Loch Kishorn,
We praten over mei/juni 1977 en ik werkte nog bij K. Scheepvaart ook als bevrachter toen het akkevietje met de Gabriella plaats vond in maart '77 toen dertien mensen omkwamen bij de Grand Banks. De oude K. kreeg het schip vrij van de Noren die het schip met een prijsbemanning ergens in de buurt van St.John (Gander ?)hadden gebracht en voor reparatie terug naar Nederland had gehaald.Dus reparatie gedaan en ik had de eer de boot zijn eerste reis te geven na het totale gebeuren op de werf.
Mijn jongste zoon was january '77 geboren maar in plaats van blij had ik een rotgevoel over me door de fouten van de oude K. en zijn reacties door de telefoon vanuit het verre vacantie land waar die toen huisde en dan krijg je de eerste reis rond en dat waren ankers van rond de 80 ton per stuk vanaf Cherbourg naar Loch Kishorn voor het Ninian Platform wat daar gebouwd werd door Howard Doris en verdomd ik moest van de Oude naar Schotland en dat was een rotstreek van hem want het hele schip kende ik niet en haar streken noch de heer In 't V. gezagvoerder aan boord.
De boot laadt met eigen gerei in Cherbourg en zou ook met de bomen de ankers overboord zetten in Kishorn en daar ging ik als lulletje eerst naar Glasgow en vandaar met een Trilander naar het locale vliegveld ergens in de buurt van Applecross en daar werd ik opgehaald door de agent gekleed in een winkeljas en verdomme de vent is de locale kruidenier die wat bij verdiende met scheepvaart agenturen. Dus als eerste naar de kruidenierswinkel gereden en via een zoldertrap naar boven en daar staat een zender/ontvanger installatie (merk: hou me goed

)
De man vraagt of ik een goeie vlucht heb gehad en op mijn vraag of die nog wat van de boot heeft gehoord zegt die ja morgen ochtend 09.00 uur en dan kijk je rond en bekijk scheepsfoto's aan de muur en ook daar zie ik oude bekenden tussen zitten, de Muizen
en de heimwee pangde door mijn hart.
Vriend kruidenboer zegt dat die voor 8 uur 's morgens een bootje voor me heeft geregeld langszij de kade waar de veerpont aanmeerd en ik ga naar het hotel,ingecheckt en gaan wandelen.
Het is om te beginnen pokken weer,zware bewolking een loodgrijze zee, westenwind 6 tot 7 temperatuur ca 10/12 graden echt weer om lekker binnen te blijven en de locale brouwsels te proeven desondanks lopen
Bijlage:
loch kishorn.jpg [ 20.57 KiB | 292 keer bekeken ]
Spoorstation voorbij en links af gegaan richting een flinke berg en dan loop je na te denken wat je met vriend K. aan moet en op een gegeven moment werd ik bang,gewoon een naakte angst gevoeld en niet door de omgeving,het uitzicht over het Loch,maar door de aanwezigheid van een iets ergens tussen de sparren die langs de weg stonden en een hoop pokken herrie maakten door de wind.
Iets vertelde me tot hier en niet verder en dat doe je dan,je gaat niet verder,je draait je om en loopt terug en elke stap die ik zette verdween het gevoel.
Beneden in het hotel het een en ander gesnoept,lekker geslapen en de andere ochtend het ritje naar de Gabriella gemaakt met een gemotoriseerde vlet die een sport maakte om elk paaltje te pikken die die tegen kwam dus voor op staan was er niet bij en de floeper leverd me af op een supplier die standby was bij de K. boot.
De supplier leverd me af bij een touwladder die over de railing hangt
en in dat verhevigde pokken weer mag je klimmen ook en dus naar achteren.
Oom Cees in 't V. is groot,ik ben niet klein,maar hij is twee koppen groter dan ik en ik hou er niet van om naar boven te kijken dus voorstellen en allebei gaan zitten.
Uit mijn koffertje papieren gehaald voor de volgende reis en erbij verteld dat Petertje van A. daar de honneurs zal waarnemen,we lopen het schip rond,machinekamer,brug enz bekeken en er bij verteld dat ik van Enship kwam en merkte gelijk dat de man het nogal hoog in de bol had want die muizen stonden op een laag niveau bij hem.
De Supply boot maakt een cirkel om de Gabriella heen en gaat weer stil liggen en roept de Ouwe op met het verzoek het eerste anker neer de leggen op de plek waar die stil ligt.
Dus oom Cees geeft zijn machinekamer opdracht om vaart te maken en begint ter plekke met het hijsen.
Nou had ik al vaker mer een muis een hijsoperatie meegemaakt maar dit was domweg griezelig het moment dat de achterste boom aanpikte gaat er een schok door het schip zoals een dronken vent begint te waggelen als die zijn broek uit trekt om te gaan slapen en dan staat die op 1 poot.
Ballasten is er niet bij en jongens als je gaat hijsen zit je zwaartepunt in de top van de lummel,maar ondanks het aankijken van de man gebeurt er niets en gat het zaakje met een plons overboord en daar gaat de ramshoorn,blok en draad het zeewater in.Oom Cees verdwijnt in het stuurhuis,trekt daar een scubapak aan en met de luchtflessen in zijn hand komt die terug en verdwijnt ook onder water.
Ter plekke zie een hoop luchtbellen,de draad komt slap te hangen.
Oom Cees komt boven en geeft de winchman een seintje en die boom zwaait binnen boord voor de volgende en op dat moment vind er bij het aan boord komen van oom Cees een gesprek plaats tussen mij en de gezagvoerder over het al dan niet ballasten.
En bij het volgend anker geeft die inderdaad opdracht om te gaan pompen en zachtjes en zoetjes komt de boot op 1 oor te liggen en zakt de spier naar buiten en rustig gaat dit anker naar de bodem.
IK kijk de vent aan en vraag me ondertussen af hoe die bij de Grand Banks heeft gereageerd toen die 13 man verloor.
De hele deklast word diezelfde dag gelost en voor het ruim geloof ik het wel en wil naar het hotel toe.
Supply boot gepraaid en die komt aansukkelen samen met het vletje en verdomme geen stap verder dan ongeveer drie meter van de touwladder en daar blijft die hangen.
De heren nodigen me uit om te springen en dat verdom ik hangend aan het laddertje iedereen staat te lachen en eindelijk komt het kreng nog dichterbij en jawel 1 grote stap,applaus van iedereen en gelijk doorgelopen naar het vletje op de 10 juni 1977.
De andere dag vlieg ik terug naar Holland en koop een krant een A.D. op Glasgow en daar staat dat in de vroege ochtend uren,de treinkaping in de Punt is geeindigt.
Hoera voor iedereen,maar nou K. nog
gr
Reg