Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Zo ging dat ook op de Carchester.
Op Kombuispraat kwam ik er pas na bijna 40 jaar achter dat je Hans heet.
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Wie weet ?
de kippen bij, hij was niet te beroerd om een handje te helpen met eten en drinken.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Wie weet ?
telegrafist en electricien was op de oudere schepen (gelijkstroom) vaak AC en DC
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Wie weet ?
Goeie morgen allemaal. Zo maar een vraag: Wat is de juiste Engelse benaming voor "paaltje pikken"?
Hit a pole?, of misschien Bumpy sea surface?
Wie weet het.
In ieder geval al vast bedankt en neemt U maar een pilsie van mij.
Cor
Hit a pole?, of misschien Bumpy sea surface?
Wie weet het.
In ieder geval al vast bedankt en neemt U maar een pilsie van mij.
Cor
Re: Wie weet ?
Goeiemorgen Cor,
Slamming of pitching
quote:
Slamming
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the phenomenon in ship movement. For telephone and domain slamming, see Slamming (disambiguation).
Slamming is the impact of the bottom structure of a ship onto the sea surface. It is mainly observed while sailing in waves, when the bow raises from the water and subsequently impacts on it. Slamming induces extremely high loads to ship structures and is taken into consideration when designing ships.[1]
Groetjes,
Slamming of pitching
quote:
Slamming
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the phenomenon in ship movement. For telephone and domain slamming, see Slamming (disambiguation).
Slamming is the impact of the bottom structure of a ship onto the sea surface. It is mainly observed while sailing in waves, when the bow raises from the water and subsequently impacts on it. Slamming induces extremely high loads to ship structures and is taken into consideration when designing ships.[1]
Groetjes,
-
- Berichten: 478
- Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
- Locatie: Manila, Philippijnen
Re: Wie weet ?
Bedankt Andre,
Pitching is eigenlijk logisch, (to have the bow alternately plunge and rise abruptly, a ship pitching in heavy seas), slamming een beetje minder, maar dan vindt ik dat in het Nederlands "paaltje pikken" beter overkomt, en die Pole zal het ook niet leuk vinden steeds te worden "gehit".
Toen ik m'n eerste reis maakte, dat was op de "Mylady", vaarden we in balast van Rotterdam naar Aalborg om cement te laden voor de Franse Antillen.
De chef kok had mij en m'n maatje aangeraden om alleen maar droog brood te eten omdat het behoorlijk waaide. Ik begon dus al zeeziek te zijn voor we Hoek van Holland hadden gepasseerd, ondanks het droge brood. Eenmaal buitengaats had m'n collega een groenige gelaatskleur gekregen en ik weet zeker dat ik er niet beter uitzag. Met een zekere regelmaat kreeg het schip behoorlijke klappen, een van de matrozen zei dat wij paaltjes pikten.
Dus had een schip een deklading palen, of flinke boomstammen verloren, dacht ik zo, ik was toen al behoorlijk intelligent en zag dus in mijn gedachten al zo'n paal een gat in de bodem slaan of de draaiende propeller raken met alle gevolgen van dien. Kleine Cor schipbreukeling tijdens z'n eerste reis.
Cor
Pitching is eigenlijk logisch, (to have the bow alternately plunge and rise abruptly, a ship pitching in heavy seas), slamming een beetje minder, maar dan vindt ik dat in het Nederlands "paaltje pikken" beter overkomt, en die Pole zal het ook niet leuk vinden steeds te worden "gehit".
Toen ik m'n eerste reis maakte, dat was op de "Mylady", vaarden we in balast van Rotterdam naar Aalborg om cement te laden voor de Franse Antillen.
