Wie weet ?
Re: Wie weet ?
Hoi Jan
Ja Arie staat niet op de lijst , maar ik krijg nog zo af en toe een foto van hem.
Kan hem we het schilderij toesturen , als het klaar is.
Groet
Hans
Ja Arie staat niet op de lijst , maar ik krijg nog zo af en toe een foto van hem.
Kan hem we het schilderij toesturen , als het klaar is.
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
- Koperpoets
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 mar 2018 22:19
Lantaarn
Hallo ieder ,
Kan iemand mij vertellen waar deze letters N M V voor staan ?
ook staan er 3 letters G in een driehoek in het glas gedrukt waarvan ik graag zou weten wat dat betekent ,
wie ?
Groeten : Rob
Kan iemand mij vertellen waar deze letters N M V voor staan ?
ook staan er 3 letters G in een driehoek in het glas gedrukt waarvan ik graag zou weten wat dat betekent ,
wie ?
Groeten : Rob
Re: Lantaarn
Deze misschien ?
Nordic Maritime Services AS (NMS) is a continuation of Olaf Pedersens Rederi (OPR) established in 1936. In 1993, the Sunny fleet was sold and OPR was taken over by Mr. Torstein Dehn, who continued on with the establishment of Nordic Maritime Services (NMS) in 1998.
Nordic Maritime Services AS (NMS) is a continuation of Olaf Pedersens Rederi (OPR) established in 1936. In 1993, the Sunny fleet was sold and OPR was taken over by Mr. Torstein Dehn, who continued on with the establishment of Nordic Maritime Services (NMS) in 1998.
Oost, west...ook best
Re: Wie weet ?
Welke bankwerker, of wtk weet nog hoe het ging met babbits ingieten in lagerschalen....?
Ikzelf heb daar aan meegeholpen met de everlasting uitlopende lagers van de Ruston&Hornsby hulpmotoren van de Spaarnekerk (we konden precies 2 van de 3 humo's aan de praat houden), maar het ingieten/voordraaien werd gedaan door de bankwerker... Idem voor sommige lagers bij hoofdmotoren....
Schrapen en pasmaken, ja dat deden wij, lagere Goden. Uiteraard ter leringhe en vermaeck (Was best leuk werk hoor !!)
Uit interesse ging ik bankie vaak ff helpen om 'het af te kijken'.
Ik heb daar dus wel het eea van gezien en gedaan.....maarrrrr....da's 45 a 40 jaar geleden.....
En nou kreeg ik de vraag: "Hoe deed je dat, Jan...?"
...en nou weet ik niet meer precies hoe :
...stookten we die lagerschalen nou heet vóór het ingieten, of niet...? En hoe deden we dat heetstoken dan mbt de klauwen van de draaibank: die kunnen daar niet zo best tegen...
...hoe zorgden 'we' dat het babbit goed hechtte op de schalen...?
...hoe zorgden we dat het gesmolten babbit niet tussen de eindplaten en de schalen doorliep ? Ik herinner me maar een paar boutgaatjes rond de schaalranden...
...en hoe deden we het met (bij sommige lagers) de oliegoot in het midden ??? Het oliegat vrijhouden deden we mbv een tapse pen, weet ik nog...
Ik zie mezelf zó weer bezig met m'n schraapstaaltje en tubetje Pruisisch blauw, maar die initiele detailtjes blijken niet goed te zijn opgeslagen, want ik kan het niet meer 'boven water' halen...
Het laatste lagertje dat ik ooit ingoot was geloof ik een Sabb-motortje met een krukpendiameter van een mm of 50...en die maakte ik op maat mbv een ruimer... Ook alweer minstens 30 jaar geleden....
Wie-oh-wie ??
Krijgt Theo deels z'n zin: opschrijven hoe we 'het' allemaal deden... Hij heeft daar wél een punt: dit soort dingen gaar anders verloren....
Ikzelf heb daar aan meegeholpen met de everlasting uitlopende lagers van de Ruston&Hornsby hulpmotoren van de Spaarnekerk (we konden precies 2 van de 3 humo's aan de praat houden), maar het ingieten/voordraaien werd gedaan door de bankwerker... Idem voor sommige lagers bij hoofdmotoren....
Schrapen en pasmaken, ja dat deden wij, lagere Goden. Uiteraard ter leringhe en vermaeck (Was best leuk werk hoor !!)
Uit interesse ging ik bankie vaak ff helpen om 'het af te kijken'.
Ik heb daar dus wel het eea van gezien en gedaan.....maarrrrr....da's 45 a 40 jaar geleden.....
En nou kreeg ik de vraag: "Hoe deed je dat, Jan...?"
...en nou weet ik niet meer precies hoe :
...stookten we die lagerschalen nou heet vóór het ingieten, of niet...? En hoe deden we dat heetstoken dan mbt de klauwen van de draaibank: die kunnen daar niet zo best tegen...
...hoe zorgden 'we' dat het babbit goed hechtte op de schalen...?
...hoe zorgden we dat het gesmolten babbit niet tussen de eindplaten en de schalen doorliep ? Ik herinner me maar een paar boutgaatjes rond de schaalranden...
...en hoe deden we het met (bij sommige lagers) de oliegoot in het midden ??? Het oliegat vrijhouden deden we mbv een tapse pen, weet ik nog...
Ik zie mezelf zó weer bezig met m'n schraapstaaltje en tubetje Pruisisch blauw, maar die initiele detailtjes blijken niet goed te zijn opgeslagen, want ik kan het niet meer 'boven water' halen...
Het laatste lagertje dat ik ooit ingoot was geloof ik een Sabb-motortje met een krukpendiameter van een mm of 50...en die maakte ik op maat mbv een ruimer... Ook alweer minstens 30 jaar geleden....
Wie-oh-wie ??
Krijgt Theo deels z'n zin: opschrijven hoe we 'het' allemaal deden... Hij heeft daar wél een punt: dit soort dingen gaar anders verloren....
Oost, west...ook best
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Wie weet ?
Over het babbitt gieten:
http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html
Lekker zoals "vroegah!" (vrij naar ene Harry G.H.)
http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html
Lekker zoals "vroegah!" (vrij naar ene Harry G.H.)
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Wie weet ?
Jan, leuk is dat. Laatst heb ik op het Net, hier naar gekeken. het zijn 5 filmpjes.
https://www.youtube.com/watch?v=jNDB4znUJNg
En dit heeft al eens eerder op het forum gestaan. Ik weet niet of de link nog werkt.
http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html
Grt.
Mario
https://www.youtube.com/watch?v=jNDB4znUJNg
En dit heeft al eens eerder op het forum gestaan. Ik weet niet of de link nog werkt.
http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html
Grt.
Mario
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Wie weet ?
Hallo Jan,
Dankzij het onvolprezen internet, zoeken op het werkwoord "babbitting" en de wereld gaat open.
Het vertinnen is natuurlijk wel een "dingetje" = uitdaging zoals je al had geconstateerd...
Zelf geen ervaring wel, zoals jij, met schrapen en "blauwen".
Onder andere de lagers voor een "nieuw" opgespoten krukas van een GRASSO koel compressor.
En drijvende in de PG het achterste schroefas tunnelblok. (dus het volledig gevoerde, boven en onder schaal).
Meer recent;
Gebruik van schoensmeer (geen giftig blauw te verkrijgen) om de hoge punten te merken en vervolgens schrapen van een warmlopend lager van een stoomgemaal. (na jarenlange stilstand weer in bedrijf)
Groeten van Co.
Dankzij het onvolprezen internet, zoeken op het werkwoord "babbitting" en de wereld gaat open.
Het vertinnen is natuurlijk wel een "dingetje" = uitdaging zoals je al had geconstateerd...
Zelf geen ervaring wel, zoals jij, met schrapen en "blauwen".
Onder andere de lagers voor een "nieuw" opgespoten krukas van een GRASSO koel compressor.
En drijvende in de PG het achterste schroefas tunnelblok. (dus het volledig gevoerde, boven en onder schaal).
Meer recent;
Gebruik van schoensmeer (geen giftig blauw te verkrijgen) om de hoge punten te merken en vervolgens schrapen van een warmlopend lager van een stoomgemaal. (na jarenlange stilstand weer in bedrijf)
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Welkgemaal Co?......plaaatjes????en vervolgens schrapen van een warmlopend lager van een stoomgemaal. (na jarenlange stilstand weer in bedrijf)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Wie weet ?
Beste mede-kombuizers,
Op bovenstaande vraag van Harry dan maar gelijk RECLAME:
www.putterstoomgemaal.nl
Maaldagen 2018
2 april
10 mei
12 mei
21 mei
23 juni
7 juli
28 juli
11 augustus
25 augustus
8 september
29 september
20 oktober
Op deze dagen is het Putterstoomgemaal onder stoom en wordt er gedraaid vanaf 11:00 tot 16:00.
Kombuizers, welkom.
Op bovenstaande vraag van Harry dan maar gelijk RECLAME:
www.putterstoomgemaal.nl
Maaldagen 2018
2 april
10 mei
12 mei
21 mei
23 juni
7 juli
28 juli
11 augustus
25 augustus
8 september
29 september
20 oktober
Op deze dagen is het Putterstoomgemaal onder stoom en wordt er gedraaid vanaf 11:00 tot 16:00.
Kombuizers, welkom.
- Bijlagen
-
- ScreenHunter_19 Mar. 22 16.46.jpg (64.99 KiB) 5446 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wie weet ?
Het was een voorzetje van me Co....zgn " vragen naar de bekende weg" ...Ik hou die ouwe stoommeloochumpies een beetje in de peiling op afstand.vraag van Harry dan maar gelijk RECLAME:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"