Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Wie weet ?

Bericht door louis holleman »

Kijk, zo wordt je weer een heleboel wijzer. Wat ik me nou alleen nog afvraag: hoe gaat het bij vorst? Je zult dus ook moeten slingeren bij vriesweer en werkt het met die natte bol dan ook nog zo? Die zal toch ook strak bevriezen waarmee je misschien wel heel lang door moet blijven slingeren tot de aanwijzing niet meer zakt.
En i.d.d. Jos, selected ship zijn was iets extra's, ook voor mr. Sparks. Ik herinner me van bij de RIL dat sommigen op bepaalde items maar iets deden: cloud cover is nog wel te doen, cloud base is al heel wat anders. Toen ik in de offshore kwam waren met name die items en zichtschattingen essentieel. Daarbij heb ik met name van toenmalige KLM-Noordzee vliegers heel wat hulp gehad om te leren schatten zonder dat je echte instrumenten daarvoor hebt 8) Want je voelt je natuurlijk wel ongelukkig als je eerder een metartje hebt doorgegeven met een cloudbase van 1500ft en de vlieger zegt naderhand dat ie er op 400ft pas uitkwam :mrgreen:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Bij vorst is er geen vochtigheid meer in de lucht; water -en waterdamp- bevriezen bij rond de 0 graden, en dus is er dan geen luchtvochtigheid. Hoe warmer de lucht, hoe meer water(damp) het kan bevatten. Dus als je de lucht laat afkoelen gaat dit vocht eruit condenseren. Warme lucht stijgt op en wordt dan koeler (of raakt een koelere luchtlaag), en dan zie je die condensatie als wolken. Koelt het nóg verder af, dan regent het....
Op koelschepen zie je dat water, wat je uit de lucht hebt neergeslagen op je koelers, dan ook in stromen over dek en langs de huid lopen, en roeststrepen vormend. Uit de airconditioner ook, trouwens. Onder auto's met AC plenst ook een aardige hoeveelheid water neer.... (tenzij je geen AIRCO hebt, maar ARKO =alleramenkunnenopen)
Wanneer je met een schip erg lang ten anker ligt, kun je dmv het opvangen van dat AC-condensaat (zal ik maar zeggen) nog een aardige drinkwatervoorraad aanleggen. (op een gereinigde koeler en afvoerleidingen; ff koken is ook aan te raden, want het is niet gefilterd water en de bakken met teriën zijn ook niet gedood)
In tegenstelling wat 'men' altijd denkt: gedistilleerd water is behoorlijk agressief: het WIL mineralen oplossen en opnemen, en neemt dat dus op uit de omgeving. Als je gedistilleerd water drinkt, onttrekt dat water die mineralen aan jou, en ga je er uiteindelijk aan dood. Hard water is dus om te drinken gezonder, alleen als het flink verwarmd wordt zoals bij koken of bijv in een wasmachine, blijven die hardheidsvormers zoals calcium, als ketelsteen achter.
Dat is dus meteen ook de reden waarom men -vroeger al !- regenwater 'zacht' noemt: er zit geen calcium e.d. in, het is -afgezien van de vervuiling-, gedestilleerd water
In de lucht zie je de koudere plekken als wolken; dat zijn dus hele kleine waterdruppeltjes die nog blijven zweven, en als er nog meer condenseert, worden ze te groot en te zwaar, en voel je dat als regen.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door Brazuca »

Nog even een zijstapje;
Theo Horsten schreef: en dus heb ik even in de Bowditch gekeken,
Dat is wel heel toevallig, gisteren, toen je de bijdrage neerschreef, was de verjaardag van Nathaniel Bowditch de auteur van de eerste editie van; "The American Practical Navigator", welke in 1802 verscheen.
Nathaniel Bowditch werd op 26 Maart 1773 geboren in Salem / Massachusetts.

Het boek (almanak) wordt meestal nog steeds "The Bowditch" genoemd.
Bowditch had de overtuiging dat met zijn boek, alle opvarenden op een schip navigatie kon worden bijgebracht.
Afbeelding
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet ?

