Kombuispraat

HET Forum waar een Zeeman zich Thuisvoelt, opgericht in 2001 door Jos Komen
Het is nu do 09 sep 2010 22:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1051 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Enship en het verschepen van lading
BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 20:09 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Jos,

Ik ben blij dat je foto's laat zien van geladen toestanden e.d.
Dirk (Pleun) zal het met me eens zijn dat jullie vreselijk op je donder hebben gekregen op de reis Tsu/Long Beach en ja het is de langsdrager die ingezet is,wat overigens niets afdoet van mijn commentaar over die stalen plaat,die ze hadden moeten bestellen.
Amoco was overigens een goed betaald rotzooitje,die bootjes van een sheik kan ik me overigens niet meer herinneren.
Heb jij geen foto's van Bintulu (Serawak) ?? Of bedoelde je dit met Bontang,mij staat nog bij dat Herman v.d Poel daar naar toe is gegaan om de dieptes te peilen. :oops: :oops:
@Pleun,de foto's Brisbane is op diezelfde rot kade als waar de Birka heeft liggen laden,(jammer) dat het stukje wat jullie aan het lossen waren niet uit de hijsstrop geslipt is.Oei dat had ik niet moeten zeggen :shock: :shock:
gr
Reg

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 22:13 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Jos,

Jammer dat je die foto-rollen niet naar de Veerkade of Scheveningen gestuurd hebt.
Dan had je geld kunnen verdienen, er waren er twee die er geil op waren om die foto's te gebruiken en je had ze ongeschonden en compleet terug gekregen.
De eerste was Krijn de Ruiter en de ander was ik.
Zelf die foto's van Tsu/Long Beach waren goed te gebruiken hoor voor een reclame van de sjorringen die jullie gebruikt hebben en waar wij de schepen mee uitgerust hadden en wat dies meer zij.
Je kunt erg ver denken hoor als het om geld gaat maar ja das war einmal
gr
Reg

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 22:56 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Je mag ze nu ook nog wel kopen hoor ! :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 23:04 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

reg boelhouwers schreef:
Jos,
Heb jij geen foto's van Bintulu (Serawak) ?? Of bedoelde je dit met Bontang,mij staat nog bij dat Herman v.d Poel daar naar toe is gegaan om de dieptes te peilen. :oops: :oops:
@Pleun,de foto's Brisbane is op diezelfde rot kade als waar de Birka heeft liggen laden,(jammer) dat het stukje wat jullie aan het lossen waren niet uit de hijsstrop geslipt is.Oei dat had ik niet moeten zeggen :shock: :shock:
gr
Reg

Hoi Reg,

Bontang is (dacht ik) Sarawak.
En; Nee v.d. Poel is daar nooit gearriveerd.... ik weet niet of ie ooit is teruggekomen uit de bush-bush.
Peilen hebben de stuurman (Zwanenburg) en die ouwe (v.d.Zwet) gedaan vanuit de MOB-boot.
Verspeelden daarmee het peillint ; kwam in de schroef terecht :( Hoe krijg je het voor elkaar zou je zeggen.....
Foto Bontang 4 was het gaatje waar wij doorheen moesten om af te kunnen meren.

We hebben aldaar in de barakken oud en nieuw gevierd. Degene die er bij waren kennen Johnny denk ik nog wel. Hij was Indo, sprak nog een beetje nederlands en functioneerde als een soort safety en security officer én wist wat wij nodig hadden; 'een bottle'-tje en een gatje ! :lol:
Het oord was een LNG plant in oprichting.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 23:15 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

j.haver schreef:
Je mag ze nu ook nog wel kopen hoor ! :lol:

Nee nu heb ik er niets meer aan :cry: :cry:
Maar denk er nog maar aan als je alleen en dronken in een kroeg hangt :-D :-D

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 23:25 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Jos Haver schreef
Hoi Reg,

Bontang is (dacht ik) Sarawak.
En; Nee v.d. Poel is daar nooit gearriveerd.... ik weet niet of ie ooit is teruggekomen uit de bush-bush.
Peilen hebben de stuurman (Zwanenburg) en die ouwe (v.d.Zwet) gedaan vanuit de MOB-boot.
Verspeelden daarmee het peillint ; kwam in de schroef terecht

Herman nooit gearriveerd in Bintulu ( Bontang)Serawak dan is die verdomme nooit verder gekomen dan Singapore of Djarkarta en beslist niet uit de Bush en toen die terug kwam op kantoor maar Maleis lullen :twisted: :twisted: "Adoe toean,djongos schenkt mij nog een splitje" Ik zal je splitten :mrgreen: :mrgreen:
Dan heb ik nog een appeltje met hem te schillen.
Pertinente onverschilligheid en flagrante houding tegen over dienst orders zijn dit.
:wink: :roll: :twisted:

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 01:38 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Jossie,

Het zit me toch dwars over Bontang en Bintulu
Bintulu is Serawak en Bontang is Kalimantan
Kijk maar op het kaartje en daar is ook geen hol op te zien.
Maar noord oostelijk op het witte en kijk anders op Google

Bijlagen:
260px-Malaysia_states_blank_%28color_scheme%29.png
260px-Malaysia_states_blank_%28color_scheme%29.png [ 12.18 KiB | 463 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 04:27 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Beide havens hebben een LNG plant.
Bontang ligt aan de oostkust van het eiland en een klein stukje het binnenland in en
Bintulu ligt aan de, zeg maar NW kant van het eiland en daar ligt de plant aan zee.
Misschien geeft dit licht aan de zaak.

Gr,

Jan

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 12:18 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Jan,

Ik wil niet lullig doen maar ik heb 12 maanden aan zitten kijken tegen de naam Bintulu op het planbord wat vlak voor mijn snufferd hing, plus de ticket voor Herman zelf besteld voor dat Sultanaat. via Singapore of Kuala Lumpur !?.
Vanaf zee lijken al die gehuchten op elkaar dus......... een vergissing is gauw gemaakt. :idea: :idea: :?
En ik ook Kellogg niet gehoord noch Petronas over het verkeerd af leveren van de goederen.
Maar bedankt voor het advies
gr

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 19:16 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Het is Bontang, Kalimantan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 09 feb 2010 01:35 
+750 Berichten geplaatst
+750 Berichten geplaatst

Bintulu ligt in / op het Oost Maleisische gedeelte van Kalimantan. Kalimantan heette eens Borneo.
Het sultanaat heet Brunei.

m.v.g. Roy

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 09 feb 2010 13:25 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Een lelijk beeld in de voortuin

Hoe krijg je het voor elkaar ? Een postbusnummer was te duur en een fax bestond toen helemaal nog niet of alleen maar in de U.S. en de naam van je bedrijf en het adres spellen zoals met een NATO alfabet was helemaal uit de boze.Alsof je de honderd meter sprint moest lopen en dan halverwege naar adem happen en dan wist je niet meer waar je gebleven was en kon je weer opnieuw beginnen.
Second Z,zulu,E,echo E,echo,S,sierra,probeer het maar eens en als je het kunt in 1 ademtocht,krijg je een pilsje van me en het hele woord spellen dus 2e Zeesluisdwarsweg 8/12.
Toch was het een gouden tijd toen we daar zaten.
Links van de deur een garage en rechts een garage en de linker garage werd gebruikt om alle waarloos op te slaan van de schepen.
En zo ook met een bezoek van HKH Beatrix om een momument te onthullen van een stelletje haringtonnetjes een foeilelijk ding toen het onthuld was en daar betaal je belasting voor en dan ben je net bezig om een wagen te lossen en dan wordt je ineens op je schouder getikt.
"Meneer wat doet U hier ?" Een stem uit het duister en een zware.
Ik kijk op van datgene waar ik mee bezig ben en zie een enorme vent tegenover me staan, dus je vraagt wat hem dat aangaat.
Wij zijn de beveiligings ambtenaren van HKH Beatrix en die komt een monument onthullen en ik reageer met "Oh is het dat " want het hele malle beeld was met lakens omhult en het staat er nog op de zuidelijke kop van de sluis.
Nou mag ik Trix niet ik hield meer van haar moeder Juul en toen ze nog prinses was ging het nog,maar af en toe zat er al een aardige twist in naar Wilhelmina en als die zwaaide naar de mensen had ik de neiging om te zeggen "Van jouw krijg ik wat en van jouw krijg ik wat. Ze zwaaide altijd naar zich toe en dat deed onze Bea ook.
Het kind komt de andere dag en de kade staat zwart van de mensen, een speech,een ruk en daar gaan de lakens en lelijk dat het beeld is en wij hangen uit de ramen.
Mijn kop spreekt boekdelen en Krijn begint te grinneken als die me aankijkt en gelukkig om ca 2 uur is het afgelopen en waarvoor we nou de wagens moesten weg halen is me een raadsel dus we hebben zitten mieteren om ze met zijn twee in de rechtergarage te krijgen.
En spuug lelijk is het malle ding als ze nou een beeld van een stoere zeebonk of een jofele blote dame hadden neergezet zoals het nakie :o :o maar nee,beslastingcenten betalen voor zo iets lelijks.
Maar dit ???????? En denk erom recht voor onze neus en elke dag keken we tegen die ongein aan :evil: :evil: :evil:

