Wie weet ?
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Wie weet ?
Kombuizers,
voor de geinteresseerden, zondag 21-10 om 21.55 wordt er op de zender Canvas (Belg.) een documentaire
uitgezonden over de ondergang van de Van Imhoff.
Jacob
voor de geinteresseerden, zondag 21-10 om 21.55 wordt er op de zender Canvas (Belg.) een documentaire
uitgezonden over de ondergang van de Van Imhoff.
Jacob
Re: Wie weet ?
Wie weet hoe het zit...
Iedereen het nieuws op tv gezien over de nieuwe brug tussen Hongkong en Macao, neem ik aan ?
Dat brengt mij tot het volgende...
In mijn begintijd op de ghv was de ingang naar de ankerbaai tussen HK en Kowloon de zgn Northern approach, of de Southern approach...
Niet lang daarna had de verkeerstoren net als wij aan boord van de Waalekerk zowat een hartstilstand toen we die Northern approach binnenvoeren, en een Boeing747 recht op onze mooie grote christelijke voormast aan kwam vliegen tijdens de start...
Met een "Ship in the Northern approach: stop inmediately !" sloegen wij vollekracht achteruit.
De schrik was erger dan de werkelijkheid, want ze ging hoog boven ons langs.
Maar een tijd later was de Northern approach off limits em buiten gebruik ivm Kai Tek, en bleef voor in- en uitvaart alleen maar de Southern approach over....
Nu zie ik dat die nieuwe brug (vlgs mij) over die Southern approach gaat, en die dus afsluit voor (te) hoge schepen...
Ik weet dat Kai Tek vervangen is door een nieuwe luchthaven, dus ga ik er van uit dat de Northern approach in aller ere is hersteld
Iemand die weet hoe dat nu zit ? Dus iemand die weet van 'da Roels' van nu ?
Op dit plaatje van OpenSeamaps zie ik (denk ik) de rode lijn G4/G94 in de richting van TungChung gaan, en dat zal dan wel die brug in aanbouw zijn...
Dat zou de Southern approach dus vrij laten, en gaat die weg via de nieuwe tunnel naar het eiland, wellicht ??
Maar ook de Northern approach lijkt (weer?) betond en in gebruik....
Iedereen het nieuws op tv gezien over de nieuwe brug tussen Hongkong en Macao, neem ik aan ?
Dat brengt mij tot het volgende...
In mijn begintijd op de ghv was de ingang naar de ankerbaai tussen HK en Kowloon de zgn Northern approach, of de Southern approach...
Niet lang daarna had de verkeerstoren net als wij aan boord van de Waalekerk zowat een hartstilstand toen we die Northern approach binnenvoeren, en een Boeing747 recht op onze mooie grote christelijke voormast aan kwam vliegen tijdens de start...
Met een "Ship in the Northern approach: stop inmediately !" sloegen wij vollekracht achteruit.
De schrik was erger dan de werkelijkheid, want ze ging hoog boven ons langs.
Maar een tijd later was de Northern approach off limits em buiten gebruik ivm Kai Tek, en bleef voor in- en uitvaart alleen maar de Southern approach over....
Nu zie ik dat die nieuwe brug (vlgs mij) over die Southern approach gaat, en die dus afsluit voor (te) hoge schepen...
Ik weet dat Kai Tek vervangen is door een nieuwe luchthaven, dus ga ik er van uit dat de Northern approach in aller ere is hersteld
Iemand die weet hoe dat nu zit ? Dus iemand die weet van 'da Roels' van nu ?
Op dit plaatje van OpenSeamaps zie ik (denk ik) de rode lijn G4/G94 in de richting van TungChung gaan, en dat zal dan wel die brug in aanbouw zijn...
Dat zou de Southern approach dus vrij laten, en gaat die weg via de nieuwe tunnel naar het eiland, wellicht ??
Maar ook de Northern approach lijkt (weer?) betond en in gebruik....