De chef kok had mij en m'n maatje aangeraden om alleen maar droog brood te eten omdat het behoorlijk waaide. Ik begon dus al zeeziek te zijn voor we Hoek van Holland hadden gepasseerd, ondanks het droge brood. Eenmaal buitengaats had m'n collega een groenige gelaatskleur gekregen en ik weet zeker dat ik er niet beter uitzag. Met een zekere regelmaat kreeg het schip behoorlijke klappen, een van de matrozen zei dat wij paaltjes pikten.
Dus had een schip een deklading palen, of flinke boomstammen verloren, dacht ik zo, ik was toen al behoorlijk intelligent en zag dus in mijn gedachten al zo'n paal een gat in de bodem slaan of de draaiende propeller raken met alle gevolgen van dien. Kleine Cor schipbreukeling tijdens z'n eerste reis.
Cor
Re: Wie weet ?
"Pitching" is gewoon stampen; dat hoeft nog geen "op de zee stoten" te zijn zoals de officiële naam voor paaltjes pikken is.
Zo schreef je dat immers ook in het journaal: "Zwaar slingerend en stampend, nu en dan op de zee stotend schip."
In het Engels spreek men van slamming , van pounding en volgens Piet Schoenmaker ook in die taal toch wel van pile driving.
Slamming is de meest gangbare benaming voor het fenomeen en van de krachten die er dan op het schip kunnen komen zijn hele studies gemaakt.
------------------------------------------------
-------------------------
Zo schreef je dat immers ook in het journaal: "Zwaar slingerend en stampend, nu en dan op de zee stotend schip."
In het Engels spreek men van slamming , van pounding en volgens Piet Schoenmaker ook in die taal toch wel van pile driving.
Slamming is de meest gangbare benaming voor het fenomeen en van de krachten die er dan op het schip kunnen komen zijn hele studies gemaakt.
------------------------------------------------
-------------------------
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Wie weet ?
Wie weet ?
In het dagboek/scheepsjournaal van mijn vader heb ik het volgende gelezen:
Op de Schelde van Antwerpen naar zee heeft ter hoogte van de haven van Hansweert in dichte mist
op 19 november 1957 een aanvaring plaats gevonden tussen een Zeeschip en een Binnenvaartschip
(Damco 32) De naam van het Zeeschip kan ik niet ontcijferen uit het handschrift van mijn vader.
Het Zeeschip was onderweg naar zee, het binnenvaartschip moest de haven van Hansweert binnenlopen.
Mijn vader was bij deze aanvaring betrokken, hij was kapitein op de Damco 221 die dit schip op sleep had.
Zelf was ik met vakantie bij mijn vader aan boord van de Damco 221 toen dit plaats vond.
Waar kan ik eventueel gegevens vinden hoe dit met o.a. de Scheepvaartinspectie is afgewikkeld.
Van mijn vader heb ik dat nooit vernomen.
In het dagboek/scheepsjournaal van mijn vader heb ik het volgende gelezen:
Op de Schelde van Antwerpen naar zee heeft ter hoogte van de haven van Hansweert in dichte mist
op 19 november 1957 een aanvaring plaats gevonden tussen een Zeeschip en een Binnenvaartschip
(Damco 32) De naam van het Zeeschip kan ik niet ontcijferen uit het handschrift van mijn vader.
Het Zeeschip was onderweg naar zee, het binnenvaartschip moest de haven van Hansweert binnenlopen.
Mijn vader was bij deze aanvaring betrokken, hij was kapitein op de Damco 221 die dit schip op sleep had.
Zelf was ik met vakantie bij mijn vader aan boord van de Damco 221 toen dit plaats vond.
Waar kan ik eventueel gegevens vinden hoe dit met o.a. de Scheepvaartinspectie is afgewikkeld.
Van mijn vader heb ik dat nooit vernomen.
Re: Wie weet ?
Een artikel in de P.Z.C van 20 november 1967. Het zeeschip was de Duitse SCHURBEK, volgens dit artikel. U moet even het vinkje plaatsen en op save drukken
https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... =relevance
Grt.
Mario
https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... =relevance
Grt.
Mario