Algemeen plan loodsboot Betelgeuze......

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ed

Bericht door ed »

Roy en anderen,

De Antares is nog niet verkocht. De foto op de site is volgens mij van het zuster schip de Castor. Deze heeft daar gelegen voor onderhoud en is nu in particulieren handen. deze man woont er op met zijn vrouw en het is de bedoeling om met het schip exclusieve reizen te gaan maken. Dit alles tegen betaling natuurlijk. dus als je geld over hebt kan je de Antares kopen.

gr Ed

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Ik begin me nu toch af te vragen of de zaak niet een beetje in de maling genomen wordt.
De foto op de helling bij Balk te Urk kan inderdaad heel gemakkelijk NIET de "Antares" zijn, maar de "Castor" !!!.
Ik zal deze site toch eens met meer dan gemiddelde belangstelling volgen..............
Een ritje naar Den Oever staat inmiddels ook op het programma !.
Hier komen we gegarandeerd op terug..............

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

De Betelgeuze zonder proppenschieter.

Groet Frank

Afbeelding
Fotoeigenaar?
Groet Frank
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 398
Lid geworden op: 05 jun 2006 19:37
Locatie: Waarschoot, Belgie

Bericht door Skipper »

Ref: Antares.
Het is idd niet echt duidelijk op de site of het schip verkocht is.
Wat betreft de Castor, dat klopt die is bij Metz in Urk onder handen genomen.
We zullen eens verder zoeken en rondmailen.

Ref:Akwanaut
Mooie foto van die Betelgeuze. Zeker genomen op het Spui.
Dat was (en is no steeds) een leuk stukkie varen.
Ik heb het 1x in het donker gedaan met de Betelgeuze toen we naar Vestingdgn in Hellevoetsluis gingen.
Dan gaat de lol er toch snel vanaf. Zeker aan het einde bij de Haringvliet met al die onvelrichte boeitjes.
NAVIGARE NECESSE EST
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo Bokkum »

De Antares is mijn voorbuurman hier in de haven van Den Oever.
En hij ligt er nog steeds.
Ik heb hier op de kant ook helemaal niks gehoord over een eventuele verkoop ofzo.

Mvg, Leo.:D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
19john57

Bericht door 19john57 »

Juist even naar Den Oever gefietst.
Antares ligt nog net zo aan de kade als afgelopen zomer.
http://img216.imageshack.us/my.php?imag ... 2931pc.jpg


Gr Johan
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut »

Oké heren, hier de Antares "on her duty", met ingepakte proppenschieter. :lol:

Is al eerder vertoont in dit kombuistheater.

Groet Frank


Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 398
Lid geworden op: 05 jun 2006 19:37
Locatie: Waarschoot, Belgie

Bericht door Skipper »

M.S. BETELGEUZE
De Nederlandse koopvaardijvloot en de Koninklijke Marine hebben in de Tweede Wereldoorlog zwaar geleden. Na de bevrijding stond men dus voor de belangrijke taak om de vloot weer op te bouwen. Ook het Loodswezen kwam gehavend uit de oorlog. Van de achttien vooroorlogse schepen waren er nog maar zeven overgebleven, die waren echter oud en opgevaren. Aanvulling kwam door zes trawlercasco's, die afgebouwd werden tot loodsvaartuig. Deze casco's waren door de Duitse bezetter als opdrachten aan verschillende Nederlandse werven verstrekt. Nieuw hierbij was dat deze schepen een naam kregen van een sterrenbeeld. In Nederland is nog één schip over van deze serie: de 'Rigel', korpsschip van het Zeekadetkorps Maassluis.
Nu beschikte het Loodswezen over dertien loodsvaartuigen, maar dit bleek nog niet voldoende te zijn. Er werden zeven nieuwe schepen besteld bij de scheepsbouwwerf Boele, die op zijn beurt de bouw van drie exemplaren uitbesteedde aan de werf van Gebr. Pot. Beide werven waren destijds gevestigd te Bolnes en bestaan reeds niet meer.
Als eerste van deze nieuwe serie werd de 'Castor' op 29 juli 1950 overgedragen aan het Ministerie van Marine (het Loodswezen behoorde tot begin jaren tachtig tot de Koninklijke Marine). Het laatste schip dat van de werf werd overgenomen, was de 'Betelgeuze'.


Bouwnummer 919
De 'Betelgeuze' werd in 1950 op de N.V. Scheepsbouwwerf Gebr. Pot met bouwnummer 919 op stapel gezet. Een jaar later, op 31 maart 1951 werd ze te water gelaten. De drie dagen durende proeftocht begon op 16 oktober. De 'Betelgeuze' vertrok vanaf de Rotterdamse Parkkade richting Vlissingen. Onderweg werd het toerental van de hoofdmotor (SMIT M.A.N. Type R556) opgevoord tot 300 per minuut en op de rede van Vlissingen werden draai- en stopproeven gehouden. Ook beproefde men het stuurboords en bakboords anker en hield men bootmanoeuvres.
De volgende ochtend kon men vanwege de mist niet 'runnen', wel werd er begonnen met het aanschieten van het kanon en de twee mitrailleurs. De 'Betelgeuze' was uitgerust met een semi-automatisch 7.6 cm kanon en twee 20mm mitrailleurs van het merk Oerlikon. Voor het bedienen van het geschut werden vier matrozen speciaal opgeleid door de Marine. Het aanschieten van het geschut verliep niet zonder schade: één urinoir brak aan dek en sommige deuren vlogen uit de scharnieren. Voor het laatstgenoemde had men een simpele oplossing, voor het schieten werden de deuren opengezet. Het urinoir en de rest van de ontstane schade werd op de werf hersteld.
's Middags kon alsnog worden gerund (het zo snel mogelijk varen over een bepaalde afstand, meestal 1 zeemijl), waarbij een gemiddelde snelheid van 13,2 mijl werd gemeten. Donderdag 18 oktober vertrok men 's ochtends uit Vlissingen. Men had zes uur lang op volle kracht gevaren toe de 'Betelgeuze' de Nieuwe Waterweg opvoer. Dit was de zogenaamde 'vollekrachtsproef'. 's Middags meerde de 'Betelgeuze' weer af aan de Parkkade. De proeftochtscommisie, waaronder de directeur van het Loodswezen en een aantal hoge marineofficieren, maakte een proeftochtverslag en een lijst met nog uit te voeren werkzaamheden voor de werf. Maandag 29 oktober 1951 werde een feestelijke dag. De 'Betelgeuze' werd in Bolnes van de werf door het Looodswezen overgenomen en in Hoek van Holland in dienst gesteld. De 'Betelgeuze' was het laatste schip vande serie en daardoor konden een aantal vooroorlogse (stoom)loodsvaartuigen worden afgevoerd.

Nieuwe eigenaar
Ruim twintig jaar lang leidde de 'Betelgeuze' een weinig opvallend, maar zeer nuttig bestaan als loodsvaartuig op station bij Hoek van Holland, totdat ze in 1974 werd overgebracht naar IJmuiden. Het Loodswezen had inmiddels nieuwe schepen in de vaart gebracht en de 'Betelgeuze' werd in reserve gehouden. Uiteindelijk werd de 'Betelgeuze' op 10 maart 1977 uit dienst gesteld en overgedragen aan de Dienst der Domeinen voor eventuele verkoop. Lang hoefde men daarop niet te wachten. Een maand later al werd de Betelgeuze voor ruim 180.000 gulden verkocht aan de heer Lont te Hippolytushoef. Aanvankelijk was het zijn bedoeling om de Betelheuze te verbouwen en in te zetten in de sportvisserij. Zover is het niet gekomen, er bleek te weinig belangstelling voor te zijn. Verbouwen tot supplyvaartuig zou meer uitkomst bieden. Eind 1980 krijgt de 'Betelgeuze' weer een nieuwe eigenaar: Holland Boat Charter te Den Helder, die het schip gaat verhuren aan het toen pas opgerichte hydrografisch onderzoeksbedrijf Seateam te Den Helder.
Om de 'Betelgeuze' geschikt te maken voor haar nieuwe taak als surveyvaartuig worden er een aantal aanpassingen gemaakt. De achtermast verdwijnt, de twee elektrische kranen worden vervangen door een hydraulische, 4 loodsjollen maken plaats voor een zodiac, achter de brug komt een verblijf voor onderzoeksapparatuur, de zes en vier persooonshutten worden verbouwd tot respectievelijk twee en een persoonshutten en nog veel meer. Ten slotte krijgen de romp en de schoorsteen en oranje jasje. Ruim 10 jaar lang zet Seateam de 'Betelgeuze' in voor hydrografisch onderzoekswerk voor grote oliemaatschappijen op de Noodzee todat er begin jaren negentig steed midner werk voor de 'Betelgeuze' te vinden is. Seateam besluit daarom de 'Betelgeuze' van de vlootsterkte af te voeren, want om te gaan investeren in een oud schip, dat ook al niet meer aan de eisen voldeed, zou niet londend zijn. Seateam schenkt daarom het schip aan het Zeekadetkorps Nederland.

