Liberty, Victory etc
Re: Liberty, Victory etc
Koert, er is van alles over die FE gespeculeerd en geschreven. In de loop van de tijd werden/worden de verhalen steeds wilder. Maar het is net als bij de moord op Kennedy in 1963; de feiten komen waarschijnlijk nooit boven tafel.
Het schip zou o.a. een in Rotterdam ingenomen lading "ruwijzer" aan boord hebben gehad. Volgens Bert "Compass" zou dat gebruikt kunnen zijn om zirconium in te verstoppen, wat mogelijk voor de bouw van de reactor van de Nautilus gebruikt had moeten worden.
Er was ook een fikse partij geld aan boord, wat door de Zwitserse bank "vergeten was" bij de lading op te geven.
Duikers die naderhand het wrak onderzochten ontdekten een gat in de romp wat eerder gemaakt was door vorige duikers en bij inspectie bleek dat ruim geheel leeg te zijn.
Van het geld is ook maar een deel boven water gekomen.
En zolang er nergens iets echt bevestigd of ontkend wordt, blijven die verhalen circuleren.
Jammer alleen dat van het originele onderwerp hier op Kombuispraat zo ongeveer alle foto's verdwenen zijn.
Het schip zou o.a. een in Rotterdam ingenomen lading "ruwijzer" aan boord hebben gehad. Volgens Bert "Compass" zou dat gebruikt kunnen zijn om zirconium in te verstoppen, wat mogelijk voor de bouw van de reactor van de Nautilus gebruikt had moeten worden.
Er was ook een fikse partij geld aan boord, wat door de Zwitserse bank "vergeten was" bij de lading op te geven.
Duikers die naderhand het wrak onderzochten ontdekten een gat in de romp wat eerder gemaakt was door vorige duikers en bij inspectie bleek dat ruim geheel leeg te zijn.
Van het geld is ook maar een deel boven water gekomen.
En zolang er nergens iets echt bevestigd of ontkend wordt, blijven die verhalen circuleren.
Jammer alleen dat van het originele onderwerp hier op Kombuispraat zo ongeveer alle foto's verdwenen zijn.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
- Locatie: Velserbroek
Re: Liberty, Victory etc
Prachtig, Dirk!
Wat ziet het schip er prima onderhouden uit.
Als je nog meer van die fraaie foto's hebt.....
Wat ziet het schip er prima onderhouden uit.
Als je nog meer van die fraaie foto's hebt.....
Re: Liberty, Victory etc
Dirk.
Wat een prachtige foto's,als je er meer heb ( en dat zal wel) plaatsen dan maar.
Ship ziet er zowel buiten als in de MK prachtig uit,is behoorlijk aan gewerkt.
Alvast bedankt voor het vervolg.
Henk
Wat een prachtige foto's,als je er meer heb ( en dat zal wel) plaatsen dan maar.
Ship ziet er zowel buiten als in de MK prachtig uit,is behoorlijk aan gewerkt.
Alvast bedankt voor het vervolg.
Henk
Eens op het water,en voor altijd verkocht
Re: Liberty, Victory etc
In januari 2009 werd hij Piraeus binnengesleept. Drie jaar later werd dit filmpje opgenomen, dus toen was ie al in de staat zoals Dirk dat laat zien. Knap stuk werk. Ik heb niks in Piraeus te zoeken, en het is een hele rit, 1200 km heen en weer, maar zodra ik die kant weer eens op moet, ga ik ook eens kijken en foto's nemen. Ik zie dit liever dan de "Rotterdam", wil je dat wel geloven? Mijn vrouw heeft een nieuw Amerikaans paspoort nodig en net als ik twee jaar geleden naar Athene moest voor mijn paspoort, moet zij ook voor de hare. Daar is geen haast bij, maar daar zal ik eens zachtjes over beginnen...
Re: Liberty, Victory etc
Een Liberty met airco-units aan dek, het moet niet gekker worden En wat is er met al die V-snaar aandrijvingen gebeurd? Het zit goed in de verf en het zijn mooie foto's daar is niets op af te dingen, aan de originaliteit schort het hier en daar een beetje. Nou ja zodra de laatste stoommachinist tegen de graszoden aan kijkt stoort het niemand meer
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Liberty, Victory etc
Jan ik denk dat het stoomkarretjes zijn zo aan dat schuif stangetje te zien naast de cilinder,en de aftapleidinkjes die een generator aan drijven ,tenminste toen die bochtjes er nog aanzaten.Wat die generators deden ,heb ik geen idee van, en drie op een rij?
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Liberty, Victory etc
De Liberty ships hadden 3 DC generatoren van 20kW, totaal 60kW. Alle winches, stuurmachine, anker spil , generatoren, pompen enz werden aangedreven door reciprocating steam engines. DC alleen voor verlichting, communicatie en navigatie
De Victories hadden 2 DC generatoren van 150kW, totaal 300kW 120/240DC. Voortstuwing en generatoren stoom, rest elektrisch.
Later, na WW2, is er links en rechts wat AC "bijgeplakt".
Is het stoombedrijf op de Hellas nog operationeel?
Andre
De Victories hadden 2 DC generatoren van 150kW, totaal 300kW 120/240DC. Voortstuwing en generatoren stoom, rest elektrisch.
Later, na WW2, is er links en rechts wat AC "bijgeplakt".
Is het stoombedrijf op de Hellas nog operationeel?
Andre
Live life to the fullest!
Re: Liberty, Victory etc
Ome Mart, je bent nog akelig bij de tijd De Presidente houdt het bloed dun Ik heb nu op de grote foto gekeken en inderdaad generatoren, sorry ik zal niet meer voor mijn beurt kletsen!
Ik heb ook alleen maar havendienst gelopen op T-boten, de laatsten werden verkocht toen ik bij de S.M.N. in dienst kwam, hoewel in dienst komen, je moest geld meebrengen
Ik heb ook alleen maar havendienst gelopen op T-boten, de laatsten werden verkocht toen ik bij de S.M.N. in dienst kwam, hoewel in dienst komen, je moest geld meebrengen
Re: Liberty, Victory etc
Die airco's zijn hard nodig. Het schip is ingericht als maritiem museum en in de tussendekken zijn tentoonstellingsruimten en een zaal waar voordrachten, lezingen e.d. kunnen worden gehouden. Als je daar in het Griekse toeristenseizoen bezoekers in wil krijgen, mag je gerust voor een beetje koelte zorgen.
Of de triple er nog in staat, weet ik niet. Op een 12-minuten film op YouTube larten ze van alles zien, behalve die triple. Daar krijg je alleen maar een plaatje van te zien. Het stoombedrijf zal dus niet meer operationeel zijn.
Of de triple er nog in staat, weet ik niet. Op een 12-minuten film op YouTube larten ze van alles zien, behalve die triple. Daar krijg je alleen maar een plaatje van te zien. Het stoombedrijf zal dus niet meer operationeel zijn.