Bijlagen:
2e-zeesluisdwarsweg-02.jpg
2e-zeesluisdwarsweg-02.jpg [ 164.34 KiB | 345 keer bekeken ]
nakie.jpg
nakie.jpg [ 132.72 KiB | 338 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010 04:01 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Loch Kishorn,

We praten over mei/juni 1977 en ik werkte nog bij K. Scheepvaart ook als bevrachter toen het akkevietje met de Gabriella plaats vond in maart '77 toen dertien mensen omkwamen bij de Grand Banks. De oude K. kreeg het schip vrij van de Noren die het schip met een prijsbemanning ergens in de buurt van St.John (Gander ?)hadden gebracht en voor reparatie terug naar Nederland had gehaald.Dus reparatie gedaan en ik had de eer de boot zijn eerste reis te geven na het totale gebeuren op de werf.
Mijn jongste zoon was january '77 geboren maar in plaats van blij had ik een rotgevoel over me door de fouten van de oude K. en zijn reacties door de telefoon vanuit het verre vacantie land waar die toen huisde en dan krijg je de eerste reis rond en dat waren ankers van rond de 80 ton per stuk vanaf Cherbourg naar Loch Kishorn voor het Ninian Platform wat daar gebouwd werd door Howard Doris en verdomd ik moest van de Oude naar Schotland en dat was een rotstreek van hem want het hele schip kende ik niet en haar streken noch de heer In 't V. gezagvoerder aan boord.
De boot laadt met eigen gerei in Cherbourg en zou ook met de bomen de ankers overboord zetten in Kishorn en daar ging ik als lulletje eerst naar Glasgow en vandaar met een Trilander naar het locale vliegveld ergens in de buurt van Applecross en daar werd ik opgehaald door de agent gekleed in een winkeljas en verdomme de vent is de locale kruidenier die wat bij verdiende met scheepvaart agenturen. Dus als eerste naar de kruidenierswinkel gereden en via een zoldertrap naar boven en daar staat een zender/ontvanger installatie (merk: hou me goed :mrgreen: :?: )
De man vraagt of ik een goeie vlucht heb gehad en op mijn vraag of die nog wat van de boot heeft gehoord zegt die ja morgen ochtend 09.00 uur en dan kijk je rond en bekijk scheepsfoto's aan de muur en ook daar zie ik oude bekenden tussen zitten, de Muizen
en de heimwee pangde door mijn hart.
Vriend kruidenboer zegt dat die voor 8 uur 's morgens een bootje voor me heeft geregeld langszij de kade waar de veerpont aanmeerd en ik ga naar het hotel,ingecheckt en gaan wandelen.
Het is om te beginnen pokken weer,zware bewolking een loodgrijze zee, westenwind 6 tot 7 temperatuur ca 10/12 graden echt weer om lekker binnen te blijven en de locale brouwsels te proeven desondanks lopen
Bijlage:
loch kishorn.jpg
loch kishorn.jpg [ 20.57 KiB | 291 keer bekeken ]

