Monstergolven
Monstergolven
Gelezen in Rotterdams Dagblad van 23-07-2004
satelieten herkennen monstergolven.Met satelieten van het Europese Ruimtevaart Agentschap is aangetoond dat monstergolven geen uitzondering vormen.Als gevolg van zwaar weer zijn in de afgelopen 20 jaar 200 honderd mammoettankers en containerschepen van meer dan 200 meter gezonken.In veel gevallen waren torenhoge golven tot 30 meter hoog de oorzaak.De ontdekking dat deze golven vaak voorkomen had grote gevolgen.Schepen en booreilanden zijn berekend op golven van niet meer dan 15 meter. Sinds December verichten wetenschappers met financiele steun van de Europese Unie onderzoek naar monstergolven.Dit onder leiding van de Duitser W Rosenthal.De radarsatelieten werden ingezet om monstergolven wereldwijd in kaart te brengen.Zonder de luchtopnames was dit niet gelukt.
HG Aad
satelieten herkennen monstergolven.Met satelieten van het Europese Ruimtevaart Agentschap is aangetoond dat monstergolven geen uitzondering vormen.Als gevolg van zwaar weer zijn in de afgelopen 20 jaar 200 honderd mammoettankers en containerschepen van meer dan 200 meter gezonken.In veel gevallen waren torenhoge golven tot 30 meter hoog de oorzaak.De ontdekking dat deze golven vaak voorkomen had grote gevolgen.Schepen en booreilanden zijn berekend op golven van niet meer dan 15 meter. Sinds December verichten wetenschappers met financiele steun van de Europese Unie onderzoek naar monstergolven.Dit onder leiding van de Duitser W Rosenthal.De radarsatelieten werden ingezet om monstergolven wereldwijd in kaart te brengen.Zonder de luchtopnames was dit niet gelukt.
HG Aad
Voor geinteresseerden heb ik hier een artikel, in pdf, over een echtpaar welke een tsunami meemaakte bij Christmas Island, met hun jacht.
Link: http://80.126.138.173/forum/ChristmasIs ... ami_ON.pdf
Het is een artikel uit Ocean Navigator, midden jaren 90.
Link: http://80.126.138.173/forum/ChristmasIs ... ami_ON.pdf
Het is een artikel uit Ocean Navigator, midden jaren 90.
Jos hoe zit dat eigenlijk
GHV=GROTE TELEGRAAF
KHV=KLEINE TELEGRAAF
Snap er de ballen van het schip is groter maar de mensen zijn het zelfde.
Welke GHV ( Mannetje ), want dat ben je wel achter zo'n TELEGRAAF kan me dat even uitleggen.
Sta jij er achter Jos, als je nou nog geen muis-arm hebt dan moet je daar wel een TELEGRAAF-ARM opgelopen hebben.
Gr Jan
GHV=GROTE TELEGRAAF
KHV=KLEINE TELEGRAAF
Snap er de ballen van het schip is groter maar de mensen zijn het zelfde.
Welke GHV ( Mannetje ), want dat ben je wel achter zo'n TELEGRAAF kan me dat even uitleggen.
Sta jij er achter Jos, als je nou nog geen muis-arm hebt dan moet je daar wel een TELEGRAAF-ARM opgelopen hebben.
Gr Jan
Brug
Ja Jan, dat klopt.
Ik poseerde alleen maar, de telegraaf staat op STOP.
Hier nog een foto van de brug van de tanker "Kaap Hoorn".
All the best
Jos
[img]http://jos.maritimeofficer.com/brugkh.jpg[/img]
Ik poseerde alleen maar, de telegraaf staat op STOP.
Hier nog een foto van de brug van de tanker "Kaap Hoorn".
All the best
Jos
[img]http://jos.maritimeofficer.com/brugkh.jpg[/img]
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14380
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Passagiers op de Leif Ericson en de Telegraaf op stop.
Ragnar,
D'r zaten ongetwijfeld passagiers op de Leif ericson toen die plaatjes werden genomen, want ze varen vast niet leeg op en neer naar Newfoundland. Als je hier op de kust binnen blijft omdat het waait dan wordt er weinig gevaren. Condities op de Noordzee-Noorwegen-Ijsland enz. zijn niet veel beter soms denk ik maar.
Wat betreft Jos z'n foto in z'n jonge jaren, dat heeft ie pas nog weer eens een keertje uitgelegd met z'n verhaal over de proefvaart van die bulker met die mooie kont van HBT lijkt me zo!
JOs is nog een stuurman van de oude garde en is opgebracht in de goede en oude tradities van de Christelijke Nederlandse Koopvaardij, DAT is mij allang duidelijk, hij staat dus NIET echt te poseren bij de telegraaf! HIJ staat daar zoals het een goed stuurman betaamd hij staat OP orders van de vetloods te wachten om een klappie te kunnen geven EN te gaan varen!
ZO was dat vroeger, NU met afstandbediening enz. enz. is dat een vergeten zaak denken ze op de brug en willen ze er niet graag aan herinnerd worden dus dat moet je niet steeds weer opbrengen da's niet leuk voor HET "Management" en Kees Bloemkool hep ter ook een hekel an!
M'n neef HarryH2 heeft het ook nog eventjes zo meegmaakt.
Jos heeft die foto bij z'n naam gezet als teken van erkentelijkheid voor al die collega wtk's die hem al die jaren veilig hebben rondgevaren door die HOMO aan de praat te houden. Theo weet hier ook nog wel van, die heeft wel zo bij de telegraaf gestaan midden in Straat van Hurmuz met een geladen oliepot, hij staat NU nog an z'n petje te tikken en uit erkentelijkheid nam ie altijd 2 x zoveel wtk's mee als stuurlui op z'n wegbrengreisjes!
ZO ging dat vroeger, VOOR wat HOORT wat! :D
D'r zaten ongetwijfeld passagiers op de Leif ericson toen die plaatjes werden genomen, want ze varen vast niet leeg op en neer naar Newfoundland. Als je hier op de kust binnen blijft omdat het waait dan wordt er weinig gevaren. Condities op de Noordzee-Noorwegen-Ijsland enz. zijn niet veel beter soms denk ik maar.
Wat betreft Jos z'n foto in z'n jonge jaren, dat heeft ie pas nog weer eens een keertje uitgelegd met z'n verhaal over de proefvaart van die bulker met die mooie kont van HBT lijkt me zo!
JOs is nog een stuurman van de oude garde en is opgebracht in de goede en oude tradities van de Christelijke Nederlandse Koopvaardij, DAT is mij allang duidelijk, hij staat dus NIET echt te poseren bij de telegraaf! HIJ staat daar zoals het een goed stuurman betaamd hij staat OP orders van de vetloods te wachten om een klappie te kunnen geven EN te gaan varen!
ZO was dat vroeger, NU met afstandbediening enz. enz. is dat een vergeten zaak denken ze op de brug en willen ze er niet graag aan herinnerd worden dus dat moet je niet steeds weer opbrengen da's niet leuk voor HET "Management" en Kees Bloemkool hep ter ook een hekel an!
M'n neef HarryH2 heeft het ook nog eventjes zo meegmaakt.
Jos heeft die foto bij z'n naam gezet als teken van erkentelijkheid voor al die collega wtk's die hem al die jaren veilig hebben rondgevaren door die HOMO aan de praat te houden. Theo weet hier ook nog wel van, die heeft wel zo bij de telegraaf gestaan midden in Straat van Hurmuz met een geladen oliepot, hij staat NU nog an z'n petje te tikken en uit erkentelijkheid nam ie altijd 2 x zoveel wtk's mee als stuurlui op z'n wegbrengreisjes!
ZO ging dat vroeger, VOOR wat HOORT wat! :D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"