Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Ben ik nou gek ? Op die ansichtkaart van HoH met de Slamat staat rechtsonder "uitgaande booten"
Maar dit lijkt mij toch duidelijk een gevalletje "binnenloopende booten"...
Of zie ik dat nou verkeerd ?
Nou zou het natuurlijk kunnen dat die kleinere 'booten', zowat op de horizon, die "uitgaande booten" zijn, en het "binnenloopende schip" voor de fotograaf hindelijk in beeld zat...
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wie weet ?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Martinus schreef:Opvallend is dat veel van die schepen zo goed in de verf lijken te zitten en vaak ook bijna geen aangroei hebben, iets wat je niet zou verwachten bij een schip dat naar de sloop gaat.
Hier maak je een denkfout, Martinus. Jij leeft klaarblijkelijk in de veronderstelling dat schepen die naar de sloop gaan per definitie oud en verwaarloosd zijn, maar dat hoeft bepaald niet het geval te zijn. Het is in de meeste gevallen de uitkomst van een rekensom ergens in een direcriekamer waaruit blijkt dat slopen voordeliger is dan in de vaart houden of nog langer opgelegd te laten liggen. Zo kon het in de tachtiger jaren gebeuren dat we een VLCC van net tien jaar oud naar de sloop brachten, of de langst opgelegde tanker ter wereld, de Sinmar, ex-Raila die veertien jaar oud was, maar slechts twee jaar had gevaren en daarna twaalf jaar lang opgelegd had gelegen, met een skeleton crew aan boord die onderhoud verrichtte. Een schip dat voor nieuw kon doorgaan en dat in die oplegperiode zelfs nog een nieuwe ketel had gekregen die een keer proef had gebrand en vervolgens alleen maar nieuw stond te zijn. Dat we hem desondanks niet op eigen kracht naar de sloop voeren, maar lieten slepen had andere redenen.

Je hebt het over schepen die op het strand worden gezet. Die komen daar allemaal op eigen kracht en draaien voor het laatst nog een keer volle kracht in de aanloop naar dat strand. Dat wil zeggen dat het allemaal schepen zijn die zo uit de vaart komen en dus zijn die onder de waterlijn schoon. Met de tegenwoordige bunkerprijzen kan niemand zich veroorloven om met een aangegroeid schip te varen. Vroeger, zo tussen 1950 en 1970, een periode waarin veel leden van dit forum een poosje hebben gevaren, schommelde de prijs van een vat olie zo tussen de 20 en de 25 dollar en toen stak dat allemaal niet zo nauw. Nu wel. Je kunt het onderhoud aan dek verwaarlozen, maar als je schip onder de waterlijn niet schoon is, kost dat veel geld en dus dok je regelmatig of je laat hem door iemand met een Brush Kart of soortgelijk gereedschap even schoonmaken. Dat kan altijd en overal, zelfs in water waarin de duikers minder dan vijftig centimeter zicht hebben. En dus zijn de schepen die gebeacht worden schoon. Een schip dat opgelegd heeft gelegen, zal in veel gevallen aangegroeid zijn en als dat vanuit de opleg naar de sloop gaat, maak je ook die onder de waterlijn schoon. Het is een van de eerste dingen waar je naar kijkt als je een schip vanuit de opleg moet reactiveren.
Zo zit dat dus, Martinus.

Hieronder de prijs van een vat olie over een periode van zeventig jaar. Dat verklaart veel, zo niet alles.
Crude Price.jpg
Crude Price.jpg (41.27 KiB) 7401 keer bekeken
-----------
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Wie weet ?

Bericht door leo-shof »

Ja Jan ik denk dat links onder toch de Noorderpier is
En aan de overzijde het eiland de Beer, toen was het nog een natuurgebied
en geen Europort activiteit te bekennen
Maar inderdaad het zou ook kunnen zo als jij zegt
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wie weet ?

Bericht door Martinus »

Martinus. Jij leeft klaarblijkelijk in de veronderstelling dat schepen die naar de sloop gaan per definitie oud en verwaarloosd zijn, maar dat hoeft bepaald niet het geval te zijn.
Dat ben ik met je eens Theo, maar ik vroeg me daarbij ook af of er een crisis aan de hand is want ook aan dek en superstructure zien de meeste schepen, voor zover op foto's zichtbaar, er nog heel degelijk geverfd uit.
Dank voor je info!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een vraag van mijn zwager die in Zuid Afrika woont.
Hij zag onlangs een foto van de Hollandse Nieuwe en dan krijg je daar opeens heel veel trek in. :wink:

Vraag me af het verschil is tussen haring en grote sardines. Hier begint straks de grote sardines trek. Is er een manier om verse sardines te kaken en in de pekel te bewaren?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos »

Oei, da's een goeie...ik meen dat sardines te zout zijn, maar een visserman zal het ongetwijfeld weten.
We zoutten wel vliegende vissen in, met afgeknipte vleugels, en gekaakt zoals een Katteker stuurman ons voordeed...
Dat was een acceptabel alternatief, maar het vetgehalte was niet genoeg, wist de Katteker te vertellen....

Maar als we in IJmuiden vis laadden, bietsten we vaak een emmertje diepgevroren haring van Pépé (Parleviet&vdPlas) Soms kregen we zelfs 2 !
Maar ze werden ieder jaar minder scheutig, met het stijgen der prijzen...
Echter: nog steeds veel dank aan Pépé voor de heerlijke snack van destijds ! Het werd bijzonder gewaardeerd !
Op de NovaZembla leek het onze Philippino's maar niks, maar nadat ik onder het nieuwsgierig oog van de kok er eentje ter proeving schoonmaakte en in stukjes sneed, waren ze binnen enkele seconden om, en kregen kappie en ik voortaan ook nog alleen onze 2 harinkies pp per ontdooide emmer.... :lol:
...en terug in NL (wáár dan ook) stonden ze naast ons bij de haringkar voor "the best pood op Holland !" (nee, da's géén sgreivvaud :lol: )
Oh ja, "and second: prickandel special"
Oost, west...ook best
Tinus
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:02
Locatie: Wormer

Re: Wie weet ?

Bericht door Tinus »

Een artikel va de "Keuringsdienst van waarde" van de NPO over de sardine.

https://www.npo3.nl/de-vermommingen-van-de-sardine

met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Wie weet ?

Bericht door Jan Hendrik »

Martinus, je zegt dat je 50 jaar geleden voor Hempel hebt gewerkt.
Dan moeten we elkaar toch kennen? Ik heb bijna 39 jaar voor die club gewerkt van 1966 tot 2005.
Woon je in Brasilia? Ik woon in Melbourne, dus zou zeggen kom eens aan voor een bakkie.
Groetjes
Jan
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Wie weet ?

Bericht door Koos »

Maak even gebruik van dit Topic omdat op het moment mij de tijd ontbreekt om het daarvoor juiste Topic te traceren.
Is dus geen vraag maar een gegeven.
Zat gisterenmiddag in de auto Radio Rijnmond te beluisteren en was daar een Dame die uitleg gaf over de RDM, history etc.
Wist daar allerlei over te melden en ook dat ze ,als ik het goed heb verstaan met alle malloten op de weg, dat ze betrokken was geweest bij het digitaliseren van een heleboel zo niet welhaast alle tekeningen van de door de jaren heen bij de RDM gebouwde schepen.
Als ik het goed heb begrepen was deze Dame werkzaam bij het Stadsarchief en gaf tevens weer dat alle tekeningen zo konden worden bekeken en ook worden gedownload zonder enige restrictie en er dus geen auteursrechten ed. op zouden rusten en dat is natuurlijk interessant.
De site die ik in de vlugheid nog half heb onthouden zou zijn: www.rotterdamstadsarchief rdm of iets dergelijks.
Zit zelf al enige tijd wat minder in de tijd om daar eens rustig naar te zoeken
Maar een goede zoeker die daar interesse in heeft zal daar ongetwijfeld verder mee komen.
Misschien al bij die en gene bekend en zie het dan maar als mosterd na de maaltijd.
Maar wilde het de liefhebbers die dat nog niet wisten toch niet onthouden.
Voor diegenen veel succes in de zoektocht
Koos
Jancorjoh
Berichten: 790
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Wie weet ?

Bericht door Jancorjoh »

Koos schreef: 13 jul 2018 12:35 Zat gisterenmiddag in de auto Radio Rijnmond te beluisteren en was daar een Dame die uitleg gaf over de RDM, history etc.die betrokken was geweest bij het digitaliseren van een heleboel zo niet welhaast alle tekeningen van de door de jaren heen bij de RDM gebouwde schepen.
http://collecties.stadsarchief.rotterda ... =197036184

Gr.John.


Plaats reactie