Spoorstation voorbij en links af gegaan richting een flinke berg en dan loop je na te denken wat je met vriend K. aan moet en op een gegeven moment werd ik bang,gewoon een naakte angst gevoeld en niet door de omgeving,het uitzicht over het Loch,maar door de aanwezigheid van een iets ergens tussen de sparren die langs de weg stonden en een hoop pokken herrie maakten door de wind.
Iets vertelde me tot hier en niet verder en dat doe je dan,je gaat niet verder,je draait je om en loopt terug en elke stap die ik zette verdween het gevoel.
Beneden in het hotel het een en ander gesnoept,lekker geslapen en de andere ochtend het ritje naar de Gabriella gemaakt met een gemotoriseerde vlet die een sport maakte om elk paaltje te pikken die die tegen kwam dus voor op staan was er niet bij en de floeper leverd me af op een supplier die standby was bij de K. boot.
De supplier leverd me af bij een touwladder die over de railing hangt
en in dat verhevigde pokken weer mag je klimmen ook en dus naar achteren.
Oom Cees in 't V. is groot,ik ben niet klein,maar hij is twee koppen groter dan ik en ik hou er niet van om naar boven te kijken dus voorstellen en allebei gaan zitten.
Uit mijn koffertje papieren gehaald voor de volgende reis en erbij verteld dat Petertje van A. daar de honneurs zal waarnemen,we lopen het schip rond,machinekamer,brug enz bekeken en er bij verteld dat ik van Enship kwam en merkte gelijk dat de man het nogal hoog in de bol had want die muizen stonden op een laag niveau bij hem.
De Supply boot maakt een cirkel om de Gabriella heen en gaat weer stil liggen en roept de Ouwe op met het verzoek het eerste anker neer de leggen op de plek waar die stil ligt.
Dus oom Cees geeft zijn machinekamer opdracht om vaart te maken en begint ter plekke met het hijsen.
Nou had ik al vaker mer een muis een hijsoperatie meegemaakt maar dit was domweg griezelig het moment dat de achterste boom aanpikte gaat er een schok door het schip zoals een dronken vent begint te waggelen als die zijn broek uit trekt om te gaan slapen en dan staat die op 1 poot.
Ballasten is er niet bij en jongens als je gaat hijsen zit je zwaartepunt in de top van de lummel,maar ondanks het aankijken van de man gebeurt er niets en gat het zaakje met een plons overboord en daar gaat de ramshoorn,blok en draad het zeewater in.Oom Cees verdwijnt in het stuurhuis,trekt daar een scubapak aan en met de luchtflessen in zijn hand komt die terug en verdwijnt ook onder water.
Ter plekke zie een hoop luchtbellen,de draad komt slap te hangen.
Oom Cees komt boven en geeft de winchman een seintje en die boom zwaait binnen boord voor de volgende en op dat moment vind er bij het aan boord komen van oom Cees een gesprek plaats tussen mij en de gezagvoerder over het al dan niet ballasten.
En bij het volgend anker geeft die inderdaad opdracht om te gaan pompen en zachtjes en zoetjes komt de boot op 1 oor te liggen en zakt de spier naar buiten en rustig gaat dit anker naar de bodem.
IK kijk de vent aan en vraag me ondertussen af hoe die bij de Grand Banks heeft gereageerd toen die 13 man verloor.
De hele deklast word diezelfde dag gelost en voor het ruim geloof ik het wel en wil naar het hotel toe.
Supply boot gepraaid en die komt aansukkelen samen met het vletje en verdomme geen stap verder dan ongeveer drie meter van de touwladder en daar blijft die hangen.
De heren nodigen me uit om te springen en dat verdom ik hangend aan het laddertje iedereen staat te lachen en eindelijk komt het kreng nog dichterbij en jawel 1 grote stap,applaus van iedereen en gelijk doorgelopen naar het vletje op de 10 juni 1977.
De andere dag vlieg ik terug naar Holland en koop een krant een A.D. op Glasgow en daar staat dat in de vroege ochtend uren,de treinkaping in de Punt is geeindigt.
Hoera voor iedereen,maar nou K. nog
gr
Reg

Laatst bijgewerkt door reg boelhouwers op vr 12 feb 2010 11:37, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: vr 12 feb 2010 00:36 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Hans K.

