Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Al sinds ongeveer vijfentwintig jaar niet meer. Geen idee of er ergens in Taiwan nog een achtergebleven sloopwerf is, maar de ongeveer vijftig slopers die daar in Kaohsiung langs de waterkant hun bedrijf hadden, zijn destijds allemaal op de beurs gaan speculeren. Niet alleen de bazen, maar ook de arbeiders. Dat was gemakkelijker geld verdienen dan tankers slopen. :-D De lonen waren in Taiwan dusdanig gestegen, dat slopen niet langer lucratief was.

Een tweede, eveneens voorname reden dat Taiwan stopte met slopen waren de milieueisen die destijds werden verscherpt. Dit ondanks het feit dat Taiwan ook toen al een stuk milieuvriendelijker sloopte dan Mainland China of India en Pakistan. Ook de arbeidsomstandigheden waren in Taiwan een stuk beter en het aantal ongelukken aanzienlijk minder dan in de andere slooplanden.
Voor ons - mijn Engelse maat en ik - was er vanaf ongeveer 1988 al niets meer in Taiwan te verdienen. Waren de VLCC's in 1983, toen ik daar begon, niet aan te slepen en sloopten ze een dergelijk schip binnen een maand, in 1990 werden er in Taiwan zegge en schrijve nog twee schepen gesloopt.

Ook Zuid-Korea hield het in diezelfde tijd voor wat shipbreaking betreft voor gezien. Nu stelde het slopen in Incheon in vergelijking met Taiwan heel weinig voor. Ik ben er een keer gaan kijken toen ik voor iets anders in Korea was, maar dat was niks daar.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ik ben ooit maar 3 x in Keelung, en 2 x in Kaohsiung geweest, en al die keren zijn al minimaal 40-45 jaar geleden... :roll:
Kaohsiung was idd een gigantisch sloopgebeuren, en overal van die winkeltjes waar je de mooiste telegrafen en kompas-zuilen (stik !, hoe heetten die dingen ook alweer officieel ? Ben gvd de naam kwijt !) en andere maritieme zaken kon kopen. Stapels kistjes met chronometers, indicateurtoestellen, psychrometers, noem maar op....
Ik meende dat in Keelung, ergens in een achterafhoekje, ook eentje zat...
Ff gekeken op Openseasmap, maar heel Keelung lijkt me eveneens nogal veranderd.... Zal de vooruitgang wel zijn....
Kaohsiung had vlgs mij vroeger ook maar 1 haveningang.... Maar even een beetje inzoomend, lijkt er in de uiterste hoek toch nog ene "huppeldepup-steel" te zitten... Ik denk dat dat nog een sloper zou kunnen zijn....
Maar voor 't zelfde geld bouwen ze daar nu schepen...maar op GoogleEarth lijkt het meer op een (bulk-)overslag
hummm...ik had de AIS ff uit moeten zetten bij OpenSea....
Bijlagen
kaohsiung 1.jpg
kaohsiung 1.jpg (225.08 KiB) 3627 keer bekeken
kaohsiung 2.jpg
kaohsiung 2.jpg (177.93 KiB) 3627 keer bekeken
kaohsiung 3.jpg
kaohsiung 3.jpg (132.4 KiB) 3610 keer bekeken
kaohsiung 4.jpg
kaohsiung 4.jpg (95.91 KiB) 3610 keer bekeken
Oost, west...ook best
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Mijn dank heren,

Als ik zo het een en ander teruglees was het in die tijd 1 grote sloperij bestaande uit meer dan 50 afzonderlijke bedrijven.
Die China Steel Succes is een bulk carrier voor de kant:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... EL_SUCCESS

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

1 grote sloperij bestaande uit meer dan 50 afzonderlijke bedrijven.
Dat was het ook. Vandaar dat je het gezien moest hebben om te begrijpen hoe groot die sloperij was. Hoe het allemaal precies werkte, weet ik ook niet, maar onze grootste klant was van oorsprong geen sloper. Die had een grote kabelfabriek en daarbij een walserij voor constructiestaal, maar ook voor koperen platen en weet ik wat al meer. Hij kocht de schepen en ik heb zo'n vermoeden dat hij dan een van die slopers inhuurde om het gevaarte in verwerkbare stukken te snijden. Hij was schatrijk, maar een zeer bescheiden en aimabel mens. Hij sprak geen woord Engels, maar reisde graag en was dan altijd in gezelschap van een medewerker die bij hem op de kamer sliep om 's nachts de telefoon aan te kunnen nemen. In Kaohsiung bestond zijn vermaak uit zich met zijn Rolls Royce naar zo'n grote danstent laten rijden en daar met de taxi girls dansen. Ik ben twee keer mee geweest, naar een enorme balzaal die zo uit een oud passagiersschip was gekomen, geheel in art-nouveaustijl. Niet mijn vermaak, maar ja... :wink: Ik ging liever met hem eten, want dan at je pas echt Chinees. Daar werd dan cognac van enige honderden dollars per fles bij gedronken - uit bierglazen. Ook niet mijn idee van een lekker borreltje, maar ja... :-D Hij was ook verzot op teppanyaki - ik gelukkig ook - en daarbij werd dan de duurste whisky gedronken, ook uit bierglazen. Tja, 's lands wijs, 's lands eer...

