter dan QSA2 en QRK0/1. Teleurstelling dus bij het handjevol mensen voor wie de groeten bestemd waren, daaronder ook de kapitein.
De zenders van de Wereldomroep stonden in die tijd nog uitsluitend in Nederland. Een paar jaar later kwamen op Bonaire twee steunzenders van de Wereldomroep in bedrijf, met een vermogen van maar liefst 300 kW elk. De ontvangst in Zuid Amerika zal daarmee hoogstwaarschijnlijk wel wat zijn opgekrikt.
Ondertussen werd het schip beladen met o.a. paardenvlees, bestemd voor Japan.
Groeten,
Koos van der Elst
Afgesproken werd dat de uitzending zou worden beluisterd in de radiohut, want daar stond tenslotte een professionele ontvanger, die voorzien was van een goede antenne.
Op de dag van de uitzending lag het schip al een paar dagen binnen in Buenos Aires. De ontvangst van Scheveningen Radio voor eenzijdig uitgezonden telegrammen en het dagelijkse krantje gaf geen enkel probleem, dus vermoedelijk zou die Wereldomroep dan ook wel goed te ontvangen zijn.
Maar dat werd een afgang. Door storing en fading was er van het zwakke signaal bijna geen woord te verstaan. Uitgedrukt in vakjargon: het was het niet beter dan QSA2 en QRK0/1. Teleurstelling dus bij het handjevol mensen voor wie de groeten bestemd waren, daaronder ook de kapitein.
De zenders van de Wereldomroep stonden in die tijd nog uitsluitend in Nederland. Een paar jaar later kwamen op Bonaire twee steunzenders van de Wereldomroep in bedrijf, met een vermogen van maar liefst 300 kW elk. De ontvangst in Zuid Amerika zal daarmee hoogstwaarschijnlijk wel wat zijn opgekrikt.
Ondertussen werd het schip beladen met o.a. paardenvlees, bestemd voor Japan.
Groeten,
Koos van der Elst
- Bijlagen
-
- Paardenvlees laden in Buenos Aires.jpg (181.21 KiB) 5526 keer bekeken
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Koos, je hoefde niet altijd lange tijd weg te zijn om schip van de week te zijn. De Cinulia is tijdens mijn diensttijd daarop ook uitgekozen. De Cinulia voer een permanent dienstje tussen Curacao/Venuzuela en West Europa, meestal Rotterdam en Manchester Shipping Canal. Waarom ze werd uitgekozen is een raadsel. Eén keer per jaar een tripje naar Chili en Peru. Je zag wat van de wereld op die boot.
Bob
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)
Koos, je verhaal over RNW (oftewel de Wereldomroep) doet bij mij weer iets wakker maken. Ik neem dat ff mee naar het topic Radiohutten, want hier is dat teveel o/t.
Overigens, bijna alle RIL schepen die in NL gebouwd waren, hadden maar 1x in Nederland verbleven, tijdens de bouw. Zelfs de ombouw (verlenging) van een aantal schepen gebeurde standaard in Japan. Ik meen ook dat vanaf de straat F of H schepen ze al in standaard Japan gebouwd werden.
Overigens, bijna alle RIL schepen die in NL gebouwd waren, hadden maar 1x in Nederland verbleven, tijdens de bouw. Zelfs de ombouw (verlenging) van een aantal schepen gebeurde standaard in Japan. Ik meen ook dat vanaf de straat F of H schepen ze al in standaard Japan gebouwd werden.