Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jdbvos

Re: Wie weet ?

Bericht door jdbvos » 10 mar 2018 17:14

Ik zie zo gauw geen Arie van Zoomeren in de ledenlijst...
Is die Arie nog onder ons ?
Ik wilde de eigenaar én de plaatser van de foto dit hier laten zien...
..nog niet echt klaar hoor, maar veel verandering zal 't niet worden, denk ik...hooguit wat puntjes op de i of zo....
Greetz!
Jan DB Vos

jacko
Contacteer:

Bericht door jacko » 10 mar 2018 17:40

Hoi Jan

Ja Arie staat niet op de lijst , maar ik krijg nog zo af en toe een foto van hem.
Kan hem we het schilderij toesturen , als het klaar is.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Koperpoets

Lantaarn

Bericht door Koperpoets » 15 mar 2018 21:57

Hallo ieder ,

Kan iemand mij vertellen waar deze letters N M V voor staan ?
ook staan er 3 letters G in een driehoek in het glas gedrukt waarvan ik graag zou weten wat dat betekent ,

wie ?

Groeten : Rob
!!@@##.jpg
!!@@##.jpg (219.08 KiB) 2809 keer bekeken

jdbvos

Re: Lantaarn

Bericht door jdbvos » 15 mar 2018 22:44

Deze misschien ?

Nordic Maritime Services AS (NMS) is a continuation of Olaf Pedersens Rederi (OPR) established in 1936. In 1993, the Sunny fleet was sold and OPR was taken over by Mr. Torstein Dehn, who continued on with the establishment of Nordic Maritime Services (NMS) in 1998.
Greetz!
Jan DB Vos

jdbvos

Bericht door jdbvos » 22 mar 2018 10:59

Welke bankwerker, of wtk weet nog hoe het ging met babbits ingieten in lagerschalen....?

Ikzelf heb daar aan meegeholpen met de everlasting uitlopende lagers van de Ruston&Hornsby hulpmotoren van de Spaarnekerk (we konden precies 2 van de 3 humo's aan de praat houden), maar het ingieten/voordraaien werd gedaan door de bankwerker... Idem voor sommige lagers bij hoofdmotoren....
Schrapen en pasmaken, ja dat deden wij, lagere Goden. Uiteraard ter leringhe en vermaeck :lol: (Was best leuk werk hoor !!)
Uit interesse ging ik bankie vaak ff helpen om 'het af te kijken'.
Ik heb daar dus wel het eea van gezien en gedaan.....maarrrrr....da's 45 a 40 jaar geleden.....
En nou kreeg ik de vraag: "Hoe deed je dat, Jan...?"

...en nou weet ik niet meer precies hoe :shock: :
...stookten we die lagerschalen nou heet vóór het ingieten, of niet...? En hoe deden we dat heetstoken dan mbt de klauwen van de draaibank: die kunnen daar niet zo best tegen...
...hoe zorgden 'we' dat het babbit goed hechtte op de schalen...?
...hoe zorgden we dat het gesmolten babbit niet tussen de eindplaten en de schalen doorliep ? Ik herinner me maar een paar boutgaatjes rond de schaalranden...
...en hoe deden we het met (bij sommige lagers) de oliegoot in het midden ??? Het oliegat vrijhouden deden we mbv een tapse pen, weet ik nog...

Ik zie mezelf zó weer bezig met m'n schraapstaaltje en tubetje Pruisisch blauw, maar die initiele detailtjes blijken niet goed te zijn opgeslagen, want ik kan het niet meer 'boven water' halen...
Het laatste lagertje dat ik ooit ingoot was geloof ik een Sabb-motortje met een krukpendiameter van een mm of 50...en die maakte ik op maat mbv een ruimer... Ook alweer minstens 30 jaar geleden.... :roll:

Wie-oh-wie ??

Krijgt Theo deels z'n zin: opschrijven hoe we 'het' allemaal deden... :-D Hij heeft daar wél een punt: dit soort dingen gaar anders verloren....
Greetz!
Jan DB Vos

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 22 mar 2018 12:05

Over het babbitt gieten:
http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html
Lekker zoals "vroegah!" (vrij naar ene Harry G.H.)
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Da Silva

Bericht door Da Silva » 22 mar 2018 12:22

Jan, leuk is dat. Laatst heb ik op het Net, hier naar gekeken. het zijn 5 filmpjes.

https://www.youtube.com/watch?v=jNDB4znUJNg

En dit heeft al eens eerder op het forum gestaan. Ik weet niet of de link nog werkt.

http://www.oudemotoren.nl/index.php/nl/ ... ieten.html

Grt.

Mario

Co

Bericht door Co » 22 mar 2018 12:44

Hallo Jan,
Dankzij het onvolprezen internet, zoeken op het werkwoord "babbitting" en de wereld gaat open.
Het vertinnen is natuurlijk wel een "dingetje" = uitdaging zoals je al had geconstateerd...

Zelf geen ervaring wel, zoals jij, met schrapen en "blauwen".
Onder andere de lagers voor een "nieuw" opgespoten krukas van een GRASSO koel compressor.
En drijvende in de PG :( het achterste schroefas tunnelblok. (dus het volledig gevoerde, boven en onder schaal).
Meer recent;
Gebruik van schoensmeer (geen giftig blauw te verkrijgen) om de hoge punten te merken en vervolgens schrapen van een warmlopend lager van een stoomgemaal. (na jarenlange stilstand weer in bedrijf)

Groeten van Co.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 mar 2018 15:29

en vervolgens schrapen van een warmlopend lager van een stoomgemaal. (na jarenlange stilstand weer in bedrijf)
Welkgemaal Co?......plaaatjes????
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Co

Bericht door Co » 22 mar 2018 16:47

Beste mede-kombuizers,

Op bovenstaande vraag van Harry dan maar gelijk RECLAME:
www.putterstoomgemaal.nl

Maaldagen 2018
2 april
10 mei
12 mei
21 mei
23 juni
7 juli
28 juli
11 augustus
25 augustus
8 september
29 september
20 oktober
Op deze dagen is het Putterstoomgemaal onder stoom en wordt er gedraaid vanaf 11:00 tot 16:00.
Kombuizers, welkom. :-D
Bijlagen
ScreenHunter_19 Mar. 22 16.46.jpg
ScreenHunter_19 Mar. 22 16.46.jpg (64.99 KiB) 2467 keer bekeken

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 mar 2018 19:56

vraag van Harry dan maar gelijk RECLAME:
Het was een voorzetje van me Co....zgn " vragen naar de bekende weg" :lol: ...Ik hou die ouwe stoommeloochumpies een beetje in de peiling op afstand. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

jdbvos

Bericht door jdbvos » 22 mar 2018 20:10

Bedankt, allemaal, voor de links en het advies !
Leuk, die filmpjes !
Maar op de Spaarnekerk ging dat tóch anders: die krukpennen waren een 15cm diam, en die werden op de draaibank gevuld, vlgs mij...
De lagerkussens waren op de rand voorzien van een x-aantal boutgaten en daarop kon je stalen ringen -als gietrand, zeg maar- bouten, je liet de op die wijze samengevoegde lagerbus op de draaibank draaien, en goot je het babbit's met een soort grote pollepel (met een giettuitje) er in en wachtte tot het gestold was...
Maar hoe je die zaagsnede van de helften voor elkaar kreeg ??? Of zaten daar plaatjes tussen ???. Een tapse pen in het oliegat , en de eventuele oliegroef werd er na stolling in gedraaid bij het ruw op maat draaien, geloof ik (hoe ook anders :wink: )...
Maar ik weet heel zeker dat aan de zijkanten van de lagerkussens het babbit's wat uitstak tbv zijdelingse bewegingen...

Dat pre-vertinnen is helemaal logisch...maar ik herinner het me niet meer
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva

Bericht door Da Silva » 22 mar 2018 23:40

Jan,

Op de eerste link zie je, hoe ze een ongedeeld lager van nieuwe babbits voorzien. Dit lijkt misschien op wat jij bedoelt. In principe zou dit bij een gedeeld lager ook kunnen doen, met behulp van een soort vulling tussen de lagerkappen. Ze moeten daarna toch nog worden afgedraaid. Ergens op dit forum heb ik ooit beschreven, ooggetuige te zijn geweest van het slijpen van de krukpennen en het fabriceren en monteren van ondermaatse krukpenlagers voor een hulpmotor van een hulpmotor van de Karimun in Hongkong in 1971/1972. Ik heb er met mijn snuffer bovenop gestaan, maar weet niet precies meer hoe dit ging. Inderdaad ook in een draaibank, maar de details ben ik kwijt.

https://www.youtube.com/watch?v=x-cN2TRmVMk

https://www.youtube.com/watch?v=HLlEEwJ05ZU

Link naar Karimun; viewtopic.php?f=1&t=2366&p=362101&hilit=Karimun#p362101

Er staan heel wat filmpjes op youtube over dit onderwerp (babbitt repouring )

Grt.

Mario

jdbvos

Bericht door jdbvos » 23 mar 2018 10:29

Dank je Mario !
Zo langzaam aan komt toch veel weer bovendrijven....

Dat schillen van de krukas kun je niet zelf, tenzij je het gereedschap hebt, natuurlijk...
Er werden 2 (fiets- of motorkettingen) op de betreffende krukpen gespannen, waarover een slijpmachine rond de pen ging, en weer terug (de ketting was niet eindeloos), dan heel kalm aan rond slijpen, en daarna opschuiven totdat het hele oppervlak 'geschild' (lees : geslepen) was...
Het slijpen op zich duurde niet eens zo lang...de meeste tijd zat in dat opspannen, optuigen en afstellen van de hele machinerie.
Er werd niet helemaal rond geslepen, maar tot de onrondheid binnen de grenzen was, ivm de opervlakteharding....
Greetz!
Jan DB Vos

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof » 23 mar 2018 11:19

Over dat slijpen van krukaspennen heb ik veel gehoord van een oud-collega , ex.3de WTK, genaamd Alphons
(met PH) die na zijn vaartijd bij Coltenservice is gaan werken, zijn specialiteit was pennen slijpen op locatie.
Hij heeft behoorlijk wat vlieguren en zeedagen doorgebracht , steeds onderweg naar verwegniestan om de klus te klaren.
Deze firma bestaat nog steeds en Alphons(met PH) is nog steeds daar bekend.
Jacob

Da Silva

Bericht door Da Silva » 23 mar 2018 20:44

Jacob en Jan.

ja dat is heel bijzonder, dat afdraaien of slijpen van een niet gedemonteerde krukas. Dat bedrijf hoorde tot onderneming waar ik bij werkte. Zij waren gevestigd op de Whampoa-werf en ze hadden ook een soort vertegenwoordiging/agentschap voor Metalock . Het is lang geleden, dus ik weet niet alle details meer. Het installeren van de apparatuur vergde lange tijd. De krukpen stond in top en het apparaat was er als het ware omheen geklemd (niet zo groot als op de link hieronder, maar het leek erop). De aandrijving geschiedde door een elektromotor, die buiten het carter aan de motor bevestigd was. De aandrijving ging met een ketting. Naast de Karimun een werkschip van de werf, dat ook de stroom leverde. Om trillingen van de overige hulpmotoren te voorkomen, was er dood schip gemaakt. Ik ben daar een paar uur aan boord geweest om te kijken, dus heb niet alles gezien.

http://www.goltens.nl/in-situ-machining ... -machining

Ik vond die Karimun een prachtig schip, de Nederlandse bemanning was op twee man na (3e en 4e wtk) al met het vliegtuig naar huis. De nieuwe Chinese bemanning was al aan boord. Ik herinner me nog uit de gesprekken, dat ze daar flinke problemen hadden met de lagers van de hulpmotoren (MAN). Regelmatig werden er lagers vervangen. Er was een grote extra hoeveelheid reserve lagers (verschillende ondermaatse) aan boord. Ooit was er een proef gedaan om de hulpmotoren op zware olie te laten draaien. Dit was op een fiasco uitgelopen en men is teruggegaan op diesel. Een van de hulpmotoren had ooit een carter explosie gehad. Of dit met de zware olie te maken had weet ik niet. De krukpen, waarover ik het hier heb was van de voorste motor aan stuurboord. Het schip was leeg uit de P.G. gekomen en gedurende de trip naar Hongkong was door één van de wtk's en de bankwerker geprobeerd deze krukpen te fiksen. Wat ik apart vond, althans ik had dat nooit eerder gezien, dat hiertoe schuurmallen aan boord waren. Deze hadden de "vorm van een lagerkap met een handvat". Met schuurpasta werd dan de beschadigde pen bewerkt !!! (Lijkt mij niet erg precies). Naast de beschadiging was deze pen ook nog onrond. In Singapore was deze motor, voordat de Chinezen van de kopende partij aanboord kwamen, weer "dichtgemaakt" en min of meer buiten gebruik gesteld. Maar die Chinezen waren niet geheel van gisteren en wilden die motor zien draaien. Bij het beluisteren van/aan de carterdeuren hadden ze het afwijkende geluid waargenomen, voordat de motor tripte op smeerolie druk. Om een lang verhaal kort te maken, de koop ging niet door.

Ik weet niet of dit typisch was voor deze klasse van de SMN, of dat andere schepen ook een dergelijke electrische spoelpomp hadden met bijbehorend hulpbedrijf. Dat hulpbedrijf bestond uit een afvoergassenketel met oververhitter. Een stoomturbine en een enorme radiale spoelpomp die aangedreven werd door één of meerdere electromotoren. Dat hele spul stond op een tussen bordes aan bb. Wat ik niet precies meer weet, is of de turbine een generator aandreef of, dat die direct aan de spoelpomp kon worden gekoppeld. Dus aan beide kanten van de spoelpomp een electromotor, of aan de ene zijde die turbine en aan de andere een electromotor. Misschien dat er nog forumbezoekers zijn die ook op de Karimata of Karimun hebben gevaren. Volgens mij hadden ze ook 5 hulpmotoren. Wat voor mij ook indrukwekkend was, dat die spoelpomp 2000 Amp trok. Vandaar dat waarschijnlijk op zee, de stoomturbine combinatie werd gebruikt. dat scheelt zomaar één of twee hulpmotoren.
Ik ben benieuwd of Bengkalis of Bawean ook een dergelijke, in mijn ogen gecompliceerde, installatie hadden. Deze twee hadden volgens MARHISDATA M.A.N. motoren in plaats van Sulzer.

Ik zou het leuk vinden als iemand mij kan vertellen, hoe het zeebedrijf er uit zag.

Grt.

Mario

Plaats reactie