Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ronny

Bericht door ronny »

Zoals ik al zij dus,maar nu de naam nog???????
Dit word weer een dag waar ik de gehele dag alleen maar weer aan dat kan denken :lol:

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Ronny,
het is toch pokkeweer, wat maakt het uit ? Hopelijk weet iemand anders Het.
Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

wie kan mij vertellen

Bericht door Cor Leliard »

STAALDRAAD PLATTING??
Zat er niet ver naast vind ik zelf.
groetjes Cor
Il parle Il a parle
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Cor.

Je kuntt gelijk hebben,maar hoe kom je aan het afstoppen van de meertrossen??
Ketting werd wel gebruikt om staaldraad af te stoppen maar meertrossen gewoon met 3/4 strengs polyprop teminste dat is wat nu gebeurd en ben ik gewent vanaf 1974.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

wie kan mij vertellen.

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Ronny,

Ja,de meertrossen afstoppen deden wij ook met ee 3/4 propo...
en een staaldraad met een ketting.
Als ik me goed herinner een halve steek en dan rond de tros,maar toen kwam ik te varen bij de K.R.L. of de Shell en die gebruikten voor de meertrossen een platting.de twee einden sloeg je kruislings over de tros.
Bij de eerste methode kreeg je soms de stopper met moeite los,met de tweede methode had je daar geen last van.
Misschien weten sommige kombuizers nog,hoe het bij hun aan boord ging.
Groetjes uit een Breda waar af en toe de zon schijnt
Cor
Il parle Il a parle
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Cor.

Een dubbele stopper en kruislings over de tros ben ik een voorstander van en probeer het ook altijd in te voeren als ik aan boord ben is veiliger en makkelijker los te maken heb je voledig gelijk in maar wij gebruiken nu ook gewoon dubbel polyprop.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Weer even in mijn interne geheugen tasten.. :wink:
Dubbele stoppers, zoals Ronny al zei, die kon je na het beleggen zo losgooien.
Vroeger hadden we die kinkende manillatrossen, daar had je met een stopper beter grip op.
Met Nylontrossen moest je echt wel meer slagen om de tros maken.
Enkele stoppers moesten vaak losgesneden worden als er teveel porrie op had gestaan.
Staaldraad altijd met een kettingstopper, die kon je niet dubbel doen, want dan slipte de handel. Vaak was de stalen wire belegd en kon je die verrekte kettingstopper niet loskrijgen.
Weet iemand zich nog te herinneren hoe de slipwire als je in Port Said op de boeien lag achter uitgegeven moest worden en hoe deze los te gooien?
All the best
Jos
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Jos.

Gewoon dubbel uitgeven,Oog mee geven en terugkrijgen om de bolder leggen dan aanhiewen en beleggen om de bolder als je vertrekt losgooien oog van de bolder en binnen hiewen.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Wie kan mij vertellen

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Ronny,

Helemaal gelijk een dubbele stopper kruislings over de tros is veel en veel beter dan een enkele stopper.
Inderdaad,slip wire oog meegeven en dat kwam terug aan boord.
Voor degene die zich afvragen en dan,dat oog kwam op de bolder.
Groetjes Jazz Breda
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ronny,
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe het NIET moest.
Oog om de bolder, uitgeven en dan beleggen.
Bij het losgooien hing bij vertrek dan die hele slipwire achter je kont. :lol:
Dus het oog dichtbindselen en goed beleggen op een bolder, dan de andere tamp uitgeven aan die schreeuwlelijken in die bootjes en die beleggen en als eerste losgooien.
All the best
Jos


Plaats reactie