SS Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
BartR
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: SS Rotterdam

Bericht door BartR »

De Rotterdam aan het begin van de world cruise in 1983

Ports of Call:
New York - Fort Lauderdale - Trinidad - Rio de Janeiro - Montevideo - Kaapstad - Durban - Mombassa - Bombay - Colombo - Singapore - Bangkok - Hong Kong - Pusan - Kobe - Yokohama - Honolulu - Los Angeles - Acapulco - San Blas Islands - Cartagena - St Maarten - St Thomas - Fort Lauderdale

Afbeelding

Jolly Sailor

Re: SS Rotterdam

Bericht door Jolly Sailor »

Nog even over de kosten waar men zich zogenaamd in heeft verslikt, onderstaande stond in mei 2003 al in de krant over de kosten.

De verbouwingskosten van de Rotterdam worden geschat op een bedrag tussen de
veertig en 77 miljoen euro. Het laagste bedrag is de schatting van het
consortium dat bestaat uit de Hospitality Support Group en de Fortis-bank,
de laatste initiatiefnemers om het schip naar Rotterdam te halen. Het
hoogste bedrag komt van een buitenlandse adviseur.


Dus hoe ze aan onderstaand bedrag komen.

In 2005 dacht Woonbron 6 miljoen euro uit te trekken voor de aanschaf en het
opknappen van de oceaanstomer SS Rotterdam tot een congres- en hotelschip
met vaste ligplaats in de Rotterdamse Vogelaarwijk Katendrecht.


En dit heeft de Hr Kromwijk ook wel geweten, wat ik ook leuk vond van hem waren de woorden het schip brengt al rendement op, dat kan niet zijn de in het schip gestoken geld rendement opbrengt.

Hij deed ook voorkomen dat er genoeg partijen waren die er geld in wouden steken maar op de vraag of die de opgelegde datum van 15 december ook haalde had die weer een afwijkende antwoord.

Wat ook leuk is.

volgens een onafhankelijk taxateur 200 miljoen euro waard.
Die taxateur werd wel in opdracht van Woonbron aangesteld, dus is niet onafhankelijk want hij werkte in opdracht van Woonbron.

Kijk wil je een schip behouden voor het nageslacht oké maar er is wel een grens, schepen worden gebouwd om er geld mee te verdienen en doen ze dat niet meer gaan ze naar de sloop zo simpel is dat.
Jolly Sailor

Re: SS Rotterdam

Bericht door Jolly Sailor »

De ss Titanic, pardon ... Rotterdam’

DEN HAAG/ROTTERDAM - Het is niet uit te sluiten dat als het ss Rotterdam wordt verkocht, de oude oceaanstomer naar het buitenland verdwijnt. In dat geval wacht het eenzelfde lot als het schip de Queen Elizabeth 2, dat een hotel wordt bij een van de Palmeilanden in Dubai.


De huidige eigenaar van het ss Rotterdam, de in opspraak geraakte woningcorporatie Woonbron, wil dat voorkomen door in het verkoopcontract vast te laten leggen dat het schip voor langere tijd in Rotterdam moet blijven. ,,Maar het kan zijn dat de nieuwe eigenaar het schip weghaalt uit Rotterdam,’’ erkent Woonbron-directeur Martien Kromwijk.
Woonbron moet het schip voor 80 procent verkopen, omdat de corporatie zich van minister Vogelaar (wonen) niet te veel met commerciële projecten mag bezighouden. Officieel moet dat nog dit jaar gebeuren. De minister is bereid de corporatie uitstel te verlenen, omdat het anders mogelijk gedwongen is het schip voor een dumpprijs van de hand te doen. Onduidelijk is of er al potentiële kopers zijn. Kromwijk wil er niets over zeggen. Vogelaar zegt dat er ‘geïnteresseerde partijen’ zijn.
Het schip is getaxeerd op 200 miljoen euro. Critici zijn ervan overtuigd dat dat geld nooit meer kan worden terugverdiend door een exploitant. Volgens Vogelaar zijn er experts die denken dat dat wel kan en is het schip wel degelijk verkoopbaar voor een goede prijs. Wordt het schip verkocht voor die prijs, dan heeft Woonbron de volledige investering van circa 200 miljoen euro terugverdiend. ,,En dan is er dus geen maatschappelijk geld verloren gegaan,’’ zegt Vogelaar.

Toen Woonbron het schip in 2005 aankocht, ging de corporatie nog uit van een investering van slechts 6 miljoen euro. Door allerlei oorzaken zijn de kosten enorm uit de pan gerezen. Woonbron betaalde alles met corporatiegeld. Vogelaar zegt dat het Woonbron-bestuur forse steken heeft laten vallen en spreekt van een ‘grove fout’.
Het Woonbron-bestuur wil ze evenwel niet kwalificeren als ‘incompetent’. Martien Kromwijk zegt desgevraagd geen ontslag te overwegen. Volgens hem is het ss Rotterdam nog steeds een gezond bedrijf. Gisteren drong de PVV in de Tweede Kamer aan op het ontslag van het complete Woonbron-bestuur. De partij kreeg daarvoor geen steun. Maar veel partijen hadden geen goed woord over voor het project.
Recht praten wat krom is. Onbegrijpelijke naïviteit. Is de minister wel geschikt? Een mooi project, maar niet tegen elke prijs. Forse steken laten vallen. Grove fouten gemaakt. Een storm in een glas water? Nee, een orkaan!

