Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Mijn eerste schip bij de KJCPL als ll. wtk in 1968.
Groeten Arie
Hallo Arie. Eén jaar later, sept.1969, , gesloopt te Kaohsiung.
Heb je daar toevallig nog wat van meegekregen?
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.

ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Nee Harry, na ongeveer een maand ben ik met nog 2 leerlingen overgeplaatst naar de Straat Fiji.
Achteraf ben ik toch wel blij nog even op een stoomschip te hebben gevaren.
Als bijlage een foto van de opbouw.
Groeten Arie
Bijlagen
Scannen0004.jpg
Scannen0004.jpg (126.74 KiB) 5863 keer bekeken
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Arie, dan zal je je dit plaatje nog wel kunnen herinneren uit de 'TJIBODAS - periode'.
IMG_20150311_0001 k.jpg
IMG_20150311_0001 k.jpg (88.74 KiB) 5780 keer bekeken
Stoomturbine aangedreven 440V wisselstroom generator.

IMG_20150311_0003 kk.jpg
IMG_20150311_0003 kk.jpg (217.15 KiB) 5780 keer bekeken
Gegevens van de 'TJIBODAS' ontleend aan het rijk geïllustreerde KJCPL-boek van
de Boer-Mulder-Slettenaar en Velterop.
Vr.gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
ArieE
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 dec 2010 13:36

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door ArieE »

Harry,
Je moet me even helpen met dat plaatje, ik weet het niet meer.
Ik kan me wel herinneren, geassisteerd te hebben met het demonteren van een aantal stoompompen,
waarschijnlijk i.v.m. survey.
Als bijlage nog een foto, genomen in Asano dock.
Groeten Arie E
Bijlagen
Scannen0007.jpg
Scannen0007.jpg (180.74 KiB) 5675 keer bekeken
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Oscar Aardse »

Typische roervorm...vanwege de wielwerking?
Gr.
Oscar
Henk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk »

De afgebeelde turbogenerator van de TJIBODAS is van het fabricaat Allis Chambers en gewikkeld volgens het Dobrowolski systeem. Hierdoor kon de generator gelijktijdig drie-fasen draaistroom en gelijkstroom leveren. Als mijn herinnering nog juist is leverde het systeem 380 V-50 Hz AC en 110 V DC. Als Arie zijn memoriaal nog heeft bewaard, kan hij dit misschien nakijken en eventueel bevestigen.
Vooraan de turbogenerator is de tripschakelhefboom (noodstop) duidelijk te zien. Dit hefboompje zorgde voor een 'blackout' toen de aap van de Chinese kok was uitgebroken en naar de machinekamer was gevlucht. Toen geprobeerd werd de aap te vangen sprong het opgejaagde dier op deze hefboom waardoor de stoomtoevoer naar de turbo meteen werd afgesloten en alles stopte.
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Ik vermoed dat het roer vooral de functie had om af te breken als het geraakt werd. De bovenste helft bleef functioneren en het schip was niet meteen stuurloos.

The Contrguide - Rudder by St. Louis Ship Probably the most sophisticated rudder - ever designed, which operates just like a trim fin on aircraft - wings. Only in towboats, it cancels out the propellers - constant attempts to swing the boat in the same direction as its prop - Is Turning. With each 1/2 section having a slightly different - Pitch, these rudders steer slightly more-in "One Direction", depending upon which side of the hull - its designed to work. Meaning there's Port & Starboard version of Contrguide's, which are used on Single & Twin, as well as Triple screw boats and at one time - were also found on Quad Screws. These rudders completely cancel out the boats tendency to constantly want to turn, or torque, in the same direction as the propellers are turning - Going Ahead. Here, the lower point of these rudder, is actually offset from the upper portion, by a few degree's. The lower section, canceling out the propellers - torque, and allowing the vessel to steer more easily. On a twin screw - for example, "If One Engine Goes Down", the pilot can still continue to steer a straight coarse, without constant steering - corrections, on the remaining engine. So these rudders cancel out - prop/hull torque effects, and also save fuel and make it far easier for pilots = To Steer. Once you realize this is the realm where you fight cross winds and cross currents - in shallow waters, these rudders make a real difference and a lot of sense. Note .... Vessels equipped with Contrguide Rudders, don't have "Pintle Bearings" to hold or brace the lower part of the stern rudder on their kort nozzles. These rudders are designed to "Break-off", if damaged, leaving the upper portion still intact, so boats can continue with only reduced steering effects.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Coco E »

Mijn eerste reis als R/O in 1959 was ook met een Victory, dat was de Arendsdyk van de HAL.
Die reis ging naar New Orleans en omstreken.
Een paar jaar later voeren we met de Straat Bali in Hong Kong langs weer zo n mooie Victory, in dit geval de Tjipondok.
Als sparks heb je dan alle gelegenheid om 'm eventjes vast te leggen.

Groeten,

Koos van der Elst
Bijlagen
Tjipondok .jpg
Tjipondok .jpg (343.35 KiB) 5072 keer bekeken
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Allen »

Een van mijn voorouders :mrgreen:

GANSENHOEFF:
Vertrek Texel: 1713-10-22
Aankomst Batavia: 1714-07-01

In de tussenliggende tijd een kustreis:
KONING KAREL III:
Kustreis: 1714-07-03 tot 1715-06-14

Vertrek Batavia: 1715-09-15
Aankomst Texel: 1716-05-11
VROOME006 Ganzenhoef - Gansenhoeff702.JPG
VROOME006 Ganzenhoef - Gansenhoeff702.JPG (224.93 KiB) 5015 keer bekeken

PRATTENBURG:
Vertrek Texel: 1719-11-04
VROOME007 Prattenburg 1715.jpg
VROOME007 Prattenburg 1715.jpg (265.8 KiB) 5015 keer bekeken
Grtn @Allen
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Oscar Aardse »

Kees, bedankt voor het delen van deze informatie betreffend die roeren. Ik had dat verhaal over afbrekende roeren niet eerder gehoord.
Gr,
Oscar


Plaats reactie