Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Ha , niet alleen daar.
Ook bij WSV-clubhuizen aan de Belgische kust met de gastenvlaggen.
Daarom hebben de Belgen de banen vertikaal.
Staat tegenover dat wij Ollanders hem tot op de stok kunnen gebruiken (lekker zuinig).
Ook bij WSV-clubhuizen aan de Belgische kust met de gastenvlaggen.
Daarom hebben de Belgen de banen vertikaal.
Staat tegenover dat wij Ollanders hem tot op de stok kunnen gebruiken (lekker zuinig).
Re: Wie weet ?
Vroeghu, deden "wij" het zo:
Een op een schip in de mast gehesen bezem duidt op dat "de zeeën zijn schoongeveegd." Volgens een Engelse traditie was de eerste die een bezem in de mast hees de Nederlandse admiraal Maarten Tromp. Gedurende de Tweede Wereldoorlog bonden Amerikaanse onderzeeërs bij thuiskomst een bezem aan hun periscoop, om aan te geven dat elk schip dat zij hadden aangevallen tot zinken was gebracht
Een op een schip in de mast gehesen bezem duidt op dat "de zeeën zijn schoongeveegd." Volgens een Engelse traditie was de eerste die een bezem in de mast hees de Nederlandse admiraal Maarten Tromp. Gedurende de Tweede Wereldoorlog bonden Amerikaanse onderzeeërs bij thuiskomst een bezem aan hun periscoop, om aan te geven dat elk schip dat zij hadden aangevallen tot zinken was gebracht
quo vadis
Re: Wie weet ?
Was het ook niet zo ,schip [groot of klein ] met bezem in de mast "Te koop"
Chr. Vr
Chr. Vr
Schip te koop
In het noorden was het zo dat een bosje stro in de mast geknoopt wees op een te koop staand schip.
Anne
Anne
Re: Wie weet ?
Helemaal gelijk Anne
Chr.Vr
Chr.Vr
Re: Wie weet ?
Over zaken in de mast:
Scandinavische schepen binden (bonden) traditioneel een spar boven in de achtermast rond de Kerstdagen. Wordt dat nog steeds gedaan
Scandinavische schepen binden (bonden) traditioneel een spar boven in de achtermast rond de Kerstdagen. Wordt dat nog steeds gedaan
quo vadis
Re: Wie weet ?
Van Scandinavische schepen weet ik dat eigenlijk niet, maar op de Groninger kustvaart was het zeker traditie.Scandinavische schepen binden (bonden) traditioneel een spar boven in de achtermast rond de Kerstdagen.
Maar dat was in de tijd toen het ook nog traditie was om te proberen met de Kerst in Holland binnen te liggen, als het even kon tot na Nieuwjaar. Als het charter het toeliet, kwam je daar speciaal voor binnen.
Hier drie voorbeelden...
- Foto's afkomstig uit het boek GEEN ZEE TE HOOG van Harry de Groot.
De Alk 2004
ISBN 90 6013 261 0
- Foto's afkomstig uit het boek GEEN ZEE TE HOOG van Harry de Groot.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
TH.
WAT een prachtige foto uit de tijd toen Geluk nog heel gewoon was en een heel stel van die Kop & Kont bootjes tesamen op de dwarshelling.......het doet me zeer om het toe te moeten geven maar in Salland heb ik dat nog nooit gezien
WAT een prachtige foto uit de tijd toen Geluk nog heel gewoon was en een heel stel van die Kop & Kont bootjes tesamen op de dwarshelling.......het doet me zeer om het toe te moeten geven maar in Salland heb ik dat nog nooit gezien
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Wie weet ?
Ging dus niet altijd op Theo, volgens mijn monsterboekje vertrokken we op 26 December 1961 van de staalhaven (of was het steenen hoofd ) naar Engeland Ipswitch???? dat was de eerste keer dat wij samen op de Scheldeborg zaten, nou ja zatenals het even kon tot na Nieuwjaar.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Wie weet ?
Vroeger, en dat bedoel ik letterlijk, betekende een kerstboom in de mast dat dat kustvaartschip kort voor de kerst en oudjaar in het thuisland zou zijn. Althans: zo vertelde mijn vader....
Andere schepen konden eventuele brieven, kaarten, of andere berichten aan dit schip meegeven.
Dat de schepen een beetje veel verspreid waren, werkte in de hand dat het systeem niet werkte, en ontstond de "kerstsfeer" van het geheel.
Niet alleen NL schepen deden dit, hoewel zij er -meen ik- er wel mee begonnen, maar de grenzen tussen noordelijke Noordzeelanden waren voor de zeelui onderling niet zo heel erg groot, en vele tradities zijn/waren behoorlijk gelijk....
Maar -en dat is van horen-zeggen- heeft dit ook op de GHV een tijd 'dienstgedaan'....
Het stamt dus nog uit de tijd van de ouwe houten zeiltankers, en was nog aktief tijdens het begin van de mechanisering tijdens het interbellum (dat is de periode tussen WW1 en WW2)
Andere schepen konden eventuele brieven, kaarten, of andere berichten aan dit schip meegeven.
Dat de schepen een beetje veel verspreid waren, werkte in de hand dat het systeem niet werkte, en ontstond de "kerstsfeer" van het geheel.
Niet alleen NL schepen deden dit, hoewel zij er -meen ik- er wel mee begonnen, maar de grenzen tussen noordelijke Noordzeelanden waren voor de zeelui onderling niet zo heel erg groot, en vele tradities zijn/waren behoorlijk gelijk....
Maar -en dat is van horen-zeggen- heeft dit ook op de GHV een tijd 'dienstgedaan'....
Het stamt dus nog uit de tijd van de ouwe houten zeiltankers, en was nog aktief tijdens het begin van de mechanisering tijdens het interbellum (dat is de periode tussen WW1 en WW2)
Oost, west...ook best