De Tweede Kamer had gisteren nauwelijks een goed woord over voor de rol die minister Ella Vogelaar (wonen) speelt in de kwestie-ss Rotterdam. En ook niet over het project zelf, hoe mooi ze het plan ook vinden om met het oude cruiseschip Katendrecht een enorme oppepper te geven.
Per slot van rekening biedt het een hoop werkgelegenheid en moet het enorm veel toeristen trekken. Maar dat het Woonbron-project in eerste instantie op zes miljoen euro is begroot en nu zo’n 200 miljoen euro heeft gekost, dat vinden ze onbestaanbaar. De verspreking van Ineke van Gent (GroenLinks) is veelzeggend: ,,De ss Titanic... ehm... pardon, Rotterdam.’’
Dreigt er dan echt een ondergang van het schip? Volgens Woonbron-directeur Martien Kromwijk niet. Het ss Rotterdam is een gezond bedrijf, blijft hij herhalen. Dus zelfs als het niet wordt verkocht kan zijn corporatie zich er geen buil aan vallen. Maar het moet verkocht. Zo is het afgesproken met de minister. Vraag is, of dat gaat lukken.


Rasondernemer Hennie van der Most weet zeker van niet. Het idee van het oude schip als hotel- en congrescentrum is volgens hem ‘super, prachtig een echte aanwinst voor Rotterdam.’ De prijs daarentegen is volgens hem veel te hoog. De man die schijnbaar onmogelijke projecten als verlaten atoomreactoren (Kalkar), militaire bases, en oude watertorens, ziekenhuizen, tapijthallen en gesloten aardappelmeelfabrieken weer tot ware publiekstrekkers weet te maken, heeft er voor de kansen van het ss Rotterdam een hard hoofd in. ,,Als ze het mij voor niks aanbieden, vraag ik nog drie dagen bedenktijd,’’ aldus Van der Most. Laat staan voor de 200 miljoen die er nu al in het project is geïnvesteerd.
Toen de eerste initiatieven werden ondernomen om het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn naar Nederland te halen is hij al een keer benaderd en heeft hij er ook wel eens serieus over nagedacht. Maar het is toen niets geworden en voor de naar schatting 200 miljoen die er in de verbouwing van het schip gaan zitten, zeker niet. ,,Die prijs is veel te hoog. Dat krijg je nooit rendabel.’’ Van der Most rekent voor: ,,Een investering van 200 miljoen kost op jaarbasis al 20 miljoen aan rente.

Dat redden ze nooit. Met een verwacht aantal bezoekers van 400.000 betekent dat al 50 euro per bezoeker. Daar moeten de kosten van btw, personeel, stroom en onderhoud nog bij worden opgeteld. Dan zit je zo op 100 euro per persoon. En dan moeten ze nog niet te veel eten en drinken ook,’’ zegt de man die vanaf 1975 een oud ijzerhandeltje uitbouwde tot een conglomeraat met een twintigtal bedrijven.
Op steun van Rotterdam hoeft Woonbron evenmin te rekenen. Dat heeft wethouder Dominic Schrijer (PvdA, wijkeconomie) gisteren duidelijk gemaakt aan de gemeenteraad. ,,We gaan dus niet investeren in het schip,’’ aldus Schrijer. ,,Onze enige rol ligt op de kade waar we de Rotterdam faciliteren.’’

De problemen van Woonbron met het ss Rotterdam mogen niet ten koste gaan van de kerntaak van de corporatie: de renovatie en productie van woningen, zegt de wethouder.
Daar zal Vogelaar ook streng op toezien. Ze zegt nog steeds vertrouwen te hebben in een goede afloop van het project, ondanks de enorme investering van 200 miljoen. Gisteren zei ze dat dat bedrag nog steeds kan oplopen.

We moeten het schip voor de stad redden’

Iedere keer weer als ze dat ‘prachtige’ schip ziet liggen, geniet ze volop. Nelly Maarschalkerwaard (62) uit Maassluis is bijna verliefd op hét voormalige vlaggenschap van de Holland-Amerika Lijn.
Dus is het haar heel wat waard dat het stoomschip voor de stad behouden blijft.
We moeten nu niet de mensen die hun nek hebben uitgestoken om het ss Rotterdam hierheen te halen, de rug toekeren. Toegegeven, de kosten zijn flink overschreden. Het zij zo. Maar we hebben ook met zijn allen staan juichen toen het schip in Rotterdam binnenkwam. Zo trots was iedereen. Nu er problemen zijn, moeten we dat niet uit de weg gaan en gaan helpen.’’
Hoe, dat weet de bezorgde Maarschalkerwaard ook niet precies. ,,Als iedereen die kwam kijken nou een euro zou geven, dan zouden we al een eind komen,’’ denkt ze. Ze hoopt eigenlijk op een collectieve actie van iedereen die het schip lief heeft. Per slot van rekening is ‘de Rotterdam’ hét schip van de stad.
Voor Maarschalkerwaard is het ook nostalgie, zegt ze. Vroeger, toen ze opgroeide in Rotterdam, ging ze iedere zondag met haar vader het water op. Die bracht haar de liefde voor het stoomschip Rotterdam bij. Een liefde die nooit verloren zal gaan.