- Bijlagen
-
- HK-Macao.jpg (87.96 KiB) 5777 keer bekeken
-
- HK.jpg (145.77 KiB) 5774 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Jan, voor zover ik weet is Kai Tek/Kai Tak al jaaaaaren geleden gesloten en vervangen door de nieuwe luchthaven, waarvoor heel andere approaches gelden. Die ligt ook gewoon mijlenver verderop. Dat oude shippingroutes nu weer gelden omdat ze in de oude lijn van Kai Tak lagen is dus niet helemaal vreemd.
Voor zover ik weet is het oude Kai Tak inmiddels ook helemaal volgebouwd.
Wat me wel opvalt is dat er dus destijds een hele snelle communicatie tussen Kai Tak en de marine-VHF bestond die waarschuwde voor aankomende vliegtuigen, alhoewel ook Kai Tak Approach moet hebben geweten dat een kist daar minimaal op nog 1000 ft vloog... Vlogen ze lager dan vlogen ze regelrecht de flats voor de baan in. En zaten ze op de approach voor de andere kant dan zaten ze ook nog niet op sealevel
Het oude Kai Tak: zat je vanaf de wal dan vloog je de was van de bovenste flatbewoners van hun balkon, vloog je vanaf de andere kant dan kon je de kloten van de masten vliegen van schepen die daar net rondvoeren.
Voor zover ik weet is het oude Kai Tak inmiddels ook helemaal volgebouwd.
Wat me wel opvalt is dat er dus destijds een hele snelle communicatie tussen Kai Tak en de marine-VHF bestond die waarschuwde voor aankomende vliegtuigen, alhoewel ook Kai Tak Approach moet hebben geweten dat een kist daar minimaal op nog 1000 ft vloog... Vlogen ze lager dan vlogen ze regelrecht de flats voor de baan in. En zaten ze op de approach voor de andere kant dan zaten ze ook nog niet op sealevel
Het oude Kai Tak: zat je vanaf de wal dan vloog je de was van de bovenste flatbewoners van hun balkon, vloog je vanaf de andere kant dan kon je de kloten van de masten vliegen van schepen die daar net rondvoeren.
Louis
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Wie weet ?
Waar liep de 100 vadem lijn ongeveer als men vanuit de Golf van Biskaye kwam???????
gr uit Breda
gr uit Breda
Il parle Il a parle
Re: Wie weet ?
Jeetje Cor, ik weet dat je in den Belzjieken Marine hebt gezeten, maar kun je ietsjes specifieker zijn?Cor Leliard schreef: ↑28 okt 2018 17:32 Waar liep de 100 vadem lijn ongeveer als men vanuit de Golf van Biskaye kwam???????
Ben je vertrokken uit Bilbao, Bordeaux, St. Nazaire of zit je dichter bij Ouessant of La Coruna en waar stuur je heen?
In dat geval kan ik het je vast wel tot op de vierkante meter vertellen
Groeten uit een koud Oss.
Louis
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Wie weet ?
Hallo Louis
Vanuit Ouessant naar Antwerpen.
Awel al ge achter de sleutel zat dan witte da nie.
gr uit het Bredase
Vanuit Ouessant naar Antwerpen.
Awel al ge achter de sleutel zat dan witte da nie.
gr uit het Bredase
Il parle Il a parle
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Wie weet ?
Plaatjes zijn van Openseamap ( http://map.openseamap.org/ )
1 vadem is 2 yards (in de diepte) , dus ca 1,8 m De 100 vadem (of vaam) is dus ca 180 m
Op Openseamap had ik in de display de 100m-lijn (die 'paarse' lijn) én de diepte-contouren aangeklikt.
Zoals je ziet staat bij die 100m-lijn "1000", dus de getallen zijn in dm...
1 vadem is 2 yards (in de diepte) , dus ca 1,8 m De 100 vadem (of vaam) is dus ca 180 m
Op Openseamap had ik in de display de 100m-lijn (die 'paarse' lijn) én de diepte-contouren aangeklikt.
Zoals je ziet staat bij die 100m-lijn "1000", dus de getallen zijn in dm...
Oost, west...ook best