Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: Tjinegara

Bericht door henkie » 19 feb 2008 22:21

Anne
Je weet zeker dat de dwaling kwam van de kikkerbillen of ....
desalniettemin het is mooi dat deze topic weer levendig is
en wat ik al eerder schreef en ook aan Harry, door het overweldigende materiaal wat ik nu heb komt er vast en zeker ook een plaatsing van de "Tegelberg "
groetjes
Henk
scheepsnostalgie

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Tjinegara

Bericht door BU-6 » 20 feb 2008 20:08

Van 1967-1968 voer ik op de Tjinegara. En wel op een dienst tussen Australië, Singapore, Maleisië, Ceylon en India.
Anne
Hoi Anne.
Van medio april 1969 tot medio aug. 1969 voer ik op de Tjinegara. :wink:
Na de Straat Futami en de Tjitarum was de Tjinegara het 3e schip waarmee ik de 2 jarige uitzendperiode vol maakte en terug mocht naar Spakenburg. :-D
M'n verlof tegoed bedroeg toen 6 maanden + studie verlof 8) :lol:
Terug naar het heden: Om dan 40 jaar later een prachtige tekening van een schip, waarop je ooit hebt gevaren, op Kombuispraat tegen te komen. :shock: Subliem :!:
Harry.
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 21 feb 2008 09:46

De Tjinegara (2), ex Straat Makassar als Mercury Bay.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

varen in het verre oosten

Bericht door BU-6 » 21 feb 2008 22:05

Hallo Frank.
Wat ziet ze er uit :roll: Zeker vlak voor vertrek naar een sloopstrand. :?:
We gaan bij de Tjinegara even naar binnen en zien 8 van de 9 uitlaatklep tuimelaars.Wat ik me nog kan herinneren, was dat er een ammoniak koel-
en vriesinstallatie a/b was met heel veel-,zwaar geisoleerde- en moeilijk te tracen breinleidingen :roll:
Verder deed men aan waterbesparing door op bepaalde tijden de zoet- drinkwater toevoer naar de Chinese- en Hollandse bemanningsverblijven
af te sluiten.De passagiers merkten daar uiteraard niets van :-D ; die moesten het idee hebben dat voor hun comfort er ten alle tijden volop douche water beschikbaar was. :-D
Overigens kregen zij die 'savonds of 'snachts van wacht kwamen ,een half uurtje de tijd om zich te poedelen. :wink:

Afbeelding
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 408
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door RobertB » 22 feb 2008 08:22

Afbeelding
Dit is Straat Banka halverwege de conversie naar Mercury Lake. Dit was in Singapore. Ik weet nog dat ik bij de overdracht aan iemand moest voordoen hoe de uitlaatgassen ketel met de hand moest worden aangestoken. (Je ziet die ketel op de achtergrond van de foto van Harry hiervoor).Ik dacht dat het een olieman of zo was, maar het bleek de 2e wtk te zijn. Desondanks snapte hij er geen hout van. Toen we met de Margriet (wal bootje van de RIL) naar de wal werden gebracht kwam er opeens een enorme dikke zwarte rookwolk uit de schoorsteen! Hij had hem dus wel aangekregen, maar hoe!

Robert
http://www.varenisfijner.nl
Laatst gewijzigd door RobertB op 16 dec 2009 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 22 feb 2008 11:57

Hoe krijg je ze bij elkaar? :lol:

Aan boord van de Straat Colombo november 1969.

Van links naar rechts op de voorgrond.

5e wtk van Eck.
5e wtk Jongman.
3e wtk Treurniet.
3e stm Steenbergen.
4e wtk Vellinga.
5e wtk Ik zei de gek.
4e stm Idema.
2e stm Ypma.
Hwtk van het Maalpad.
Kapt. van Schoondrager.

Behind the bar.

Sparks Vogel.
L.l. wtk Burmania.
2e wtk Brugman.

De fotograaf was vermoedelijk de 1e stm ? :lol:

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

varen in het verre oosten

Bericht door BU-6 » 23 feb 2008 12:59

Frank.
Hoe krijg je ze bijelkaar :?: Inderdaad iets unieks! En daar sta jij dan,nu weer als enige, met een "niet"zwarte bril 8) Ken verder alleen Nico Steenbergen en Sjoerd Vellinga.Wat ik me afvraag waarom er drie 5e WTK'S aan boord waren en één leerling; was er zoveel werk te doen?
Op 1 jan.1971 zag het plaatje er heel anders uit op de Straat Colombo:
HWTK:L'Herminez/ 2e:van Baal/ 3e:EVA Muller/ en dan drie :!: 4e WTK's
(schoolmaat) Uytterhoeven/Wouters en Meijer. Géén 5e's meer :|
Zie de complete plaatsingslijst van Wtk's van de hele KJCPL vloot ergens op het topic "Bemanningslijsten"
Harry
www.vantwillert.com/harry
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: varen in het verre oosten