Tot nu toe

Het ss Rotterdam wordt in 1958 gedoopt door koningin Juliana.
Een jaar later maakt het schip de eerste oversteek naar New York, met prinses Beatrix aan boord.
Vanaf 1997 vaart het schip niet meer voor de Holland- Amerika Lijn maar voor Premier Cruises. Na het faillissement van Premier koopt RDM-baas Joep van den Nieuwenhuyzen het schip.
In 2005 wordt het ss Rotterdam gekocht door rederij Rotterdam BV, onderdeel van woningcorporatie Woonbron. Een investering van 6 miljoen euro wordt afgesproken maar meteen na aankoop blijken de kosten voor renovatie 25 tot 40 miljoen euro hoger te liggen.
In 2008 haalt Rotterdam het schip feestelijk in; de kosten blijken afgelopen voorjaar opgelopen tot 140 miljoen euro, nu zelfs tot 200 miljoen euro.
wvdleek

Re: SS Rotterdam

Bericht door wvdleek »

Dat bedrag van 6 miljoen is hardstikke nieuw voor mij.

Ik heb altijd een bedrag horen noemen van 20 tot 25 miljoen.
wvdleek

Re: SS Rotterdam

Bericht door wvdleek »

Jolly Sailor schreef: De verbouwingskosten van de Rotterdam worden geschat op een bedrag tussen de
veertig en 77 miljoen euro. Het laagste bedrag is de schatting van het
consortium dat bestaat uit de Hospitality Support Group en de Fortis-bank,
de laatste initiatiefnemers om het schip naar Rotterdam te halen. Het
hoogste bedrag komt van een buitenlandse adviseur.
Jolly,

In mei 2003 was het net bekend dat RDM het schip had gekocht.

Het consortium van Hospitality Group en Fortis, waren eind 2004 de gegadigden om het schip over te nemen en zijn half juni 2005 afgehaakt, vanwege de TE hoge kosten (de bedragen die je hierboven noemt).
Koud twee weken daarna tekende Woonbron al het koopkontrakt.
Woonbron vertelde dat ze het goedkoper konden doen, want alles ging in eigen beheer. Er moest alleen ergens een kade afgehuurd worden. Dat werd uiteindelijk Gdansk in Polen.

Tijdens de renovatie kwamen er behoorlijk wat lijken uit de kast. Aluminium opbouw was op diverse plaatsen doorgeroest. Kapotte dekplaten ? Gewoon een nieuwe plaat er overheen lassen. Leidingen waren kuis verrot, gerepareerd door een handdoek er omheen te binden.
Dat hadden de oud-HALlers al in Freeport en zeer zeker in Gibraltar ontdekt en allemaal op schrift gesteld.

Zo werd goedkoop toch weer duurkoop.
Jolly Sailor

Re: SS Rotterdam

Bericht door Jolly Sailor »

Hier het onderzoek van Deloitte wat vaak wordt aangekaart in de media

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wvdleek

Re: SS Rotterdam

Bericht door wvdleek »

Jolly,

Pagina 9 doet het niet.
Jolly Sailor

Re: SS Rotterdam

Bericht door Jolly Sailor »

Hallo Willem

Bedankt was een teken vergeten.
wvdleek

Re: SS Rotterdam

Bericht door wvdleek »

Bedank Jolly,

Zeer interessante leesstof.

Dit verklaart ook waarom ik alleen wist van 25 miljoen.
Ik ben nooit op de hoogte geweest van de aanloopfase waarin die 6 miljoen sprake van was.
Kapitein Rooibos

Re: SS Rotterdam

Bericht door Kapitein Rooibos »

6 milioen

Ik heb me er nooit in verdiept, maar toen ik dit hoorde verbaasde me dat toch. Zeker nu ik zelf ook wat met begroten ea. bezig ben.

6 milioen.

Stel je rukt een blik goedkope chinezen/polen ea. à 30 euro per uur open. Dan heb je voor 200.000 manuren werk. Dat zijn 5000 manweken en dat is ongeveer voor 100 man een jaar werk.

Ik denk dat ze met 6 milioen dus nog niet eens de manuren kunnen betalen, laat staan het materiaal wat ze moeten investeren.

Incompetent? Ja, zeker!


Plaats reactie