Wie weet ?
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Wie weet ?
Wie weet ?
In het dagboek/scheepsjournaal van mijn vader heb ik het volgende gelezen:
Op de Schelde van Antwerpen naar zee heeft ter hoogte van de haven van Hansweert in dichte mist
op 19 november 1957 een aanvaring plaats gevonden tussen een Zeeschip en een Binnenvaartschip
(Damco 32) De naam van het Zeeschip kan ik niet ontcijferen uit het handschrift van mijn vader.
Het Zeeschip was onderweg naar zee, het binnenvaartschip moest de haven van Hansweert binnenlopen.
Mijn vader was bij deze aanvaring betrokken, hij was kapitein op de Damco 221 die dit schip op sleep had.
Zelf was ik met vakantie bij mijn vader aan boord van de Damco 221 toen dit plaats vond.
Waar kan ik eventueel gegevens vinden hoe dit met o.a. de Scheepvaartinspectie is afgewikkeld.
Van mijn vader heb ik dat nooit vernomen.
In het dagboek/scheepsjournaal van mijn vader heb ik het volgende gelezen:
Op de Schelde van Antwerpen naar zee heeft ter hoogte van de haven van Hansweert in dichte mist
op 19 november 1957 een aanvaring plaats gevonden tussen een Zeeschip en een Binnenvaartschip
(Damco 32) De naam van het Zeeschip kan ik niet ontcijferen uit het handschrift van mijn vader.
Het Zeeschip was onderweg naar zee, het binnenvaartschip moest de haven van Hansweert binnenlopen.
Mijn vader was bij deze aanvaring betrokken, hij was kapitein op de Damco 221 die dit schip op sleep had.
Zelf was ik met vakantie bij mijn vader aan boord van de Damco 221 toen dit plaats vond.
Waar kan ik eventueel gegevens vinden hoe dit met o.a. de Scheepvaartinspectie is afgewikkeld.
Van mijn vader heb ik dat nooit vernomen.
Re: Wie weet ?
Een artikel in de P.Z.C van 20 november 1967. Het zeeschip was de Duitse SCHURBEK, volgens dit artikel. U moet even het vinkje plaatsen en op save drukken
https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... =relevance
Grt.
Mario
https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... =relevance
Grt.
Mario
Re: Wie weet ?
-----------------------
--
Nu weet je in elk geval de naam van het zeeschip: de Duitse Schöneck. Dat Schurberk, weet ik zo net nog niet. Zal eens zoeken.
Ik vind de rest van dat jaar en ook in de twee daaropvolgende jaren niets meer over dat ongeval.
Je zou in de archieven van de Scheepvaartinspectie moeten duiken, maar waar die zijn...?
Mogelijk in het Nationaal Archief. Leruke zoektocht, maar gaat veel tijd kosten.
De juiste naam van het schip is SCHURBEK - gebouwd 1953, IMO nr. 5315515
--
Nu weet je in elk geval de naam van het zeeschip: de Duitse Schöneck. Dat Schurberk, weet ik zo net nog niet. Zal eens zoeken.
Ik vind de rest van dat jaar en ook in de twee daaropvolgende jaren niets meer over dat ongeval.
Je zou in de archieven van de Scheepvaartinspectie moeten duiken, maar waar die zijn...?
Mogelijk in het Nationaal Archief. Leruke zoektocht, maar gaat veel tijd kosten.
De juiste naam van het schip is SCHURBEK - gebouwd 1953, IMO nr. 5315515
Re: Wie weet ?
Artikel van link naar PZC. Aanvankelijke plaatsing mislukte. Hopelijk is het leesbaar.
Grt.
Mario
Grt.
Mario
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Wie weet ?
Ik wil de heren bedanken voor hun uitgebreide zoektocht en de informatie die ik daarbij heb verkregen.
m.vr.gr.
Jacob
m.vr.gr.
Jacob
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Wie weet ?
Wie kan mij in het kort en niet al te moeilijk het volgende uitleggen.
Tijdends de Havendagen in Rotterdam bezocht ik ook de machine kamer van de Bigroll Baffin.
Wat me verbaasde was de motor. Langs de kant stonden de reserve cilinders(tjes) Hoog misschien 80 cm.
Ik ben nog uit de tijd dat je in een carter kon lopen. en beren grote cilinders.
Hoe kan men met deze kleine cilinders hetzelfde vermogen krijgen als met "onze "oude grote cilinders
Ben al gepensioneerd
met vriendelijke groeten
Cor Leliard
Tijdends de Havendagen in Rotterdam bezocht ik ook de machine kamer van de Bigroll Baffin.
Wat me verbaasde was de motor. Langs de kant stonden de reserve cilinders(tjes) Hoog misschien 80 cm.
Ik ben nog uit de tijd dat je in een carter kon lopen. en beren grote cilinders.
Hoe kan men met deze kleine cilinders hetzelfde vermogen krijgen als met "onze "oude grote cilinders
Ben al gepensioneerd
met vriendelijke groeten
Cor Leliard
Il parle Il a parle
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Hallo Cor,alles kits in Broabaaant??in het kort en niet al te moeilijk het volgende uitleggen.
Nou daar zeggie me zooo wat........."in't kort en niet al te moeilijk"......en ik ben altijd al zo " longwinded" zeg'n ZE in de familie
Bedenk hierbij om te beginnen het volgende:
1)
Ik ben dus ook " uit die tijd" Cor en toen spraken we over Langzaam draaiende machines, die direct op de schroef stonden gekoppeld. 120+ klappies of zo!Ik ben nog uit de tijd dat je in een carter kon lopen. en beren grote cilinders.
2) Het toendertijd ontwikkelde vermogen was, net als het NU nog is, o.a. afhangkelijk van het toerental van de machine en ook van de ontwikkelde verbrandings drukken- DUS krachten- IN de cylinder.
3) Inmiddels zijn die ontwikkelde drukken ontiegelijk toegenomen door o.a.een VEEEEL betere kennis van materialen en het verbrandingsproces, resulterend in een veel hoger ontwikkeld vermogen EN...
4) Het TOENdertijd ontwikkelde vermogen met slechts enkele cylinders ( 9 of zo?) EN een laag toerental, wordt nu dus op z'n sloffen (en MEER) ontwikkeld door een heeel stel kleinere cylinders EN een veel hoger toerental bij die Baffin karren.
5) Bedenk hierbij dat die Bigroll Baffin ( denk ik?? nog even nakijken!!) een diesel electrische voortstuwing heeft, waarschijnlijk via Azipod-schroeven ( ook even nakijken ) wat dus inhoudt dat je met een vrij kompact en relatief klein " toerenmakertje" een generator kunt aandrijven- die dan in de MK vooruit staat en die dan pak weg 6000 volt of zo ontwikkeld en dan die piep via een kabeltje naar het achterschip en naar die electromotor in die Azipod stopt.Dit soort opstellingen heeft nog veel meer voordelen bij zo'n schip als die Baffin, maar ik moest het kort houden zij je!
Wat betreft die " beren grote cylinders" waar jij het over had, DIE zijn er nog steeds, maaaar.....toen ondergetekende als Zeer Groen en nat achter de oortjes aankomend 7e massinissie op de wereldberoemde Massinisten School in Zwolle zat......dus heeeel vroegaaah in de vorige eeuw, toen gingen we in 1963 onder de bezielende leiding van oud KPM Hwtk. Johnie " Diesel" van Woerkom naar de proefstand bij Stork in Hengelo kijken.......WANT daar stond een langzaamdraaiende Stork 2 takt 3 cylinder proefkar aan de waterrem te harken EN daar draaiden ze TOEN 10.000 ezels uit bij zo'n 120+ klappies....nou waren dat wel "Twentse Ezels".maar TOCH!
NU draaien "ze" op de sloffen die zelfde 10.000 Twentse ezels uit 1- een- enkele cylinder met een NOG veeel langzamer draaiende 2 takt longstroke kar direct op de schroef( 90 klappies of zo!) en zijn 10 en 12 cylinders die OVER de 100.000 pk's er uit sleuren "routine".Noem het maar Technologische ontwikkeling.
Ik hoop dat ik je dit duidelijk heb gemaakt zonder in de ietwat listige formules uit mijn ouwe Motooooorn aantekeningen te duiken Heeft U nog verdere vragen?..........U vraagt en wij draaien!!( Was dat niet Joost de Draaier op Radio Veronica...vroegaaah! )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Wie weet ?
Hallo Harry,
Bedankt voor de super snelle reactie.Ja, Ik begrijp het nu, De schroof is verstelbaar en de bladen ook.
Idem dito met de boegschroeven.
Lijkt me toch iets anders dan vroeger als je moet manoevreren.
Vroeger ging mijn interesse niet zo nar de vetput sorry Machinekamer, nu vind ik het prachtig en een beetje technisch mag best
groeten aan het Bredaase, we hadden zondag 20.000 roodharige te gast in Breda
Groetjes.
Cor
Bedankt voor de super snelle reactie.Ja, Ik begrijp het nu, De schroof is verstelbaar en de bladen ook.
Idem dito met de boegschroeven.
Lijkt me toch iets anders dan vroeger als je moet manoevreren.
Vroeger ging mijn interesse niet zo nar de vetput sorry Machinekamer, nu vind ik het prachtig en een beetje technisch mag best
groeten aan het Bredaase, we hadden zondag 20.000 roodharige te gast in Breda
Groetjes.
Cor
Il parle Il a parle
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Wie weet ?
Ik heb vrijdag ook een uitgebreidde rondleiding gehad in de controle- en machinekamer door de HWTK,
van voor tot achter en van onder tot boven.
(eindelijk een HWTK die trots is op zijn machinekamer, op andere schepen waar ik geweest ben mocht je niet
eens in de machinekamer kijken , laat staan komen. )
Een zeer leerzame ervaring op mijn oude dag om te zien hoe een moderne machinekamer er nu uitziet.
4 Hoofdmotoren op Diesel/HF die voor de opwekking van 6500 Volt zorgen voor de aandrijving van 2 schroeven,
3 bij economic speed ,alle vier bij vol vermogen.
Ballastpompen die op mijn ouwe tankertje vacuum hadden gezogen in de tanks
Enorme schakelkasten en omvormers voor AC/DC systemen.
Deze Hfdmotoren van nu zijn maar net iets groter dan onze oude hulpmotoren van vroeger alleen met iets meer cilindrs en PKs.
De bezetting in de machinekamer : HWTK, 2de en 3de wtk, een electricien en 2 handlangers voor het poetswerk.
Bij mijn vraag hoe te handelen bij storingen , technische problemen lossen de machinisten op , computerstoringen e.d.
is het pakkiean van de elec, daar weten wij niets van.
Dit bezoek was echt de moeite waard en voor herhaling vatbaar.
Jacob
van voor tot achter en van onder tot boven.
(eindelijk een HWTK die trots is op zijn machinekamer, op andere schepen waar ik geweest ben mocht je niet
eens in de machinekamer kijken , laat staan komen. )
Een zeer leerzame ervaring op mijn oude dag om te zien hoe een moderne machinekamer er nu uitziet.
4 Hoofdmotoren op Diesel/HF die voor de opwekking van 6500 Volt zorgen voor de aandrijving van 2 schroeven,
3 bij economic speed ,alle vier bij vol vermogen.
Ballastpompen die op mijn ouwe tankertje vacuum hadden gezogen in de tanks
Enorme schakelkasten en omvormers voor AC/DC systemen.
Deze Hfdmotoren van nu zijn maar net iets groter dan onze oude hulpmotoren van vroeger alleen met iets meer cilindrs en PKs.
De bezetting in de machinekamer : HWTK, 2de en 3de wtk, een electricien en 2 handlangers voor het poetswerk.
Bij mijn vraag hoe te handelen bij storingen , technische problemen lossen de machinisten op , computerstoringen e.d.
is het pakkiean van de elec, daar weten wij niets van.
Dit bezoek was echt de moeite waard en voor herhaling vatbaar.
Jacob
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Wie weet ?
Hierbij de oogst van de "dagcruise" met de "Pride of Hull" tijdens de Havendagen Rotterdam.
Voor de echte liefhebbers: de foto’s zijn sterk verkleind. Je mag het origineel bij mij opvragen.
Ik weet zo geen antwoord. Maar wel dat hier dus een plaatje van het schip past: de Bigroll Baffin. Tijdelijk in gebruik als poppodium!
Voor de echte liefhebbers: de foto’s zijn sterk verkleind. Je mag het origineel bij mij opvragen.
Ik weet zo geen antwoord. Maar wel dat hier dus een plaatje van het schip past: de Bigroll Baffin. Tijdelijk in gebruik als poppodium!
- Bijlagen
-
- BSC01471.JPG (230.56 KiB) 5115 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)