Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Wie weet ?

Bericht door Evert Sikkema »

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb gekeken of ik foto's op mijn computer heb staan van de 4 schepen van Solleveld enz.
Van de 4 schepen die genoemd worden heb ik 3 foto's, maar volgens mij zijn die het niet.
Het schip op de foto uit Indië heeft 2 masten en de Moerdijk heeft er 3, de Kinderdijk heeft 4 masten, de Poeldijk heeft wel 2 masten, maar dat schip lijkt mij groter en de naam lijkt er mijns inziens ook niet op.
Van de Moerdijk heb ik geen foto.
Misschien komen we er nooit achter.

groeten
Evert Sikkema

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Hallo Allen,

Ik begrijp je verwijzing niet helemaal. :roll:
Als je naar de site van de H.A.L. gaat kom je deze "Eemdijk" als 2e schip van deze naam in hun vloot tegen.
Ter info: tewater in 1914 als "Braunschweig" en op 29 juli 1915 aan de H.A.L. overgedragen. In 1933 verkocht voor de sloop.
Met je verwijzing is dus niet mis, maar men heeft er een foto van een verkeerde "Eemdijk" bijgezet. Zou je hier nog eens naar willen kijken ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Wie weet ?

Bericht door Evert Sikkema »

Allen heeft op de vorige pagina verwezen naar schepen van Solleveld, vd Meer & T.H. van Hattum Scheepvaartmaatschappij.
Het verwarrende is dat de schepen van deze rederij namen hadden die op DIJK eindigden, net als bij de HAL (hoewel daar DIJK in een vroeg stadium al als DYK geschreven werd).
Ik denk dan ook dat er in de zoektocht naar het schip 'tussen de palmbomen' foto's van schepen geplaatst worden van de HAL in plaats van Solleveld, vd Meer & T.H. van Hattum.
Anne Mulder heeft al eens over deze rederij geschreven, namelijk:
- www.kombuispraat.com, 25-03-2006, Vaerderij:
... ... SOLLEVELD, VAN DER MEER en VAN HATTUM geven hun 7-tal 3600 tons vrachtbooten en de 7 die hun voltooiing naderen, eveneens (net als bij de H.A.L.) namen eindigend met "dijk", wat natuurlijk de meest mogelijke aanleiding tot verwarring is, te meer daar de schepen van beide maatschappijen hetzelfde traject bevaren en er bovendien 8 stoomers van Solleveld gelijk genaamd zijn als 8 van de H.A.L.: de "Eemdijk", de "Kinderdijk", de "Maasdijk", de "Moerdijk", de "Vechtdijk", de "Westerdijk", de "IJs(s)eldijk" en de "Zaandijk". Maar in tegenstelling tot die van de H.A.L. worden Solleveld's booten in de dagbladen niet onder Zeetijdingen opgenomen.

Misschien moeten we maar ophouden te zoeken of er moet nog iemand zijn die met de oplossing komt.

Voor degenen die het hele artikel willen lezen dat Anne Mulder in 2006 plaatste is hier de link: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... =Solleveld

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Wie weet ?

Bericht door Akwanaut »

Evert, het is jammer dat de heer C.E.A. van Boekel (overleden in 2009) niet meer onder ons is. Hij had je zeker op weg kunnen helpen..........

De enige gele schoorsteen met een zwarte band is die van "Koninklijken Hollandschen Lloyd" zie ik in een oud boek (Ships and the Sea) van mijn vader uit 1942, waarin alle toen gangbare funnels (1094 stuks) staan afgebeeld. Een witte funnel met zwarte band was er toen niet.

Wanneer het schip van de KHL zou zijn, dan zou de naam op "land" moeten eindigen, maar dat kan ik er niet helemaal uithalen. Een schepenlijst van de KHL uit die tijd heb ik niet en kan ik ook niet vinden op het internet.

Mvg Frank Berting
Groet Frank
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER is te zien waar het wrak van de Moerdyk van Solleveld, vd Meer en van Hattum ligt.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jacko »

misschien heb je hier wat aan.

groeten
Hans
Bijlagen
lijst.jpg
lijst.jpg (137.2 KiB) 3270 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Op de wrakkensite zijn de roepletters voor de Moerdijk PMFK. Volgens mij kan dit niet. Nederlandse roepletters gingen tot PI...

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Goedemiddag mede strijders,

Zomaar opgeven lijkt mij te gemakkelijk !.
Misschien moet er bij collegae forums in het buitenland gezocht / gevraagt worden. Te denken valt dan aan een Duitse of Britse, maar dat doe ik even uit de losse pols. Dit ingegeven daar zowel Duitse als Britse schepen veelvuldig op het toemalige Indië voeren.

De K.H.L. valt inderdaad af. Er zijn maar 3 schepen geweest die 6 letters in hun naam hadden, t.w. "Frisia", 1909-1922, "Gelria",1913-1935 en "Orania", 1922-1934. Deze 3 schepen zijn het zeer beslist niet.

In het Engelse maandblad Ships Monthly staat elke maand een rubriek The Mystery Ship. Daar komt men altijd uit is mijn ervaring. Misschien daar een mailtje met foto naartoe gestuurd ?. Niet geschoten is altijd mis...........

Kortom; wie volgt / durft ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Wie weet ?

Bericht door Vaerderij »

Hudig & Pieters had o.a. de Spar (bj 1924) in de vaart.
Gele schoorsteen met bovenin brede zwarte band overeenkomstig SMN.
Wie kent de volledige schepenlijst?

http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =100105858

Anne
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Hudig & Pieters, ( opgericht; 15-11-1856 ), hebben tussen 1916 en 1959 elf schepen in de vaart gehad.
De rederij heette: N.V. Hudig & Pieter's Algemeene Scheepvaart Maatschappij, R'dam.
Ook een dochter; London Stoomvaart Mij., R'dam, ( opgericht; 02-07-1902 ), welke tussen 1902 en 1954 vier schepen gehad hebben.
Ook een dochter; N.V. Eiram, R'dam, welke tussen 1952 en eind jaren 60 twee schepen gehad hebben.
Nog een dochter; N.V. Nederlands-Franse Scheepvaart Mij., R'dam. Zij hebben tussen 1957 en 1965 twee vrachtschepen en één tanker gehad.
Men voer vast op de U.K. en na de oorlog ook in lijndienst op Portugal.

Dan de N.V. Solleveld, v.d.Meer & T.H.van Hattum's Stoomvaart Mij te R'dam nog even.
Het was een wilde vaart rederij die opereerde onder de naam Rotterdamsche Vrachtvaart Maatschappij.
Opgericht in november 1897, in 1930 opgeheven en in 1931 geliquideerd.
Er werd naast wilde vaart, veelal kolen vanaf de U.S. East Coast, ook naar Rio de La Plata gevaren alsmede naar de Med.
De vloot heeft tussen 1897 en 1931 totaal 23 schepen gekend waarbij alle scheepsnamen eindigenden op DIJK.

Info:
De Blauwe Wimpel, j.g.1957, pag. 160 / 161.
Maritieme Encyclopedie.
Eigen archiefwerk.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie