Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jacko »

Hoi Jan

Ja Arie staat niet op de lijst , maar ik krijg nog zo af en toe een foto van hem.
Kan hem we het schilderij toesturen , als het klaar is.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Koperpoets
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2018 22:19

Lantaarn

Bericht door Koperpoets »

Hallo ieder ,

Kan iemand mij vertellen waar deze letters N M V voor staan ?
ook staan er 3 letters G in een driehoek in het glas gedrukt waarvan ik graag zou weten wat dat betekent ,

wie ?

Groeten : Rob
!!@@##.jpg
!!@@##.jpg (219.08 KiB) 5620 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Lantaarn

Bericht door jdbvos »

Deze misschien ?

Nordic Maritime Services AS (NMS) is a continuation of Olaf Pedersens Rederi (OPR) established in 1936. In 1993, the Sunny fleet was sold and OPR was taken over by Mr. Torstein Dehn, who continued on with the establishment of Nordic Maritime Services (NMS) in 1998.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Welke bankwerker, of wtk weet nog hoe het ging met babbits ingieten in lagerschalen....?

Ikzelf heb daar aan meegeholpen met de everlasting uitlopende lagers van de Ruston&Hornsby hulpmotoren van de Spaarnekerk (we konden precies 2 van de 3 humo's aan de praat houden), maar het ingieten/voordraaien werd gedaan door de bankwerker... Idem voor sommige lagers bij hoofdmotoren....
Schrapen en pasmaken, ja dat deden wij, lagere Goden. Uiteraard ter leringhe en vermaeck :lol: (Was best leuk werk hoor !!)
Uit interesse ging ik bankie vaak ff helpen om 'het af te kijken'.
Ik heb daar dus wel het eea van gezien en gedaan.....maarrrrr....da's 45 a 40 jaar geleden.....
En nou kreeg ik de vraag: "Hoe deed je dat, Jan...?"

...en nou weet ik niet meer precies hoe :shock: :
...stookten we die lagerschalen nou heet vóór het ingieten, of niet...? En hoe deden we dat heetstoken dan mbt de klauwen van de draaibank: die kunnen daar niet zo best tegen...
...hoe zorgden 'we' dat het babbit goed hechtte op de schalen...?
...hoe zorgden we dat het gesmolten babbit niet tussen de eindplaten en de schalen doorliep ? Ik herinner me maar een paar boutgaatjes rond de schaalranden...
...en hoe deden we het met (bij sommige lagers) de oliegoot in het midden ??? Het oliegat vrijhouden deden we mbv een tapse pen, weet ik nog...

Ik zie mezelf zó weer bezig met m'n schraapstaaltje en tubetje Pruisisch blauw, maar die initiele detailtjes blijken niet goed te zijn opgeslagen, want ik kan het niet meer 'boven water' halen...
Het laatste lagertje dat ik ooit ingoot was geloof ik een Sabb-motortje met een krukpendiameter van een mm of 50...en die maakte ik op maat mbv een ruimer... Ook alweer minstens 30 jaar geleden.... :roll:

Wie-oh-wie ??

Krijgt Theo deels z'n zin: opschrijven hoe we 'het' allemaal deden... :-D Hij heeft daar wél een punt: dit soort dingen gaar anders verloren....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Over het babbitt gieten:
http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html
Lekker zoals "vroegah!" (vrij naar ene Harry G.H.)
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Wie weet ?

Bericht door Da Silva »

Jan, leuk is dat. Laatst heb ik op het Net, hier naar gekeken. het zijn 5 filmpjes.

https://www.youtube.com/watch?v=jNDB4znUJNg


En dit heeft al eens eerder op het forum gestaan. Ik weet niet of de link nog werkt.

http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Wie weet ?

Bericht door Co »

Hallo Jan,
Dankzij het onvolprezen internet, zoeken op het werkwoord "babbitting" en de wereld gaat open.
Het vertinnen is natuurlijk wel een "dingetje" = uitdaging zoals je al had geconstateerd...

Zelf geen ervaring wel, zoals jij, met schrapen en "blauwen".
Onder andere de lagers voor een "nieuw" opgespoten krukas van een GRASSO koel compressor.
En drijvende in de PG :( het achterste schroefas tunnelblok. (dus het volledig gevoerde, boven en onder schaal).
Meer recent;
Gebruik van schoensmeer (geen giftig blauw te verkrijgen) om de hoge punten te merken en vervolgens schrapen van een warmlopend lager van een stoomgemaal. (na jarenlange stilstand weer in bedrijf)

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en vervolgens schrapen van een warmlopend lager van een stoomgemaal. (na jarenlange stilstand weer in bedrijf)
Welkgemaal Co?......plaaatjes????
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Wie weet ?

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,

Op bovenstaande vraag van Harry dan maar gelijk RECLAME:
www.putterstoomgemaal.nl

Maaldagen 2018
2 april
10 mei
12 mei
21 mei
23 juni
7 juli
28 juli
11 augustus
25 augustus
8 september
29 september
20 oktober
Op deze dagen is het Putterstoomgemaal onder stoom en wordt er gedraaid vanaf 11:00 tot 16:00.
Kombuizers, welkom. :-D
Bijlagen
ScreenHunter_19 Mar. 22 16.46.jpg
ScreenHunter_19 Mar. 22 16.46.jpg (64.99 KiB) 5278 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

vraag van Harry dan maar gelijk RECLAME:
Het was een voorzetje van me Co....zgn " vragen naar de bekende weg" :lol: ...Ik hou die ouwe stoommeloochumpies een beetje in de peiling op afstand. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie