Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Martinus »

Dat ding daar op de schoorsteen van de sleepboot (Trusty) bij de Simba (01.01.2015), is dat een roetfilter of zo?

Hilarisch trouwens dat uniformgebruik!

Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Meestertje »

Da's een vonkenvanger op de pijp, soms verplicht als je die oliepotjes wil assisteren 8)
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Martinus »

Dank!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Simba, duidelijk een zussie van mijn ouwe bootje Sargodha. :wink:
Simba.jpg
Simba.jpg (108.21 KiB) 8636 keer bekeken
Sargodha.jpg
Sargodha.jpg (106.27 KiB) 8636 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Jutlandia, schilder onbekend.
Dit was een van de schepen van EAC zonder schoorsteen. :wink:
Jutlandia.jpg
Jutlandia.jpg (224.11 KiB) 7585 keer bekeken
HIER de geschiedenis van het schip.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Erikdepooter »

En dus kon Ome Harry geen rooksignalen geven? :)
Toch wel, zie foto.
Voor een heel doopceel van deze bijzondere boot: zie https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Jutlandia
Bijlagen
Jutlandia.jpg
Jutlandia.jpg (152.04 KiB) 7479 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Martinus »

Best wel leuk geschilderd die Jutlandia!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog zo'n futuristisch schip uit die tijd (1930). :wink:
Boringia.jpg
Boringia.jpg (205.97 KiB) 7322 keer bekeken
Boringia-1.jpg
Boringia-1.jpg (149.91 KiB) 7322 keer bekeken
IDNo: 1173047 Year: 1930
Name: BORINGIA Type: Passenger/cargo (rf) Flag: DNK Tons: 5821
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-15
sm/t (U-159) 35.09S/16.32E 7.10.42 (32*) [Haifa-UK, potash, cotton, gum & general]
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De New Globe, ex Samoa.
New Globe.jpg
New Globe.jpg (504.13 KiB) 7268 keer bekeken
De Samoa
Samoa.jpg
Samoa.jpg (334.9 KiB) 7268 keer bekeken
IDNo: 5308823 Year: 1953
Name: SAMOA Type: Cargo ship (ref) Flag: DNK DWT: 8735
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
76 NEW GLOBE
BU Gadani Beach 9.9.82
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jacob Bothof »

Goede middag kombuizers,
hele mooie foto's gezien van echte vrachtschepen en nog leukere verhalen er bij.
Ik vraag mij af of er nog wel normale mooie vrachtschepen bestaan ? behalve die lelijke
gedrochten die je tegenwoordig in de havens ziet liggen.
Dan praat ik nog niet eens over die drijvende galerij flats waar de hofjood de dienst uitmaakt. Officieren- en bemanningsverblijven , brug en machinekamer daar mag je niet komen om eens te zien hoe de mensen daar verblijven c.q. werken.
Mijn volgende vraag ?
Ik lees regelmatig dat Nederlandse WTK's en Stuurlieden op schepen voeren onder
vreemde vlag,mensen van denk ik een beetje van het zelfde bouwjaar als ik, hoe deden jullie dat, hadden jullie geen last i.v.b. militaire dienstplicht?
Ik ben gekeurd in 1960 , ingedeeld bij de marine, met vrijstelling van opkomst maar met
de verplichting dat ik moest blijven varen tot ik bericht kreeg (mei 1968) dat ik was
vrijgesteld van opkomstplicht behalve als er in Nederland oorlogsgevaar dreigde.
Dan moest ik terug naar de Koopvaardij of alsnog naar de marine.
In 1969 ben ik gestopt met varen, alleen in 1971 heb ik nog een korte aflosreis gemaakt
als 2de WTK. Toen was het echt over en uit.
Groetjes,
Jacob.


Plaats reactie