Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

De Tjibodas zal dus 110V dc gehad hebben, want op het woord van een Elec kun je vertrouwen.
De Straat Bali had 110V ac in de hutten want de grammofoon die hier links op mijn bureau staat was alleen voor ac.
Er zat een zgn spanningscarroussel op waarmee je diverse ac spanningen kon kiezen.
Die grammofoon had 6 Watt output hifi en werd ook gebruikt bij parties en dansjes aan dek als er vrouwelijke passagiers a/b waren.
Vele jaren later sloot ik eens op de brug van een schip een meetapparaat van de wal aan op een WCD waarop een sticker was geplakt waarop stond "220V ac". In de kortste keren stond die brug onder de rook.
Het bleek dat men achter een paneel een transformatortje had ingebouwd van 110V naar 220V en dat de WCD alleen gebruikt mocht worden om mobieltjes op te laden.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Straat Bali privehut.jpg
Straat Bali privehut.jpg (135.27 KiB) 4229 keer bekeken

ErikE
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2014 17:34

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ErikE »

Hutten 110 V DC en 48V DC voor de fannetjes al dan niet behorend bij de koude kachels.
Winches, ankerlier, capstan etc. 230 V DC.
Generatoren, Crocker Wheeler, 2 stuks, 110 en 230 V DC, 300 Kw, 1250 Amps bij 1200 RPM.
ErikE
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

http://www.lilesnet.com/lanevictory/pix ... iagram.png

Na veel zoeken vond ik bijgaand schema van de s.s.Lane Victory dat nog steeds tochten maakt vanuit Los Angeles.
Het ontwerp is van 1942, lekker oud dus.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door andrekik »

De Liberty ships hadden 3 DC generatoren van 20kW, totaal 60kW. Alle winches, stuurmachine, anker spil , generatoren, pompen enz werden aangedreven door reciprocating steam engines. DC alleen voor verlichting, communicatie en navigatie
De Victories hadden 2 DC generatoren van 150kW, totaal 300kW 120/240DC. Voortstuwing en generatoren stoom, rest elektrisch.

Later, na WW2, is er links en rechts wat AC "bijgeplakt".

Andre
Live life to the fullest!
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door kees de ru »

[quote="Coco E"]
Er zat een zgn spanningscarroussel op waarmee je diverse ac spanningen kon kiezen.
/quote]


Behalve het triller-omvormertje wat ik op sommige schepen nodig had voor mijn taperecorder en pick-up had ik, in ieder geval voor mijn Tandberg, series 12, die ik nog steeds hier heb staan en gebruik, een snaarpully voor 50 Hz en een voor 60 Hz, want dat verschilde ook nog wel eens bij de RIL per schip.

Als ik nu die oude banden beluister, valt ook duidelijk op wanneer er tijdens het opnemen aan dek gewerkt werd met de winches.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Evert Sikkema »

Ik hoop niet dat jullie boos worden, want ik moet af en toe toch wel eens grinniken om die discussie over de stroomvoorziening op oudere schepen, waar ik geen bal van snap.
Het doet met denken aan een stel monniken in een klooster, die maar 1 keer in de 7 jaar 5 minuten met elkaar mochten praten.
Er was weer 7 jaar voorbij en de monniken zaten met elkaar rond de tafel en keken elkaar aan wie als eerste wat zou zeggen. De tijd tikte weg en vlak voordat de 5 minuten om waren riep nog één van monniken vlug: De pap is ook niet meer wat het geweest is.
Er gaan weer 7 jaar van zwijgen voorbij en weer zitten ze met elkaar rond de tafel en kijken elkaar weer aan, wie zegt er wat. Op het laatste moment roept iemand: Ik ben het met de vorige spreker eens.
En weer gaan er 7 jaren voorbij en ondertussen 21 jaar ouder geworden, zitten ze weer rond de tafel en de klok tikt de minuten weg en weer kijken ze elkaar aan, totdat op het allerlaatste moment iemand roept: Nou moet dat geouwehoer over die pap ook maar weer eens afgelopen zijn.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Even noteren:
De jaarlijkse reünie van de Ver.Oud KJCPL Personeel is weer aanstaande.
Zoals gebruikelijk in het Avifauna te Alphen a/d Rijn, zaterdag 9 mei a.s.
Dank u.
Vr.gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou moet dat geouwehoer over die pap ook maar weer eens afgelopen zijn.
:lol: :lol: :mrgreen: :oops:

Begrijp ik dat goed Evert, vindt je dat ouwe massinisten ouwehoeren??? :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

Ouwehoeren? Nou ja, je kunt het ook anders noemen: een Deutz-deuk, MAN-manie, Sulzersyndroom of jullie gaan gewoon Hotlo-hyperventileren. Niks mis mee hoor, maar accepteer het dan ook, net als wij. Zelfs ouwe sparksen kunnen dat :lol:
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Evert Sikkema »

Nee hoor Harry, het is geen ouwehoeren wat jullie doen, maar wel abracadabra voor niet ingewijden.
Wat moet een stuurman aan de wal denken van een spanningscarroussel, triller-omvormertje, snaarpully, 3 DC generatoren, reciprocating steam engines, koude kachels, Crocker Wheeler, Dobrowoski systeem, enz. enz.
Het enige wat mij ooit verteld is, zo'n 60 jaar geleden, was dat de kolenboer bij ons in het dorp (Kanger heette hij) op schepen gevaren had met 110 V gelijkstroom en dat hij daar aan werkte zonder de stroom uit te schakelen. Misschien is het een sterk verhaal.
Maar gaan jullie maar lekker door met jullie 'stroomverhalen', ik lees ze en wat ik niet begrijp gooi ik in mijn pet.

groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie