Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door sparks »

Je bent 18 en je weet niet wat je wil dus ging ik maar eens voor een beroepskeuring bij de marine. 3 dagen aan het IJ allerlei gekkigheid mee maken en om je heen van de 50 starters ik weet niet wat af zien vallen, op toch tamelijk futiele zaken leek mij zo. Maar ook ik moest er aan geloven, na een gesprek met een psycholoog de Marid was het verdict dat ik helaas niet geschikt zou zij om in een groep te functioneren en kon vertrekken :shock:

Jaren later vlak voor mijn examen op de HZS Amsterdam aan de overkant van het keuringsterrein, hebben wij koopvaardijluiden op school, opeens bezoek van een gezellige marineman van de overkant, die ons lekker probeert te maken om toch vooral na ons examen bij de marine te gaan solliciteren. Ik heb de man maar verteld dat ik kansloos zou zijn gezien het verleden, maar volgens hem waren de tijden veranderd en werd er niet meer zo streng gekeurd en moest ik me daar toch vooral niet te veel zorgen om maken :lol: :lol: :lol:

Toch maar lekker bij de koopvaardij gebleven en ik bleek toch wel heel aardig in een groep te functioneren kwam ik al snel achter. :evil:

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Knisten »

Jij maakt dus helemaal NIKS zelf uit
:)

Ben niet eens bij de keuring geweest, want zat toen al op zee op schepen onder buitenlandse vlag. Mijn ouders kregen een aangetekend schrijven dat ik was ingedeeld bij één of andere "artillerie-administratie compagnie" of iets dergelijks in Tilburg. Dus had ik van het gevoerde indelingsbeleid geen al te hoge pet op. Af en toe kwam ik nog wel eens thuis, maar dan wel via Zaventem of Frankfurt (hoezo open grenzen vandaag de dag?) en dat moest wel omdat Schiphol géén optie was. De marechaussee stond thuis regelmatig op de stoep om eens te horen waar of ik was. "Op zee" werd hen dan verteld, "en dat kan en zal nog wel even duren ook...". Ondertussen kreeg ik een beetje kennis aan een alleraardigst meiske en toen ze mij voor het eerst mee naar huis nam, schrok ik wel een beetje, want haar vader was een soort commandant van een afdeling van diezelfde marechaussee. Ik weet tot op de dag van vandaag niet of hij er iets vanaf geweten heeft, maar was blij met m'n volgende reis. In 't hol van de leeuw etc. :)
Liep in Abadan een maand met m'n ziel onder m'n arm te wachten op een ander schip en toen maar een briefje geschreven aan onze toenmalige minister van defensie, dhr.Ir. Henk Vredeling die, naar eigen zeggen "allergisch voor uniformen" was en omdat mijn ouders verschoond wensten te blijven van die "bezoekjes van de Militare Politie".
Uitgelegd dat met een geweer op m'n nek over de hei sluipen geen optie was en toch minstens verwachtte dat, mocht het zo uitkomen, ik bij de marine mijn diensttijd wenste te vervullen. Over gage en rang zouden we dan tevens kunnen onderhandelen. Een paar weken later weer een aangetekende brief thuis op de mat met daarin "voorwaardelijke vrijstelling behoudens in geval van oorlog of dreigend oorlogsgevaar..." Daar was wel mee te leven en werd de reistijd van en naar thuis enigszins verkort. Verder nooit meer iets over gehoord. Radio-Holland had er ook een handje van om mensen voor wie ze op dat moment geen (leerlingen)plaats hadden dan eerst maar hun dienstplicht te laten vervullen maar dat heb ik zelf dus niet meegemaakt en was daar al weg voor het zelfs ter sprake kwam. In het buitenland wel benaderd door het Marid om fotos te maken in diverse havens maar ben daar nooit op in gegaan. Tot zover mijn bijdrage aan de "landsverdediging". Toch denk ik dat in Holland de dienstplicht niet zo serieus werd opgepakt als in veel andere landen. En om op de Nederlandse koopvaardij vrijstelling te krijgen moest je op Nederlandse schepen blijven varen tot 1 Januari van het jaar waarin je 27 jaar zou worden, dat is me wel bijgebleven.

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door K.Brouwer »

Ben in '63 (goed)gekeurd voor de militaire dienst. Gaf tijdens het gesprek aan dat ik zou blijven varen wat die
majoor (?) geen enkel probleem vond.Wel vertelde hij nog dat ruim 30% van mijn opgeroepen ploeg lichamelijk afgekeurd was. Vond dat toch behoorlijk wat. Tijdens deze tijd heeft men mijn moeder een enkele keer gebeld met de vraag waar ik uithing. Ook eens het verzoek gehad om mij te melden op Bureau Militaire Zaken en toen
ik mij daar meldde wist niemand waar het over ging :roll: . Nog wel een brief gehad dat ik aan mijn vaarplicht had voldaan en hier verder vanaf de datum die Dirk noemde er van vrijgesteld was. Kan alleen die brief niet meer zo gauw vinden.