Luck....and a lot of chutzpah (geluk en brutaliteit) en die had ik toen ik terug kwam uit Loch Kishorn, op kantoor aangekomen was de eerste waar ik bonje mee kreeg onze vriend Hans S. iemand met veel blauw bloed en nog net geen pelopper,maar hij zat er erg dicht tegenaan.
S. was een vent die als bevrachter bij Ruys vandaan kwam en een man met heel weinig fantasie en een die het wel prettig vond om een assistent bij hem te hebben en een die om de klipklap een vodje met een aanvraag bij me neer legde met de opdracht om het 1 en ander uit te rekenen.
De man had een baard en een kale kop en toen ik de boodschap gelezen had smeet ik het terug op zijn bureau en meldde dat ik dat niet deed.
S. keek me gek aan en vroeg watblief ? Ik zei nee en begon te kankeren op die rotschepen van Hans K. en op de nukken van die pramen en als die vond zat ze goed waren zou ik die baard in zijn strot stoppen totdat die aan zijn achtereind begon te groeien.
S. de kamer uit en vliegt bij K. het hok in. Wild sticulerend zwaait die om zich heen en bijna slaat die met zijn vuist op tafel.
K. lurkt nog eens aan zijn pijp,klopt het apparaat uit en pakt de telefoon,S.komt terug in het bureau en zegt dat ik bij de baas moet komen en dat doe je.
K. heeft een nieuwe pijp op gestoken en staat voor me.
"U wenst ?" "Geen gezeik aan mijn kop,meneer K.,geen gezeur van een technische afdeling of iets wel of niet gaat en geen gezeur van een directeur die zich vergat in het King David Hotel in Jeruzalem en iets los liet over een bemanning die hem niets interesseerde en alleen vroeg of zijn schip nog dreef !"
En voor het eerst is K. stil. Na een paar puffen aan die malle pijp vraagt die of er nog iets is en jawel ik wil per onmiddellijk mijn ontslag of te wel a.s.a.p. En de man vraagt wat ik dan ga doen.
"Terug naar Enship als ze me hebben willen en maak U niet ongerust,ik heb genoeg om me heen gekeken hier hoe jullie zaken doen en met die twee malle schepen en god weet wat erbij komt.kunnen we U het nog lastig genoeg maken !?. Dus Boel pakt zijn spullen en na heteen en ander te hebben gejat aan aamvragen af door de voordeur.
Thuis bel ik Krijn op en doe het verhaal en die begint opgelucht te lachen, Mientje vraagt ongerust wat er is,word weggewuift en het gesprek gaat door. Ja ik kan terug komen per de eerste van de nieuwe maand,en dan ga ik weer naar Scheveningen.
Ter plekke begint Krijn de Ruiter me weer te ondervragen.Het eerste contact is met Kees de Kraker over Umm Said en het volgende met Bengt Hultin van Johnson Line (Svea) over de Birka om tonnage in huis te hebben voor eventuele contracten en die komen er de reizen en het management en de volgende stap is een belletje met Marlot,dus Ronnie P. gesproken over een eventuele stap van K. naar Enship en die heeft wel interesse.
Eind van het verhaal en jaar is,dat we er drie schepen bij hebben en we begonnen met twee.
Krijn heeft interesse voor drie nieuwbouw schepen met de ideeen ge-ent op de muizen en die komen ook en P. gooit er een schepje boven op met de Valkenier, dus negen schepen in totaal.
Dag meneer K. geluk voor Uw A/B/C schepen, wij kachelen wel door en de groeten aan Uw vriend meneer B., die als die staat te speechen zijn jampot glazen bril op moet zetten en het kladje met zijn tekst vlak voor zijn neus moet houden omdat die het anders niet kan lezen.
Maar dat is niet het laatste wat van H.G.K. hoor. :o :o :o
Met de ingebruikname van de Elger in Amsterdam,meert het schip af aan de Borneokade en in een flits zie ik een figuur langs schuiven,die me heel erg bekend voor kwam en die aan boord van de Elger stapt en jawel het onze vriend K.
Meneer begint het schip te bekijken en zijn eind conclusie is niet goed,het heeft geen zeeg en zwaar gerei zoals zijn schepen hebben en dus is het niet goed, het balken systeem is helemaal uit den boze en zo gaat die weer naar huis.
Twee maanden eerder is het gelijk raak met Kees de Kraker " Kraak,piep, U heeft het contract Meneer Boelhouwers voor Umm Said " en ja op de eerste reis werd de Piet gebruikt en alle schepen hebben goed door gevaren totdat bij ons de zaak plofte.
Geluk en een hoop brutaliteit (gotspe,chutzspa) is een boek wat Hans K. zelf geschreven heeft,maar het had ook op mij kunnen slaan, maar ik was zijn malle idee-en zat.
Bang was ik niet voor hem anders dan sommige collega's bij Jumbo. :P :P :-D :-D :-D
gr
Reg

Laatst bijgewerkt door reg boelhouwers op vr 12 feb 2010 02:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: ma 15 feb 2010 23:46 
+500 Berichten geplaatst
+500 Berichten geplaatst

Definitief einde

Mannen, de lol is er van af en dat gaat iemand aan in het noorden van het land.
Bedankt voor het lezen en jullie commentaar maar ik stop er mee.
gr
Reg

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: di 16 feb 2010 11:50 
+250 Berichten geplaatst
+250 Berichten geplaatst

Ik vermoedde al zo iets, toen ik zag dat er een PB-tje onderweg was.
Maar in ieder geval bedankt voor alle verhalen.
Ik heb er in iedere geval van genoten.
Het ga je goed

Groeten

Jan

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1051 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]