Bericht door shipwis »

en dan heb ik ook nog een vraag;

waar ligt het aan, dat wanneer de ene dag, er 'n vliegtuig over vliegt,
er maar 'n hele korte condens-streep te zien is,
en 'n dag later, er 'n hele lange condens-streep is te zien,
en deze veel langer te zien blijft,
misschien, 'n domme vraag, maar toch?
groets, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:Bij vorst is er geen vochtigheid meer in de lucht; water -en waterdamp- bevriezen bij rond de 0 graden, en dus is er dan geen luchtvochtigheid.
Natuurlijk is er bij vorst wel vochtigheid in de lucht. De tabel van Regnault aan de hand waarvan je met een formule de dampdruk kunt uitrekenen, gaat dan ook tot een temperatuur van -29°C. Ook is er een formule voor de toestand waarbij de natte bol met een waterlaagje is bedekt en een tweede formule voor de natte bol die met een ijslaagje is bedekt.
Kijk even op het internet naar de weerstoestand op plaatsen waar het vriest en je zult zien dat daar ook de luchtvochtigheid wordt aangegeven. Haparanda meldt vandaag bij een temperatuur van -4°C een vochtigheid van maar liefst 80% en de luchthaven van Svalbard meldt vanmorgen bij een temperatuur van -24°C een luchtvochtigheid van 65% waarbij het dauwpunt op -21°C ligt.
Dick schreef:Bowditch had de overtuiging dat met zijn boek, alle opvarenden op een schip navigatie kon worden bijgebracht.
Dick, ik kwam voor het eerst met de Bowditch in aanraking toen ik in 1982 of daaromtrent alsnog mijn S1 ging halen. Wij kregen toen in Delfzijl les van ene heer Pen, een ex-marine-officier die in de baas zijn tijd de Douwescursus was gaan volgen en leraar zeevaartkunde was geworden. Een heel erg goede zeevaartkundeleraar, wil ik er met nadruk bij vermelden. Er was toen juist een nieuwe serie Nederlandse zeevaartkundeboeken verschenen waarvan ik alleen het eerste deel heb, het Leerboek Navigatie. De schrijvers-samenstellers-bedenkers daarvan zullen zonder enige twijfel zeerhooggeleerd zijn, maar die hebben een boek voortgebracht dat onnodig ingewikkeld, moeilijk, hoogdravend is. Nu weet ik wel wat de achterliggende gedachte was: dat zeevaartonderwijs moest en zou naar een niveau worden gebracht dat gelijk stond met een toenmalige HTS-opleiding. Daarin mochten geen gemakkelijke, eenvoudige, simpele dingen voorkomen; was het dat wel - gemakkelijk en simpel en eenvoudig - dan verpakten ze het zo moeilijk dat iemand die niet zeerhooggeleerd was er geen reet meer van begreep. Ik overdrijf nu natuurlijk een beetje, maar toch kwam het daar in essentie wel op neer.

Nu gebruikten wij voor eerste rang nauwelijks boeken, alleen maar dictaten, maar zo nu en dan moest je natuurlijk wel eens een boek raadplegen. Onze vriend Pen was toen degene die zei: "Ze zouden dat hele zeevaartonderwijs internationaal gelijk moeten maken, alleen nog maar in het Engels les moeten geven en voor mijn vak, zeevaartkunde, uitsluitend gebruik moeten maken van de Bowditch, want dat is nog altijd het beste zeevaartkundeboek."

Ik heb dat toen onmiddellijk aangeschat, toen nog in twee delen, de uitgaven van 1977, waarvan ik later nog een nieuwe deel 2 heb gekocht. In 2002 is er een nieuwe uitgave verschenen, maar nu in één band omdat er een hoop overbodig geworden spul uit kon en dat heb ik een paar jaar geleden ook weer gekocht, gewoon om een beetje up to date te blijven. Maar ik zweer sinds die tijd, zo vanaf 1982, nog altijd bij dat mooie boek van die ouwe Nathaniel dat voor het eerst verscheen in 1802 onder de titel The New Amercan Practical Navigator. Dat "New" dat kwam omdat Nathaniel - die toen nog maar 28 jaar oud was - begonnen was met het verbeteren van de fouten die hij in The Practical Navigator van John Hamilton Moore had gevonden. Dat werd in 1799 onder dezelfde naam uitgegegeven, maar nadat Bowditch er 8000 fouten uit had gehaald, vond de uitgever dat het nu wel "The New American Practical Navigator by Nathaniel Bowditch" mocht heten. En inderdaad: hij beloofde daarbij dat er niets in het boek stond dat hij niet aan welk lid van de bemanning dan ook zou kunnen leren. Het boek moest begrijpelijk zijn voor de gemiddelde zeeman.

Kijk dat waren ze in 1979 even vergeten, toen ze die nieuwe serie Nederlandse zeevaartkundeboeken begonnen uit te geven. :-D
misschien, 'n domme vraag, maar toch
Pete, leer het nou toch eens: er zijn geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden. Maar het antwoord op jouw vraag, mag een ander geven. Dat vliegt mij te hoog :-D
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Re: Wie weet ?

Bericht door sander »

Zo snel buitenom de Brown's en Bowditch niets kunnen vinden aan boord omtrent de relatieve vochtigheidstabellen. Tegenwoordig gebruiken we TurboWin van het KNMI (http://www.knmi.nl/turbowin) waarin automatisch de rel. vochtigheid wordt bepaald dus geen tabellen meer voor nodig. Mooi gratis programma met veel naslagwerk aan boord, moeite waard om eens te downloaden en in rond te kijken. Straks dit programma niet meer nodig omdat het OBS'en gaat stoppen vanwege bezuinigingen(!), ze gaan nu verder met automatische weerstations aan boord. Na wat speurwerk onderstaande tabel gevonden welke een redelijk grote range heeft in graden celcius.

Bron/source: engineeringtoolbox.com
Afbeelding

Zie ook dit .PDF bestand http://docs.engineeringtoolbox.com/docu ... _deg_C.pdf
Groeten Sander
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Condesstrepen.
Het fijne weet ik er niet van maar een tijdje geleden kwam deze vraag ook op bij Radio Noord Holland. Wat ik ervan onthouden heb is dat het te maken heeft met de temperatuur op de vlieghoogte (hoe kouder hoe meer strepen) en de sterkte van de wind aldaar (verwaaiing). Voor details moet er een weerkundige opdraven.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Fuel Supply

Re: Wie weet ?

Bericht door Fuel Supply »

Bob schreef:Voor details moet er een weerkundige opdraven.
Of je "google"-t even en je hebt je uitleg in 0.05 seconden :wink:

Vliegtuigen vliegen op grote hoogte waar de lucht heel zuiver, en vaak enkele tientallen graden onder het vriespunt is. Ook in die lucht zit wat vocht, al dan niet onder het vriespunt. Nu hebben vochtdeeltjes, speciaal die onder het nulpunt liggen een vreemde stof nodig om te condenseren tot water, of sneeuw.
Vliegtuigen vliegen door deze onderkoelde druppeltjes heen, en laten door de straalmotoren kleine roet en andere deeltjes achter. Deze zijn ideaal voor deze onderkoelde druppeltjes om te bevriezen en ijskristallen te vormen. Deze vorming blijft net zo lang in stand tot deze weer zijn verdampt, of langzaam verwaaien. Het heeft met de lucht vochtigheid te maken hoe lang dit duurt. Op een mooie zomer dag zie wel eens militaire vliegtuigen echt heel hoog vliegen. Het is daar vrij droog en direct beschenen door de zon. Je ziet dan ook in enkele seconden deze strepen verdwijnen.

Bron; www.natuurwetenschappen.nl
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door dita »

Hi droge en natte bollers!
Er staat mij iets van bij dat het verschil van de droge en natte bol je moest vermenigvuldigen met 125 dan had je de hoogte van de wolken.
Kan me natuurlijk vergissen het is al een behoorlijk tijdje geleden.
groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
louis holleman

Re: Wie weet ?

Bericht door louis holleman »

Wat die contrails betreft: in de eerste plaats de temperatuur. Je kunt een beetje als regel aanhouden dat je uitlaatgassen condenseren tot zichtbare "wolken" als je rond de -20C komt. Daarnaast is dus de luchtvochtigheid belangrijk. Er zijn dagen dat die temperatuur echt wel onder de -20 ligt, soms zelfs ver daaronder (default kun je stellen dat je op een 30, 35.000 voet hoogte op min 40 tot min 50 zit) MAAR OOK DAAR zul je echt niet altijd trails zien. Soms zijn ze een halve mijl achter de kist alweer opgelost, in de winter (maar ook in de zomer) wil het wel voorkomen dat ze echt urenlang strak blijven staan.
Je hebt ook zoiets in de echt koude landen met auto's: als ik in Zweden of Finland in buitentemperaturen van -20 of lager reed, zag ik ook een hele mistwolk achter me verschijnen. Laat je gas los en einde mistwolk. Dat zie je ook bij vliegtuigen, de dalers gaan met de jets in bijna idle naar beneden en ineens houdt de contrail op. Zo zie je vaak ook op de overgangen van hogere/lagere temperatuur en vooral luchtvochtigheid de contrail ineens beginnen of juist stoppen terwijl de kist gewoon met dezelfde power en hoogte doorvliegt.
Mist is ook een leuke: kijk eens op een fiks mistige dag wat er uit de uitlaten van autootjes komt: luchtvochtigheid zo extreem hoog dat de hittecondensatie niet meer opgenomen kan worden, dus blijven er wolken achter de auto aan uit de uitlaat komen die uiteindelijk door alle turbulentie verwaait en dan niet meer echt zichtbaar is.


Plaats reactie