Wie weet ?
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Wie weet ?
Eind jaren 80 had de rederij Kennemerland 4 Wiron schepen voor de spanvisserij. De bruggen van twee schepen lagen aan B.B. van de andere twee schepen aan S.B. Zo konden de schippers van een span makkelijker met elkaar overleggen. De schepen waren in Polen gebouwd.
Dit is wat ik me ervan herinner van de tijd dat ik daar wel eens aan boord kwam voor een reparatie aan de Decca ontvangers.
Dit is wat ik me ervan herinner van de tijd dat ik daar wel eens aan boord kwam voor een reparatie aan de Decca ontvangers.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
- jur kaspers
- Berichten: 1082
- Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22
Re: Wie weet ?
Hoi Prenter,
Hierbij voeg ik nog bij de "WIRON 5" en de "WIRON 6".
Deze foto,s zijn op de Oude Maas t/h Spijkenisse gemaakt.
De foto van de 5 in de brug is van Lia Metz.
Groeten Jur
Hierbij voeg ik nog bij de "WIRON 5" en de "WIRON 6".
Deze foto,s zijn op de Oude Maas t/h Spijkenisse gemaakt.
De foto van de 5 in de brug is van Lia Metz.
Groeten Jur
- Bijlagen
-
- WIRON 5= (Medium).JPG (153.41 KiB) 2280 keer bekeken
-
- WIRON 6 (Medium).JPG (351.6 KiB) 2280 keer bekeken
-
- WIRON5 (Medium).JPG (502.67 KiB) 2280 keer bekeken
Walvis
Ik vraag me dikwijls af hoe walvissen bij zwaar weer ademen. Ze moeten aan de oppervlakte komen en daar kunnen ze dan door de golven aan zware krachten onderhevig zijn.
Andere zeezoogdieren hebben hier ook mee te maken maar een aantal van hen kan aan land komen of op het ijs kruipen en andere zijn weer minder groot zodat ze minder last van de zware golven hebben.
Pinguins, die soms dagen op zee blijven, moeten ook aan de oppervlakte ademen.
Iets wat hier niet alles mee te maken heeft, maar wel interessant is, is dat ijsberen vaak onder de zeezoogdieren worden gerekend.
En hoe slaapt zo'n ijsbeer dan op die lange tochten, en ook andere dieren zoals bv. walrussen, zeeolifanten etc. en pinguins? En de albatros, hoe doet die dat?
Dit soort informatie is moeilijk, of niet, via google te verkrijgen.
Andere zeezoogdieren hebben hier ook mee te maken maar een aantal van hen kan aan land komen of op het ijs kruipen en andere zijn weer minder groot zodat ze minder last van de zware golven hebben.
Pinguins, die soms dagen op zee blijven, moeten ook aan de oppervlakte ademen.
Iets wat hier niet alles mee te maken heeft, maar wel interessant is, is dat ijsberen vaak onder de zeezoogdieren worden gerekend.
En hoe slaapt zo'n ijsbeer dan op die lange tochten, en ook andere dieren zoals bv. walrussen, zeeolifanten etc. en pinguins? En de albatros, hoe doet die dat?
Dit soort informatie is moeilijk, of niet, via google te verkrijgen.
- RDM-Archief
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15 sep 2016 13:39
- Contacteer:
Höegh-Ugland Auto Liners
Liefhebbers,
Voor het RDM-Archief krijgen we regelmatig foto's uit privé archieven toegezonden.
In de bijlage de "Laürita" van Höegh-Ugland Auto Liners.
Wie weet wanneer die bij de RDM in Dok lag en waarom.
Het zou begin jaren 70 kunnen zijn...
Höegh is benaderd, en waren blij verrast met de foto's en zouden er net als wij meer van willen weten.
Gaarne bericht.
Groet, Rob
Voor het RDM-Archief krijgen we regelmatig foto's uit privé archieven toegezonden.
In de bijlage de "Laürita" van Höegh-Ugland Auto Liners.
Wie weet wanneer die bij de RDM in Dok lag en waarom.
Het zou begin jaren 70 kunnen zijn...
Höegh is benaderd, en waren blij verrast met de foto's en zouden er net als wij meer van willen weten.
Gaarne bericht.
Groet, Rob
- Bijlagen
-
- Höegh-Ugland(2) Klein kopie.jpg (541.99 KiB) 2258 keer bekeken
Re: Höegh-Ugland Auto Liners
Dat is een makkelijke! Gewoon in de oude kranten kijken.
Hij was een vaste klant in Rotterdam met auto's en Ruys was telkens agent. Het "waarom" wordt nergens vermeld, alleen maar die foto op pagina 16 bij "Mens en Bedrijf" en verder geen bericht, dus dan ligt het volgens mij voor de hand dat het voor een gewone dokbeurt was en niet voor reparatie na een ongeval o.i.d. Maar met die datum, 8 november 1971, kan Hoegh dat vast zo nakijken. Hij was 6 november binnengekomen, dus zaterdag.
Hij was een vaste klant in Rotterdam met auto's en Ruys was telkens agent. Het "waarom" wordt nergens vermeld, alleen maar die foto op pagina 16 bij "Mens en Bedrijf" en verder geen bericht, dus dan ligt het volgens mij voor de hand dat het voor een gewone dokbeurt was en niet voor reparatie na een ongeval o.i.d. Maar met die datum, 8 november 1971, kan Hoegh dat vast zo nakijken. Hij was 6 november binnengekomen, dus zaterdag.
- RDM-Archief
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15 sep 2016 13:39
- Contacteer:
Re: Höegh-Ugland Auto Liners
Kijk, dan heb ie iets!
Bedankt Theo, leg het de volgende keer in de Facebook pagina neer dan mag ie ook reageren!
Groet, Rob
Bedankt Theo, leg het de volgende keer in de Facebook pagina neer dan mag ie ook reageren!
Groet, Rob
Re: Wie weet ?
In de nalatenschap van m'n vader lag in een ouwe doos deze ingelijste (en jammer genoeg ingekleurde) foto van de werf.
Ik herinner (met weemoed) de foto: hing vroeger in de hal boven de keukendeur....
Zo rond het jaar 1950 gemaakt, de "grijze Ford" staat op deze ongetwijfeld een zondag (geen mens te zien of aan het werk) veur de veurdeur.
Ik zit er naar te kijken, en vraag me ineens af welke schepen dat eigenlijk zijn....
Ik (her-)ken er maar eentje: dat passagiersbootje helemaal aan het eind van het Balkengat: da's de Phebe, van het Leger des Heils uit Groningen...
Die kuster pontificaal in beeld lijkt een naam uit 2 delen te hebben, maar ik zou niet weten welke....iets met een "A" ????
Eerst dacht ik "Da Costa" van Hein Salomons uit 1937, maar daar lijkt de naam niet echt op....
En dan dat lange schip op de helling, met die hoge brug zonder stuurhut (en zo te zien ook geen stuurwiel ?) en die lange naam....??
Mijn vader zou ongetwijfeld meteen alle schepen aanwijzen, opnoemen, en hun eigenaren en geschiedenis vertellen, blij met een dergelijke vraag...
Ik wéét waar pa is, kan erheen gaan en de vraag stellen, maar ik vrees dat ik geen antwoord krijg....
Iemand hier, die er iets van herkent ?
Ik herinner (met weemoed) de foto: hing vroeger in de hal boven de keukendeur....
Zo rond het jaar 1950 gemaakt, de "grijze Ford" staat op deze ongetwijfeld een zondag (geen mens te zien of aan het werk) veur de veurdeur.
Ik zit er naar te kijken, en vraag me ineens af welke schepen dat eigenlijk zijn....
Ik (her-)ken er maar eentje: dat passagiersbootje helemaal aan het eind van het Balkengat: da's de Phebe, van het Leger des Heils uit Groningen...
Die kuster pontificaal in beeld lijkt een naam uit 2 delen te hebben, maar ik zou niet weten welke....iets met een "A" ????
Eerst dacht ik "Da Costa" van Hein Salomons uit 1937, maar daar lijkt de naam niet echt op....
En dan dat lange schip op de helling, met die hoge brug zonder stuurhut (en zo te zien ook geen stuurwiel ?) en die lange naam....??
Mijn vader zou ongetwijfeld meteen alle schepen aanwijzen, opnoemen, en hun eigenaren en geschiedenis vertellen, blij met een dergelijke vraag...
Ik wéét waar pa is, kan erheen gaan en de vraag stellen, maar ik vrees dat ik geen antwoord krijg....
Iemand hier, die er iets van herkent ?
- Bijlagen
-
- resized_WP_20160927_10_20_35_Pro.jpg (398.01 KiB) 1944 keer bekeken
-
- resized_WP_20160927_10_20_40_Pro.jpg (349.13 KiB) 1944 keer bekeken
-
- resized_WP_20160927_10_20_50_Pro.jpg (255.04 KiB) 1944 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Hallo Jan,
Mooie herinneringen, op Wikipedia is aardig wat
te lezen over Balkengaten.
Hier een voorbeeld.
Balkengat
Een balkengat (in Noord-Nederland: balkgat) is een ondiepe watergang, waarin de voorraad boomstammen van een houtzaagmolen of houtzagerij wordt bewaard totdat deze verder kunnen worden verwerkt.
Vroeger werd hout langdurig in een balkengat gewaterd en daarna gedroogd. Dankzij dit proces was het uitgewerkt, waardoor de balken en planken die ervan werden gezaagd recht bleven. Dit proces van wateren kon meerdere jaren duren. Boomstammen van de lichtere houtsoorten bleven drijven, maar zwaardere houtsoorten zoals eiken zonken naar de bodem. Het was dus wel zaak het balkengat niet te diep te maken, of deze boomstammen met een touw of ketting vast te leggen.
Jong hout heeft nog jaren nodig om te drogen en kan daarom gemakkelijker krom trekken of scheuren.
Mvg. Bertus.
Mooie herinneringen, op Wikipedia is aardig wat
te lezen over Balkengaten.
Hier een voorbeeld.
Balkengat
Een balkengat (in Noord-Nederland: balkgat) is een ondiepe watergang, waarin de voorraad boomstammen van een houtzaagmolen of houtzagerij wordt bewaard totdat deze verder kunnen worden verwerkt.
Vroeger werd hout langdurig in een balkengat gewaterd en daarna gedroogd. Dankzij dit proces was het uitgewerkt, waardoor de balken en planken die ervan werden gezaagd recht bleven. Dit proces van wateren kon meerdere jaren duren. Boomstammen van de lichtere houtsoorten bleven drijven, maar zwaardere houtsoorten zoals eiken zonken naar de bodem. Het was dus wel zaak het balkengat niet te diep te maken, of deze boomstammen met een touw of ketting vast te leggen.
Jong hout heeft nog jaren nodig om te drogen en kan daarom gemakkelijker krom trekken of scheuren.
Mvg. Bertus.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Dat "wateren" had volgens mij het meeste- zo niet alles- te maken met het " uit het hout verwijderen van aanwezige natuurlijke chemische stoffen".........als ik me dat goed herinner. ( Tegenwoordig is daar gien tiet meer veur!)in een balkengat gewaterd en daarna gedroogd
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Wie weet ?
Klopt, Bertus
Hier (oa) een oud schilderij van Groningen....
Die molen staat op de plek waar later scheepswerf Vos op kwam. En dat was een houtzaagmolen.
Volgens mij is die loods achter die molen een droogloods....
Misschien destijds ook al van Nanninga Hout, de buurman van overgrootvader (2e foto rechts van de fotograaf)
Overgroot-opa en opa hadden hun eigen teak-, mahonie-, en eiken boomstammen ter uitzuring ook in het water liggen in datzelfde balkengat.
Schijnt (zeggen mijn neefjes) later een fortuin voor betaald te zijn door andere werven, tezamen met de voorraad grofgezaagde drogende- en gedroogde teak/eiken/mahonie...
Heb van dat fortuin nooit iets gezien...
Zoals Neerland's Hoop ooit zo mooi stelde: "de familie bestaat uit 2 takken; 1 tak beweegt zich voort in grote zwarte limousines en nuttigt de mooiste banketten, en ik behoor de wandelende tak, en kan alleen maar op een houtje bijten.....en da's helemaal niet leuk als je een wandelende tak bent !"
Niemand nog info over de schepen op de foto ???
Hier (oa) een oud schilderij van Groningen....
Die molen staat op de plek waar later scheepswerf Vos op kwam. En dat was een houtzaagmolen.
Volgens mij is die loods achter die molen een droogloods....
Misschien destijds ook al van Nanninga Hout, de buurman van overgrootvader (2e foto rechts van de fotograaf)
Overgroot-opa en opa hadden hun eigen teak-, mahonie-, en eiken boomstammen ter uitzuring ook in het water liggen in datzelfde balkengat.
Schijnt (zeggen mijn neefjes) later een fortuin voor betaald te zijn door andere werven, tezamen met de voorraad grofgezaagde drogende- en gedroogde teak/eiken/mahonie...
Heb van dat fortuin nooit iets gezien...
Zoals Neerland's Hoop ooit zo mooi stelde: "de familie bestaat uit 2 takken; 1 tak beweegt zich voort in grote zwarte limousines en nuttigt de mooiste banketten, en ik behoor de wandelende tak, en kan alleen maar op een houtje bijten.....en da's helemaal niet leuk als je een wandelende tak bent !"
Niemand nog info over de schepen op de foto ???
- Bijlagen
-
- scheepswerf vos eerste begin-painting.jpg (212.79 KiB) 1842 keer bekeken
-
- scheepswerf Vos en Nanninga.jpg (143.82 KiB) 1842 keer bekeken
-
- scheepswerf Vos bouwcontract.jpg (152.65 KiB) 1842 keer bekeken
Oost, west...ook best