Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jaap,

Ten eerste; er worden meer domme antwoorden gegeven dan domme vragen gesteld. Dus ik zou willen zeggen; vragen staat vrij.

Nu een, ( gedeeltelijk ), antwoord op je vragen.
Het potdeksel is de bovenrand van de verschansing. Deze benaming wordt op alle scheepstypen gebezigd.
De stootrand heet eigenlijk het berghout. In dialect wordt ook wel over een borkhout gesproken. Dit komt wel in hoofdzaak op sleepboten en suppliers voor. Echter in de binnenvaart kwam je een berghout ook nogal eens tegen bij beurtschepen, of packetschepen die de Rijn opvoeren.
Ook in de baggerwereld komt een berghout, om begrijpelijke reden, nogal eens voor.

Waar de benamingen vandaan komen weet ik ook even niet.

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Op deze site staat het beschreven Jaap.
Gr. Arie

http://www.vaartips.nl/tipg.htm#gangboord

Ook dit gevonden


Woordenboek
'Potdeksel'
Afdichtstuk op dubbele boorden.
Tino Karunding

Bericht door Tino Karunding »

't Berghout zie je ook bij containerschepen.

Dit is hier veelal dikker uitgevoerd om 't buigmoment (wat in de uiterste vezel 't grootst is) op te vangen.

Groeten tino
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Jaap,
ik ben de hele ochtend al aan het zoeken naar de herkomst van het woord 'potdeksel', maar ik moet het antwoord schuldig blijven, ik heb het niet kunnen vinden.
Zoals Roy al heeft opgemerkt wordt tegenwoordig de bovenrand van de verschansing 'potdeksel' genoemd, hoewel 'verschansingslijst' of 'reling' misschien betere woorden zijn.
Vroeger ten tijde van de houten schepen was een 'potdeksel' een platte lijst op de scheergang. De scheergang is de bovenste, iets dikkere gang, die met de bovenkant gelijk ligt met het uiteinde van de spanten en waarop het 'potdeksel' is gelegd. Op een gedekt schip is het de buitenste dekplank die het dek omzoomt en de naad afdekt tussen de scheergang en de koppen van de spanten. Een en ander om inwateren tegen te gaan.
Deze wijsheden heb ik overigens uit het boek 'Zeilvaart Lexicon' geschreven door J. Van Beylen. En nu heb ik weer trek in koffie, groeten Wim.

Afbeelding

Afbeelding
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Nou Wim,

Je hebt je huiswerk wel erg goed gedaan en dat is best een kopje koffie waard.
Ik geniet van deze speur akties

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Potdeksel

Bericht door Jaap5 »

Medekombuizers

Ik moet mijn pet afnemen voor zo'n stel
speurders,deskundigen enz,die de moeite hebben genomen om bij deze tropische temperaturen mij op mijn vraag te antwoorden. Dit is klasse
Dus als ik het goed begrepen heb,loop ik naar het achterdek,til mijn ene been over de verschansing waarvan het bovenste horizontale gedeelte POTDEKSEL wordt genoemd heen en zet die voet neer op het BERGHOUT.

Als ik dan vervolgens hetzelfde doe met mijn andere been kan ik het schip verlaten om een koud glas drinken te gaan kopen.Maar zoals de Duitsers zeggen Das war einmal. Ik moet nu naar moeders kombuis om ddar wat te nuttigen. Nogmaals bedankt en mijn kennis is weer uitgebreid
Allen de groeten jaap5
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Potdeksel

Bericht door Jaap5 »

Hallo Wim

Nu dacht ik eerst (zie bovenstaand bericht) dat het potdeksel aan de bovenzijde van de verschansing zat, maar op die mooie oude tekening zit hij aan de onderzijde en dan zou hij ook nog een stuk van een breed berghout kunnen zijn Zou het ook niet zo kunnen zijn dat bij houten schepen anders is als bij die ijzeren bakken?
Het kan ook zijn dat ik het verkeerd zie en dat zou niet zo vreemd zijn daar ik voor mijn A een herexamen had op tekenen en tekening lezen.
Ik had o.a een klep in een afsluiter getekend die er nooit meer uit kon,dus ook niet erin. Wel makkelijk want zulke hoef je niet te schuren met vr groet Jaap5
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Jaap,
Nou, ik heb helemaal geen technische achtergrond en ik ben al lang blij dat ik het een beetje begrijp. Als je goed naar het plaatje kijkt bestaat het 'potdeksel' uit één stuk. Het gedeelte wat aan de buitenkant zichtbaar is noemt men de 'potdeksellijst'. Ik denk dat dit alleen bij de houten schepen voorkomt.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

een herexamen had op tekenen en tekening lezen.
Ik had o.a een klep in een afsluiter getekend die er nooit meer uit kon,dus ook niet erin. Wel makkelijk want zulke hoef je niet te schuren met vr groet Jaap5

Jaap ondanks de warmte heb ik hier heel hartelijk om moeten lachen.
Niet om het gebeuren maar omdat je het vertelt

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Wijnand

Bericht door Wijnand »

Hallo jaap, misschien kunnen wij allemaal de pot op maar op sleepboten, vissersboten en al dat lagere gedoe hebben we op de verschansing een plat stuk ijser, ongeveer 20 cm breed, om als er b.v. op de run , geen toilet is, op de pot te gaan. Vroeger toen er geen WC's aan boord van de diverse boten waren ging men op de pot(deksel) zitten om te sch...., misschien is dit en verklaring van het woord potdeksel?? :) :)
gr. Wijnand


Plaats reactie