Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2409
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Rotterdam toen

Bericht door peelander »

Dukdalf: verbastering van het Franse Duc d'Alve, ofwel Duc d'Alva, ofwel de ijzeren hertog Alva, regent namens de Spaanse koning Philips de tweede ten tijde van de 80 jarige oorlog.
En de nummering zal wel administratief makkelijk zijn geweest voor de havenmeester.
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Rotterdam toen

Bericht door K.Brouwer »

Ergens in de jaren 80 moesten we in dikke mist 's nachts afmeren in de Merwehaven in Rotterdam.
Loods vraagt aan welke bolders we moesten vastmaken en krijgt te horen dat niemand dat weet.
Loods over de rooie want "hebben ze verdomme er voor miljoenen guldens die nummers erop geschilderd weet nog niemand waar je die boot aan vast moet plakken".

Was weer een ontspannend stukje R'damse logica na een inspannend stukje Nieuwe Waterweg opvaren
zonder enig zicht.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jan Hendrik »

Dank allen, zo word ik steeds wijzer, gewoon elke dag ff op het Kombuis.

Ja, de Parkkade, 100 meter er van af zat ik meer dan 10 jaar op kantoor aldaar (Westerkade).
Als ik nu jaarlijks naar NL ga, dan ga ik uiteraard altijd even naar deze plek, soms een balletje eten in de ballentent anders gewoon de lucht opsnuiven, dan zie je in je linkeroog aan de overkant de "Nieuw Amsterdam" weer liggen.
Vandaar de Sorlandet in 1985 .
Groetjes
Jan
scheepswtk

Re: Rotterdam toen

Bericht door scheepswtk »

Jan,
Ja even je weer Rotterdammer voelen.
Park inwandelen,over de parkkade wandelen, nee nooit de ballentent bezocht, koopgoot ingaan,markthal inkopen doen en als rechtgeaard charlois mens even door de voetgangerstunnel gaan. Hebben duizenden keren de roltrap met de fiets genomen.
Daarna vermoeid tot in het bot eten. En dan terug naar het grote dorp den Bosch.

Derk
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rotterdam toen

Bericht door ArnoldW »

De oude tijd, toen de Rijnhaven nog in gebruik was als zogenaamde houthaven. Hier kwamen de zogenaamde armen en benenbootjes met rolletjes hout voor de papierindustrie of voor de mijnen.
rotterdam-1.jpg
rotterdam-1.jpg (154.88 KiB) 8893 keer bekeken
Groet Arnold.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Rotterdam toen

Bericht door ArnoldW »

Heb vandaag dit topic eens vanaf het begin bekeken en het is jammer, maar meer dan de helft van de toendertijd geplaatste foto's zijn kruisjes geworden, dus niet te zien.

Groet Arnold.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rotterdam toen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zijn kruisjes geworden,
DAT gebeurt ons allemaal Arnold........." vroeg of laat" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Rotterdam toen

Bericht door Allen »

zijn kruisjes geworden
DAT gebeurt ons allemaal Arnold........." vroeg of laat"
Dacht het toch niet Hogeboom
Ik krijg een sterretje. Mocht dat niet lukken, dan krijg ik niets. Heb ik bij testament vast laten leggen.
GEEN KRUISJE.

Harry om je gemoedsrust enigszins tot bedaren te brengen, twee baggerplaatjes. :mrgreen:
Rotterdam Waalhaven002.jpg
Rotterdam Waalhaven002.jpg (173.51 KiB) 8650 keer bekeken
Rotterdam Waalhaven002a - Baggermolen aanleg 1912.jpg
Rotterdam Waalhaven002a - Baggermolen aanleg 1912.jpg (81.43 KiB) 8650 keer bekeken
Rotterdam Waalhaven002b - Baggermolen aanleg het eerste water 1912.jpg
Rotterdam Waalhaven002b - Baggermolen aanleg het eerste water 1912.jpg (66.43 KiB) 8650 keer bekeken
Grtn @Allen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Rotterdam toen

Bericht door v+d »

Vooral de laatste vind ik een prachtige foto!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rotterdam toen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry om je gemoedsrust enigszins tot bedaren te brengen, twee baggerplaatjes
Nou Allen- de man met het sterretje!- :lol: ..........geen zorgen over mijn gemoedsrust!!
Mooie baggerplaatjes trouwens!! Laat ik nou vroegaah in de vorige eeuw nog een poossie de kost hebben verdiend daar in rotjeknor AAN de Waalhaven!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie