Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL
varen in het verre oosten
Hallo Jaap.
Prima speurwerk omtrent de Klipfontein . Prachtig om elkaar aan te vullen of corrigeren, met uiteindelijke doel een zo volledig mogelijk verhaal. Ook voor onze "huistekenaar" Henk.
Akwanaut komt met de verschillende frontjes van de RIL postjes. De uitgaven met de "telegraaf" hebben iets bijzonders. Daarin stond op de bldz."Personnel" oa de rubriek "Leaving (or left) service" Dit rubriekje was immens populair aan boord .Natuurlijk waren vertrekkende collega's gunstig voor promotie kansen, maar daar ging het niet alleen om. Het werkte kennelijk zo aan-stekelijk dat de Directie,om het groeiend verloop enigszins in te dammen, besloot deze rubriek niet meer te publiceren. Dit naar aanleiding van Frank's RIL POST's.
Gr.Harry
Prima speurwerk omtrent de Klipfontein . Prachtig om elkaar aan te vullen of corrigeren, met uiteindelijke doel een zo volledig mogelijk verhaal. Ook voor onze "huistekenaar" Henk.
Akwanaut komt met de verschillende frontjes van de RIL postjes. De uitgaven met de "telegraaf" hebben iets bijzonders. Daarin stond op de bldz."Personnel" oa de rubriek "Leaving (or left) service" Dit rubriekje was immens populair aan boord .Natuurlijk waren vertrekkende collega's gunstig voor promotie kansen, maar daar ging het niet alleen om. Het werkte kennelijk zo aan-stekelijk dat de Directie,om het groeiend verloop enigszins in te dammen, besloot deze rubriek niet meer te publiceren. Dit naar aanleiding van Frank's RIL POST's.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Straat Amsterdam
1968 built by Verolme Scheepswerf, Alblasserdam | 1970 transferred to Zodiac Shipping renamed Safocean Amsterdam, 1972 transferred to Taurus Shipping Co. not renamed, 1976 renamed Straat Amsterdam, 1977 transferred to Nedlloyd renamed Nedlloyd Amsterdam, 1984 scrapped at Kaohsiung. 10,484 BRT
Straat Auckland
1968 built by Verolme, Alblasserdam | Ordered by the KPM,, 1968 transferred to KJCPL, 1970 transferred to Capricorn Lines Pty, Durban renamed Safocean Auckland, 1980 transferred to Nedlloyd renamed Nedlloyd Auckland, 1984 sold to Mercury Shipping Co., Panama renamed Arrow Prince, 1985 renamed Acacia,1985 renamed Arrow Prince,1991 scrapped at Chittagong. 10,848 BRT
varen in het verre oosten
Jawel Ik heb er +/- nog wel 40.Ga eens kijken of ik jou kan tracen Frank Zodra ik wat vind,komt het op dit topicAkwanaut schreef:Ik denk dat je deze pagina bedoelt, Harry.
Een 12 tal diverse Ril-posten hebben bij mij de strijd overleeft.
Tina heeft er weer wat Straat A-schepen tegenaangegooid;'t is maar goed dat het de laatste 6 Stork-Werkspoor motoren waren.Het zou mooi zijn als er eerst wat achtergrond info komt.We gaan ons best doen .
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
varen in het verre oosten
Hallo.
Eerst nog wat meer info over de Straat A-schepen van de KJCPL.Hoe langer ik er naar kijk,des te schoner ga ik de ranke en snelle schepen vinden. Dat is persoonlijk. Ze waren alle voorzien van zuinige en betrouwbare Stork-Werkspoor motoren (6 cil.80/160).
Het was maar goed dat Stork deze motoren uit prod. nam,anders er nog meer dan 6 stuks A-schepen gebouwd .Want dit type schip bleek al heel snel "verouderd". Dit was te danken aan de toenemende containerisatie,waardoor de Straat Amsterdam en de Straat Adelaide reeds na 16 jaar naar de sloop mochten vertrekken Men had de containervaart lichtelijk onderschat.
De 4 andere schepen haalden 20 á 23 jaar.(moi,nog niet slecht)
Namen van de andere 4: De straten Accra,Auckland,Algoa en Agulhas.
Lengte: ruim 160 m
Motor: Stork-Werkspoor,13.500 rpk.
Snelh: 20 knopen.
Met dank aan Slettenaar & co.
Gr.Harry (Ex.Straat Agulhas juni 71-jan 72)
Eerst nog wat meer info over de Straat A-schepen van de KJCPL.Hoe langer ik er naar kijk,des te schoner ga ik de ranke en snelle schepen vinden. Dat is persoonlijk. Ze waren alle voorzien van zuinige en betrouwbare Stork-Werkspoor motoren (6 cil.80/160).
Het was maar goed dat Stork deze motoren uit prod. nam,anders er nog meer dan 6 stuks A-schepen gebouwd .Want dit type schip bleek al heel snel "verouderd". Dit was te danken aan de toenemende containerisatie,waardoor de Straat Amsterdam en de Straat Adelaide reeds na 16 jaar naar de sloop mochten vertrekken Men had de containervaart lichtelijk onderschat.
De 4 andere schepen haalden 20 á 23 jaar.(moi,nog niet slecht)
Namen van de andere 4: De straten Accra,Auckland,Algoa en Agulhas.
Lengte: ruim 160 m
Motor: Stork-Werkspoor,13.500 rpk.
Snelh: 20 knopen.
Met dank aan Slettenaar & co.
Gr.Harry (Ex.Straat Agulhas juni 71-jan 72)
Varen is hunkeren naar land.
Straat Bali
1954 built by Mach. Fabr. & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam | 1977 transferred to Nedlloyd, 1977 sold to Mercury Shipping Co., Monrovia renamed Mercury Bay,1981 sold to Saudi Arabia renamed Saudi Sun, 1981 sold to Middle East Nav. Line, Jeddah renamed Saudi Luck, 1984 laid up at Calcutta, 1986 scrapped at Calcutta. 8,079 BRT
Mijn ervaring met de Straat-A schepen heeft maar twee maanden geduurd en wel op de Safocean Amsterdam, ex Straat Amsterdam. Nov. 72 tot jan. 73.
Het waren niet de meest prettige ervaringen uit mijn RIL-vaartijdperiode. De druk van een krap vaarschema (Australie-Zuid-Afrika v.v.) en de tijd om je onderhoud te kunnen doen gaf toen al de nodige stress.
Groet Frank
Het waren niet de meest prettige ervaringen uit mijn RIL-vaartijdperiode. De druk van een krap vaarschema (Australie-Zuid-Afrika v.v.) en de tijd om je onderhoud te kunnen doen gaf toen al de nodige stress.
Groet Frank
Groet Frank