internet aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mennojan

internet aan boord

Bericht door Mennojan »

Zijn hier nog kombuizenaren die ervaring hebben met internet op hun laptop voor aan boord? Ik had al wat op internet gezocht, maar door al het UMTS, GPRS, EDGE en ga door maar door ben ik een beetje de weg kwijt :(

Een paar vragen;

Welke van de bovengenoemde is aan te bevelen voor a/b en wat zijn de kosten?

Wat is het data limiet en is dat genoeg voor a/b?

In welke landen werkt het, en moet je extra bij betalen als je in het buitenland verbinding maakt met het internet?

Alvast bedankt :D

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

internet op zee

Bericht door ferryvaneeuwen »

Eenmaal op zee ben je aangewezen op internet via satelliet en dat is niet bepaald gratis. Kijk bijvoorbeeld eens op:

http://www.seatel.com/?area=products;page=index

Verder kun je zoeken met Google met: internet at sea of zoiets.

Hou er rekening mee dat een satelliet een bepaalde 'footprint' heeft op onze aardkloot, dus alleen een bepaald gebied kan bediend worden. De Astra satelliet bedekt Europa maar is daarbuiten niet te zien.

Ferry
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Ik vaar op de Binnenvaart Ferry, dus op zee en verder als Belgie, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk komen we niet. Maar bedankt iig voor je antwoord :)
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Internet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Oeps...... Ik zag die afbeelding van een Stolt en nam automatisch aan dat het om grote vaart ging. Kijk eens op:

http://www.europeonline.com/

Bijvoorbeeld het e-DSL Classic surf pakket. Er is ook nog BySKy, maar die is erg duur. Anders een roepje op het sociale VHF-kanaal hoe anderen dit oplossen.

Ferry
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Bedankt voor de link Ferry.


De pc waar we aan boord de administratie mee bij houden e.d werkt nog op zo'n oude modem met telefoon verbinding, inclusief het krakende geluid als je inbelt... :wink:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Internet

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nog een paar aanvullende opmerkingen over dit onderwerp. Je kunt gebruik maken van GSM en GPRS:

http://mobiel.vaart.net/

Klik op GSM en GPRS/UMTS voor verdere informatie.

GPRS biedt de mogelijkheid om te internetten. Het is een toevoeging op het bestaande GSM-netwerk. GPRS staat voor General Packet Radio Service. Er is een constante verbinding met deze dienst. Het biedt een vaste dataverbinding via een mobiele telefoon. De gebruiker is onbeperkt verbonden met internet en betaalt uitsluitend voor het aantal ontvangen en verzonden bytes, dus geen belminutengedoe. Je hebt wel een speciale GPRS-telefoon nodig, een abonnement met een serviceprovider en een GPRS-abonnement van KPN.

UMTS wordt momenteel landelijk uitgerold en dat zal nog wel even duren. Het internetten via UMTS is wel bijna gelijk aan het internetten 'thuis'.

Vaart! zal ook gaan werken met z.g. WiFi hot spots langs de rivieren in Nederland. Dat is eigenlijk een veel betere oplossing omdat het een heel snelle verbinding oplevert. In je laptop steek je dan zo'n WiFi-kaartje dat bijna niks meer kost en dat tegenwoordig een groot deel van Nederland gebruikt om draadloos mee te internetten.

In de Amsterdamse grachten zijn op de walkanten met krijt markeringen aangebrachtt door de 'war floaters' en waar je op dat punt gratis kunt internetten via zo'n laptop met WiFi-modem. Veel bedrijven in de grachtengordel laten namelijk hun modem onbeveiligd werken waardoor dit mogelijk is. Ook vanuit mijn huis kan ik een paar onbeveiligde netwerken 'zien'. Ik heb wel eens door mijn woonplaats Krimpen aan de Greppel met de auto en een laptop gereden. Het is ongelooflijk hoeveel draadloze modems die met het internet zijn verbonden 'open' blijken te staan en waar je dus overal via zo'n open verbinding gratis kunt internetten. Sommige liefhebbers maken hier een sport van en zoeken deze punten per auto overal op, dat heet dan 'war driving'.

http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fus ... n&id=48679

Er zijn er ook die dit te voet doen met een PDA (pccket computer), de war walkers. Zo, nu ben je helemaal op de hoogte....... :wink:

Ferry
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo Bokkum »

Even een aanvulling op Ferry's goeie uitleg:

Ik heb hier aan boord (binnenland) bijna twee jaar GPRS gehad en mijn ervaring kan ik alleen maar omschrijven als: Zo traag als dikke str*nt door een dunne trechter met schrikkelijk koud weer.
Voor een gemiddelde pagina met veel foto's zoals hier op Kombuispraat geregeld verschijnt, kun je gerust een pikheetje uittrekken.

Gelukkig heb ik nu UMTS en dat maakt het computerleven een heel stuk aangenamer.
Natuurlijk haal je de beloofde load-snelheden nooit van z'n levensdagen, maar dat was bij GPRS ook al het geval.

Indien je overweegt om een data-abonnement bij bv KPN af te sluiten, dan adviseer ik je om meteen een UMTS toestel te nemen.
Voor de abonnements- & aanschafkosten maakt het niks uit, en het ding schakelt automatisch over op GPRS indien er geen UMTSdekking is.

T-Mobile kan ik je alleen maar afraden; dat spul heb ik na anderhalve maand letterlijk over de muur geflikkert vanwege de frustrerend slechte dekking en het geregeld uitvallen van de GPRSzenders. (indien het daar te druk werd met normaal telefoonverkeer ?)
Alle waar naar zijn geld..(T-Mobile 10Euro en KPN 75Euro per maand)


Mvg, Leo.:D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Bedant mannen, met zulke info kan ik wat :)
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Mennojan,


Ik heb zelf zo'n umts-gprs data abonnement van vodafone en daar betaal ik 10euro/mnd voor exlclusief dataverkeer. die betaal je per/mb maar je heb dacht ook bundels. Prijzen varieren sterk dus kan daar weinig over zeggen.
Die data kaarten zijn vrij duur in aanschaf dus je kan het beste effe rondkijken op marktplaats of ebay, heb hem daar ook vandaan voor nog geen vijftien euro.

dat gprs is zeer langzaam en niet echt een optie om te gebruiken als je op het net wilt surfen, voor email gaat het nog wel. UMTS werkt wel aardig met snelheden rond de 348kb/s

meer info kan je hier vinden
http://www.vodafone.nl/Zakelijk/Abonnem ... b_zak_mobr

http://www.kpn.com/kpn/show/id=716585
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Bedankt Ragnar, hoeveel data verkeer heb je ongeveer aan boord als ik zou mogen vragen?

Gisteravond op een feestje maar eens zitten ouwehoeren met de computerjongens. Je kent ze wel, ze zijn er op elk feestje. Normaal ga ik er nooit bij zitten, want zoveel verstand heb ik er niet van om er over mee te praten. Zoiets als een stuurman die over zuigers trekken en kleppen stellen praat met de machinisten :wink:

Anyway ze hadden het daarover hprs ofzo (geen gprs) en daar meer zou je geen data limiet hebben, redelijk snel en nog voor een zacht prijsje. Nou google ik me suf, maar ik kan het niet meer vinden :shock:


Plaats reactie