--------------Afbeelding
Hier trekken machtige sleepboten ons achteruit de parkeerplaats op. Niet veel ruimte, maar je hoeft niet bang te zijn dat de lak beschadigd wordt en we stonden dan ook niet klaar met wrijfhoutjes..

--------------Afbeelding
Een aardig beeld van zo'n stukkie aan de waterkant met de overblijfselen van twee VLCC's. Dat stelde dus allemaal weinig voor, maar als er zo vijftig op een rij zijn, stelt het weer wél iets voor. Toch, als je dit vergelijkt met de beelden van die stranden en de mensonterende werkomstandigheden in India en Pakistan, dan was dit aardig beter. Zelfs op deze slechte foto is te zien dat het geen zootje was.

Ze hadden ook een kantoor in Hong Kong, maar dan onder een andere naam, ik meen iets van Sun Cable. Daar moest ik heen als ik in Hong Kong cash nodig had om de bemanning te betalen. Die konden kiezen: cash of een cheque, of beide. Dat kantoor in Kowloon was iets heel speciaals: op een hooggelegen verdieping van een fraai gebouw met een prachtig uitzicht over Victoria Harbour. Daar zat één man en één heel mooie dame. Daar stonden bloemen en daar klonk mooie muziek terwijl die ene man zat te aquarelleren, voornamelijk bloemen en het havengezicht. Die mooie dame was alleen voor de telefoon, de fax en de telex en het doorlopend onderhoud van haar lange nagels. Het enige dat ze daar deden, was grote sommen gelds van hier naar daar verplaatsen. En zo nu en dan een ouwe schipper een paar centen geven voor de crew. Er zijn echt nog wel goeie baantjes op deze wereld, hoor. :-D
Ach, those were the days...
-------------------------------
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door andrekik »

Intussen sloegen lieden met voorhamers alle radar- en radio-apparatuur aan gruzelementen
Is dat wel zo Theo? Er waren een paar bedrijven in Taiwan die handelden in gebruikte Maritieme electronica, op die VLCCs stond mooi spul. In de periode 1983 - 1989 heb ik vrij veel gebruikte hoofdzenders gekocht zoals de Sailor T1127, Marconi Conqueror en SRT ST1400C en ook nogal wat Decca Solid State series radar transceivers en af en toe een gyrocompass. Dit materiaal, dat altijd werkte, werd door ons gebruikt/verkocht als reparatie materiaal, behalve de Sailor T1127s, die werden getest, opgepoetst en door verkocht, waren bulletproof.
Live life to the fullest!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Omdat Taiwan nog altijd in staat van oorlog was met mainland China waren dat strategische goederen die niet ingevoerd mochten worden. Een van de tankers die we uit Noorwegen haalden, had twee Arma Brown gyro's. Daar wilde onze opdrachtgever er een van hebben, maar die moest oen in Noorwegen van boord en langs slinkse wegen eerst naar Singapore en vandaar naar Taiwan. Nooit goed begrepen, want de man had geld genoeg, dus waarom al die moeite? Ik heb nooit met eigen ogen gezien dat alle apparatuur werd vernield, maar dat werd me verteld.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Theo schreef:
Alleen op die laatste vraag kan ik een zinnig antwoord geven: nee. In de tijd dat ik daar kwam, was alleen de ingang rechts op het kaartje in gebruik. Die insteekhavens herinner ik me niet; er was alleen maar een recht stuk met al die sloopwerven.
Ik weet ook alleen de noordwestelijke ingang, maar dat wil niet zeggen dat er verder zuidelijk niet nog eentje was.
Op het bijgevoegde kaartje de plekken waar ik "mijn" twee schepen naar toe heb gebracht. Anders dan Theo bleven wij nog enkele dagen aan boord na het afmeren. We werden netjes in de rij gelegd en daar kwam nauwelijks "geweld" aan te pas. Er was ook wel nieuwbouw (zie het kaartje), in een tijd dat er een teveel aan tankerruimte was, nota bene! Het scheen, dat er daar zelfs schepen nieuw zijn gebouwd (want: betaald), die onmiddellijk na de ruwe afbouw naar de sloopkade werden gesleept om daar weer uit elkaar te worden gehaald.

Ontballasten deden we zelf na aankomst.
Met allerlei ongein.
Zoals gaan roken in de pompkamer ( :x ), want we waren toch zeker "safe for hot work"?
Ik had op de Kelletia een balk in de opening van een scupper geplaatst die uitstak in een gat van het half gesloopte buurschip. Die balk kwam, naarmate we hoger kwamen te liggen steeds meer onder spanning te staan en brak op een gegeven moment af, zodat de Kelletia ineens heftig ging slingeren (1e stuurman Van der Leij: "Erik! Stop nou toch es met dat kinderachtige gedoe!").
Of we op de Esso Europoort de dozen bier vanaf de brugvleugel op het hoofddek lieten vallen, waardoor de doppen eraf sprongen en de flesjes als projectielen luid sissend alle kanten op schoten.
Of zeepjes gooien naar allerlei dames die daar op de wal om vroegen :lol: .

