Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooi Koos. Inderdaad, je moest het even doorhebben. Gelijk het stuur dwars. Maar het ging wel eens fout. Apart, die man met die brommer, dan moet je wel flink in de remmen knijpen. Lang geleden, dat ik daar ben geweest.
Grt.
Klaas

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Rotterdam toen

Bericht door Sparks316 »

Ja, ik had het er ook al over. In de jaren 60 ging ik voor het eerst die fietstunnel door. Boven in tunnelgebouw Noord schrok je je rot, want het was best ver naar beneden en inderdaad, het leek heel steil. Volgens mij viel dat best wel mee, maar van boven lijkt dat zo.
Volgens mij hingen die trappen iets achterover, zodat de fiets of brommer vanzelf tegen de volgende tree (naar boven toe gerekend) reed, maar dan moesten je wielen natuurlijk wel de maat van de trap hebben. Had je pech dan stond je voorwiel net weer net over de rand van de tree ervoor, terwijl het achterwiel tegen de vorige tree leunde, maar dan wilde het kreng natuurlijk toch vooruit. Inderdaad je voorwiel dwars en anders in de remmen knijpen.
Met je Puchie naar beneden suizen was ook wel leuk, alleen onderin moest je toch weer trappen en dat ging bij het Puchie weer niet zo lekker, vooral als je voetschakeling had.
Naar boven was weer hetzelfde verhaal, je had het idee dat als je de boel maar de boel liet, alles in een keer naar beneden zou donderen maar volgens mij was dat ook schijn.
Het schijnt trouwens dat de eerste gebruikers van de tunnel een paar snotjochies waren die gewoon de tunnel in konden lopen, terwijl ie nog niet geopend was.
Ook heb ik begrepen dat het aanvankelijk de bedoeling was dat er ook trams of trolleybussen door de tunnel zouden gaan rijden, maar dat plan is naderhand afgeblazen.
Louis
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_4239-1.jpeg
NL-RtSA_4121_4239-1.jpeg (179.54 KiB) 2361 keer bekeken
De Volharding 1 verleent in de nadagen van zijn slepersloopbaan assistentie aan een Franse oorlogsbodem op 10/6/1960 bij het afmeren aan de Parkkade. foto Ary Groeneveld.
gr. Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

scannen0003.jpg
scannen0003.jpg (170.61 KiB) 2200 keer bekeken
Een bekend bedrijf in Rotterdam in het verleden.
gr. Bas
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rotterdam toen

Bericht door ArnoldW »

Een plaatje waar weinig bij valt te zeggen.
rotterdam.jpg
rotterdam.jpg (126.22 KiB) 1871 keer bekeken
Groet Arnold.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Nog uit een tijd dat Wm. H. Muller & Co. ( o.a. de Batavier Lijn ), ook nog sleepboten had.
Foto is aan de Boompjeskade genomen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy,
Zijn dat die sleepboten met die twee banden in de schoorsteen.
Grt.
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Ja Klaas, dat klopt.
Na even in de Muller & Co. ordner gekeken te hebben, blijkt er alleen maar een kladje over die sleepboten te zijn. Blijkbaar ben ik het vergeten tot een adequate lijst te bewerken. Dat moet dus nog, ( even ), gebeuren...…….
De sleepdienst heette; Sleepdienst Hoek van Holland en werd op 1 januari 1897 te Maassluis opgericht. Dit samen met S.de Jongh uit Den Haag en W.de Ridder uit Dord. Als directeur werd ene De Pauw aangesteld.

De vloot kwam te bestaan uit:
ssb."Egmond", ex "Martina", per 1 januari 1897.
ssb."Kijkduin", ex Jacoba", per 1 januari 1897.
ssb."Guiana", werd van William Watkins uit London gecharterd. gebouwd; 1889.
ssb."Hoek van Holland", 75 npk., in 1898 opgeleverd.
ssb."Scheveningen", 300 pk., ex "Westerschelde" van P.Smit Jr. Mogenlijk ook in 1897 aangekocht.
ssb."Katwijk", 250 pk., ex Britse "Bebult".
ssb."Petten", 50 npk., ex "Dordsche Sleepdienst no 1".
ssb."Zandvoort", 80 pk., ex "Dordsche Sleepdienst no 2".

Er zijn ook nog 2 andere sleepboten geweest en wel de "WHM" en "Mineraal", die later ook overgingen naar de I.S.M.

Op 26 maart 1900 werd de Internationale Sleepdienst Maatschappij door de heren Horstman en Van der Vorm opgericht. Al snel werd een samenwerking met deze sleepdienst aangegaan.
Op 30 oktober 1901 werd de hele handel van de Sleepdienst Hoek van Holland, inclusief de kolenlichter "Eersteling" verkocht aan de I.S.M.

Ik weet dat het een beetje summier is en de pk's dan weer in npk. en dan weer in ipk. opgegeven worden. We gaan hier nog eens aan werken. :wink:

Info;"De geschienis van de Batavier Lijn", Nederlands oudste stoomvaartlijn, 1830-1958. Auteur; L.L. von Münching.


Mooi, ik duik er in, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy bedankt voor je uitgebreide reactie. Daar heb je nog veel werk aangehad. Ik heb dit nooit geweten. Ik dacht toen ik deze foto zag dat dit voorlopers van L. Smit waren. Ik zag wel boten van P. Smit en de Volharding. Ik ga me hier eens in verdiepen. De rust.

Grt.

Klaas
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Rotterdam toen

Bericht door Knopenkees »

Ter aanvulling een uitvoering van de uniformknopen van de Batavier lijn of Wm Muller _ Co. Zilverkleur klein is schaars.
Muller WM Batavier met pet speld.jpg
Muller WM Batavier met pet speld.jpg (176.44 KiB) 1580 keer bekeken


Plaats reactie