Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Het is inderdaad een pracht foto en vol dynamiek.
Jammer dat de kleuren uitgave zo slecht, ( lees fout ), van kleur is...…………….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Rotterdam toen

Bericht door b-bootsman »

Hallo.

Het was 1 van de laatste reizen van de stoomsleper Europa.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

scannen0002.jpg
scannen0002.jpg (269.31 KiB) 3250 keer bekeken
scannen0003.jpg
scannen0003.jpg (258.5 KiB) 3250 keer bekeken
De Maasbruggen met Opeltjes en van alles en nog wat en verkeersregelaar en de RDM met een VNS er.Ik denk de Aagtekerk.
gr.Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Van de tien baby flat toppers die onder de Hollandse vlag gevaren hebben, waren er maar twee met een grijze romp.
Dit waren de "Drente" en de "Friesland" van de K.R.L. Alleen de "Friesland" heeft in charter bij de V.N.S. gevaren en wel in de periode 1960 / 1961. Gezien dat de masten een vrij lichte kleur hebben, meen ik dat dit de "Friesland" moet zijn die bij de R.D.M. ligt. Het grijs kan natuurlijk ook een undercoat voor de silver paint zijn...……..

Info; Nederlandse koopvaardijschepen in beeld, deel 12, V.N.S.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

Roy, ik dacht aan de VNS door de band in de schoorsteen, maar de huidkleur klopt niet voor een VNS er. De tanker die er achter ligt is dat niet een tanker uit een maatschap van Nietveld Goudriaan. De Keizerswaard?
gr.Bas
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Rotterdam toen

Bericht door Hank »

Die schoorsteen is van de Sirrah of Sheratan, alleen zijn die in 1953 bij de N.D.S.M. in Amsterdam gebouwd.

Hank,
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Als dit een Nederlands schip is, is dit de Aagtekerk, de Almdyk of de Riouw. Dit schip is een C3SA2, te herkennen aan de schoorsteen aan de voorzijde van het dekhuis en de ketel/mk ventilatorkasten achter de schoorsteen.
De Friesland en de Drente waren van het type C3SA1 en hadden de schoorsteen achter op het dekhuis staan en de grote ventilator kasten er voor. Dit had te maken met de plaatsing van de twee stoomketels. De rompkleur zegt me bij deze foto niet zo veel. Ik denk, dat het schip in de grijze primer staat. naam en witte boorden zijn niet zichtbaar. Omwille van de haast of een andere spoedklus werd een schip soms tijdelijk uit het dok gesleept. Ik heb met het Liberty Amsteldiep (1) in Vancouver in het dok gelegen en daar kwamen we ook (tijdelijk) uit met een grijze romp uit. Maar er is nog een andere reden waarom ik voor de Aagtekerk ga. Dat was namelijk de enige van deze drie met van die hoge ramen onder het brugdek.
Dus als het een Nederlander is gaat Klaas voor de Aagtekerk.

Fijne dag
Klaas
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Rotterdam toen

Bericht door Knopenkees »

Wat voor constructie hangt er naast die lloyd boot waar de schaduw van de kraan op staat ? Kan er geen touw aan vast eeehh knopen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Dan heeft Klaas mooi gelijk en had ik het verkeerd ingeschat...……….. :shock:

Wat die vermeende constructie op de huid van de "Aagtekerk", ( of de andere 2 B.F.T.), aangaat, dat zijn gewoon uitgesneden huidplaten zo te zien met een stelling er onder.

Wat de "Sirrah" of "Sheratan" betreft, die zijn inderdaad bij de N.D.S.M. te A'dam gebouwd. Maar een schip kan ook voor dokking, reparatie of survey bij de R.D.M. gelegen hebben. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.03_0_914-1132.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_914-1132.jpg (207.27 KiB) 2647 keer bekeken
Wilton met de Viana van Shell en de Panamese Liberty Pearl Stand in dok op 8-7-1962.
gr.Bas


Plaats reactie