Kombuispraat

HET Forum waar een Zeeman zich Thuisvoelt, opgericht in 2001 door Jos Komen
Het is nu 30 aug 2015, 11:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 376 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 dec 2008, 18:20 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2005, 16:25
Berichten: 1718
Jawel Joop, die Aludra als het kan als in een HR, ik weet dat daar weinig foto's van bestaan.
Hier de Stad Rotterdam 1942 , volgens mij een Empire schip.
Bijlage:
Stad Rotterdam  1942 +.jpg
Stad Rotterdam 1942 +.jpg [ 113.67 KiB | 1906 keer bekeken ]

_________________
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 dec 2008, 19:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jul 2004, 22:57
Berichten: 6264
Woonplaats: N.Griekenland
Citaat:
volgens mij een Empire schip

De Empire Southey. In 1942 gebouwd bij Short Bros. Ltd. in Sunderland.
Type: Empire Lankester 'B'

Afbeelding

_________________
Afbeelding

Schepen & Boeken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 dec 2008, 12:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2004, 13:19
Berichten: 533
Woonplaats: rotterdam
ook weer ten dele waar Theo,
want de Liberty's die naar Engeland over zijn gegaan,
kregen het voorvoegsel ''SAM''
pete

_________________
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 dec 2008, 14:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jul 2004, 22:57
Berichten: 6264
Woonplaats: N.Griekenland
Dat is waar, Pete. Dat waren de Liberty's die volgens de Leen- en Pachtwet aan de Britten werden uitgeleend.

_________________
Afbeelding

Schepen & Boeken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 dec 2008, 06:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2004, 13:19
Berichten: 533
Woonplaats: rotterdam
Theo, bedankt voor dit antwoord,
weer opgelost, niet dan?
en het ss STAD ROTTERDAM, daar heb ik verschillende reizen op gemaakt,
ondanks de houten luiken, was het 'n fijn schip om op te varen,
pete

_________________
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 23 dec 2008, 11:37 
Hallo Pete
Ben jij daar ook bij op die stellingplank ze zijn daar met een man of vier aan het schilderen bij het anker :-D :-D
Afbeelding


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 12:32 
Offline

Geregistreerd: 30 nov 2007, 21:28
Berichten: 4641
Woonplaats: Groningen
Dit was een ouder bericht over deze Liberty.

Liberty ahoy!

PHASE one of Greece’s Liberty Ship Project appears to be almost within sight as the last of the Liberty ships, the former Arthur M. Huddell, enters the final stage of its cross-Atlantic towage to Piraeus.
The Polish tug Posejdon, which departed Norfolk, Virginia, on December 6 with the renovated wartime vessel in tow, reports that it is just over 500 miles away and is due to arrive in Piraeus next Monday.
Now dubbed Hellas Liberty and re-registered under Greek flag, the vessel is to be restored, using private funds, as a floating museum to commemorate Greece’s maritime history.
The first phase of the project, which was launched in mid-2005, has been budgeted at about $5m and the hope is that the vessel will be placed alongside two famous Greek ships anchored in Faliron, just outside Piraeus.
There visitors can already see the armed cruiser Georgios Averof, the flagship of the Royal Hellenic Navy during most of the first half of the 20th century, and the destroyer Velos, a former US vessel given to Greece in 1959, which sailed for a time in the Greek Navy.
Along with two other ships that are already used as museums in the US, the former Arthur M. Huddell is considered the last survivor of the more than 2,000 mass produced Liberty ships banged out in the US during wartime in as little as four days per unit.
In what was considered a good omen for the project, it commenced its Atlantic crossing exactly 65 years to the day after its launch in 1943.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 13:51 
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2008, 18:38
Berichten: 1779
Woonplaats: Nieuw-Vennep
s.s. John W. Brown in oorlogs uitvoering

Hans Keetlaer (Jacko)


Bijlagen:
liberty_john_w_brown.jpg
liberty_john_w_brown.jpg [ 36.07 KiB | 3068 keer bekeken ]

_________________
Als je achter de kudde aanloopt.
Loop je altijd in de stront. :lol:
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2009, 11:14 
Offline

Geregistreerd: 05 jul 2008, 13:31
Berichten: 980
Woonplaats: Ostfreesland
Bijlage:
Muiderkerk.jpg
Muiderkerk.jpg [ 421.76 KiB | 2918 keer bekeken ]
De Muiderkerk in de haven van Hamburg, 10 December 1957.