Bericht door henkie » 24 feb 2008 22:24

Voor alle K.J.C.P.L. liefhebbers.
Op speciaal verzoek van o.a. Harry.
Hier dan de laatste van de triologie van de fraaie schepen, na de " Ruys" en de " Boissevain "
De " TEGELBERG " uit 1938
Er waren verschillende variatie's beschikbaar en ik heb uiteindelijk voor deze gekozen

Afbeelding

Uitgevoerd in de kleuren van de K.J.C.P.L..
Voor meer gegevens over dit schip zie de topic;
De Geschiedenis der Nederlandsche Scheepvaart
Groetjes
Henk
scheepsnostalgie

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1931
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 25 feb 2008 01:07

Afbeelding
M.S. STRAAT VAN DIEMEN 19
MVG Tina.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 25 feb 2008 09:25

Hallo Tina, de Straat van Diemen, daar heb ik nog op gevaren van 03/70 t/m 10/70.

Dit schip voer toen op een lijndienst, de zogenaamde Far East-West Africa Service (FEWAS).

Groet Frank
Groet Frank

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1931
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 25 feb 2008 14:23

Afbeelding
M.S. STRAAT ADELAIDE 1965
MVG Tina.

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: varen in het verre oosten

Bericht door BU-6 » 25 feb 2008 16:32

Hier dan de laatste van de triologie van de fraaie schepen, na de " Ruys" en de " Boissevain "
Hallo Henk. Daar is ie dan, de Tegelberg van de KJCPL. :!:
Prachtig, prachtig en, ook namens veel konbuizers, bedankt dat ie ook op dit topic het trio completeert. :wink:
Ik zie dat er alweer een aantal "Straat"schepen van de RIL zijn verschenen;er zullen zsm wat nadere bijzonderheden verschijnen, hoop ik. :roll:
Gr.Harry
www.vantwillert.com/harry
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 26 feb 2008 09:36

Engine"roomservice" op de Straat van Diemen. :lol:

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 864
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

varen in het verre oosten

Bericht door BU-6 » 26 feb 2008 12:04

Akwanaut schreef:Engine"roomservice" op de Straat van Diemen. :lol:
Groet Frank
Even een "troost"-gevend moment Frank.Ik voel de warmte,proef de oliedampen en hoor het lawaai :wink:
Bij de foto van de Straat van Diemen hoort wat achtergrond info; daar hebben Tina en andere geinteresseerden recht op 8)
Tussen 1985/1960 werden er bij P.Smit (jr) R'dam in opdracht van de KJCPL, 3 vrachtschepen gebouwd: Straat Magelhaen,Straat van Diemen en de Straat Rio.De Rio week wat hoofdmotor betreft ietsjes af van de beide andere zusters.Aanvankelijk waren er nl. 2 vracht- en 1 passagiersschip besteld.De order voor het pass.schip werd omgezet in een vrachtboot,echter omdat de hoofdmot. reeds besteld was, werd deze krachtiger motor in de Straat Rio geplaatst.
De Str.van Diemen kreeg een lengte(oa) van 154m
Werd voorzien van een 2tew 8 cil.B&W. 8000 rpk,snelh.16,5 m/h
1977 over naaar Nedlloyd Lijnen als "Nedlloyd van Diemen".
1979 over naarApolina Shipp.Investm.Panama als "Win Ton"
1979 over naar Lian Chau Nav.Co.Panama als "Win Dove".
1979 wedergedoopt naar "New Dove".
Terwijl de Str.Magelhaen en de Str.Rio reeds gesneuveld waren in ,resp.Kaohsiung en Nantong,werd de Str.van Diemen pas in 1985 gesloopt in Xingang. Dit waarschijnlijk vanwege het betere onderhoudswerk door oa Frank :wink: :lol:
Gr.Harry
(Geg's ontleend aan het KJCPL.boek van de Boer/Mulder/Slettenaar/Velterop)
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 26 feb 2008 13:08

Het was een degelijk schip, Harry.

Ze is nooit verlengd, zoals met de C-Schepen het geval was, en is nog lang "in service" gebleven voor een conventionele cargoliner.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31967
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 26 feb 2008 13:17

Hallo Frank.
Engine"roomservice"
Lijkt wel een "High Tea"! :lol:
Maar een hele mooie actiefoto. :)
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie