Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
peterdezeeman

Re: Wie weet ?

Bericht door peterdezeeman »

1381456788NP9240800.JPG
1381456788NP9240800.JPG (100.98 KiB) 2614 keer bekeken

peterdezeeman

Re: Wie weet ?

Bericht door peterdezeeman »

Na lang geworstel toch eindelijk gelukt om een foto te plaatsen

Groet Peter
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Wie weet ?

Bericht door schokker »

Wie weet welke rederijen of bevrachters er nog met schepen tot 3000 gt varen en een tweede stuurman aan boord hebben?
Er zijn niet veel schepen onder de 3000GT die met een 2e stuurman varen. Als ze dat al doen dan zou je bij Wagenborg of Amasus moeten vragen welke dat zijn. Deze functie wordt echter meestal ingevuld door een Filipijn of iemand uit voormalig Oostbloklanden.
Ik denk echter dat binnen nu en een paar jaar bijna alle schepen met een 2e stuurman varen. Er is een zeer sterke lobby om het 6op/6af systeem op te doeken in verband met fatique enz.
Ze kunnen statistisch niet aantonen dat 6/6 minder veilig is maar dat doet niet terzake.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Wie weet ?

Bericht door jandezeeman »

Zat ik net een stuk te lezen over die Chinees die door de Noord Oost passage naar Europa is gekomen.
Wat ik mij zit af te vragen, is in hoeverre zijn de zeekaarten van dat gebied up to date. Zijn er in dat gebied surveys uitgevoerd, qua ondieptes, etc.
Wie weet daar meer van?

Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

De Rotterdamse Lloyd kreeg in 1946 door loting het motorschip "Noesaniwi" toegewezen welke onder de naam "Kertosono" in de vaart werd gebracht.
Het schip is in 1936 als "Wuppertal" aan de Hapag opgeleverd en in mei 1940 in Indië geconfisceerd.
De S.M.N. beheerde het schip de gehele oorlog onder de naam "Noesaniwi".
Het was aanvankelijk een motorschip, mogelijk was de voorstuwing diesel elektrisch.
In 1951 / 1952 werd het schip verbouwd en kreeg een stoomturbine installatie als voortstuwing.
In 1963 werd ze verkocht voor de sloop.

Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat men niet met de voortstuwings installatie overweg kon. In die zin, men kreeg er niet het volle vermogen uit wat wel gewenst was m.b.t. de vereiste dienstsnelheid om in een lijndienst te opereren.
De Duitsers wilde het "geheim" niet prijsgeven, waarna men er toe overging om het schip tot stoomschip om te bouwen.

De vragen zijn nu; klopt het dat men er niet het vereiste vermogen uit kon halen ?.
Was de stoomturbine installatie nieuw of 2e hands ?. ( Deze installatie met schip werd immers 11 jaar later gesloopt ).
Had de "Wuppertal" ook zusterschepen en zo ja welke ?.

We zijn weer eens zeer benieuwd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
louis holleman

Re: Wie weet ?

Bericht door louis holleman »

kertosono.jpg
kertosono.jpg (69.03 KiB) 1378 keer bekeken
Roy, hebben we het hier over?
Eind jaren 50/begin jaren 60 was deze ansicht in de boekhandel te koop.
Bijschrijft: No. 26 Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, m.s. Kertosono
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Ja Louis, dat is 'm helemaal !. Bedankt !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------Afbeelding

De WUPPERTAL was het eerste grote vrachtschip ter wereld met diesel-elektrische voortstuwing. Drie diesels met een totaal vermogen van 7800 pk voor één elektromotor van 6800 pk op één schroef. Twee diesels in gebruik, de derde stand-by of in onderhoud. Ze voldeed volledig aan de gestelde verwachtingen. Zusterschepen vind ik bij de Deutsche Werft niet.

De stoomturbine-installatie die later werd ingebouwd, was al tijdens de oorlog door de Nederlandse regering in Engeland besteld. Dat was een Metropolitan-Vickers turbine zoals die in de Engelse Standard Fast Cargo Liners werd ingebouwd. De inbouw gebeurde in Duitsland, bij de bouwwerf van de Wuppertal, de Deutsche Werft in Finkenwarder. In de pers werd het een turbine van het "Terborchtype" genoemd omdat eenzelfde installatie in de TERBORCH stond, het schip dat als ALBION EMPIRE op stapel was gezet, maar na afbouw in 1944 door de Nederlandse regering werd aangekocht en als TERBORCH aan de Maatschappij Nederland in beheer werd gegeven. In 1946 werd het de EEMDYK van de HAL.

Waarom die diesel-elektrische voortstuwing niet voldeed, heb ik niet kunnen achterhalen. Daar kan toch weinig mis mee gaan, zou je zeggen en veel geheimen heeft zoiets ook niet.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Wie weet ?

Bericht door Evert Sikkema »

Hier de Wuppertal / Kertosono als Noesaniwi

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
belgonaut

Re: Wie weet ?

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Nog wat meer Wuppertal.
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1766328
Grts, Belgonaut.


Plaats reactie