Helaas geen al te beste foto, de fotograaf had meer oog voor de stoomlocomotief.

Groeten, Hans.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2009, 15:24 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2005, 16:25
Berichten: 1718
Sugar Transporter 1945 ex. Empire Caicos 1950
Afbeelding

_________________
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2009, 19:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jul 2004, 22:57
Berichten: 6264
Woonplaats: N.Griekenland
Citaat:
Sugar Transporter 1945 ex. Empire Caicos 1950

Ter aanvulling:
Dit was een van de acht schepen die bekend stonden als de "Empire Malta Class", gebouwd door Wm. Gray & Co. Ltd, West Hartlepool, naar een ontwerp van het Merchant Shipbuilding Department van de Admirality. De "Empire Malta" was de eerste, vandaar de klassenaam.
328 voet over alles en 46,5 voet breed. De triple moest haar een speed van 11 knopen geven.
4310 dwt
Een zware spier voor 80 ton en twee voor 50 ton, plus 8 bomen voor 3 ton.

1957 PATTAWILYA
1962 CLOVELLY
In 1967 gesloopt.

_________________
Afbeelding

Schepen & Boeken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2009, 12:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jul 2004, 08:20
Berichten: 1763
Een berichtje uit de Schuttevaer van 7 maart vandaag


Bijlagen:
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg [ 123.82 KiB | 2508 keer bekeken ]

_________________
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 mei 2009, 19:22 
Offline

Geregistreerd: 25 feb 2005, 16:25
Berichten: 1718
Loch Maddy 1943 en de Merlin 1945
Afbeelding

_________________
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009, 15:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jul 2004, 22:57
Berichten: 6264
Woonplaats: N.Griekenland
Loek schreef:
Let eens op de bouwtijd van deze schepen.

Ja, inderdaad, daar vreten de honden natuurlijk geen brood van. Maar liefst 78 dagen, dat was veel te lang. Zo konden ze de oorlog onmogelijk winnen. :-D

Het record werd behaald door de Richard Shipyard van Kaiser in Californië met de bouw van de Robert E. Peary.

Afbeelding

Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.

Nou was dat project wel speciaal opgezet om aan te tonen dat de Amerikanen sneller schepen konden bouwen dan de Duitsers ze konden laten zinken. Dat was ook weer niet waar, want er was niet genoeg staal om met die snelheid te blijven bouwen en ook niet voldoende capaciteit om de machines te maken. Daar hadden ze al een simpele triple voor genomen omdat dan allerlei kleine bedrijven die vroeger niet eens wisten wat een stoommachine was daar de onderdelen voor maken. Dat ging vlugger en eenvoudiger dan diesels bouwen, laat staan turbines die later in de Victory's kwamen. Nou was de Alpherat inderdaad een Victory, dus dat zal ook meegespeeld hebben.

Maar een maand bouwen over een Liberty was vrij normaal. Dat wil zeggen: bouwen en klaar om te vertrekken.

Het mocht dan misschien een haastklusje zijn geweest, de Robert E, Peary bleef desondanks 20 jaar in de vaart en werd in 1963 gesloopt.

_________________
Afbeelding

Schepen & Boeken


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009, 16:17 
Offline

Geregistreerd: 03 apr 2009, 11:03
Berichten: 27
Woonplaats: Alcoutim
Theo schreef
Die gaat hier te water, 4 etmalen en 15½ uur na het leggen van de kiel.
Het schip was 14 dagen en 1 uur na het leggen van de kiel beladen en klaar om zijn plaats in het konvooi in te nemen.

Dat is inderdaad andere appelepap . Heb je ook nog naar de reparatietijd gekeken van de Alpherat na de brand ?
m.v.g. loek .


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009, 17:22 
Offline

Geregistreerd: 19 apr 2009, 13:31
Berichten: 47
Woonplaats: Bergen N.H.
ik kan mij herrineren dat in de jaren zestig , er diverse havens waren in de US waar een motteballen vloot lag met ook veel Libberty`s ,helemaal ingepakt en goed in de verf oa in Orange Texas lagen er 4 tegen elkaar in een zijhaven , helaas heb ik de foto`s niet meer maar in meerdere grote havens was dat te zien , ik vraag mij af of dat nu nog bestaat , een motteballenvloot en of daar foto`s van zijn
groet Piet


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 376 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jacko, jumbojet, Majestic-12 [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by Kombuispraat © 2015