Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
stortbak

Re: Wie weet ?

Bericht door stortbak »

Ha , niet alleen daar.

Ook bij WSV-clubhuizen aan de Belgische kust met de gastenvlaggen.
Daarom hebben de Belgen de banen vertikaal.
Staat tegenover dat wij Ollanders hem tot op de stok kunnen gebruiken (lekker zuinig).

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door lp »

:wink: Vroeghu, deden "wij" het zo:
Een op een schip in de mast gehesen bezem duidt op dat "de zeeën zijn schoongeveegd." Volgens een Engelse traditie was de eerste die een bezem in de mast hees de Nederlandse admiraal Maarten Tromp. Gedurende de Tweede Wereldoorlog bonden Amerikaanse onderzeeërs bij thuiskomst een bezem aan hun periscoop, om aan te geven dat elk schip dat zij hadden aangevallen tot zinken was gebracht
quo vadis
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Wie weet ?

Bericht door Chr.Vr. »

Was het ook niet zo ,schip [groot of klein ] met bezem in de mast "Te koop"
Chr. Vr
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Schip te koop

Bericht door Vaerderij »

In het noorden was het zo dat een bosje stro in de mast geknoopt wees op een te koop staand schip.
Anne
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Wie weet ?

Bericht door Chr.Vr. »

Helemaal gelijk Anne
Chr.Vr
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door lp »

:wink: Over zaken in de mast:
Scandinavische schepen binden (bonden) traditioneel een spar boven in de achtermast rond de Kerstdagen. Wordt dat nog steeds gedaan :?:
quo vadis
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Scandinavische schepen binden (bonden) traditioneel een spar boven in de achtermast rond de Kerstdagen.
Van Scandinavische schepen weet ik dat eigenlijk niet, maar op de Groninger kustvaart was het zeker traditie.
Maar dat was in de tijd toen het ook nog traditie was om te proberen met de Kerst in Holland binnen te liggen, als het even kon tot na Nieuwjaar. Als het charter het toeliet, kwam je daar speciaal voor binnen.
Hier drie voorbeelden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
      • Foto's afkomstig uit het boek GEEN ZEE TE HOOG van Harry de Groot.
        De Alk 2004
        ISBN 90 6013 261 0
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

TH.
WAT een prachtige foto uit de tijd toen Geluk nog heel gewoon was en een heel stel van die Kop & Kont bootjes tesamen op de dwarshelling.......het doet me zeer om het toe te moeten geven maar in Salland heb ik dat nog nooit gezien :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wie weet ?

Bericht door gerard tenerife »

als het even kon tot na Nieuwjaar.
Ging dus niet altijd op Theo, :lol: volgens mijn monsterboekje vertrokken we op 26 December 1961 van de staalhaven (of was het steenen hoofd ) naar Engeland Ipswitch???? dat was de eerste keer dat wij samen op de Scheldeborg zaten, nou ja zaten :wink:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Vroeger, en dat bedoel ik letterlijk, betekende een kerstboom in de mast dat dat kustvaartschip kort voor de kerst en oudjaar in het thuisland zou zijn. Althans: zo vertelde mijn vader....
Andere schepen konden eventuele brieven, kaarten, of andere berichten aan dit schip meegeven.
Dat de schepen een beetje veel verspreid waren, werkte in de hand dat het systeem niet werkte, en ontstond de "kerstsfeer" van het geheel.
Niet alleen NL schepen deden dit, hoewel zij er -meen ik- er wel mee begonnen, maar de grenzen tussen noordelijke Noordzeelanden waren voor de zeelui onderling niet zo heel erg groot, en vele tradities zijn/waren behoorlijk gelijk....
Maar -en dat is van horen-zeggen- heeft dit ook op de GHV een tijd 'dienstgedaan'....

Het stamt dus nog uit de tijd van de ouwe houten zeiltankers, en was nog aktief tijdens het begin van de mechanisering tijdens het interbellum (dat is de periode tussen WW1 en WW2)
Oost, west...ook best


Plaats reactie