Dat nog een paar dagen aan boord blijven had te maken met het moment van overdracht. In beide gevallen waren de kapiteins gemachtigd om de overdracht te tekenen. Dat deden ze pas nadat was bevestigd, dat het geld op de bankrekening stond. Na akkoord van de rederij kwam de handtekening, zetten we dieselgenerator uit en gingen we van boord. Overigens meen ik, dat een deel van de bemanning al wel eerder weg was gegaan.

Bij het afronden hoorde ook het vernietigen van de voorraad morfine en van alle drank (die werd deels opgedronken en de rest: zie hierboven). Dat deden we dus allemaal zelf.
Navigatie-apparatuur en radio's bleven tot dat moment ongemoeid. Inventaris meenemen werd niet op prijs gesteld, al smokkelde iedereen wel wát mee. In mijn geval alleen een kussen en handdoeken, om mijn stereoset en camera schokvrij in te pakken en de clinometer van de Kelletia (die ik later op Marktplaats heb verkocht, helaas). Van je eigen sextant moest je ook eerst verantwoorden dat je die echt privé had gekocht.

We hadden dus ook overdag wel tijd om de wal op te gaan. Kapitein Mossel had zelfs een dagexcursie bij een reisbureau voor ons geregeld, met bezoek aan natuurpark en tempels.
Bijlagen
Kao hsiung.jpg
Kao hsiung.jpg (300.32 KiB) 4808 keer bekeken
Kelletia Kao Hsiung.jpg
Kelletia Kao Hsiung.jpg (199.83 KiB) 4808 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Wie weet ?

Bericht door Wim Plukker »

Dankjewel Erik,
Schermafbeelding 2017-05-01 om 19.38.50.png
Schermafbeelding 2017-05-01 om 19.38.50.png (173.26 KiB) 4758 keer bekeken
Op de plek waar de Keletia staat aangegeven is nu het Marine terrein met fregatten en patrouille schepen. Daar links boven ligt een kleine, wat gelere jetty. Daar ligt normaal gesproken een dok voor aan de NO kant en wij hebben laatst die dokput uitgebaggerd voor de eigenaar.

Waar de Esso Europoort staat aangegeven is nu het hippe gedeelte van Kaohsiung met veel kunst en eettentjes. Cruise schepen die deze plaats in hun vaarschema hebben meren hier ook af iets verder om de OZO.

Waar jij dacht dat nieuwbouw plaatsvond stond zo'n beetje mijn hotel waar ik een vrije dag mocht doorbrengen. Mijn plan was om naar dat hippe gedeelte te gaan maar omdat ik meer dorst dan vaderlandsliefde had op dat moment ben ik eerst op zoek gegaan naar een keilewinkel die voor 17:00 open zou zijn. Die zijn schaars en dat wist ik want ab had ik een naam gekregen maar prompt alweer vergeten. De reisvoorbereiding was dus slecht en toen heb ik van arren moede maar wat blikjes op de markt gekocht en die in mijn hotelkamer opgedronken en natuurlijk in slaap gesukkeld. Toen ik wakker werd waren de keilewinkels wel open maar niet zo heel lang meer. Een vrije dag die dus wel flink in het water gelopen was en geen smeuïge verhalen voor aan boord

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Ron H.
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:36

Wie weet ?

Bericht door Ron H. »

IMG_20170502_0003.jpg
IMG_20170502_0003.jpg (205.13 KiB) 4591 keer bekeken
Ik sta op bijgaande foto als klein jongetje naast het Marineschip C801, waarvan ik inmiddels weet dat dat de Hr.Ms. De Ruyter moet zijn.
De foto is genomen aan de Parkkade te Rotterdam, waarschijnlijk tijdens vloot- of havendagen.
Dit moet tussen 1963 en 1965 zijn geweest, maar ik heb geen idee welk jaar, laat staan welke maand dat werkelijk is geweest.

Mijn vraag is dus: Wie kan mij helpen?
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Wie weet ?

Bericht door Chris.dus »

Welke techneut kan mij helpen? ik heb 2 motoren in mijn boot staan (2 x DAF 615) , elk voorzien van eigen brandstoffilter en extra filter op de retourleidingen. Nu heb ik net de dieseltank gereinigd en wil voor de zekerheid een extra brandstof filter in het begin van de aanzuigleiding inbouwen. Daar wil ik een zg dubbel filter voor gebruiken, dat je snel kan omschakelen mocht het verstopt raken. Deze filterunits zijn echter nogal prijzig, en daarom mijn vraag. Kan ik 1 zo,n filterunit gebruiken voor 2 motoren? Dus na de unit de leiding splitsen in 2 leidingen die dan ieder naar hun eigen motor gaan?
Uiteraard moet die unit voldoende capaciteit hebben voor de 2 motoren, maar zijn er geen andere problemen waar ik tegen aan kan lopen?


Plaats reactie