smietlijn gooien

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Dat de letter H vergeten was, heeft Harry al eens aangegeven.
Het koperen plaatje is dan ook door een Canadees gegraveerd die de Nederlandse taal niet machtig was......................

Een pracht van een "Toffee" trouwens !!!.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Henk,
Echt iets om trots op te zijn! :-D
Een prachtige wisseltrofee, dat belooft wat de op de volgende najaarsreunie's van Kombuispraat. :wink:
Dat heeft Us Harry toch maar mooi gefikst! :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Roy.
In vakantielanden graveren en borduren autochtone
mensen Nederlandse namen en teksten foutloos overal op,
het is dan een kwestie van het voorbeeld even goed
op een papiertje schrijven :P
Ik schat het zo in dat een ondergeschikte van Hogeboom
de tekst er met Slagletters heeft ingeslagen.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Prachtige Trofee en ik kan dan ook haast niet wachten tot hij volgend jaar op de juiste plek staat nl bij mij :lol:

Inmiddels nog geen sugesties gehad dus doop het komende evenement maar naar goed Duitse traditie de "Borkummer Ehemalige Seeleute Treffen Schmeissleinen Pokal"

Groeten,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert,
Je Duits valt me toch een beetje tegen voor een Grunniger die vlakbij Ostfriesland woont. :(
Wat dacht je van: Schmeissleinenschmeissenpokal... :wink:
Die gasten houden nu eenmaal van heele lange woorden.
Zo noemde ze een tank:
Kanonenjagdpantzer.
Maar ja, dat is natuurlijk een kwestie van Fingerspitzengefühl :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Jos,
Ikhaddespatiesrook alleen ingezetvoordiegenendiehetDuitsnietmachtigzijn.

GroetenBertdeBoer
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Jos

Moet het niet Schmeisleinenmeisterschafschmeisenpokal zijn?

Groetjes Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Trofeee.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Henk, Kombuispraat et all,

Allereerst moet ik Joost even gerust stellen, zoals Roy opmerkte, dit was hier reeds medegedeeld:
a) Ik had de voltallige tekst inderdaad op een briefje EN foutloos!! getypt nog wel EN

b) NEE, het zijn om de donder geen " slagletters Joost" :evil: :evil:

c) Er zijn 4 stuks, mooie dikke koperen plaatjes, als vriendendienst op een niet nader publiekelijk te noemen Scheepswerf voor mij gegraveerd op een "echte ouderwetse scheeps-naamplaatjes-graveermachine" EN

d) Ja, de beste man heeft een foutje gemaakt, maar ik heb hem toch een mooie koffie mok er voor gegeven :wink:

e) Nee, ik had niet de moed om hem dat te vertellen, NOCH zag ik de noodzaak om nieuwe te laten maken :wink:

Verder is het een pak van m'n hart dat de hele handel bij Henk is aangekomen, het heeft FF geduurd maar " 't IS t'r"
Dus nu maar afwachten hoe de volgende " Smietlientien-affaire" afloopt; die Duitstalige trent ben ik niet zo kapot van, maar ik heb supporters nodig, DUS hou ik m'n klep dicht :wink:
Staat best leuk onder de TV Henk :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo Bokkum »

Ff tussendoor:

Met het geschrijf over de Schmeissleinenschmeissenpokal schoot me iets te binnen wat zo'n 30 jaar geleden gebeurd is. :roll:


In die tijd voeren er nog gewoon Katwijkers op Kattukse hektrawlers, en kon het wel eens gebeuren dat zo'n splinternieuwe trawler in Cuxhaven moest lossen.
Daarvoor moesten ze door de sluis alwaar ze natuurlijk opgewacht werden door vletterlieden.

Nou was het in IJmuiden de gewoonte dat Iskes die hekbootjes gewoon tegen de kant duwde, waarna er een paar meertrossen op de kaai werden geflikkert.. Knoopknoop en snel naar huis. :)
Simpel en doeltreffend, niks geen moeilijk gedoe met klootjes en verre worpen.


In de Cuxhavense sluis moest echter alles volgens "protocol"..
Oftewel; de vletterman, voorzien van helm en pikhaak, stond netjes te wachten op een hieuwlijntje.. Dat echter maar niet kwam. :shock:
Dus roept de beste man om een 'schmeisslein'..

Op de bak van de trawler komt die vraag echter niet helemaal duidelijk over en ontspon zich de volgende conversatie:
"Wat sait ie vent nou Klaes?" :shock:
"Weet ik veul Siem, vraeg ut die mof nog es??"

Dus Siem (formaat 2 X 1 meter, handen als kolenschoppen) steekt z'n vervaarlijke kop nog eens over de railing en schreeuwt: "Wat mot je?!!" en steekt daarbij de tros omhoog..
De Duitser,verbaasd over zoveel nautische onkunde roept vertwijfeld terug:
"Mensch doch!!..Ein smeissleine, smeissleine!!!"

Zoveel moeilijke Duitse woorden hadden er nog nooit over de bak van die trawler geklonken, dus werd het weer de hoogste tijd voor overleg..
"Ik snap er gien mallemoer van hoor Klaes, mot ie nou die tros of iet??"
"Nou Siem, volgens mij sait ie: Smeiss die lijne!.."
"Zouw ut? Kennie dat iet geweun zegge dan?"

En met een "daer komt je lijne, ouwe!!" dondert een getergde Siem het uiteinde van de tros richting vletterman.

De Duitser staat echter met zijn collega die "dumme Hollanders" te bespreken. Helmpie op, pikhaak vooruit.. :roll:
De vliegende tros van Siem raakt dan ook totaal onverwacht die pikhaak, haakt daaraan vast of het zo hoort , en met een schrikkelijke schreeuw verdwijnt de brave borst richting ijskoud sluiswater. :?


Direct na de plons kwam het droge commentaar van Siem: "Zouwe ze dat altijd zo doen hiero??.." :shock:


Mvg, Leo. :-D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Smietlientien

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Leo,

DAT is nou echt een " Smietlientien-verhaal" naar m'n hart :lol: :-D EN het geeft weer vertrouwen dat " Onze Lieve Heer toch nog straft" :lol: :-D ( soms niet onmiddellijk)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie