Welke bankwerker, of wtk weet nog hoe het ging met babbits ingieten in lagerschalen....?
Ikzelf heb daar aan meegeholpen met de everlasting uitlopende lagers van de Ruston&Hornsby hulpmotoren van de Spaarnekerk (we konden precies 2 van de 3 humo's aan de praat houden), maar het ingieten/voordraaien werd gedaan door de bankwerker... Idem voor sommige lagers bij hoofdmotoren....
Schrapen en pasmaken, ja dat deden wij, lagere Goden. Uiteraard ter leringhe en vermaeck
(Was best leuk werk hoor !!)
Uit interesse ging ik bankie vaak ff helpen om 'het af te kijken'.
Ik heb daar dus wel het eea van gezien en gedaan.....maarrrrr....da's 45 a 40 jaar geleden.....
En nou kreeg ik de vraag: "Hoe deed je dat, Jan...?"
...en nou weet ik niet meer precies hoe
:
...stookten we die lagerschalen nou heet vóór het ingieten, of niet...? En hoe deden we dat heetstoken dan mbt de klauwen van de draaibank: die kunnen daar niet zo best tegen...
...hoe zorgden 'we' dat het babbit goed hechtte op de schalen...?
...hoe zorgden we dat het gesmolten babbit niet tussen de eindplaten en de schalen doorliep ? Ik herinner me maar een paar boutgaatjes rond de schaalranden...
...en hoe deden we het met (bij sommige lagers) de oliegoot in het midden ??? Het oliegat vrijhouden deden we mbv een tapse pen, weet ik nog...
Ik zie mezelf zó weer bezig met m'n schraapstaaltje en tubetje Pruisisch blauw, maar die initiele detailtjes blijken niet goed te zijn opgeslagen, want ik kan het niet meer 'boven water' halen...
Het laatste lagertje dat ik ooit ingoot was geloof ik een Sabb-motortje met een krukpendiameter van een mm of 50...en die maakte ik op maat mbv een ruimer... Ook alweer minstens 30 jaar geleden....
Wie-oh-wie ??
Krijgt Theo deels z'n zin: opschrijven hoe we 'het' allemaal deden...
Hij heeft daar wél een punt: dit soort dingen gaar anders verloren....