Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Wie weet ?

Bericht door Bob R.I.P. »

Eind jaren 80 had de rederij Kennemerland 4 Wiron schepen voor de spanvisserij. De bruggen van twee schepen lagen aan B.B. van de andere twee schepen aan S.B. Zo konden de schippers van een span makkelijker met elkaar overleggen. De schepen waren in Polen gebouwd.
Dit is wat ik me ervan herinner van de tijd dat ik daar wel eens aan boord kwam voor een reparatie aan de Decca ontvangers.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 1082
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Wie weet ?

Bericht door jur kaspers »

Hoi Prenter,

Hierbij voeg ik nog bij de "WIRON 5" en de "WIRON 6".
Deze foto,s zijn op de Oude Maas t/h Spijkenisse gemaakt.
De foto van de 5 in de brug is van Lia Metz.

Groeten Jur
Bijlagen
WIRON 5= (Medium).JPG
WIRON 5= (Medium).JPG (153.41 KiB) 2280 keer bekeken
WIRON 6 (Medium).JPG
WIRON 6 (Medium).JPG (351.6 KiB) 2280 keer bekeken
WIRON5 (Medium).JPG
WIRON5 (Medium).JPG (502.67 KiB) 2280 keer bekeken
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Walvis

Bericht door Martinus »

Ik vraag me dikwijls af hoe walvissen bij zwaar weer ademen. Ze moeten aan de oppervlakte komen en daar kunnen ze dan door de golven aan zware krachten onderhevig zijn.

Andere zeezoogdieren hebben hier ook mee te maken maar een aantal van hen kan aan land komen of op het ijs kruipen en andere zijn weer minder groot zodat ze minder last van de zware golven hebben.

Pinguins, die soms dagen op zee blijven, moeten ook aan de oppervlakte ademen.

Iets wat hier niet alles mee te maken heeft, maar wel interessant is, is dat ijsberen vaak onder de zeezoogdieren worden gerekend.

En hoe slaapt zo'n ijsbeer dan op die lange tochten, en ook andere dieren zoals bv. walrussen, zeeolifanten etc. en pinguins? En de albatros, hoe doet die dat?

Dit soort informatie is moeilijk, of niet, via google te verkrijgen.
Gebruikersavatar
RDM-Archief
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2016 13:39
Contacteer:

Höegh-Ugland Auto Liners

Bericht door RDM-Archief »

Liefhebbers,
Voor het RDM-Archief krijgen we regelmatig foto's uit privé archieven toegezonden.
In de bijlage de "Laürita" van Höegh-Ugland Auto Liners.
Wie weet wanneer die bij de RDM in Dok lag en waarom.
Het zou begin jaren 70 kunnen zijn...
Höegh is benaderd, en waren blij verrast met de foto's en zouden er net als wij meer van willen weten.
Gaarne bericht.
Groet, Rob
Bijlagen
Höegh-Ugland(2) Klein kopie.jpg
Höegh-Ugland(2) Klein kopie.jpg (541.99 KiB) 2258 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Höegh-Ugland Auto Liners

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een makkelijke! Gewoon in de oude kranten kijken.
Laurita.jpg
Laurita.jpg (92.18 KiB) 2225 keer bekeken
Hij was een vaste klant in Rotterdam met auto's en Ruys was telkens agent. Het "waarom" wordt nergens vermeld, alleen maar die foto op pagina 16 bij "Mens en Bedrijf" en verder geen bericht, dus dan ligt het volgens mij voor de hand dat het voor een gewone dokbeurt was en niet voor reparatie na een ongeval o.i.d. Maar met die datum, 8 november 1971, kan Hoegh dat vast zo nakijken. Hij was 6 november binnengekomen, dus zaterdag.
Gebruikersavatar
RDM-Archief
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2016 13:39
Contacteer:

Re: Höegh-Ugland Auto Liners

Bericht door RDM-Archief »

Kijk, dan heb ie iets!
Bedankt Theo, leg het de volgende keer in de Facebook pagina neer dan mag ie ook reageren!
Groet, Rob
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

In de nalatenschap van m'n vader lag in een ouwe doos deze ingelijste (en jammer genoeg ingekleurde) foto van de werf.
Ik herinner (met weemoed) de foto: hing vroeger in de hal boven de keukendeur....
Zo rond het jaar 1950 gemaakt, de "grijze Ford" staat op deze ongetwijfeld een zondag (geen mens te zien of aan het werk) veur de veurdeur.
Ik zit er naar te kijken, en vraag me ineens af welke schepen dat eigenlijk zijn....
Ik (her-)ken er maar eentje: dat passagiersbootje helemaal aan het eind van het Balkengat: da's de Phebe, van het Leger des Heils uit Groningen...
Die kuster pontificaal in beeld lijkt een naam uit 2 delen te hebben, maar ik zou niet weten welke....iets met een "A" ????
Eerst dacht ik "Da Costa" van Hein Salomons uit 1937, maar daar lijkt de naam niet echt op....
En dan dat lange schip op de helling, met die hoge brug zonder stuurhut (en zo te zien ook geen stuurwiel ?) en die lange naam....??
Mijn vader zou ongetwijfeld meteen alle schepen aanwijzen, opnoemen, en hun eigenaren en geschiedenis vertellen, blij met een dergelijke vraag...
Ik wéét waar pa is, kan erheen gaan en de vraag stellen, maar ik vrees dat ik geen antwoord krijg....
Iemand hier, die er iets van herkent ?
Bijlagen
resized_WP_20160927_10_20_35_Pro.jpg
resized_WP_20160927_10_20_35_Pro.jpg (398.01 KiB) 1944 keer bekeken
resized_WP_20160927_10_20_40_Pro.jpg
resized_WP_20160927_10_20_40_Pro.jpg (349.13 KiB) 1944 keer bekeken
resized_WP_20160927_10_20_50_Pro.jpg
resized_WP_20160927_10_20_50_Pro.jpg (255.04 KiB) 1944 keer bekeken
Oost, west...ook best
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Wie weet ?

Bericht door Bertus. »

Hallo Jan,

Mooie herinneringen, op Wikipedia is aardig wat
te lezen over Balkengaten. :wink:

Hier een voorbeeld.

Balkengat
Een balkengat (in Noord-Nederland: balkgat) is een ondiepe watergang, waarin de voorraad boomstammen van een houtzaagmolen of houtzagerij wordt bewaard totdat deze verder kunnen worden verwerkt.

Vroeger werd hout langdurig in een balkengat gewaterd en daarna gedroogd. Dankzij dit proces was het uitgewerkt, waardoor de balken en planken die ervan werden gezaagd recht bleven. Dit proces van wateren kon meerdere jaren duren. Boomstammen van de lichtere houtsoorten bleven drijven, maar zwaardere houtsoorten zoals eiken zonken naar de bodem. Het was dus wel zaak het balkengat niet te diep te maken, of deze boomstammen met een touw of ketting vast te leggen.

Jong hout heeft nog jaren nodig om te drogen en kan daarom gemakkelijker krom trekken of scheuren.

Mvg. Bertus.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

in een balkengat gewaterd en daarna gedroogd
Dat "wateren" had volgens mij het meeste- zo niet alles- te maken met het " uit het hout verwijderen van aanwezige natuurlijke chemische stoffen".........als ik me dat goed herinner. ( Tegenwoordig is daar gien tiet meer veur!) :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Klopt, Bertus
Hier (oa) een oud schilderij van Groningen....
Die molen staat op de plek waar later scheepswerf Vos op kwam. En dat was een houtzaagmolen.
Volgens mij is die loods achter die molen een droogloods....
Misschien destijds ook al van Nanninga Hout, de buurman van overgrootvader (2e foto rechts van de fotograaf)
Overgroot-opa en opa hadden hun eigen teak-, mahonie-, en eiken boomstammen ter uitzuring ook in het water liggen in datzelfde balkengat.
Schijnt (zeggen mijn neefjes) later een fortuin voor betaald te zijn door andere werven, tezamen met de voorraad grofgezaagde drogende- en gedroogde teak/eiken/mahonie...
Heb van dat fortuin nooit iets gezien... :roll:
Zoals Neerland's Hoop ooit zo mooi stelde: "de familie bestaat uit 2 takken; 1 tak beweegt zich voort in grote zwarte limousines en nuttigt de mooiste banketten, en ik behoor de wandelende tak, en kan alleen maar op een houtje bijten.....en da's helemaal niet leuk als je een wandelende tak bent !"
:lol: :lol:
Niemand nog info over de schepen op de foto ???
Bijlagen
scheepswerf vos eerste begin-painting.jpg
scheepswerf vos eerste begin-painting.jpg (212.79 KiB) 1842 keer bekeken
scheepswerf Vos en Nanninga.jpg
scheepswerf Vos en Nanninga.jpg (143.82 KiB) 1842 keer bekeken
scheepswerf Vos bouwcontract.jpg
scheepswerf Vos bouwcontract.jpg (152.65 KiB) 1842 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie