Wie weet ?
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
wie kan mij vertellen
STAALDRAAD PLATTING??
Zat er niet ver naast vind ik zelf.
groetjes Cor
Zat er niet ver naast vind ik zelf.
groetjes Cor
Il parle Il a parle
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
wie kan mij vertellen.
Hallo Ronny,
Ja,de meertrossen afstoppen deden wij ook met ee 3/4 propo...
en een staaldraad met een ketting.
Als ik me goed herinner een halve steek en dan rond de tros,maar toen kwam ik te varen bij de K.R.L. of de Shell en die gebruikten voor de meertrossen een platting.de twee einden sloeg je kruislings over de tros.
Bij de eerste methode kreeg je soms de stopper met moeite los,met de tweede methode had je daar geen last van.
Misschien weten sommige kombuizers nog,hoe het bij hun aan boord ging.
Groetjes uit een Breda waar af en toe de zon schijnt
Cor
Ja,de meertrossen afstoppen deden wij ook met ee 3/4 propo...
en een staaldraad met een ketting.
Als ik me goed herinner een halve steek en dan rond de tros,maar toen kwam ik te varen bij de K.R.L. of de Shell en die gebruikten voor de meertrossen een platting.de twee einden sloeg je kruislings over de tros.
Bij de eerste methode kreeg je soms de stopper met moeite los,met de tweede methode had je daar geen last van.
Misschien weten sommige kombuizers nog,hoe het bij hun aan boord ging.
Groetjes uit een Breda waar af en toe de zon schijnt
Cor
Il parle Il a parle
Weer even in mijn interne geheugen tasten..
Dubbele stoppers, zoals Ronny al zei, die kon je na het beleggen zo losgooien.
Vroeger hadden we die kinkende manillatrossen, daar had je met een stopper beter grip op.
Met Nylontrossen moest je echt wel meer slagen om de tros maken.
Enkele stoppers moesten vaak losgesneden worden als er teveel porrie op had gestaan.
Staaldraad altijd met een kettingstopper, die kon je niet dubbel doen, want dan slipte de handel. Vaak was de stalen wire belegd en kon je die verrekte kettingstopper niet loskrijgen.
Weet iemand zich nog te herinneren hoe de slipwire als je in Port Said op de boeien lag achter uitgegeven moest worden en hoe deze los te gooien?
All the best
Jos
Dubbele stoppers, zoals Ronny al zei, die kon je na het beleggen zo losgooien.
Vroeger hadden we die kinkende manillatrossen, daar had je met een stopper beter grip op.
Met Nylontrossen moest je echt wel meer slagen om de tros maken.
Enkele stoppers moesten vaak losgesneden worden als er teveel porrie op had gestaan.
Staaldraad altijd met een kettingstopper, die kon je niet dubbel doen, want dan slipte de handel. Vaak was de stalen wire belegd en kon je die verrekte kettingstopper niet loskrijgen.
Weet iemand zich nog te herinneren hoe de slipwire als je in Port Said op de boeien lag achter uitgegeven moest worden en hoe deze los te gooien?
All the best
Jos
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Wie kan mij vertellen
Hoi Ronny,
Helemaal gelijk een dubbele stopper kruislings over de tros is veel en veel beter dan een enkele stopper.
Inderdaad,slip wire oog meegeven en dat kwam terug aan boord.
Voor degene die zich afvragen en dan,dat oog kwam op de bolder.
Groetjes Jazz Breda
Helemaal gelijk een dubbele stopper kruislings over de tros is veel en veel beter dan een enkele stopper.
Inderdaad,slip wire oog meegeven en dat kwam terug aan boord.
Voor degene die zich afvragen en dan,dat oog kwam op de bolder.
Groetjes Jazz Breda
Il parle Il a parle
Hallo Ronny,
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe het NIET moest.
Oog om de bolder, uitgeven en dan beleggen.
Bij het losgooien hing bij vertrek dan die hele slipwire achter je kont.
Dus het oog dichtbindselen en goed beleggen op een bolder, dan de andere tamp uitgeven aan die schreeuwlelijken in die bootjes en die beleggen en als eerste losgooien.
All the best
Jos
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe het NIET moest.
Oog om de bolder, uitgeven en dan beleggen.
Bij het losgooien hing bij vertrek dan die hele slipwire achter je kont.
Dus het oog dichtbindselen en goed beleggen op een bolder, dan de andere tamp uitgeven aan die schreeuwlelijken in die bootjes en die beleggen en als eerste losgooien.
All the best
Jos