Naam Betelgeuze
Type schip Loodsvaartuig
Scheepswerf Boele
Bouwjaar 1948
Lengte 45,95m
Breedte 8,40m
Diepgang 3,60m
Voortstuwing -
Bemanning -
In dienst -

Een nieuwe functie
De Rotterdamse Waalhaven wordt de nieuwe ligplaats van de 'Betelgeuze'. Ze zal namelijk de Abraham Crijnssen', die al meer dan twintig jaar als Rotterdams korpsschip diende, gaan vervangen. Eerst moet ze echter nog van Den Helder naar Rotterdam worden gehaald. Een aantal leden van het Zeekadetkorps Rotterdam gaan eind mei 1995 naar Den Helder om de 'Betelgeuze' vaarklaar te maken. In de middag van 26 mei 1995 vaar de 'Betelgeuze' de Nieuwe Waterweg op om een paar uur later af te meren aan de oliesteiger in de Waalhaven.
Omdat het Nationaal Zomerkamp al snel voor de deur stond, moest de 'Betelgeuze' in 6 weken worden aangepast voor zeekadetgebruik. Op de vooravond van het kamp waren er nog mensen bezig om de kooien in elkaar te schroeven. In de zomer van 1995 beleefde de 'Betelgeuze' haar eerste zomerkamp en kon de bemanning wennen aan haar nieuwe korpsschip. Na het kamp breekt een drukke periode aan. Een begin wordt gemaakt met het verhuizen van spullen van de 'Abraham Crijnssen' naar de 'Betelgeuze'. De 'Betelgeuze' wordt verder ingericht voor haar nieuwe functie als korpsschip. Tijdens de Wereldhavendagen en de Vlootdagen kon ook het publiek kennismaken met de'Betelgeuze', die inmiddels haar vertrouwde zwarte rompkleur terugkreeg.


Samengesteld door BTSM B.O.T. Hödl
Bronnen: Archief Loodswezen, Rijksarchief Den Haag;
Dhr F. de Boer, Instituut voor Maritieme Historie der Koninklijke Marine, Den Haag;
Bibliotheek Maritiem museum, Prins Hendrik Rotterdam.
Boeken/tijdschriften: Gedenkboek scheepswerf Boele Bolnes;
Maritiem Nederland deel 3; Da Blauwe Wimpel, diverse jaargangen; Weekblad Schuttevaer.
NAVIGARE NECESSE EST
ed

Bericht door ed »

Die Foto van de Betelgeuze is 2 jaar geleden genomen in de haven van Middelharnis. Ik zat toen aan boord. We lagen dat jaar op die lokatie ons zomerkamp te vieren.

gr Ed
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 398
Lid geworden op: 05 jun 2006 19:37
Locatie: Waarschoot, Belgie

Bericht door Skipper »

Indeed Ed....
je heb gelijk, ook de mooie Kooren vlag van Wally hangt er netjes bij. :D
En met vriend Manshanden op het voordek.

gr,
Patrick
NAVIGARE NECESSE EST


Plaats reactie