Groeten, K.Brouwer
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jacob Bothof »

Toen ik opgeroepen werd ter militaire keuring in Rotterdam, zat ik op dat moment op zee, bij thuiskomst heb ik mij netjes gemeld op het stadhuis, afdeling Militaire zaken.
Een paar dagen later kreeg ik bericht dat ik mij moest melden voor de keuring.
Na goedgekeurd te zijn werd mij gevraagd of ik een bepaalde voorkeur had bij welk
onderdeel ik zou willen dienen. Mij was voorheen al in het oor gefluisterd dat, wat je wilt toch niet doorging, zij hebben altijd andere plannen met je.
Ik had aan de majoor netjes meegedeeld van doe mij maar landmacht of luchtmacht maar
zeker geen marine. Ik weet nog dat hij me stomverbaasd aankeek over mijn keuzes, met
als antwoord dat hij niet kon begrijpen van dat iemand die op de koopvaardij zat niet
wilde varen / dienen bij de marine. Mijn antwoord was duidelijk , niet varen bij de koopvaardij , dan ook niet bij de marine.
Uiteindelijk werd ik ingedeeld bij de marine maar met vrijstelling van eerste opkomst, wel blijven varen tot het jaar dat je 27 werd. Daarna netjes mijn vaartijd volgemaakt tot het briefje kwam dat ik met grootverlof was gestuurd. Het briefje heb ik steeds goed bewaard want je wist maar nooit wat er nog kon gebeuren.( zeker nu met Trump.haha).
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Erikdepooter »

Beste Harry,
Was dat "in mien tiet" geen 29?...of 27??.......26 staat me nait bie!! :roll:
Ik schreef "voorwaarde is dat je tenminste bleef varen tot en mét het jaar waarin je 26 werd". Volgens mij synoniem met "tot het jaar waarin je 27 werd". Anyway, voor velen het moment om maar eens iets aan de wal te gaan zoeken, omdat je er nu wel achter was, dat een sociaal (verenigings- en huwelijks) leven aan de wal niet echt verenigbaar was met een varend bestaan.

Enne, reagerend op het bericht in topic Veerdienst Maassluis-Rozenburg:
Boven " DE Deur naar de brug" op de " Rotterdam" zat vroegaah in de tijd dat ze nog rondvoer een naambordje met " Stuurhuis" er op, aaanders wisten de stuurlui niet waar ze heen moesten :lol:
Op de boten waar ik op heb gevaren stond bij de MK-ingang ook altijd "Machinekamer". Zal wel een zelfde soort reden zijn?
We zaten in het zelfde schuitje, Harry.
Je beste jaren van je leven vergooien op een stuk drijvend ijzer, zei Geert Ganzeveld, 2e stuurman bij Esso Tankvaart . . . . :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In 1914 bouwde EAC al schepen zonder schoorsteen.
Tongking-01.jpg
Tongking-01.jpg (268.79 KiB) 7253 keer bekeken
IDNo: 5603843 Year: 1914
Name: TONGKING Type: Passenger/cargo Flag: DNK Tons: 5259
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-11
fire 7nm N Penang 2.4.38 [Osaka-Europe, pax/rice/copra] & BU Japan
Tongking-02.jpg
Tongking-02.jpg (71.69 KiB) 7253 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door jdbvos »

nou...zonder schoorsteen...
op die onderste foto is het schip één grote schoorsteen....
Bah...wat een einde...
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ook bij de Fiona waren ze de schoorsteen vergeten. :wink:
Ik vind het géén gezicht, gelukkig bouwden ze later wel hele mooie schepen.
fionia.jpg
fionia.jpg (402.52 KiB) 7198 keer bekeken
IDNo: 1196787 Year: 1914
Name: FIONIA Type: Passenger/cargo Flag: DNK Tons: 5219
Builder: Burmeister & Wain Location of yard: Copenhagen Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-12.5
54 HOI HUNG
BU Hong Kong 2q.56 - engine damage 2.56
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

We zaten in het zelfde schuitje, Harry.
Neem maar een pilsje van me stuurman as je wachie d'r op zit :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Det Ostasiatiske Kompagni (EAC)

Bericht door Erikdepooter »

Neem maar een pilsje van me stuurman
Ik zie dat ze in de Ambuggiebar tegenwoordig ook IJsselwater schenken! Mag dat ook, Harry?
Van Dolle Dries moest ik als leerling vooral Beerenburg leren drinken. Eerlijk Fries brandewijn! Daar werd je flink van, zei die. . . :oops:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie